Gå til innhold

Hvor strenge/forståelsesfulle er NAV med tanke på arbeidsutprøving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært i kontakt med NAV i forbindelse med AAP eller uføretrygd, og som har/hadde liten kapasitet til å stå i arbeidsutprøving og plager som fort blir forverret av for mye/feil aktivitet: Hvor strenge er NAV på det feltet? Dersom man følger behandlingsopplegg med lege, psykolog, fysioterapeut, aksepterer NAV det som "nok"  aktivitet? Hvor lenge må man stå i arbeidsutprøving mtp å eventuelt bli dårligere? Lytter NAV til deres lege og spesialister? 

Anonymkode: 64d6d...c8c

Skrevet

Individavhengig. Men er mange på Arbeidsformidlingen som er lite hyggelige i dag. Dessverre. Skjønner ikke hvorfor det er blitt sånn.

Anonymkode: f3508...229

Skrevet

Det er nok store forskjeller her. Jeg var veldig heldig og hadde en forståelsesfull saksbehandler. Jeg var på arbeidsutprøving 4 timer 2 dager i uka i ca et halvt år. Målet var å øke etter hvert, men jeg sa at jeg ikke klarte det, og det ble godtatt. Saksbehandler ordnet også en avtale med arbeidsplassen om at jeg bare kunne gå hvis det ble for mye for meg, uten å gjøre annet enn å si fra at jeg gikk, og at jeg kunne sende en sms om jeg ikke klarte å møte opp.

Det ble noen ganger jeg ikke møtte opp, men klarte ikke å benytte meg av muligheten til å gå derfra når jeg først var der, selv om det ble for mye for meg. På et evalueringsmøte etter 6 måneder var jeg åpen om dette og sa at jeg ikke klarte mer. Da fikk jeg slutte uten problem.

Jeg opplevde at saksbehandler lyttet til både lege, spesialist og meg, og at jeg ble trodd når jeg fortalte hvordan ting var for meg.

Anonymkode: 878f1...abf

Skrevet

Jeg opplevde dem som veldig forståelsesfulle. De og jeg hadde jo samme mål og ønske, at jeg skulle finne en type jobb jeg kunne fungere så bra som mulig i. Jeg var fullstendig åpen hele veien og møtte omtrent bare velvilje fra de saksbehandlerne jeg hadde underveis i prosessen. Det er tøft, og du må være villig til å presse deg, kanskje til det smeller, men det kan også gjøre at du oppdager at du klarer mer enn du tror og at ting går bedre enn fryktet. Jeg trodde ikke jeg kunne re å jobbe i det hele tatt, men i et helt annet yrke enn det jeg kom fra fungerer jeg fint i 50%. Så lenge du er villig til å gå på og gjøre det du kan for å utnytte denne muligheten, så er min erfaring at de er veldig forståelsesfulle. Om du setter deg på bakbeina fra starten av, så kaster du jo bort denne sjansen for deg selv. Det er DINE rettigheter og DIN mulighet til å finne ut hvor du står og hva du kan. Bruk den godt, for de åra på AAP fyker fryktelig fort. 

Anonymkode: fc1a0...80e

Skrevet

Jeg fikk beskjed om av veileder på avklaringsbedriften at det var en form for avklaring det og, om man ikke klarte å stå det opplegget som var planlagt. Jeg hadde en veldig kort avklaring hvor jeg var der ca halvparten av tiden som var avtalt. Saksbehandler på Nav var ikke involvert i det hele tatt før jeg var ferdig avklart og var i et 10.min møte med hun og veilederen fra avklaringsbedriften, det var forøvrig første og siste gang jeg møtte saksbehandleren personlig. Hun var en særdeles uinteressert person.

Anonymkode: d25d6...832

Skrevet

Hos meg var det egentlig aldri et tema, kun et formelt spørsmål helt i begynnelsen om jeg var i stand til det eller ikke, noe jeg ikke var og som også fastlege og spesialister også hadde gitt erklæringer på. Etter det ble det bare spørsmål om det var endringer i min form. Men da det ble søkt uføretrygd, da ble den avslått fordi jeg ikke hadde forsøkt avklaring...

Gikk da et år til på aap, søkte igjen, samme begrunnelser fra samme leger, ingen avklaring det året heller, og fikk innvilget uføretrygd på kort tid.

Jeg har hele tiden vært veldig tydelig på at jeg ønsker meg tilbake i jobb. Har utdanning og arbeidserfaringer som gjør at jeg ikke vil ha problemer med å få meg en jobb, og jeg er overhodet ikke kresen mtp. hva jeg gjør. Jeg har også vært åpen om hvor forferdelig fortvilende det har vært å ikke kunne jobbe, og hvor mye jeg har elsket den jobben jeg hadde. Min situasjon var slik at bare det å komme meg til et avklaringssted eller en -bedrift ville blitt for mye for meg.

Nå er jeg uføretrygdet, men har fremdeles et mål om å komme meg ut i jobb igjen på sikt.

Hadde jeg hatt muligheten så ville jeg forsøkt avklaring. Ikke minst fordi det ville spart meg et år med frustrasjoner da uføretrygden ble avslått. Ikke alle har muligheten til å forsøke en avklaring, da kostnaden helsemessig blir for stor. Det er i hvert fall viktig med en veldig åpen og god kommunikasjon med leger og saksbehandler underveis.

Det er vanskelig dette, for noen kan jo også oppleve det en over sier, at man greier mer enn man på forhånd tror, og da er det også viktig å finne ut av. Det som i stor grad førte meg til uføretrygd var en ekstrem sendrektighet i helsevesenet, noe som både gjorde meg sykere enn jeg hadde behøvd å bli. Årene med aap gikk da altfor fort. Så for min del er manglende ressurser i helsevesenet en stor årsak til at jeg nå er på uføretrygd.

Anonymkode: fefe9...e19

Skrevet

Det er dessverre veldig personavhengig, det er noen som har masse empati og forståelse, mens det er andre som totalt mangler det.

Jeg hadde ei som var veldig fin og forståelsesfull. Jeg ville virkelig tilbake i jobb, så jeg presset meg for hardt og ble sykere. Det er noe med det også, at man vil så gjerne og presser litt for hardt, også smeller det. Problemet er jo da at de kan få inntrykk av at du klarer mer enn du gjør, så du må lytte til kroppen og være ærlig.

Jeg startet på 20% og skulle liksom øke gradvis opp til 60%. Det gikk til helvete da jeg hadde kommet til 40% og jeg raste tilbake til 0%. Jeg gråt mine bitre tårer, for jeg maktet jo ikke. 

Endte som 100% ufør.

Anonymkode: 43f82...c1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dere som har vært i kontakt med NAV i forbindelse med AAP eller uføretrygd, og som har/hadde liten kapasitet til å stå i arbeidsutprøving og plager som fort blir forverret av for mye/feil aktivitet: Hvor strenge er NAV på det feltet? Dersom man følger behandlingsopplegg med lege, psykolog, fysioterapeut, aksepterer NAV det som "nok"  aktivitet? Hvor lenge må man stå i arbeidsutprøving mtp å eventuelt bli dårligere? Lytter NAV til deres lege og spesialister? 

Anonymkode: 64d6d...c8c

Behandling teller ikke som aktivitet ved arbeidsutprøving. Du må forsøke deg i jobb og vil få bistand med tilrettelegging. Hadde ikke det beste vært om du fant ut at du kan klare å jobbe noe?

Anonymkode: cf7bf...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...