Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Det er vanskelig å formulere seg både kort og informativt nok, men jeg skal prøve. Jeg har i flere (ti)år slitt med lite energi og muskelvondt. De siste årene har jeg slitt veldig med høyre skulder etter intenst mye skriving en periode, blir liksom aldri helt bra igjen etter x antall hos muskelterapeut, kiropraktorer, fysioterapeut, mye styrketrening, ikke trening (det er null forskjell på om jeg trener mye eller ikke noe med tanke på energi og smerter) osv. Fastlegen har undersøkt, men ment det i høyden er betennelse i skulderen og skrev ut ibux og paracet. Han har også flere ganger tatt blodprøver, men finner aldri noe galt eller grunn til min manglende energi. Jeg er ikke på nederste referanseverdier en gang, men har masse jern, b-12 osv, normalt stoffskifte ol. Til slutt bestilte jeg time til privatlege. Denne henviste meg rett til MR for skulderen, og sa at jeg kunne be om utvidet journal (?) fra fastlegen hvis jeg ønsket en grundigere utredning, men da måtte jeg bestille en klokketime (koster rundt 3000 kr 😱), sånn til å begynne med ... det blir sikkert fort både en og to klokketimer til, minst. Nå fikk jeg brev fra privatlegen med resultatet fra MR. Det viser slitasjegikt og betennelse i skulderen. Nå er jeg helt i villrede på hva jeg bør gjøre. Gå til fastelegen og be om henvisning til revmatolog (billigere og jeg må kanskje det uansett, har litt stive fingre også), eller tilbake til privatlegen som i det minste tok meg på alvor, men er svindyrt? Jeg aner jo ikke hvordan jeg skal forholde meg til min nye diagnose heller og er nok litt oppgitt. Jeg trenger rett og slett litt tanker fra andre også, selv om det selvfølgelig er jeg selv som til slutt må bestemme meg for noe. Anonymkode: 9b259...83e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Ta med resultat av MR til fastlegen og be han/henne henvise deg videre Anonymkode: 29f53...198
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 Enig med vedkommende over. Men revmatolog høres ikke ut som riktig spesialist, heller ortoped. Anonymkode: 4282f...85f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Takk for svar, begge to! Jeg har nok bare mister tiltroen til fastlegen min. Tenk om det er mer som er galt? Han avfeide jo det med skulderen. HI Anonymkode: 9b259...83e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Bytt fastlege! Mannen min gikk gjennom det samme men med en annen lidelse. Etter å ha vært hos privat sykehus tok han med diagnosen til ny fastlege og får nå bra oppfølginge der. Anonymkode: 1393e...d2a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Takk for svar, begge to! Jeg har nok bare mister tiltroen til fastlegen min. Tenk om det er mer som er galt? Han avfeide jo det med skulderen. HI Anonymkode: 9b259...83e Han sa jo det samme. Anonymkode: aa54b...9db
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Bytt fastlege! Mannen min gikk gjennom det samme men med en annen lidelse. Etter å ha vært hos privat sykehus tok han med diagnosen til ny fastlege og får nå bra oppfølginge der. Anonymkode: 1393e...d2a Jeg står på venteliste, men det kan ta et par år før det blir plass? HI Anonymkode: 9b259...83e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Han sa jo det samme. Anonymkode: aa54b...9db Hva mener du? Fastlegen mente at jeg hadde betennelse i skulderen, kanskje, men hovedproblemet mitt er artrose, noe han aldri tok seg bryet med å finne ut av. Jeg har også nevnt mye annet for ham som han bare trekker på skuldrene av, og da blir jeg jo bekymret for at det er mer jeg burde visst om også. Jeg stoler ikke på ham lenger. HI Anonymkode: 9b259...83e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Hvis du tar MR, finner du noe, uansett. Slitasje er ikke uvanlig, og det kan foreløpig ikke påvises sammenheng mellom grad av slitasje og smerter. Mange som har slitasje i ledd, kjenner ingen symptomer derfra, og mange som har symptomer, har påvist liten grad av slitasje. Jeg ville tatt med meg svaret tilbake til fastlegen. Har har jo allerede diagnostisert deg med betennelse, som MR en også viste. Gi fastlegen en sjanse mens du uansett står på venteliste til en ny... Anonymkode: 97c71...43b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 Ikke stort å gjøre med artrose faktisk. Så godt som alle har det om man begynner sjekke alle ledd med MR. Det skal være alvorlig slitasje og dysfunksjonelle ledd før operasjon kan vurderes. Det er da kun utskifting av ledd som gjøres. Du kan be om å få medisiner som f.eks Arcoxia. De hjelper ofte, jeg går på de selc. Ellers er trening og aktivitet den beste medisin! Anonymkode: d09fb...460
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Sjekk om det er en manuellterapeut i nærheten av der du bor. De kan henvise til spesialisthelsetjenesten når det er nødvendig, men de kan også hjelpe med plagene du har. Slitasjegikt er veldig vanlig, jeg har også det, i knærne, men det er ikke en sykdom i seg selv. Betennelsen i skulderen må du selvfølgelig få hjelp til å bli kvittt. Men en manuellterapaut koster ikke mer enn en vanlig lege, du trenger ikke henvisning og du vil få god hjelp https://www.manuellterapi.no/infoside/om-manuellterapi/ Anonymkode: 97f19...0ae
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 «Alle» har artrose og degenerative forandringer. Det er det som er skummelt med MR - man finner alltid «noe». Ta med resultatene til fastlege, hør om du kam få en skikkelig hestekur med betennelsesdempende. Jeg måtte tilslutt får en kur med prednisolon. Den hjalp på betennelsen i skulderen men pred HR sine bivirkninger. Anonymkode: 1f7cb...7d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): «Alle» har artrose og degenerative forandringer. Det er det som er skummelt med MR - man finner alltid «noe». Ta med resultatene til fastlege, hør om du kam få en skikkelig hestekur med betennelsesdempende. Jeg måtte tilslutt får en kur med prednisolon. Den hjalp på betennelsen i skulderen men pred HR sine bivirkninger. Anonymkode: 1f7cb...7d8 Jeg sliter litt med å tro at "alle" har alvorlig artrose med påleiring i skulderen sin, det står i hvert fall på medisinske nettsider at det er uvanlig, og spesielt når man er såpass ung som meg. Betennelsen er mild, så jeg tror ikke det er den som gir mest plager. Jeg er også bekymret for om det kan være mer, bl.a. fordi jeg stivner så fort til i fingre, nakke ol. Derfor vil jeg gjerne ha en litt mer grundig utredning. HI Anonymkode: 9b259...83e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Sjekk om det er en manuellterapeut i nærheten av der du bor. De kan henvise til spesialisthelsetjenesten når det er nødvendig, men de kan også hjelpe med plagene du har. Slitasjegikt er veldig vanlig, jeg har også det, i knærne, men det er ikke en sykdom i seg selv. Betennelsen i skulderen må du selvfølgelig få hjelp til å bli kvittt. Men en manuellterapaut koster ikke mer enn en vanlig lege, du trenger ikke henvisning og du vil få god hjelp https://www.manuellterapi.no/infoside/om-manuellterapi/ Anonymkode: 97f19...0ae Jeg har faktisk vært til manuellterapeut med skulderen min, men det hjalp ikke i det hele tatt. Mulig det bare var vedkommende som ikke var så dyktig. HI Anonymkode: 9b259...83e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg sliter litt med å tro at "alle" har alvorlig artrose med påleiring i skulderen sin, det står i hvert fall på medisinske nettsider at det er uvanlig, og spesielt når man er såpass ung som meg. Betennelsen er mild, så jeg tror ikke det er den som gir mest plager. Jeg er også bekymret for om det kan være mer, bl.a. fordi jeg stivner så fort til i fingre, nakke ol. Derfor vil jeg gjerne ha en litt mer grundig utredning. HI Anonymkode: 9b259...83e Nei alle har ikke ALVORLIG artrose. Men artrose i seg selv er ikke uvanlig. Det samme med påleiringer. Behandling vurderer etter alvorlighetsgrad. Og det bør du snakke med legen din om. Smerter i fingre og nakke er også forenelig med artrose. Anonymkode: 1f7cb...7d8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei alle har ikke ALVORLIG artrose. Men artrose i seg selv er ikke uvanlig. Det samme med påleiringer. Behandling vurderer etter alvorlighetsgrad. Og det bør du snakke med legen din om. Smerter i fingre og nakke er også forenelig med artrose. Anonymkode: 1f7cb...7d8 Ja, jeg skal snakke med lege, jeg er bare usikker på hvilken jeg bør gå til. HI Anonymkode: 9b259...83e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå