Gå til innhold

Dere som har barn i barneskole på rødt nivå og mindre kohorter...

Anbefalte innlegg

Har de tatt hensyn til vennskap når de har delt inn i kohorter?

Vi bor på bygda og har vært heldige med lite smitte. Skoledagen har stort sett vært normal. Men, nå øker det på med smitte og nå skal jo trafikklysmodellen oppdateres, og ser for meg oppdelt klasse. Klassen hennes er innimellom delt i to grupper, som de har hatt siden 1. klasse. Men, på min datters gruppe er ingen av hennes nærmeste venninner (har tre nære), så om de beholder disse gruppene, vil det bli veldig vanskelig for henne. Både med trivsel på skolen og på fritiden (for de bør ikke leke på tvers av kohorter på fritiden, eller?). For en kort periode går det jo bra, men ser for meg at dette kan bli en lengre periode.

Er det innafor å spørre hvordan de har tenkt til å dele klassen, å be om de kan prøve å ta hensyn til vennskap?

Anonymkode: c2c1a...b4d

Fortsetter under...

Min går i 6.klasse og da skolene her var på rødt nivå så var klassen hans, 21 elever, en kohort. Hvert trinn har A og B klasse. Ved rødt nivå er A en kohort og B en kohort. Ved gult nivå er hele trinnet en kohort. Guttene på trinnet er med hverandre uansett om det er rødt eller gulv nivå. Ingen tilfeller av korona på skolen til min sønn, de er 340 elever. 

Anonymkode: 671f8...ecb

Jeg merker at de bevisst ofte deler opp bestevenner når de lager grupper/kohorter for å øke felleskapet og hjelpe med å skaffe nye bekjentskap hos barna.

Jeg stoler på at ped.lederne vet hva de gjør og jeg tror det er sunt med variasjon. Særlig jenter som er bestevenninner kan bli veldig avhengig av hverandre og samtidig ekskluderende. Kanskje har alle inkl datteren din en nær venninne...utenom 1 eller flere som faller utenom?  Ja til nye og varierte grupper!

Anonymkode: c8978...77e

Her er A og B klassen hver sin kohort ved rødt nivå, på gult nivå er hele trinnet en kohort. De deler hele trinnet i tre grupper på gult nivå i fag som mat og helse, kunst og håndtverk, også er hele trinnet sammen i gym. Det blir det slutt på nå som det er rødt nivå

De er 20 og 21 stykker i hver klasse, så det er størrelsen på kohortene nå på rødt nivå.

Anonymkode: 9ac6a...104

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Her er A og B klassen hver sin kohort ved rødt nivå, på gult nivå er hele trinnet en kohort. De deler hele trinnet i tre grupper på gult nivå i fag som mat og helse, kunst og håndtverk, også er hele trinnet sammen i gym. Det blir det slutt på nå som det er rødt nivå

De er 20 og 21 stykker i hver klasse, så det er størrelsen på kohortene nå på rødt nivå.

Anonymkode: 9ac6a...104

Sånn er det her også, bare at det er 3 klasser på trinnet. Den største klassen har 18 elever. I starten delte de trinnet opp i 4 kohorter, men de gikk bort fra det da det var så mange som var sammen utenom fordi de ikke kom i kohort med vennene sine. Da blir liksom poenget litt borte.

Anonymkode: 8516e...0fa

Annonse

On 3/8/2021 at 7:15 PM, Anonym bruker said:

Har de tatt hensyn til vennskap når de har delt inn i kohorter?

Vi bor på bygda og har vært heldige med lite smitte. Skoledagen har stort sett vært normal. Men, nå øker det på med smitte og nå skal jo trafikklysmodellen oppdateres, og ser for meg oppdelt klasse. Klassen hennes er innimellom delt i to grupper, som de har hatt siden 1. klasse. Men, på min datters gruppe er ingen av hennes nærmeste venninner (har tre nære), så om de beholder disse gruppene, vil det bli veldig vanskelig for henne. Både med trivsel på skolen og på fritiden (for de bør ikke leke på tvers av kohorter på fritiden, eller?). For en kort periode går det jo bra, men ser for meg at dette kan bli en lengre periode.

Er det innafor å spørre hvordan de har tenkt til å dele klassen, å be om de kan prøve å ta hensyn til vennskap?

Anonymkode: c2c1a...b4d

Nei det har de ikke,men barnet her synes det er greit, er 2 stk barnet kjenner veldig godt da de bor i nærheten, her er klassen delt i 3 og er 10 i hver gruppe.

Synes ikke man skal spørre om det, klasseforstanderen setter sammen gruppen de mener er best,

Anonymkode: 7f7f4...ae1

• Opprett ny...