Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke i bedre form?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tre år siden bestemte jeg meg for å gå ned i vekt og komme i bedre form. Jeg var da 70 kilo fordelt over 167 cm. Jeg startet med å gå 3-4 km annenhver dag, og har økt gradvis til å gå turer på 4-6 km annenhver dag. Til å begynne med var de bratteste bakkene veldig bratte, og jeg hev etter pusten på toppen. Nå er de bratteste bakkene fremdeles veldig bratte, og jeg hiver etter pusten på toppen. Før  brukte jeg ca 10 minutter pr km, nå bruker jeg ca, jepp, 10 minutter pr km. Vekta står bom stille på 70 kilo. Jeg spiser omtrent likt som da jeg begynte.

Hvorfor er jeg fremdeles i så dårlig form, tre år etter? Hvorfor har jeg ikke gått ned noe, tre år etter? 

..

Anonymkode: f6c64...eff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spise færre kalorier. En gåtur på 5 km brenner bare rundt 200 kcal.

Anonymkode: c191e...92b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du må spise færre kalorier. En gåtur på 5 km brenner bare rundt 200 kcal.

Men hvis hun spiser som før, så brenner hun jo 200 ekstra kalorier på slik tur hver dag - 1400 kalorier i uka. Da burde hun ha gått ned et par kilo på disse tre årene?

Anonymkode: e1877...cf0

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

For tre år siden bestemte jeg meg for å gå ned i vekt og komme i bedre form. Jeg var da 70 kilo fordelt over 167 cm. Jeg startet med å gå 3-4 km annenhver dag, og har økt gradvis til å gå turer på 4-6 km annenhver dag. Til å begynne med var de bratteste bakkene veldig bratte, og jeg hev etter pusten på toppen. Nå er de bratteste bakkene fremdeles veldig bratte, og jeg hiver etter pusten på toppen. Før  brukte jeg ca 10 minutter pr km, nå bruker jeg ca, jepp, 10 minutter pr km. Vekta står bom stille på 70 kilo. Jeg spiser omtrent likt som da jeg begynte.

Hvorfor er jeg fremdeles i så dårlig form, tre år etter? Hvorfor har jeg ikke gått ned noe, tre år etter? 

..

Har du sjekket stoffskifte? Her viser vekta 72-73 kilo, og den blir der til evig tid har jeg forstått. For min forbrenning fungerer ikke grunnet lavt stoffskifte og kroppens manglende reaksjon på behandling med Levaxin. Jeg må ned til latterlig lavt kalorinivå hvis jeg i det hele tatt skal gå NOE ned, og da kryper vekta ned veldig sakte, typ 0,5 kilo i måneden. Har man lavt stoffskifte, vil man ofte heller ikke ha noe utbytte av trening eller komme i bedre form på sikt. Siden Norge kun har godkjent EN type medisin som fungerer kun på 1/3 av pasientene, er vi ganske fucked. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis hun spiser som før, så brenner hun jo 200 ekstra kalorier på slik tur hver dag - 1400 kalorier i uka. Da burde hun ha gått ned et par kilo på disse tre årene?

Ja, hvis hun ligger på akkurat grensen til hva hun kan spise kalorimessig, så ville hun ha gått ned. Men hvis hun ligger over så hjelper disse turene fint lite. Dessverre. Hun må nok gjøre mye mer kostholdmessig. 

Anonymkode: 51611...494

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hvis hun ligger på akkurat grensen til hva hun kan spise kalorimessig, så ville hun ha gått ned. Men hvis hun ligger over så hjelper disse turene fint lite. Dessverre. Hun må nok gjøre mye mer kostholdmessig. 

Jeg spør igjen - hvis du sier hun forbrenner 200 kcal per tur cirka, og spiser som FØR hun begynte å gå turer, så skal hun etter all beregning gå ned. 200 kcal i minus er nettopp det - 200 kcal underskudd. Da skal det jo ha en effekt på kroppen. Hun sier hun ikke har gått ned et gram etter at hun begynte med disse turene, mens kostholdet har vært det samme.

Ser at du har hengt deg opp i vekt og kosthold her, mens hovedspørsmålet til TS er hvorfor hun ikke får bedre kondis. Det kan ikke forklares med kosthold. Hva tror du det skyldes?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spør igjen - hvis du sier hun forbrenner 200 kcal per tur cirka, og spiser som FØR hun begynte å gå turer, så skal hun etter all beregning gå ned. 200 kcal i minus er nettopp det - 200 kcal underskudd. Da skal det jo ha en effekt på kroppen. Hun sier hun ikke har gått ned et gram etter at hun begynte med disse turene, mens kostholdet har vært det samme.

Ser at du har hengt deg opp i vekt og kosthold her, mens hovedspørsmålet til TS er hvorfor hun ikke får bedre kondis. Det kan ikke forklares med kosthold. Hva tror du det skyldes?

Du må holde orden på anonymkoder. Jeg har kun svart en gang og har ikke hengt meg opp i noe som helst. Mest sannsynlig har hun et overskudd av kaloriinntak, og det er mulig turene gjør at hun ikke legger på seg. Men det må nok mer til før hun går ned. Kondisjonsmessig så kan det ha å gjøre at hun er for tung til å få full effekt av treningen. Jeg skulle tro hun kom seg raskere frem hvis hun gikk ned litt i vekt. Det har ofte mye å si for kondisjonsfremgang. Jeg tror nøkkelen her er å redusere kaloriinntaket. 

Skrevet

Du må holde orden på anonymkoder. Jeg har kun svart en gang og har ikke hengt meg opp i noe som helst. Mest sannsynlig har hun et overskudd av kaloriinntak, og det er mulig turene gjør at hun ikke legger på seg. Men det må nok mer til før hun går ned. Kondisjonsmessig så kan det ha å gjøre at hun er for tung til å få full effekt av treningen. Jeg skulle tro hun kom seg raskere frem hvis hun gikk ned litt i vekt. Det har ofte mye å si for kondisjonsfremgang. Jeg tror nøkkelen her er å redusere kaloriinntaket. 

Jeg har venninner som veier mer enn det og deltar i løp på 5 og 10 km som Jentespranget, Oslo Marathon sin 10 km og så videre. Mange bodybuildere veier godt over 100 kilo, det samme med de aller fleste styrkeløftere. Så nei, vekt kan ikke være grunn til at man ikke bygger noe kondisjon overhode på tre år. Slanking og lavkarbo er ikke kur mot alt her i verden.

Skrevet

Det syns eg er rart. Eg ville tatt ein sjekk med lege. At vekta står stille er vel fordi du ikkje har gjort noko med kosthaldet, men at formen ikkje blir betre etter tre år hadde eg faktisk vore litt bekymra for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Eg har vore 100 kg og hatt god kondis og 100 kg og hatt dårleg kondis. Når eit bevegar seg så mykje som ho gjer òg blir andpusten kvar gong er det naturleg at ein blir mindre annpusten etterkvart sjølv om vekta står stille. Fordi hjerte og lungekapasitet bør auke når ein anstrengar seg og trenar. 

Anonymkode: 815fd...64f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Eg har vore 100 kg og hatt god kondis og 100 kg og hatt dårleg kondis. Når eit bevegar seg så mykje som ho gjer òg blir andpusten kvar gong er det naturleg at ein blir mindre annpusten etterkvart sjølv om vekta står stille. Fordi hjerte og lungekapasitet bør auke når ein anstrengar seg og trenar. 

Anonymkode: 815fd...64f

Dette. Det har ingenting med vekt og kosthold å gjøre. HI er i tillegg kun 70 kilo, så hun er ikke sykelig overvektig. Jeg hadde forstått hvis hun fortsatt å fråtse i masse godis og veide 150 kilo, men det er ikke tilfelle her.

Skrevet

Du går ikke så veldig fort, går du på alt du klarer så du får opp pulsen, også når det ikke er bratt oppover?

Anonymkode: 6a6f7...015

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun sier ingen ting om at hun teller kalorier, og de aller, aller fleste underrapporterer hvor mye de får i seg på en dag. Jeg vil tro hun spiser mer enn hun tror, og derfor står vekta stille. Hvis kondisen skal bli bedre må det nok større skyts til enn en kort tur i oppoverbakke annen hver dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har venninner som veier mer enn det og deltar i løp på 5 og 10 km som Jentespranget, Oslo Marathon sin 10 km og så videre. Mange bodybuildere veier godt over 100 kilo, det samme med de aller fleste styrkeløftere. Så nei, vekt kan ikke være grunn til at man ikke bygger noe kondisjon overhode på tre år. Slanking og lavkarbo er ikke kur mot alt her i verden.

Jesus. Jeg kan jo ikke vite hva som er årsaken til his manglende kondis. Men jeg snakker ut fra erfaring. Kondisen min ble ikke bedre etter flere år med løping og gåing. Men etter å ha slanket meg 4 kilo ble plutselig kondisen kraftig forbedret. Det KAN visst ha noe å si, selv om det ikke er fasiten for alle. 

Skrevet

Hun sier ingen ting om at hun teller kalorier, og de aller, aller fleste underrapporterer hvor mye de får i seg på en dag. Jeg vil tro hun spiser mer enn hun tror, og derfor står vekta stille. Hvis kondisen skal bli bedre må det nok større skyts til enn en kort tur i oppoverbakke annen hver dag.

Nettopp!

Skrevet

Ikke så veldig rart i grunn, syns jeg. Disse gåturene dine fungerer nok ikke som noe annet enn den hverdagsaktiviteten alle bør ha. Hvis du skal gå ned i vekt, må du nok gjøre drastiske endringer med kostholdet ditt. Det er som oftest ganske mange kalorier man må kutte for å gå ned noen kilo om man ikke er veldig overvektig. Å det er jo ikke du.

Anonymkode: 1b308...9f3

Skrevet

Du går ikke spesielt fort da.

Det er hverdagsaktivitet å gå slike turer, ikke trening du kan forvente særlig høy forbrenning av. Og ikke dramatisk bedre kondisjon heller. For å bedre kondisjonen drastisk, krever det at du blir langt mer andpusten jevnlig. Intervaller er svært effektivt på kondisjon. 

Anonymkode: 00320...5b6

Skrevet

Jeg holdt på ett år med trening og kosthold. Ned to kg. Reduserte kalorier med ytterligere 300 og droppet trening. Gått ned 5 kg siden januar nå. Gå tur har ingenting å si. Og om du aldri presser deg (blodsmak i munnen omtrent) så blir ikke kondisen bedre. Gjør endring i kosthold det er dét som er viktigst for vektnedgang. 

Anonymkode: 8ab55...d5d

Skrevet

Hi her.

Takk for svar og bidrag.

Jeg kan jo legge til at jeg stort sett går i skogen, på smale stier, over røtter og steiner. Det er vel derfor det ikke går så fort med meg. Men jeg har valgt dette fordi det er det jeg trives best med, samt at det gir god trening for rygg, mage og kjernemuskulatur. Jeg har god kontroll på hva jeg spiser. Jeg brukte lifesum det første året, registrerte alt, og lærte mye. Nå bruker jeg den ikke lenger, men jeg har fremdeles kontroll på kaloriinntaket mitt. Jeg tok en blodprøve for noen måneder siden, og stoffskiftet mitt er fint. 
Å løpe er vanskelig for meg. Jeg har 75I i bryster, og selv med den beste treningsbhen føler jeg at puppene hopper og spretter overalt. Det er vondt, og ser helt latterlig ut, så det går ikke. Jeg vurderer faktisk å redusere dem sånn at jeg kan begynne å jogge, og dermed kanskje gå ned i vekt. Syns bare det er litt skummelt...

Skrevet

Jeg tror du er for lite aktiv, Hi. Du går ikke langt nok og ofte nok. Hvis du skal ned i vekt bare av å gå, da må du nok gå lengre turer og ev. også variere med kortere turer med mer intervalltrening i bakkene.

Det er kjempebra at du har vært så konsekvent med å gå som du har vært, Hi, da har du innarbeidet gode vaner :)

Hvordan er dagene dine ellers? Jobber du - i så fall med aktiv jobb, eller stillesittende?

Du sier også at du spiser "omtrent" som du gjorde før. Jeg tror andre del av svaret ditt trolig ligger der. Selv om du bare såvidt det er har bikket over i kategori "overvekt", så er du ikke veldig stor. Men det kostholdet du hadde før, det er nok det som har gjort at du har fått den vekten. Det vil si at mest trolig må du endre noe på kostholdet ditt. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til. Det å ha noen kilo for mye, det gjør ofte at man har mer betennelse i kroppen, og det igjen kan både gjøre at man sliter mer med pusten, får mer problemer med å gå ned i vekt m.m. Så jeg ville ha sjekket kostholdet ditt, trolig er det noe der du må endre.

Som andre sier, den distansen du går, den er nok for lite til å gå ned i vekt. Men jeg vil anta at du har fått litt mer muskulatur i beina. Så selv om du ikke har gått ned i antall kilo, så kan det være du har gått ned litt fett, men fått litt mer benmuskulatur, slik at vekten viser det samme.

Ta en gjennomgang med hva du spiser, hvor stor din hverdagsaktivitet er. Trening for å gå ned i vekt bør komme i tillegg til det.  Å ta en tur til legen for å sjekke at det ikke er noe galt, det kan også være en idé, da er det i hvert fall gjort.

Anonymkode: 10d22...052

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hi her.

Takk for svar og bidrag.

Jeg kan jo legge til at jeg stort sett går i skogen, på smale stier, over røtter og steiner. Det er vel derfor det ikke går så fort med meg. Men jeg har valgt dette fordi det er det jeg trives best med, samt at det gir god trening for rygg, mage og kjernemuskulatur. Jeg har god kontroll på hva jeg spiser. Jeg brukte lifesum det første året, registrerte alt, og lærte mye. Nå bruker jeg den ikke lenger, men jeg har fremdeles kontroll på kaloriinntaket mitt. Jeg tok en blodprøve for noen måneder siden, og stoffskiftet mitt er fint. 
Å løpe er vanskelig for meg. Jeg har 75I i bryster, og selv med den beste treningsbhen føler jeg at puppene hopper og spretter overalt. Det er vondt, og ser helt latterlig ut, så det går ikke. Jeg vurderer faktisk å redusere dem sånn at jeg kan begynne å jogge, og dermed kanskje gå ned i vekt. Syns bare det er litt skummelt...

Jeg fikk et annet liv etter brystreduksjon, men ikke bruk pupper som en unnskyldning for å ikke jogge. Putt et par bh utenpå hverandre, så løses det problemet. Når det gjelder gange/jogging, bruk pulsklokke og sett deg inn i hva slags pulsnivå du ligger på, det er et utrolig bra verktøy 🙂

Anonymkode: 7d8a0...443

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hi her.

Takk for svar og bidrag.

Det du beskriver her er jo ikke trening, men vanlige spaserturer som selv gamle damer tar! Ikke for å være ekkel, men om du ønsker å bli i bedre form og gå ned i vekt, er første bud å være ærlig mot seg selv!

Dessuten er trening ikke veien å gå for å gå ned i vekt, der har kosthold 99 % å si! Men for å komme i god form, bør du legge inn både styrketrening og kondisjonstrening. 

Når det gjelder kosthold må du se nøye på kostholdet. Tell kalorier, og kom deg ned på 1000-1200 kcal per dag over et par måneder. Da vil du se om kroppen din "er villig til å slippe". Google knekkebrøddietten f eks. Der kutter du ut all brødmat, og erstatter det med ett knekkebrød hver 3.-4.time. En bitteliten porsjon middag, og max 2 frukt per dag, grønnsaker stort sett som du vil. Husk drikke: kun vann, kaffe eller te. Melk, juice, "jålekaffe" er kaloribomber og ikke noe du trenger.

Lykke til!

Skrevet

Metabolic confusion

Anonymkode: 3a994...316

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det du beskriver her er jo ikke trening, men vanlige spaserturer som selv gamle damer tar! Ikke for å være ekkel, men om du ønsker å bli i bedre form og gå ned i vekt, er første bud å være ærlig mot seg selv!

Dessuten er trening ikke veien å gå for å gå ned i vekt, der har kosthold 99 % å si! Men for å komme i god form, bør du legge inn både styrketrening og kondisjonstrening. 

Når det gjelder kosthold må du se nøye på kostholdet. Tell kalorier, og kom deg ned på 1000-1200 kcal per dag over et par måneder. Da vil du se om kroppen din "er villig til å slippe". Google knekkebrøddietten f eks. Der kutter du ut all brødmat, og erstatter det med ett knekkebrød hver 3.-4.time. En bitteliten porsjon middag, og max 2 frukt per dag, grønnsaker stort sett som du vil. Husk drikke: kun vann, kaffe eller te. Melk, juice, "jålekaffe" er kaloribomber og ikke noe du trenger.

Lykke til!

Hvorfor gir du skadelige råd til HI?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor gir du skadelige råd til HI?

Skadelig??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...