Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke i bedre form?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at basalforbrenningen skrur seg ned når man øker bevegelsesforbrenningen. Finner dessverre ikke igjen den artikkelen.

I tillegg må man huske på at basalforbrenningen er en del av det som oppgis som forbrenning.

I tillegg er det du beskriver, nokså lite aktivitet, for et voksent menneske. Jeg går mye mer, men - med mindre jeg går motbakke med stor stigning - så går jeg ikke ned i vekt, uten å kutte på inntaket.

Hvor mange høydemeter forserer du hver tur?

Finn bakkene, gå opp - så går vekten ned. 

Anonymkode: 8be74...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du trenger ikke å spise mindre, men du må spise færre kalorier. Det er enkelt: bytt ut potet med brokkoli. Spis mer frukt og mindre brød. Du kan spise vanvittige mengder mat og samtidig få i deg få kalorier.

Tenkte det samme :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tenkte det samme :)

Det hadde funket for meg - jeg hater brokkoli, blomkål, linser og bønner. Hvis jeg hadde byttet ut potet med brokkoli, ville jeg automatisk ha spist mindre, for brokkoli spiser jeg ikke. 

Anonymkode: e1877...cf0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde funket for meg - jeg hater brokkoli, blomkål, linser og bønner. Hvis jeg hadde byttet ut potet med brokkoli, ville jeg automatisk ha spist mindre, for brokkoli spiser jeg ikke. 

:fnise: 

Jeg liker heller ikke brokkoli, men spiser likevel enorme mengder frukt og grønt. Det blir mye frosne grønnsaker, som er billig, og som jeg spiser i stedet for poteter. 

Skrevet

En annen ting er at det hjelper ingenting å gå 4-6 kilometer hver dag, hvis man sitter stille resten av dagen. Trapper, husarbeid og hagestell, at man konsekvent velger bevegelse, er det som er størst kilde til økt forbrenning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

:fnise: 

Jeg liker heller ikke brokkoli, men spiser likevel enorme mengder frukt og grønt. Det blir mye frosne grønnsaker, som er billig, og som jeg spiser i stedet for poteter. 

Det gjør jeg også, men jeg spiser også poteter. Synes lavkarbo er noe forbanna tull for min kropp, har prøvd flere ganger uten å lykkes - går bare OPP i vekt, blir slapp, ukonsentrert og får vondt i kroppen, sånn feberfølelse, i lang tid. Frosne grønnsaker synes jeg smaker papp, så jeg spiser ferske grønnsaker - grønn salat, agurk, tomat, mais, selleri, purre osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En annen ting er at det hjelper ingenting å gå 4-6 kilometer hver dag, hvis man sitter stille resten av dagen. Trapper, husarbeid og hagestell, at man konsekvent velger bevegelse, er det som er størst kilde til økt forbrenning. 

Tror du HI som har barn ikke gjør husarbeid? :D :D 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det gjør jeg også, men jeg spiser også poteter. Synes lavkarbo er noe forbanna tull for min kropp, har prøvd flere ganger uten å lykkes - går bare OPP i vekt, blir slapp, ukonsentrert og får vondt i kroppen, sånn feberfølelse, i lang tid. Frosne grønnsaker synes jeg smaker papp, så jeg spiser ferske grønnsaker - grønn salat, agurk, tomat, mais, selleri, purre osv. 

Spiser ikke lavkarbo bare fordi jeg ikke gidder å koke poteter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tror du HI som har barn ikke gjør husarbeid? :D :D 

Det kan godt hende. Har man barn, som man ønsker at skal klare seg her i verden, så lar man gjerne de gjøre husarbeidet. Mange leier inn vaskehjelp. Mange sitter stille mye av tiden. 

Dessuten er det begrenset hva man gjør per uke, til vanlig. Man kan sette i gang et større prosjekt, dersom målet er bevegelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det er jo et valg du selv tar, og som er helt greit. Men når du ber om råd, bør du være fornøyd med alle de (faktisk) gode rådene du har fått! Å ikke bli sur istedet! Når man ikke blir i bedre form av mosjon, og ikke går ned i vekt, ja da gjør man noe feil! Jeg tror du ikke trener effektivt nok til å bli I bedre form, og du spiser mer/flere kalorier enn du forbrenner. Så enkelt!

Anonymkode: 1b308...9f3

Jeg har takket for tips og råd. Flere ganger. Men at enkelte skal kalle meg ting, det gidder jeg ikke. 
HI

Anonymkode: f6c64...eff

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det kan godt hende. Har man barn, som man ønsker at skal klare seg her i verden, så lar man gjerne de gjøre husarbeidet. Mange leier inn vaskehjelp. Mange sitter stille mye av tiden. 

Dessuten er det begrenset hva man gjør per uke, til vanlig. Man kan sette i gang et større prosjekt, dersom målet er bevegelse. 

Jeg gjør alt av husarbeid i tillegg til 100% jobb. Og nei, jeg sitter ikke stille der heller. På en normal dag uten tur på kvelden, går jeg 10-12000 skritt. 

Noen etterspurte høydemeter. Litt avhengig av hvilken tur jeg velger, går jeg 130-200 høydemeter. Sånn ca. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gjør alt av husarbeid i tillegg til 100% jobb. Og nei, jeg sitter ikke stille der heller. På en normal dag uten tur på kvelden, går jeg 10-12000 skritt. 

Noen etterspurte høydemeter. Litt avhengig av hvilken tur jeg velger, går jeg 130-200 høydemeter. Sånn ca. 

HI

200 høydemeter er helt greit. Er det topptur?

Jeg gikk 270 meter opp, jevnlig, for en tid tilbake og da ramlet kiloene av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det du ramser opp her (blir nesten litt skremt om noen går rundt og husker slike kaloriantall), det er forsåvidt ikke feil.

Det du hopper glatt over er at mange ikke tåler så mye karbohydrater som du legger opp til og anbefaler for HI.

Hva Hi tåler, det må hun selv finne ut av.

Anonymkode: 10d22...052

Dette er en like UTROLIG dum myte som at frukt har for mange kalorier. Jeg kan godt ramse opp antall karbohydrater i de samme matvarene, men det syntes du jo var "skremmende" - som om google ikke finnes 🙄

Blåbær har 14 gram karbohydrater per 100 gram. Vannmelon har 8 gram karbohydrater per 100 gram. Ris har 28 gram karbohydrater per 100 gram. Grovbrød har 56 gram karbohydrater per 100 gram.

Så kan du jo prøve å fortsette å argumentere for at frukt ikke er et fantastisk godt alternativ når man vil gå ned i vekt, men fortsatt trenger god mat, snacks og fyllstoff. Dropp riskaka (386 kcal og 82 gram karbohydrat per 100 gram) og spis en fruktsalat av feks 50 gram kiwi, 50 gram eple, 50 gram vannmelon og 50 gram ananas (til sammen 200 gram frukt, 96 kcal og 25 gram karbohydrater). Sleng på et kokt egg, så blir det fest, OG du går ned i vekt 😊

Anonymkode: c191e...92b

Skrevet

Slenger inn støtte til dere som skryter av frukt. Frukt og grønt er det beste man kan spise.

Det er smoothies og det å kun spise kaloririke bananer og avocado eller oliven, som er fetende.

Generelt er frukt fryktelig sunt, eller bør jeg heller si fruktelig sunt.

Det er bare å google, så ser man det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke alle kan jogge. Har man dårlig kondisjon, så er det ikke sikkert man får til å jogge. Jeg får ikke til å jogge, kveles etter 200 meter. Og jeg har prøvd i flere år uten at det virker. 

Du kan begynne med å jogge 50 meter eller mellom to lysstolper. Så går du 4 lysstolper, jogger en stolpe sv. Etter en stund jogger du to stolper og går 3 eller øker joggeandelen på en annen måte. Etter noen uker klaret du nok å jogge et par km sammenhengende, men du må godta å bli sliten på veien.

Anonymkode: 5d4f3...e3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Slenger inn støtte til dere som skryter av frukt. Frukt og grønt er det beste man kan spise.

Det er smoothies og det å kun spise kaloririke bananer og avocado eller oliven, som er fetende.

Generelt er frukt fryktelig sunt, eller bør jeg heller si fruktelig sunt.

Det er bare å google, så ser man det. 

Så hvis du lager smoothies av frukten, så er den plutselig ikke sunn lenger

Anonymkode: aaf78...af1

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Så hvis du lager smoothies av frukten, så er den plutselig ikke sunn lenger

Anonymkode: aaf78...af1

Jo, sunn er den fremdeles. Men ikke like sunn. Og man legger på seg av den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva du har i smoothien, og hvor mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Så om man moser frukten, legger man på seg. Spiser man den samme frukten hel, går man ned i vekt? Herregud at det går an å skrive sånn svada...

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva du har i smoothien, og hvor mye.

Vel, ja. Blender man gulrøtter, rødbeter og selleri, så får man nok en smoothie som er sunnere enn å spise grønnsakene direkte. Men de fleste gjør jo ikke det, de blender frukt. Og nesten alle har oppi juice.

https://forskning.no/mat-spor-en-forsker/hva-er-sunnest-av-juice-og-frukt/572304

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så om man moser frukten, legger man på seg. Spiser man den samme frukten hel, går man ned i vekt? Herregud at det går an å skrive sånn svada...

Jeg fatter ikke en gang at det er mulig å ikke forstå det. Har du aldri gått på skolen? Hatt biologi? Kostholdslære? Ingenting i det hele tatt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror nok hun sikter til at mange blander juice og yoghurt og alt mulig rart oppi smoothien. Frukten i seg selv blir ikke mer kaloritett av å moses 😅

Skrevet

Det finnes til og med grønnsaker som er energi-negative. Man går ned i vekt av å spise de. Men det handler jo om at man må tygge og fordøye de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vel, ja. Blender man gulrøtter, rødbeter og selleri, så får man nok en smoothie som er sunnere enn å spise grønnsakene direkte. Men de fleste gjør jo ikke det, de blender frukt. Og nesten alle har oppi juice.

https://forskning.no/mat-spor-en-forsker/hva-er-sunnest-av-juice-og-frukt/572304

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fatter ikke en gang at det er mulig å ikke forstå det. Har du aldri gått på skolen? Hatt biologi? Kostholdslære? Ingenting i det hele tatt? 

Her er du på villspor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror nok hun sikter til at mange blander juice og yoghurt og alt mulig rart oppi smoothien. Frukten i seg selv blir ikke mer kaloritett av å moses 😅

Nei, men man forbrenner mye mer av å tygge og fordøye fersk frukt enn smoothie. Dessuten er jeg opptatt av næringsstoffene man får i seg. De i seg selv er en del av sunnheten, og enkelte av de, hindrer søtsug. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...