Gå til innhold

Vil jeg ha rett til permisjon om jeg blir gravid nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en midlertidig ansettelse som går ut nå til sommeren/høsten, men som kommer til å bli forlenget pga. behov og målet er selvsagt fast ansettelse når utdanningen min er ferdig til sommeren. 

Har jobbet der i 100% i over 1 år, og lurer rett å slett på om noen vet om jeg har rett på permisjon om jeg hadde blitt gravid nå? 
Så i reglene at også midlertidige ansettelser telles, men siden jeg håper å få lov til å fortsette lurte jeg på om det kan by på problemer når det kommer til å forlenge avtalen min, eventuelt få fast jobb ift svangerskapspermisjon? :)

Anonymkode: 23546...8cb

Fortsetter under...

Skrevet

Permisjon har du rett på, all skattbar inntekt teller som grunnlag for foreldrepenger.

Svangerskap og permisjon skal etter boka ikke telle negativt når de ansetter, men min erfaring er at om de da kan ansette noen andre så gjør de ofte det. Det er dyrt for en bedrift å ta hensyn til permisjoner, ansette vikarer osv, så de kan rett og slett velge å si at du dessverre ikke får visere ansettelse når du går gravid. Jeg hadde ikke tatt sjansen, jeg hadde ventet et år med å få barn.

Anonymkode: 0c839...ff2

Skrevet

Ja det teller ift opparbeiding av fødelsepermisjon.

Ja det kan by på utfordringer ift nytt vikariat og fast ansettelse. 

Anonymkode: 034a0...7c9

Skrevet

Takk for svar dere, det gikk kjapt! :)

Det jeg ser for meg er at jeg kan fortsette å få midlertidig ansettelse også etter denne perioden min er over, mtp barn vil det isåfall være ei god stund fram i tid om om jeg får midlertidig og ikke fast. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar dere, det gikk kjapt! :)

Det jeg ser for meg er at jeg kan fortsette å få midlertidig ansettelse også etter denne perioden min er over, mtp barn vil det isåfall være ei god stund fram i tid om om jeg får midlertidig og ikke fast. 

Skulle kanskje spesifisert litt mer; Jeg er redd for at jeg skal fortsette å få midlertidig ansettelse, f.eks en fra måned til måned som har skjedd med alle mine kollegaer. Jeg har derimot fått en kontrakt som var over en lengre periode, men jeg er også den eneste som har det slik. Ikke sikkert at jeg fortsetter med det om jeg har videre jobb når perioden er over.

Hvordan ville permisjonsrettighetene vært om jeg ble gravid nå, men fra og med i sommer/høst hadde fått en midlertidig ansettelse for en og en måned fram i tid? 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Skulle kanskje spesifisert litt mer; Jeg er redd for at jeg skal fortsette å få midlertidig ansettelse, f.eks en fra måned til måned som har skjedd med alle mine kollegaer. Jeg har derimot fått en kontrakt som var over en lengre periode, men jeg er også den eneste som har det slik. Ikke sikkert at jeg fortsetter med det om jeg har videre jobb når perioden er over.

Hvordan ville permisjonsrettighetene vært om jeg ble gravid nå, men fra og med i sommer/høst hadde fått en midlertidig ansettelse for en og en måned fram i tid? 🤔

Permisjonsrettighetene er de samme uansett om du er fast ansatt, vikar, midlertidig ansatt eller ringevikar. Har du skattbar inntekt får du foreldrepenger.

Men du risikerer at de velger å ikke gi deg heller kortvarige vikarjobber om du er høygravid. Når du ikke er fast ansatt kan de velge deg bort...

Anonymkode: 0c839...ff2

Annonse

Skrevet

Mitt råd: skaff deg fast jobb først! I disse tider vokser de ikke på trær!

Skrevet

For å sikre deg selv er det lurt å ha et lengre vikariat. Hvis du f.eks. skriver under på et et års vikariat med oppstart i august, er det bare å prøve på graviditet fra du har skrevet under og et lite stykke ut i  vikariatet.  Er ikke helt sikker på reglene til NAV lenger. Før kunne man få permisjon beregnet fra de seks beste av de ti siste mnd. Med andre ord kunne man være uten jobb de siste tre mnd. før permisjon. 

Hvis du er avhengig av permisjonspenger tilsvarende lønnsinntekt, ville jeg ikke basert meg på månedskontrskter.

Anonymkode: 7d328...a36

Skrevet

Det er ikke lov å diskriminere deg fordi du er gravid, så dersom det er sannsynlig at du ville ha fått forlenget vikariat eller fått en fast stilling dersom du ikke hadde blitt gravid, så har du rett på å få det. Det gjelder selv om du ikke kan være tilstede i vikariatet grunnet fødselspermisjon og de dermed må ansette en vikar for deg. Bevisbyrden ligger dessuten på arbeidsgiver for å bevise at du ikke har blitt diskriminert pga graviditeten. Så man har et veldig sterkt vern rundt dette med familieforøkelse i Norge. Du kan lese mer her: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/gravides-rettigheter/

Anonymkode: 7247e...881

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...