Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Vi skal gå over til 50/50 samvær (før var de 70% hos meg). Det er jeg som betaler for alt av klær, telefonregninger, kosmetikk osv, Han står for det daglige forbruket hjemme hos seg selvfølgelig, men det er jeg som kjøper alt de trenger. Blir det sånn at vi skal kjøpe hvert vårt "sett" av alt mulig? Vi har null mulighet til å samarbeide da han nekter å snakke med meg. Altså, det er helt og totalt nytteløst. Han er en veldig god far så jeg har ingen betenkeligheter med å dele samværet med ham. Men jeg skjønner ikke helt det som står her, hva er de tar i betraktning? At vi kjøper det ungene trenger hver for oss? Det står jo at begge to har like store utgifter til barnet. Likevel, om jeg ikke tolker feil, så skal han betale barnebidrag til meg og at det er prosentandelen som overskrider 50% som blir barnebidraget. Den setningen der skjønner jeg ingenting av🙈 Delt bosted og barnebidrag Når barnet har delt bosted legges det til grunn at begge foreldrene har like store utgifter til barnet. Den med lavest inntekt kan få barnebidrag av den andre. Ved beregning av bidraget tas det utgangspunkt i hva et barn i den aldersklassen koster. Denne utgiften fordeles mellom foreldrene etter deres inntekt, slik at det fremgår hvor mange prosent av underholdskostnaden hver av foreldrene skal dekke. Ettersom den forelderen som må betale barnebidrag allerede dekker halvparten ved at barnet bor der, er det prosentandelen som overstiger 50 prosent som blir barnebidraget Anonymkode: 66ea9...f64
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vi skal gå over til 50/50 samvær (før var de 70% hos meg). Det er jeg som betaler for alt av klær, telefonregninger, kosmetikk osv, Han står for det daglige forbruket hjemme hos seg selvfølgelig, men det er jeg som kjøper alt de trenger. Blir det sånn at vi skal kjøpe hvert vårt "sett" av alt mulig? Vi har null mulighet til å samarbeide da han nekter å snakke med meg. Altså, det er helt og totalt nytteløst. Han er en veldig god far så jeg har ingen betenkeligheter med å dele samværet med ham. Men jeg skjønner ikke helt det som står her, hva er de tar i betraktning? At vi kjøper det ungene trenger hver for oss? Det står jo at begge to har like store utgifter til barnet. Likevel, om jeg ikke tolker feil, så skal han betale barnebidrag til meg og at det er prosentandelen som overskrider 50% som blir barnebidraget. Den setningen der skjønner jeg ingenting av🙈 Delt bosted og barnebidrag Når barnet har delt bosted legges det til grunn at begge foreldrene har like store utgifter til barnet. Den med lavest inntekt kan få barnebidrag av den andre. Ved beregning av bidraget tas det utgangspunkt i hva et barn i den aldersklassen koster. Denne utgiften fordeles mellom foreldrene etter deres inntekt, slik at det fremgår hvor mange prosent av underholdskostnaden hver av foreldrene skal dekke. Ettersom den forelderen som må betale barnebidrag allerede dekker halvparten ved at barnet bor der, er det prosentandelen som overstiger 50 prosent som blir barnebidraget Anonymkode: 66ea9...f64 Altså..skal han betale for alt av klær osv hos seg og likevel betale bidrag til meg? Jeg tjener mye mindre enn ham, så jeg vet at han skal betale litt for å "jevne" ut forskjellen, men når jeg sjekker bidragskalkulatoren så skal han betale like mye som nå. Det blir jo feil? Eller? I følge loven altså Anonymkode: 66ea9...f64
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Ungene Må ikke ha dobbelt av alt. Anonymkode: a3027...e90
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 4.3.2021 den 7.51): Ungene Må ikke ha dobbelt av alt. Anonymkode: a3027...e90 Vi har. som jeg, skrev null mulighet for samarbeid da han nekter å snakke med meg. Da blir det vanskelig å vite hva den andre kjøper inn og hva det koster. Derfor lurer jeg på hva regelverket er rundt dette. Jeg vil ikke blande in ungene ved å spørre de om hva pappa har kjøpt eller ei. Anonymkode: 66ea9...f64
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Søk bidraget utrekna hos nav så får du det du skal ha. Når dette blir rekna ut får du opp ein prosentvis utrekning kva som er deres andel i utgiftene. Om far tjener mest kan det bli at far skal betale 65% og du 35% av ulike ting, feks barnehagen, Sfo, ja og reise kostnadene ... Så om du har slike utgifter kan det bli et helvete å få fars andel om du legger ut for alt også skal kreve far når dere har så dårlig samarbeid. Anonymkode: ffc15...9c2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Søk bidraget utrekna hos nav så får du det du skal ha. Når dette blir rekna ut får du opp ein prosentvis utrekning kva som er deres andel i utgiftene. Om far tjener mest kan det bli at far skal betale 65% og du 35% av ulike ting, feks barnehagen, Sfo, ja og reise kostnadene ... Så om du har slike utgifter kan det bli et helvete å få fars andel om du legger ut for alt også skal kreve far når dere har så dårlig samarbeid. Anonymkode: ffc15...9c2 Ja, det er akkurat det jeg tenker.. Vi har ikke barn som går i barnehage eller på sfo, men det koster jo like vel. Anonymkode: 66ea9...f64
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Har de fast bosted hos deg nå? Delt bosted har ikke noe med størrelsen på samværet å gjøre. Altså, mine to barn har 50% samvær med far, men har fast bosted hos meg. I praksis bor de altså 50/50. Jeg mottar utvidet barnetrygd og bidrag fra far. Jeg betaler alle aktiviteter, telefon osv. Vi har gjort det sånn fordi far sitter med enorm gjeld og ikke har styring på økonomien. Ønsket ikke at regninger knyttet til barna skal gå til inkasso. + Best for barna å ha fast bosted/adresse hos meg som har kjøpt bolig, og ikke far som leier og flytter annet hvert år. Så altså, de kan ha fast bosted hos deg, og 50% samvær med far. Anonymkode: b3154...a99
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har de fast bosted hos deg nå? Delt bosted har ikke noe med størrelsen på samværet å gjøre. Altså, mine to barn har 50% samvær med far, men har fast bosted hos meg. I praksis bor de altså 50/50. Jeg mottar utvidet barnetrygd og bidrag fra far. Jeg betaler alle aktiviteter, telefon osv. Vi har gjort det sånn fordi far sitter med enorm gjeld og ikke har styring på økonomien. Ønsket ikke at regninger knyttet til barna skal gå til inkasso. + Best for barna å ha fast bosted/adresse hos meg som har kjøpt bolig, og ikke far som leier og flytter annet hvert år. Så altså, de kan ha fast bosted hos deg, og 50% samvær med far. Anonymkode: b3154...a99 Vi fikk bidraget fastsatt av nav og det blit også krevet inn av nav. Ellers hadde jeg aldri fått noe... Anonymkode: b3154...a99
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Har de fast bosted hos deg nå? Delt bosted har ikke noe med størrelsen på samværet å gjøre. Altså, mine to barn har 50% samvær med far, men har fast bosted hos meg. I praksis bor de altså 50/50. Jeg mottar utvidet barnetrygd og bidrag fra far. Jeg betaler alle aktiviteter, telefon osv. Vi har gjort det sånn fordi far sitter med enorm gjeld og ikke har styring på økonomien. Ønsket ikke at regninger knyttet til barna skal gå til inkasso. + Best for barna å ha fast bosted/adresse hos meg som har kjøpt bolig, og ikke far som leier og flytter annet hvert år. Så altså, de kan ha fast bosted hos deg, og 50% samvær med far. Anonymkode: b3154...a99 Ja nå har de fast bosted hos meg og det er jeg som betaler alt av klær osv. Alle regninger knyttet til ungene er det jeg som betaler for så det er ikke noe fare for inkasso gudsjelov. . Han er grei og spleiser på dyre aktiviteter som vi lot barnet begynne på før vi skilte oss. Når det gjelder klærs så kjøper jeg alt ungene trenger, men jeg får det ikke tilbake hit og han gidder ikke levere de tilbake heller, så jeg risikerer at ungene har en bukse, eller tre som han egentlig ikke liker her hjemme. Alt annet blir igjen hos pappa. Nå kan man selvfølgelig si at dette må ungene passe på selv, men når klærne ligger i vasken, i en skuff hvor de ikke hører hjemme eller et annet sted hvor de ikke hører hjemme så er det ikke så lett for de heller. Når jeg spør etter klærne så sier far først at de er ikke hos ham, så ber jeg ham om å lete for de er ikke her heller og da tar det sånn ca to dager før han gidder og til slutt finner de hos seg. Jeg kan jo ikke kjøpe to sett jeg? Også er jeg redd for at far ikke gidder å kjøpe klær som de kan ha der heller. Da blir det jo jeg som må kjøpe en haug av klær som de egentlig ikke trenger dobbelt av. Veit da søren hva jeg skal gjøre jeg. Men..så leser jeg på nav at om man har delt fast bosted så har man like store utgifter for ungene, som jeg tolker at far skal kjøpe inn klær osv videre han også. Om han ikke samarbeider med meg så må han kjøpe inn klær til ungene selv, så får de heller bare ha to sett av alt, men da slipper i det minste jeg å betale for to sett selv. Så leser jeg at far, i tillegg til å stå for halvparten av utgiftene, skal betale barnebidrag i og med at han tjener mye mer enn meg for å jevne ut forskjellen, men når jeg sjekker på bidragskalkulatoren så blir det liksom ikke så stor forskjell fra det han betaler i dag. Nå betaler han 4000 og om de skal ha delt fast bosted så skal han betale 3000. Det lurer jeg på om stemmer. Jeg vil ikke ha mer enn hva jeg har rett på, men jeg vil ha det jeg har rett på om du skjønner. Jeg vil ikke lure til meg penger, jeg vil ha det jeg skal ha, ikke mer/ikke mindre. Jeg vet ikke nøyaktig hva han tjener så det blir vanskelig å regne ut Anonymkode: 66ea9...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå