Gå til innhold

Butikkansatte bør helst ikke bruke munnbind

Anbefalte innlegg

Ja samt det hørtes litt gale ut? Men en venn av meg jobber i dagligvarebutikk og hans kolleger har høre dette av sjefen sin flere ganger. Fordi ett blidt og imøtekommende ansikt utad, betyr så mye for den gode service de vil tilby i butikken sin. Dette er tydeligvis viktigere enn godt smittevern. Samtidig sier han at de bare må satse på at flest mulig av kundene bruker munnbind og holder avstand. De oppfordres forøvrig ikke til å kommentere eller irettesetter kunder som ikke følger regelverket rundt smittetiltakene.. (ja det ville jo tatt seg ut og butikkansatt uten munnbind gikk bort til en kunde- under to meter og ba dem om å dra hjem og hente munnbind og holde avstand😅). Uansett, når butikkansatte får slike pålegg og oppfordres til å ikke bruke munnbind fordi et ikke ser bra ut...Da er det ikke rart at så mange dropper det i butikker.

(Bor forøvrig i en by med lite smitte. I Oslo er de nok flinkere med munnbind generelt håper jeg)

Anonymkode: 2d349...bcc

Fortsetter under...

Så i en tråd her i går der hi påpekt at leger og sykepleiere ikke bruker munnbind på sykehus. Det ble forklart med at de må få puste innimellom og. Ergo er det ikke nødvendig. 
Tenk deg butikkansatte som skal pålegges å bruke munnbind 8-10 timer om dagen. Flere gjør det nå og har gjort det i månedsvis. Jeg forstår han sjefen godt. Ta av det møkkamunnbindet. Det er et spill for galleriet. Kun det. 
Så lenge de ansatte holder avstand, er det mer enn bra nok. 100% enig med denne sjefen. 

Anonymkode: 5a287...c0d

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Så i en tråd her i går der hi påpekt at leger og sykepleiere ikke bruker munnbind på sykehus. Det ble forklart med at de må få puste innimellom og. Ergo er det ikke nødvendig. 
Tenk deg butikkansatte som skal pålegges å bruke munnbind 8-10 timer om dagen. Flere gjør det nå og har gjort det i månedsvis. Jeg forstår han sjefen godt. Ta av det møkkamunnbindet. Det er et spill for galleriet. Kun det. 
Så lenge de ansatte holder avstand, er det mer enn bra nok. 100% enig med denne sjefen. 

Jeg har ikke sett tråden du sikter til, men det er noe av det dummeste jeg har lest her inne. Kirurger jobber i timesvis med munnbind. Det går veldig fint å puste med munnbindet på, selv  om det kanskje blir tungt under en tøff treningsøkt. 

Anonymkode: 0779e...2d1

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja samt det hørtes litt gale ut? Men en venn av meg jobber i dagligvarebutikk og hans kolleger har høre dette av sjefen sin flere ganger. Fordi ett blidt og imøtekommende ansikt utad, betyr så mye for den gode service de vil tilby i butikken sin. Dette er tydeligvis viktigere enn godt smittevern. Samtidig sier han at de bare må satse på at flest mulig av kundene bruker munnbind og holder avstand. De oppfordres forøvrig ikke til å kommentere eller irettesetter kunder som ikke følger regelverket rundt smittetiltakene.. (ja det ville jo tatt seg ut og butikkansatt uten munnbind gikk bort til en kunde- under to meter og ba dem om å dra hjem og hente munnbind og holde avstand😅). Uansett, når butikkansatte får slike pålegg og oppfordres til å ikke bruke munnbind fordi et ikke ser bra ut...Da er det ikke rart at så mange dropper det i butikker.

(Bor forøvrig i en by med lite smitte. I Oslo er de nok flinkere med munnbind generelt håper jeg)

Selvsagt kan ikke de ansatte si at kundene MÅ bruke munnbind! Det er ikke påbudt! Helt enig med sjefen her!

Anonymkode: a9c3f...9e3

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvsagt kan ikke de ansatte si at kundene MÅ bruke munnbind! Det er ikke påbudt! Helt enig med sjefen her!

Her jeg bor er heldig vis munnbindbruk så innarbeidet at folk dropper å bruke butikker hvis de ansatte ikke bruker munnbind. Et par steder forsøkte de med bare visir. De opplevde at kundene snudde i døra og gikk fort over til munnbind.

Anonymkode: 9e083...6ec

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Butikker kan pålegge kunder å bruke munnbind. 

Anonymkode: 7505b...a10

Ja det er riktig men da må det stå skilt om at det er påbud med munnbind,før en kommer inn i butikken.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

De ble bedt om å IKKE bruke munnbind i det hele tatt...Det blir noe helt annet.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Butikker kan pålegge kunder å bruke munnbind. 

Anonymkode: 7505b...a10

Ja hvis det er en liten butikk med så mange kunder at ikke 2 meters regelen kan overholdes. I de fleste matbutikker er det mulig om en holder seg unna rushtiden etter normal arbeidstid.

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Men er det vanlig at butikkansatte på steder hvor det er lite smitte, bruker munnbind? Her har det ikke vært brukt munnbind i noen butikker før nå, når smitten i nabokommuner økte og det ble satt inn flere lokale tiltak, men ingen tiltak som gjelder munnbind. Her ble det ikke brukt under nedstengingen i mars heller.

Anonymkode: 4c81c...b58

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Men sjefen ber dem IKKE bruke munnbind. Enten de ønsker det selv eller ei. 

En ansatt som stilte på jobb med munnbind. Hun var den eneste ansatte i dagligvare butikken som valgte å gjøre dette. Sjefen valgte å kalle henne inn og sa de ikke ønsket at hun brukte munnbind fordi han mente dette gikk ut over bla servicen. Fordi de ansatte ikke virker like imøtekommende med munnbind. Klart hun kunne gå rettens vei for å få lov å bruke munnbind. Men hun jobber bare som ekstravakt/vikar og orker ikke ta opp kampen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men er det vanlig at butikkansatte på steder hvor det er lite smitte, bruker munnbind? Her har det ikke vært brukt munnbind i noen butikker før nå, når smitten i nabokommuner økte og det ble satt inn flere lokale tiltak, men ingen tiltak som gjelder munnbind. Her ble det ikke brukt under nedstengingen i mars heller.

Anonymkode: 4c81c...b58

Nei få som gjør det her, heller ingen andre i butikken hun jobber. Derfor hun skilte seg ut og sjefen ikke likte det.

Om jeg ser butikkansatte gå med munnbind syns jeg det er en fin påminnelse om hvor høy smitterisiko de faktisk utsetter seg for daglig.

• Opprett ny...