Gå til innhold

Effekten av nedstenging og isolering?

Anbefalte innlegg

Kort fortalt så bor jeg alene med mitt barn på 19 år og selv om vi har det bra så savner jeg jo det å kunne prate med flere. 

Så spesielt det siste halve året med mye isolasjon og ensomhet så kjenner jeg på et enormt sinne. Jeg har sittet på hjemmekontor i et år og ja jeg vet jeg er heldig som i det minste har jobb, men jeg savner det sosiale. 

Jeg kjenner jeg er blitt ekstremt mye mer forbannet på nye landsmenn som ikke gidder å lytte til myndighetene sine råd. Før ville jeg nok vurdert å stemme SP, men hadde det vært valg i dag hadde det blitt Frp (selv om det er mye jeg er uenig med de om). Jeg synes det er urettferdig at når 40 menn fra Somalia er samlet i Oslo for å se fotballkamp innendørs så er det kun eieren som får en bot mens på en fest i Finnmark med 10 deltakere så får alle bot. Jeg er sint fordi de bydelene i Oslo med mest smitte nå får flere vaksiner, men de vil jo fortsatt kunne få korona og smitte andre, men jeg er redd at de kommer til å gi blaffen så lenge de selv er vaksinert. Jeg føler meg mindre verdt i Norge enn de som kom hit for 10 år siden. Jeg ser på videoer at propagandaen som islam.net har publisert om hvor fælt Norge er for islamsk ungdom og skjønner ikke hvorfor de er her. Samtig som mange av de gruppene sliter med barnefattigdom så klarer islam.net å få inn over 10 mill i donasjoner. En somalier ble tatt på grensen med 6 mill og sa han brukte å reise til Somalia med 10 mill hver mnd... Hvor får de pengene fra? Jeg vet jeg helt sikker nå leter etter feil, og jeg vet jo at det finnes mange gode og ærlige nye landsmenn også. 

Poenget mitt er... Hvordan blir vesten etter dette? Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke slike tanker nå under pandemien. Jeg ser jeg får stadig flere som sender meldinger om tilsvarende saker som var helt annerledes før Norge stengte ned. Og blir dette borte selv om man ikke snakker om det? 

Anonymkode: ad56c...b21

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kort fortalt så bor jeg alene med mitt barn på 19 år og selv om vi har det bra så savner jeg jo det å kunne prate med flere. 

Så spesielt det siste halve året med mye isolasjon og ensomhet så kjenner jeg på et enormt sinne. Jeg har sittet på hjemmekontor i et år og ja jeg vet jeg er heldig som i det minste har jobb, men jeg savner det sosiale. 

Jeg kjenner jeg er blitt ekstremt mye mer forbannet på nye landsmenn som ikke gidder å lytte til myndighetene sine råd. Før ville jeg nok vurdert å stemme SP, men hadde det vært valg i dag hadde det blitt Frp (selv om det er mye jeg er uenig med de om). Jeg synes det er urettferdig at når 40 menn fra Somalia er samlet i Oslo for å se fotballkamp innendørs så er det kun eieren som får en bot mens på en fest i Finnmark med 10 deltakere så får alle bot. Jeg er sint fordi de bydelene i Oslo med mest smitte nå får flere vaksiner, men de vil jo fortsatt kunne få korona og smitte andre, men jeg er redd at de kommer til å gi blaffen så lenge de selv er vaksinert. Jeg føler meg mindre verdt i Norge enn de som kom hit for 10 år siden. Jeg ser på videoer at propagandaen som islam.net har publisert om hvor fælt Norge er for islamsk ungdom og skjønner ikke hvorfor de er her. Samtig som mange av de gruppene sliter med barnefattigdom så klarer islam.net å få inn over 10 mill i donasjoner. En somalier ble tatt på grensen med 6 mill og sa han brukte å reise til Somalia med 10 mill hver mnd... Hvor får de pengene fra? Jeg vet jeg helt sikker nå leter etter feil, og jeg vet jo at det finnes mange gode og ærlige nye landsmenn også. 

Poenget mitt er... Hvordan blir vesten etter dette? Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke slike tanker nå under pandemien. Jeg ser jeg får stadig flere som sender meldinger om tilsvarende saker som var helt annerledes før Norge stengte ned. Og blir dette borte selv om man ikke snakker om det? 

Anonymkode: ad56c...b21

Jeg tror du leser feil aviser, men jeg gir deg rett i at det er et problem at hvis vi blir gående veldig lenge uten noen å prate og diskutere med så er det lett å stadig forsterke egne oppfattninger. Ma har jo ingen som kan rette opp i misforståelser.

Her blir så vidt jeg forstår selden noen anmeldt for å være for mange. Forroge uke var det smittespredning etter to fester med til sammen over 70 personer, uten at noen har fått bot (sikkert noen utlendinger men minst 90% norske ungdomer).

Om vaksiner skal fordeles etter folketall, alderssammensettning,  smittetrykk eller noe annet er ikke opplagt. Jeg kan se fordeler med flere varianter.

Anonymkode: a0f6e...ab3

Jeg bor midt i Oslo, og jeg blir også sint på folk som ikke følger smittevernreglene. Vi trenger virkelig ikke at en haug med folk klumper seg sammen på Grønland. Vi trenger heller ikke ungdomsfester med altfor mange unge tett i tett, noe som det også  er mange av over hele landet, særlig når vi vet at det er i denne aldersgruppen smitten øker mest. 

La meg likevel vise deg en litt annen virkelighet. Jeg jobber ved Universitetet i Oslo, og her er det mange innvandrere. Og det er virkelig ikke sånn at munnbindbruken er mindre blant de som har en annen hudfarge. De er minst like gode på å holde avstand. Og de studerer hardt. De har foreldre som ikke har hatt mulighet til å ta en høyere utdanning, og som vet hvor viktig det er. 

Forskjellen er at en stor andel av disse bor trangt og har foreldre med lavtlønnsyrker. Du kan ikke ha hjemmekontor når du har en vaskejobb eller kjører taxi, og dermed er du mer utsatt for smitte. 

Joda, klart det finnes råtne epler blant innvandrerbefolkningen også, noen gir f i smittevern, og noen klarer ikke å tilpasse seg det norske samfunnet. Noen har  middelalderske holdninger til kvinner. 

Men de fleste er som deg og meg. De lever vanlige liv og er ikke ekstreme, verken den ene eller andre veien. 

Anonymkode: 8aa49...362

• Opprett ny...