Gå til innhold

Ulinaris nerven i klem, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har fått påvist nerve i klem i albuen, ulinaris nerven. Dette er tre mnd siden, og det blir stadig verre i form av smerter, nummenhet og stivhet. Lillefingeren henger seg opp, eller blir stående rett ut. I tillegg har hånden blitt noe tynnere, så det ser ut som det går mot en operasjonen. Skulle gjerne ha sluppet dette men, uff. Noen som har hatt samme problemet, og hvordan gikk det? Måtte dere operere? Jeg har prøvd behandling hos kiropraktor med både laser og trykkbølge, men det lindret bare ubehaget noen dager. 

HI

Anonymkode: a43be...a6e

Fortsetter under...

Skrevet

Siden du nå begynner å se at hånden blir tynnere synes jeg du bør bli henvist raskt til en spesialist som vurderer. Hvis du går for lenge med det kan du risikere permanent skade. Operasjon er jo også en risiko, men det kan spesialisten vurdere. De opererer jo ikke uten at de mener de må.

Har ikke personlig erfaring med det, men vet om andre som har gått for lenge med lignende problematikk og ventet for lenge med operasjon, noe som gjorde at de bare ble kvitt smertene, men ikke fikk tilbake mer funksjon enn før operasjon.

Anonymkode: 0f9c2...233

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Siden du nå begynner å se at hånden blir tynnere synes jeg du bør bli henvist raskt til en spesialist som vurderer. Hvis du går for lenge med det kan du risikere permanent skade. Operasjon er jo også en risiko, men det kan spesialisten vurdere. De opererer jo ikke uten at de mener de må.

Har ikke personlig erfaring med det, men vet om andre som har gått for lenge med lignende problematikk og ventet for lenge med operasjon, noe som gjorde at de bare ble kvitt smertene, men ikke fikk tilbake mer funksjon enn før operasjon.

Takk for godt innspill! 

Huff, jeg må vel bare ta tak i det ja. Har håpet for lenge at det skulle ordne seg selv eller med behandling. 

Vet du om de du kjenner til også fikk problemer med muskulaturen, altså om den ble tynnere og vanskelig å trene opp igjen? 

HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Takk for godt innspill! 

Huff, jeg må vel bare ta tak i det ja. Har håpet for lenge at det skulle ordne seg selv eller med behandling. 

Vet du om de du kjenner til også fikk problemer med muskulaturen, altså om den ble tynnere og vanskelig å trene opp igjen? 

HI 

Det som er problemet er jo at muskler ikke fungerer uten signaler fra nervene. Hvis en nerve da blir ståede så lenge i klem at den blir permanent skadet, da vil man heller ikke kunne trene opp igjen den delen av muskulaturen som fikk signaler fra den skadede delen av nerven.

Noen ganger er ikke skaden permanent, men da må man få behandling raskt nok, før man får en permanent nerveskade.

Så ikke drøy det - be om rask henvisning videre! Om spesialist da mener det er annet som kan forsøkes først, så vet du det, men siden du nå ser at muskulaturen din mister masse er det viktig å handle raskt. Det at musklene blir tynnere er tegn på at de ikke får nok signaler fra nerven, og dermed mister kraft og masse. Så få det sjekket før du får en varig skade!

Lykke til! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det som er problemet er jo at muskler ikke fungerer uten signaler fra nervene. Hvis en nerve da blir ståede så lenge i klem at den blir permanent skadet, da vil man heller ikke kunne trene opp igjen den delen av muskulaturen som fikk signaler fra den skadede delen av nerven.

Noen ganger er ikke skaden permanent, men da må man få behandling raskt nok, før man får en permanent nerveskade.

Så ikke drøy det - be om rask henvisning videre! Om spesialist da mener det er annet som kan forsøkes først, så vet du det, men siden du nå ser at muskulaturen din mister masse er det viktig å handle raskt. Det at musklene blir tynnere er tegn på at de ikke får nok signaler fra nerven, og dermed mister kraft og masse. Så få det sjekket før du får en varig skade!

Lykke til! :)

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg så grundig! 😀

Høres virkelig ikke bra ut, her må det handling til ja. Takk for «dyttet»! 😄

HI 

Skrevet

Noen flere erfaringer? 😊

HI

Annonse

Skrevet

Ikke samme nerven, men datteren min fikk ødelagt en nerve i skulder/nakke.

Selv etter operasjon er det en "fartsdump" på nerven og signalene til muskel kommer ikke frem slik de skal, så det er ikke mulig å trene den opp. Det er jo ikke noe galt med muskelen, men når den ikke får signaler fra hjernen om å trekke seg sammen så gjør den ikke det...

Hun har varig nedsatt funksjon pga dette.

Så ikke vent om ting kan gjøres i dag, ta tak i det.

Anonymkode: c9c6c...493

Skrevet

Mannen har varig nerveskade i armen etter alt for lang behandlingstid på nakkeprolaps. Få orden på det så raskt som mulig så du ikke får permanente skader. 

Anonymkode: a5387...2c6

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Huff, skjønner at dette ikke er til å ta lett på. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Mannen har varig nerveskade i armen etter alt for lang behandlingstid på nakkeprolaps. Få orden på det så raskt som mulig så du ikke får permanente skader. 

Huff, så ugreit! Vil det si at armen ikke fungerer slik den skal, har den mistet fylde osv? 

HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Huff, så ugreit! Vil det si at armen ikke fungerer slik den skal, har den mistet fylde osv? 

HI 

Han har mistet følelse i ytterste ledd på tre fingre og har neversmerter. Han har også steder på armen som er følelsesløse. Han sliter med å skrive på tastatur, sier det er som å skrive med votter. Han er også svakere enn han var før. Han gikk i to år uten behandling, i følge legen som opererte burde det han vært maks ett år for å unngå permanente skader. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Han har mistet følelse i ytterste ledd på tre fingre og har neversmerter. Han har også steder på armen som er følelsesløse. Han sliter med å skrive på tastatur, sier det er som å skrive med votter. Han er også svakere enn han var før. Han gikk i to år uten behandling, i følge legen som opererte burde det han vært maks ett år for å unngå permanente skader. 

Huff, så leit å høre. Takk for svaret ditt. 

HI

Skrevet

Har du kontaktet lege i dag for å få time og henvisning videre til spesialist, Hi?

Hvis ikke - ikke utsett det!

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Har du kontaktet lege i dag for å få time og henvisning videre til spesialist, Hi?

Hvis ikke - ikke utsett det!

Har legetime på torsdag, så da skal jeg ta tak i det 👍

Hva slags spesialist er det man henvises til, er det ortoped som da vurderer operasjon? 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Har legetime på torsdag, så da skal jeg ta tak i det 👍

Hva slags spesialist er det man henvises til, er det ortoped som da vurderer operasjon? 

HI

Faktisk litt usikker. Tror de tar det via nevrolog først, for EMG og nevrografi, ev. MR.

De sier jo at slikt for de fleste går over av seg selv, men siden du har hatt det i tre måneder og det blir verre og du har begynt å få muskelsvinn, så bør du henvises videre raskt.

Bra du tar tak i det på torsdag :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Faktisk litt usikker. Tror de tar det via nevrolog først, for EMG og nevrografi, ev. MR.

De sier jo at slikt for de fleste går over av seg selv, men siden du har hatt det i tre måneder og det blir verre og du har begynt å få muskelsvinn, så bør du henvises videre raskt.

Bra du tar tak i det på torsdag :)

Takk for svar 😊 

Kjenner jeg gruer meg fælt for operasjon, men det må jo bare til. 

HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar 😊 

Kjenner jeg gruer meg fælt for operasjon, men det må jo bare til. 

HI 

Forstår deg godt. Men prøv å være litt pragmatisk - forhåpentligvis slipper du. Men må du så er det bare noe du må gjøre, og da gjøres det jo for at du ikke skal få større skade, men for at du skal beholde funksjon. Bare noe man må gjøre, liksom, og bare akseptere det uten å tenke for mye rundt det. Lettere sagt enn gjort, men det har hjulpet meg når jeg har måttet gjøre en del prosedyrer på sykehus.

Uansett - lykke til :) Oppdater gjerne når du vet hva som skjer videre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Forstår deg godt. Men prøv å være litt pragmatisk - forhåpentligvis slipper du. Men må du så er det bare noe du må gjøre, og da gjøres det jo for at du ikke skal få større skade, men for at du skal beholde funksjon. Bare noe man må gjøre, liksom, og bare akseptere det uten å tenke for mye rundt det. Lettere sagt enn gjort, men det har hjulpet meg når jeg har måttet gjøre en del prosedyrer på sykehus.

Uansett - lykke til :) Oppdater gjerne når du vet hva som skjer videre.

Tusen takk for støttende og hyggelig svar! 🌸 Tar det med meg! Skal oppdatere etter legebesøk 😊

HI 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...