Gå til innhold

Billige barneklær og mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i et innlegg at noen "tuller med" at barn I klær fra HM blir mobbet. Har lest lignende tidligere. Er det noe som faktisk skjer på noen skoler? Vi bor i et område med mange med høy utdanning, akademikere, som jobber på universitetet og sykehus i kort avstand. Er nok derfor dette området har vært spesielt attraktivt for denne gruppen. Det som går igjen her er at aller "snobber ned"! Dvs, jeg VET at det er folk med veldig god råd som bor her, men her skal ingenting tyde på det, bilene skal være bruktbiler som aldri brukes, sykler og klær skal være arvet, "syden" er fy-fy, og ingen unger går rundt med merkeklær! Så deilig med skolen her hvor status og klær ikke henger sammen. Er det å "flashe" vellykkethet med merkeklær noe som hører almuen til, og noe som anses som lavstatus i akademiske miljø?

Anonymkode: 1719d...50e

Skrevet

Her skjedde det i barnehagen hvertfall. Barnet mitt ble ertet pga han gikk med klær fra cubus. De kallet barnet for cubusbarn 😡

Anonymkode: e1569...0db

Skrevet

Har aldri hørt om at barn i barnehage og barneskole har blitt mobbet pga billige klær her jeg bor. Tjukkeste Oslo vest. Alle har en salig blanding av HM/Cubus, sportsmerker som Nike og Abercrombie og dyrere ting. Nytt og brukt, alle arver. Ingen bryr seg. Annerledes på ungdomsskolen. 

Anonymkode: e495f...aad

Skrevet

Aldri opplevd det med mine barn, jeg har fire stykker fra 12 til 19 år.

En salig blanding av billigkjeder, dyrere klær og arveklær, ingen bryr seg.

Anonymkode: 4d778...e98

Skrevet

Jeg har hørt uttrykket Cubsbarn, men her gikk alle med lett blanding av alle typer klær, ingen brydde seg 😊

Skole på Oslo vest

Anonymkode: e98ff...5f7

Skrevet

Jeg bor også på Oslo Vest og har samme erfaringer som de over. 

Anonymkode: 7b003...c0e

Skrevet

Vi hadde et par veldig rike drittsekkunger på trinnet over det datteren min gikk i. De fikk alt de pekte på og kunne i følge foreldrene aldri gjøre noe galt uansett hvor ille de behandlet andre. Der ble det et stort problem at ungene måtte ha dyre merkeklær, vinterjakker til over 7.000 kr for eksempel for å ikke bli mobbet. En god del av de andre foreldrene hev seg også på som om de ville vise at de også hadde råd. Det var helt tåpelig og varte ca et år. Da ungene gikk over til ungdomsskolen ble heldig vis disse ungene sendt på privatskole og merkejakkene forsvant. 

På ungdomsskolen har det ikke vært noe problem. Noen har dyre klær, men det virker ikke som om det gir særlig status.

Anonymkode: 36aa4...aa7

Skrevet

Ikke noe som skjer der hvor det faktisk er møblerte hjem både økonomisk og ellers, i min erfaring. Arv, lån, nytt, brukt, billig og dyrt om hverandre. Hatt barn på flere skoler i Oslos beste bemidlet områder uten at dette har kommet opp. 

Anonymkode: 8d111...a53

Skrevet

Her føler jeg at H&M, Cubus, Kaphal klær er normalen. Gutten min har en del klær fra de kjedene, en del arvetøy og en del Hummel, Fila og Adidas klær 🙂😉

Anonymkode: 474b6...665

Skrevet

Jeg tror dette er hvordan holdning foreldrene har, unger overhører foreldre og da blir det naturlig å komenter slikt når de hører forelde komenterer slikt. 

Jeg vet det har vært snakk mellom unger både i barnehage og barneskole her. Mitt ene barn fikk høre mye, men hun lar seg ikke pelle på nesa så hun har alltid gitt klar beskjed om hva hun mener når hun får høe noe om sine klær eller andre sier noe om andre. Hun har gått rundt i lappede billigklær,ikke pga at jeg ikke hadde råd til å kjøpe nye, men pga at det var disse klærne som passet den smale fasongen hennes best og faktisk så er det mest utvalg av rene bomullsklær i. Når en har barn med atopisk eksem som skal ha bare bomull i klærne, så handler er en der det er mest utvalg og ikke der en må leite og krysse fingra for å finne noe som faktisk er bra for huden. 

Det har faktisk minst snakk om klær på ungdomskolen og videregående her. 

Anonymkode: 04433...1cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her skjedde det i barnehagen hvertfall. Barnet mitt ble ertet pga han gikk med klær fra cubus. De kallet barnet for cubusbarn 😡

Barnehagebarn som gjenkjenner klesmerker? Hadde du enda sagt skolen skulle jeg trodd deg, men dette er faktisk ikke til å tro..

Anonymkode: 28c9d...003

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Barnehagebarn som gjenkjenner klesmerker? Hadde du enda sagt skolen skulle jeg trodd deg, men dette er faktisk ikke til å tro..

Les aviser da smarting.. Da ser du at dette har vært i avisen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Screenshot_20210307-205722_Chrome.jpg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Screenshot_20210307-210030_Gallery.jpg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Screenshot_20210307-210030_Gallery.jpg

Urban myte..

Anonymkode: 65999...778

Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at mitt barnehagebarn i hvertfall ikke aner hvor klærne hennes er kjøpt. Hun kan jo ikke lese, og aner ikke om det står HM eller Dolce&Gabana på klærne. (Dessuten er halvpartet arvet fra søskenbarna og jeg aner ikke hvor de er fra heller. )

Anonymkode: d4b49...52c

Skrevet

Begge mine barn har kun arvede og billige klær. De er 3 og 8år, og har ingen idé om merker eller priser. Eneste de bryr seg om er om de synes klærne er fine/kule og komfortable. Hverken meg eller barna har noen gang fått noen kommentarer på dette. Skjønner ikke poenget med dyre klær til barn, bare for merkenes skyld - barna vokser jo ut av klærne raskt og rekker ikke alltid bruke det så mye.

Anonymkode: 6625b...b8e

Skrevet

Her vi bor, så er det noen som går med veldig dyre merkeklær og andre som går i brukt, H&M osv, og andre med typisk nike, Adidas osv. Og ingen blir mobbet for hva de går kledd i.

Anonymkode: ce641...03d

Skrevet

Her vi bor er det ingen som legger spesielt merke til hva barn går med. Har aldri verken sett eller hørt at folk kommenterer. Jeg legger sjelden merke til hva andre folks barn går med.

Vi kjøper mest billige klær for de slites så raskt og jeg får meg ikke til å bruke masse penger på merkeklær til barn som ikke setter pris på dem og som sliter dem og blir skitne uten å tenke på hva de går med. Og de vaskes nesten hver dag så da trenger vi skap fulle av klær slik at de har noe å ha på seg. 

Skrevet

Skoleuniform hadde løst dette problemet. Synd Norge ikke har det 😢 

Andre land har skoleuniform mens her skal ting være så vanskelig.

Anonymkode: 14b47...3f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Skoleuniform hadde løst dette problemet. Synd Norge ikke har det 😢 

Andre land har skoleuniform mens her skal ting være så vanskelig.

Anonymkode: 14b47...3f6

Det hjelper ikke mye. Det eneste som skjer er at fokuset flyttes over på noe annet. Da blir det viktig hvilke sko du har, smykker, skolesekk, solbriller eller noe annet. De som vil finne moe å mobbe for finner det.

Anonymkode: 36aa4...aa7

Skrevet

Vi bor også i et fint område, og her er det null fokus på merkeklær. Har spurt barna mine innimellom om de vil ha Levis eller andre merkeklær. Men de er overhodet ikke interessert. 

Anonymkode: f80af...364

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du har blitt inspirert av exit ser jeg, «cubusbarn».

Anonymkode: ed325...398

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har blitt inspirert av exit ser jeg, «cubusbarn».

Anonymkode: ed325...398

Les avisen idiot! Så hadde du sett at denne saken har vært i avisen. Å at vi er langt fra de eneste! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Les avisen idiot! Så hadde du sett at denne saken har vært i avisen. Å at vi er langt fra de eneste! 

Dette dokumenterer ingenting. Dette er en "jeg" som synser - og det er et utsnitt av en tekst.

Anonymkode: 65999...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...