Gå til innhold

En i husstanden er i karantene til prøvesvar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er klart. Hva med oss andre i huset? 

Anonymkode: 2710e...2ed

Hør med arbeidsgiver. Vårt barn måtte teste seg og min mann fikk beskjed om å holde seg borte fra jobb fram til hun hadde fått svar på prøven. Og jeg fikk beskjed om at jeg måtte komme på jobb. Så det er kanskje litt opp til arbeidsgiver? Strengt sett så tror jeg ikke det er noe krav til at resten av husstanden må være hjemme dersom en i familien må testes. 

Anonymkode: d82b3...26a

Her kommer det an på sjansene for positiv prøve. Er det stor sjanse for positiv prøve (f.eks. ved at barnet har vært nærkontakt og får symptomer) ønsker veldig mange arbeidsgivere at man er hjemme. Om testen er positiv vil man jo uansett havne i karantene og da er det bedre om man startet karantene før man regnes som smittsom da det ikke utløser karantene for de andre på arbeidsplassen. 

Er barnet nærkontakt f.eks. med en de går i samme klasse som, men ikke er mye sammen, ikke har symptomer og tester seg bare for å ha gjort det så vil arbeidsgiver her at foreldre kommer på jobb. Da er sjansene små for å teste positivt.

Her vi bor har det også vært utbrudd av andre varianter (engelsk og sør-afrikansk) og da settes også nærkontakt av nærkontakt i karantene.

Anonymkode: e8540...c85

Det er i alle fall ikke arbeidsgiver som bestemmer det, det er kommunen. Du må altså sjekke retningslinjene for din kommune. 

I de fleste kommuner med mutert virus skal også husstanden være i ventekarante (gjelder bl.a. Bergen). 

Annonse

Leverpostei skrev (1 minutt siden):

Det er i alle fall ikke arbeidsgiver som bestemmer det, det er kommunen. Du må altså sjekke retningslinjene for din kommune. 

I de fleste kommuner med mutert virus skal også husstanden være i ventekarante (gjelder bl.a. Bergen). 

Arbeidsgiver kan ikke bestemme om noen skal i karantene eller ikke, men de kan bestemme om man skal komme på jobb  eller ikke. Jeg vet om flere som jobber for arbeidsgivere som er strengere på dette enn kommunen de er i. 

Anonymkode: e8540...c85

Leverpostei skrev (7 minutter siden):

Det kan være ventekarantene, selv om kommunen ikke har mutert virus og.

Anonymkode: 808c5...4ae

Vi er i ventekarantene inntil barnet får svar på første test. Er den negativ er vi ute av karantene og barnet er fortsatt i karantene til test to om fem dager. Er den negativ er barnet ute av karantene. 

Anonymkode: 03e59...630

Vi har vært i akkurat samme situasjon, og svarene fra bydelsoverlegen var egentlig ikke entydige. Her er mannen nærkontakt, men ikke 'veldig nær'.  Vi andre er nok strengt tatt ikke i karantene.

Men vi endte opp med å bli hjemme, alle sammen, til prøvesvar er klart. Hvis det først er en av oss som er smittet, er det stor sannsynlighet at de andre også er det, og vi har liten lyst til å ta med smitte til skolen eller jobben min. Det var lederen min enig i, så da ble jeg hjemme. 

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#karantene

Dette blir jer henvist til via kommunen. Blir ikke noe klokere. Mannen er ikke nærkontakt men fikk plutselig feber og halsvondt, hodepine osv for en uke siden.

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#karantene

Dette blir jer henvist til via kommunen. Blir ikke noe klokere. Mannen er ikke nærkontakt men fikk plutselig feber og halsvondt, hodepine osv for en uke siden.

Hvis han har vært syk i en uke fikk dere vel svar på testen for lengesiden. Hvis den var negativ er jo alt greit.  Hvis han testet positivt er dere andre hans nærkontakter og skal være i karantene.

Anonymkode: 3b753...97e

48 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis han har vært syk i en uke fikk dere vel svar på testen for lengesiden. Hvis den var negativ er jo alt greit.  Hvis han testet positivt er dere andre hans nærkontakter og skal være i karantene.

Han tok test idag. Ikke svar ennå.

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Han tok test idag. Ikke svar ennå.

Ingen av dere som har noen symptomer?

Hvis det er mistanke om mutert virus skal dere være i karantene. Hvis det ikke er mistanke om det må dere ikke være i larantene, men dere har utsatt ere for en så stor risikobat jeg synes dere helt klart bør være det. Det er uansett sansynlig bis bare til i morgen.

1 hour ago, Anonym bruker said:

Ingen av dere som har noen symptomer?

Hvis det er mistanke om mutert virus skal dere være i karantene. Hvis det ikke er mistanke om det må dere ikke være i larantene, men dere har utsatt ere for en så stor risikobat jeg synes dere helt klart bør være det. Det er uansett sansynlig bis bare til i morgen.

Mannen er syk, feber og halsvondt. Ikke vi andre. Han ringte fredag etter å ha hatt symptomer men følt seg bedre noen dager og verre igjen etterpå. Men fikk ikke time før idag. Får nok svar i morgen, ja. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Er klart. Hva med oss andre i huset? 

Hold dere hjemme, test tar bare 1-2 dager å få svar på. Her i nabolaget fikk en av syv i en familie påvist corona. Heldigvis var moren fornuftig og holdt alle tre barna hjemme til svarene kom- selv om det ikke var påbudt. Fire dager senere var 6 av smittet- to av de i ulike klassetrinn og en i bhg.

Tenk hvilken konsekvenser det hadde hatt for samfunnet om moren hadde sendt alle barna bare fordi hun «kan det». Minimum to klasser i karantene, lærerens familie i karantene, bhg i karantene og personalet der. 
 Nei, hold de hjemme de få timene det tar å utføre prøve og få svar, når du likevel må være hjemme.. Det er ikke alt som er «rett» bare fordi man «kan» leve som normalt. 

Anonymkode: 31147...887

• Opprett ny...