Gå til innhold

Billige barneklær og mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette dokumenterer ingenting. Dette er en "jeg" som synser - og det er et utsnitt av en tekst.

Anonymkode: 65999...778

Nei men regner med du er oppegående nok til å klare å google selv. Da finner du at ut at det er flere som har opplevd det samme i BARNEHAGEN.

Anonymkode: e1569...0db

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Les avisen idiot! Så hadde du sett at denne saken har vært i avisen. Å at vi er langt fra de eneste! 

Screenshot_20210307-205722_Chrome.jpg

Anonymkode: e1569...0db

Når du kaller andre idiot, så har du tapt og det er umulig å ta deg seriøst på noen som helst måte.

Anonymkode: b3a39...8b5

Skrevet

Dette er et fenomen hos noen ytterst få middelmådige fra middelklassen som febrilsk prøver å øke egen status gjennom noe så banalt som merkeklær. Det hører ikke hjemme i de mer dannede kretser.

Anonymkode: bd6c0...78d

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke mye. Det eneste som skjer er at fokuset flyttes over på noe annet. Da blir det viktig hvilke sko du har, smykker, skolesekk, solbriller eller noe annet. De som vil finne moe å mobbe for finner det.

Anonymkode: 36aa4...aa7

Skoleuniform er praktisk av andre grunner og. F eks ser alle hvilken skole barnet tilhører, det blir mindre slitasje på de vanlige klærne og mindre klesvask, barna får mer tilhørighet med hverandre.

Forøvrig er sokkene og skoene som regel en del av uniformen, og smykker er ikke tillatt. Det er også begrensninger på farging av hår og hvilken frisyre de går med. De fleste skoler som har skoleuniform selger også egne skolesekker. 

Man kan gjøre  noe med mobbing selv om det finnes folk som mobber uansett. Det er en grunn til at det kosmetiske vurderes når man velger behandling for sykdommer, fordi det er godt kjent at folk ikke ønsker å være veldig synlig annerledes. Med din logiskk skal man jo ikke vurdere det i det hele tatt for de som vil kommentere finner bare noe annet å kommentere.

Endret av Pobie
Skrevet

Her blir man nok litt sett ned på hvis man går i veldig dyre klær. Det er ikke normalen, og det blir sett på som skryt. 

Anonymkode: aed2d...16b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

det er et utsnitt av en tekst.

Du finner ikke "cubusbarn" i form av et bilde. Det er tekst. Cubusbarn er bokstaver som sammen former et ord. Du insinuerer at vi skal søke etter bokstaver satt sammen til et ord i form av noe annet enn ord. Det gir ikke mening.

Denne mobbingen har pågått lenge, og pågår fortsatt. Det har vært en rekke artikler om det i gjennom flere tiår.

image.thumb.png.b6f30b49c327287ca2f95b299063898e.png

Forskningsrapport: https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/9885/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

image.png.662a34e881e58f1da06b0d650d411042.png

https://www.nrk.no/livsstil/seksaring-mobbet-for-klaerne-1.903945

image.thumb.png.9c384227f8cd399375cfdd8db6f51cab.png

https://www.kk.no/mamma/bare-fattige-mennesker-handler-pa-cubus/63946154

Anonymkode: 524dd...fa9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du finner ikke "cubusbarn" i form av et bilde. Det er tekst. Cubusbarn er bokstaver som sammen former et ord. Du insinuerer at vi skal søke etter bokstaver satt sammen til et ord i form av noe annet enn ord. Det gir ikke mening.

Denne mobbingen har pågått lenge, og pågår fortsatt. Det har vært en rekke artikler om det i gjennom flere tiår.

image.thumb.png.b6f30b49c327287ca2f95b299063898e.png

Forskningsrapport: https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/9885/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

image.png.662a34e881e58f1da06b0d650d411042.png

https://www.nrk.no/livsstil/seksaring-mobbet-for-klaerne-1.903945

image.thumb.png.9c384227f8cd399375cfdd8db6f51cab.png

https://www.kk.no/mamma/bare-fattige-mennesker-handler-pa-cubus/63946154

Anonymkode: 524dd...fa9

Ok.

Skrevet

Vi bor i et område med høye boligpriser. Like ved sjøen, rett utenfor en stor by. Her er nivået på utdanning og inntekt generelt høyt, men barn og ungdommer går i de klærne de vil, ingen mobbing. 

Mitt inntrykk er at merkeklær er mer et statussymbol i områder med lavere sosioøkonomisk status. 

Anonymkode: c5167...1a1

Skrevet
Pobie skrev (11 timer siden):

Skoleuniform er praktisk av andre grunner og. F eks ser alle hvilken skole barnet tilhører, det blir mindre slitasje på de vanlige klærne og mindre klesvask, barna får mer tilhørighet med hverandre.

Forøvrig er sokkene og skoene som regel en del av uniformen, og smykker er ikke tillatt. Det er også begrensninger på farging av hår og hvilken frisyre de går med. De fleste skoler som har skoleuniform selger også egne skolesekker. 

Man kan gjøre  noe med mobbing selv om det finnes folk som mobber uansett. Det er en grunn til at det kosmetiske vurderes når man velger behandling for sykdommer, fordi det er godt kjent at folk ikke ønsker å være veldig synlig annerledes. Med din logiskk skal man jo ikke vurdere det i det hele tatt for de som vil kommentere finner bare noe annet å kommentere.

Skoleuniform kan være praktisk, men det visker ikke ut sosiale forskjeller. 

Barn A veksler mellom flere nyinnkjøpte uniformer.  Skoene er selvsagt nye. 

Barn B går med en uniform som tre eldre søsken har brukt tidligere, siden familien ikke har tørketrommel kan den bare vaskes i helgene, så av og til lukter den litt.  Skoene er litt for trange, men må holde en stund til.  

Anonymkode: c3c0b...ecc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor i et område med høye boligpriser. Like ved sjøen, rett utenfor en stor by. Her er nivået på utdanning og inntekt generelt høyt, men barn og ungdommer går i de klærne de vil, ingen mobbing. 

Mitt inntrykk er at merkeklær er mer et statussymbol i områder med lavere sosioøkonomisk status. 

Anonymkode: c5167...1a1

Det kan kanskje se ut til at det stemmer, da, det jeg ser her hvor vi bor. Det virker nærmest som om de som jeg vet har høy utdanning og/eller gode jobber og god økonomi, er opptatt av å tone ned dette. Her har det vært fokus på å arve eller kjøpe brukt hos naboene, bil skal kun være et fremkomstmiddel og det sløses tilsynelatende ikke med noe. Merkeklær til barn har ikke vært et fokus, og nå når en del av "barna" er unge voksne, ser jeg at dette fokuset i stor grad har fulgt dem også.

Anonymkode: 1719d...50e

Skrevet

Her hvor jeg bor er det høyt utdanningsnivå. De fleste foreldrene har master- eller doktorgrad. Det er ikke noe mas om merkeklær blant ungene (og mange, bl.a jeg, kjøper brukte klær til barna, uten at jeg noen gang har hørt noe negativt om det). Jeg har kanskje inntrykk av at fokus på merkeklær er mer typisk for folk som har lav kulturell kapital og høy økonomisk kapital?

Anonymkode: b3917...489

Skrevet

Kjøper ofte merkeklær, da det er klær som holder seg, og barna arver hverandre. Har ikke noe med at det er merker. De går og med KappAhl , hm osv, men føler mye av de klærne holder seg fine til etter et par vask og slites raskt. 
Men kjøper merkeklær brukt, på tilbud osv

Anonymkode: 99c70...433

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

Ser i et innlegg at noen "tuller med" at barn I klær fra HM blir mobbet. Har lest lignende tidligere. Er det noe som faktisk skjer på noen skoler? Vi bor i et område med mange med høy utdanning, akademikere, som jobber på universitetet og sykehus i kort avstand. Er nok derfor dette området har vært spesielt attraktivt for denne gruppen. Det som går igjen her er at aller "snobber ned"! Dvs, jeg VET at det er folk med veldig god råd som bor her, men her skal ingenting tyde på det, bilene skal være bruktbiler som aldri brukes, sykler og klær skal være arvet, "syden" er fy-fy, og ingen unger går rundt med merkeklær! Så deilig med skolen her hvor status og klær ikke henger sammen. Er det å "flashe" vellykkethet med merkeklær noe som hører almuen til, og noe som anses som lavstatus i akademiske miljø?

Anonymkode: 1719d...50e

barnet mitt går ofte med klær fra hm og har aldri blitt mobbet verken i bhg eller skole

Anonymkode: 3f00e...803

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Skoleuniform hadde løst dette problemet. Synd Norge ikke har det 😢 

Andre land har skoleuniform mens her skal ting være så vanskelig.

Anonymkode: 14b47...3f6

Du ser glatt bort fra at det uttrykkelig sies at det IKKE ikke er et problem for å pushe en syk ide fra ditt hjemland. Men vet du hva, hvis du synes alt her er så feil så hadde du altså gjerne kunnet flyttet tilbake. Ingen hadde grått.

Anonymkode: 8d111...a53

Skrevet

Her vi bor snobber også folk ned. Friskole, med høyt utdannede foreldre. Det er også slitsomt. De pusher på barna og andre foreldre at man ikke skal gi gaver i bursdager, de pynter seg ikke til festanledninger, men kommer gjerne i skitne og hullete klær, utvaskede klær eller alt for små/store klær.

Jeg kommer fra en fattig bydel i Oslo og det er helt greit at folk er forskjellige, man trenger ikke ha dyre merkeklær, men det er greit å være ren og nogenlunde velstelt. Barna på skolen til ungene mine ser ut som de er neglisjerte. 

Anonymkode: 45f50...a28

Skrevet

Vi bor i et område med mye oljefolk og det er mye Ralph Lauren og vaffeljakker. Jeg vet at det har vært en del press på andre trinn, men mine ser ut til å gå fri. Yngste er opptatt av idrett og kan syns nike og adidas er litt ekstra kult, men det er ikke et must. Jeg må innrømme at jeg liker veldig godt adidas og levis selv. Både jeg og Barna har litt klær og sko derfra.

Anonymkode: 557df...167

Skrevet

Her er det heller ikke noe merkepress. Det har nok med at det er et veldig heterogent med tanke på det sosioøkonomiske.

Jeg kjenner en som opplevde merkepress. Han brukte stor del av inntekten sin på merkeklær der det var svært synlig hvilket merke det var. Han kom også ofte med stikk mot de som ikke hadde råd til merkeklær og kunne latterliggjøre dem. Denne gutten bodde i et veldig homogent område der mange hadde veldig god råd (var rike med gamle penger - altså ikke nyrike), mens han selv ikke hadde det (familien hadde god inntekt, men var ikke rike). Dette var hans forsøk på å fremstå som rik. Han var mye mer prangende enn de som faktisk var rike som heller tonte dette ned.  

Anonymkode: 7cc62...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...