Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #26 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Forsto du det 232e2...5dc skrev? Hun skriver jo rett ut at hun ikke er ute etter å gi deg konstruktiv kritikk, men bare noen forslag til hva refusjonene kan skyldes. Allikevel kjefter du på henne fordi kritikken hennes ikke er konstruktiv. Den var ikke ment å være konstruktiv. Anonymkode: 355e3...ffa Men hva er poenget med å si at det er MYE å plukke på, videre noe konkret om at jeg "mangler ord" og at jeg bruker ord feil, for så å si at det ikke var meningen å gi konstruktiv kritikk. Det blir som å si a uten å si b. Nå sitter jeg og grubler på hvilke ord i hovedinnlegget som er brukt feil, uten at jeg blir noe klokere på det. Videre kommer hersketeknikken om at hun stusser på at jeg ikke ser disse feilene selv. Jeg føler meg da dum som ikke ser det åpenbare. Hva var poenget med hennes to kommentarer, sånn egentlig? Hun kunne bare ha sagt at kanskje språket mitt gjorde at jeg fikk refusjon. At jeg burde få teksten vurdert av en språkvasker og få tilbakemeldinger på det. Nei, hun får meg engasjert i stedet for ved å fortelle meg hvilke typer feil mitt hovedinnlegg inneholder (MANGE feil), uten å gi eksempler på noen konkrete feil. Jeg begynner deretter å tvile på meg selv og jobben min, der skriving av kompliserte tekster er noe jeg gjør hver eneste dag. Der jeg ikke får noen tilbakemeldinger på at mye av det jeg skriver er skrevet dårlig, at jeg bruker mange ord feil og så videre. Det jeg sitter igjen med etter hennes kommentarer er dårligere selvtillit, følelse av at jeg er dum og full forvirring. Det var kanskje hensikten med svarene, hva vet jeg. Anonymkode: 1de72...2cd
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #27 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men hva er poenget med å si at det er MYE å plukke på, videre noe konkret om at jeg "mangler ord" og at jeg bruker ord feil, for så å si at det ikke var meningen å gi konstruktiv kritikk. Det blir som å si a uten å si b. Nå sitter jeg og grubler på hvilke ord i hovedinnlegget som er brukt feil, uten at jeg blir noe klokere på det. Videre kommer hersketeknikken om at hun stusser på at jeg ikke ser disse feilene selv. Jeg føler meg da dum som ikke ser det åpenbare. Hva var poenget med hennes to kommentarer, sånn egentlig? Hun kunne bare ha sagt at kanskje språket mitt gjorde at jeg fikk refusjon. At jeg burde få teksten vurdert av en språkvasker og få tilbakemeldinger på det. Nei, hun får meg engasjert i stedet for ved å fortelle meg hvilke typer feil mitt hovedinnlegg inneholder (MANGE feil), uten å gi eksempler på noen konkrete feil. Jeg begynner deretter å tvile på meg selv og jobben min, der skriving av kompliserte tekster er noe jeg gjør hver eneste dag. Der jeg ikke får noen tilbakemeldinger på at mye av det jeg skriver er skrevet dårlig, at jeg bruker mange ord feil og så videre. Det jeg sitter igjen med etter hennes kommentarer er dårligere selvtillit, følelse av at jeg er dum og full forvirring. Det var kanskje hensikten med svarene, hva vet jeg. Anonymkode: 1de72...2cd Hvis du skal få noe ut av at folk tar seg tid til å lese og kommentere på det du skriver må du lære deg å tolke tilbakemeldingene mer positivt. Hvis du fortsetter å gå i forsvarsposisjon og kritisere dem som forsøker å hjelpe deg, kommer du ikke til å få ærlige tilbakemeldinger. Når du lar andre lese yekstene dine kommer de til å tolke dem på sin måte. Du må regne med at noen av tilbakemeldingene er "helt på tryne". Da må du vurdere om du kan få noe ut av kommentaren eller ikke, men ikke gå i dtrupen på dem som kommenterer. Hvis de har misforstått noe er det ganske sansynelig at du ikke har uttrykt deg klart nok for eksempel. Anonymkode: e2902...a61
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #28 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Men hva er poenget med å si at det er MYE å plukke på, videre noe konkret om at jeg "mangler ord" og at jeg bruker ord feil, for så å si at det ikke var meningen å gi konstruktiv kritikk. Det blir som å si a uten å si b. Nå sitter jeg og grubler på hvilke ord i hovedinnlegget som er brukt feil, uten at jeg blir noe klokere på det. Videre kommer hersketeknikken om at hun stusser på at jeg ikke ser disse feilene selv. Jeg føler meg da dum som ikke ser det åpenbare. Hva var poenget med hennes to kommentarer, sånn egentlig? Hun kunne bare ha sagt at kanskje språket mitt gjorde at jeg fikk refusjon. At jeg burde få teksten vurdert av en språkvasker og få tilbakemeldinger på det. Nei, hun får meg engasjert i stedet for ved å fortelle meg hvilke typer feil mitt hovedinnlegg inneholder (MANGE feil), uten å gi eksempler på noen konkrete feil. Jeg begynner deretter å tvile på meg selv og jobben min, der skriving av kompliserte tekster er noe jeg gjør hver eneste dag. Der jeg ikke får noen tilbakemeldinger på at mye av det jeg skriver er skrevet dårlig, at jeg bruker mange ord feil og så videre. Det jeg sitter igjen med etter hennes kommentarer er dårligere selvtillit, følelse av at jeg er dum og full forvirring. Det var kanskje hensikten med svarene, hva vet jeg. Anonymkode: 1de72...2cd Hvis du føler deg dum, forvirret og får dårlig selvtillit av en slik tilbakemelding, kommer du til å slite. Her må du jobbe litt med selv, altså. Hun sa ikke at du hadde veldig dårlig språk, men at det har forbedringspotensial. Anonymkode: e9796...a84
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #29 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hvis du føler deg dum, forvirret og får dårlig selvtillit av en slik tilbakemelding, kommer du til å slite. Her må du jobbe litt med selv, altså. Hun sa ikke at du hadde veldig dårlig språk, men at det har forbedringspotensial. Anonymkode: e9796...a84 Nettopp! Og jeg presiserte til og med at språket ikke var veldig dårlig på noen måte, men at noe med syntaksen skurrer litt. Og med mye redigeringsarbeid mener jeg ikke at det er mange rene skrivefeil, for det er det absolutt ikke, men språkflyt er ofte det tyngste å redigere fordi man da må omformulere hele setninger. Målet mitt har aldri vært å få HI til å føle seg dum, kun gi en forklaring, men det falt åpenbart ikke i smak. Anonymkode: 232e2...5dc
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #30 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 3.3.2021 den 12.10): Jeg er begynnende forfatter, og har sendt min første manus til 10 forskjellige forlag for vurdering med spørsmål om de ønsker å utgi det. Snakk om en liten barnebok. Har testet manuset på ungene og deres venner, pluss kompis som er forfatter og får sine bøker utgitt. Jeg har fått avslag fra samtlige forlag med beskjed om at de ikke ønsker å gå videre med mitt prosjekt. Enkelte av dem har nøyet seg med kun det, mens andre skrev at de dessverre ikke kan gi uttalelse/kommentar på hvorfor de ikke ønsker å utgi min bok. Jeg har flere andre bøker "in the making", blant annet krimbøker for voksne, men føler at jeg kanskje er så jævla dårlig at det er bortkastet å bruke tid og krefter på dette? Når jeg ikke får noe kommentar på hva som er feil, for lite eller for mye i manuset og hva jeg kan forbedre eller endre for å få det utgitt, blir det jo aldri noe suksess. Har noen av dere erfaring med slikt, og hvor får man eventuelt slike tilbakemeldinger? Jeg vil jo gjerne utvikle meg som forfatter - har ingen problem med å sløyfe og endre ting i bøkene mine, men hvordan gjøre det når ingen gidder å fortelle meg hva som må endres? Anonymkode: 1de72...2cd Ok, se på andre og tredje setning her. "Det er" mangler i starten av andre setning. I tredje setning mangler du subjektet i setningen, altså et "jeg" i dette tilfellet. I siste setning i første avsnitt må du enten sette inn et bestemmeord, eller bøye substantivene (jeg ville valgt det siste). Dette var litt av det jeg umiddelbart la merke til, og det jeg mente når jeg skrev at det er ting en dyktig skribent bør klare å se selv. Måten dette er formulert på er ikke det minste problematisk i et forum som dette, men hvis de samme feilene forekommer i et manus, kan (og jeg aner ikke, det er bare et forslag) det være en årsak til refusjoner. Konstruktivt nok nå? Anonymkode: 232e2...5dc
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #31 Skrevet 5. mars 2021 Tja, tipper du er linke flink til å ta til deg tips, råd og konstruktiv kritikk som du er i alle de andre trådene dine. Anonymkode: 5029e...579
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #32 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er uenig. Kritikken er konstruktiv når den bidrar til at man kan forbedre seg, endre på noe, bli flinkere til noe på bakgrunn av kritikken. Konstruktiv kritikk er å vise til konkrete eksempler, ikke bare til at språket er dårlig, punktum. Din tilbakemelding bringer meg ikke noe videre i jobben med å bli en bedre tekstforfatter. Jeg er like "blank" nå som etter avvisningene fra forlag uten kommentarer. Jeg vet jo ikke hvilke feil du så, hvilke ord jeg "mangler" (eller hva du i det hele tatt mener med det), hvilke konkrete ord jeg bruker feil. Du er den eneste som har påpekt det i tråden, så når du sier at du stusser over at jeg ikke ser tingene du påpeker (hvilke ting?), lurer jeg da på hvorfor ingen andre i tråden har sett det du ser. I dette svaret nevner du igjen MYE redigeringsarbeid, på samme måte som du i din forrige kommentar nevnte at det var MYE å plukke på. Dette tyder på at du mener språket mitt er dårlig, samtidig som du ikke viser til en eneste konkrete feil i mitt hovedinnlegg. Så din tilbakemelding er på ingen måte konstruktiv - den gir meg ikke noe mer informasjon enn det jeg allerede hadde før du skrev innlegget. Anonymkode: 1de72...2cd Håper du er bedre på å motta kritikk i det virkelige liv, for dette svaret ditt er skikkelig skivebom. Anonymkode: efa5a...689
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #33 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Ok, se på andre og tredje setning her. "Det er" mangler i starten av andre setning. I tredje setning mangler du subjektet i setningen, altså et "jeg" i dette tilfellet. I siste setning i første avsnitt må du enten sette inn et bestemmeord, eller bøye substantivene (jeg ville valgt det siste). Dette var litt av det jeg umiddelbart la merke til, og det jeg mente når jeg skrev at det er ting en dyktig skribent bør klare å se selv. Måten dette er formulert på er ikke det minste problematisk i et forum som dette, men hvis de samme feilene forekommer i et manus, kan (og jeg aner ikke, det er bare et forslag) det være en årsak til refusjoner. Konstruktivt nok nå? Anonymkode: 232e2...5dc Jeg brukte forumspråk, lik talespråk i hovedinnlegget. Du skriver mest sannsynlig mer slurvete på forum enn i brev til det offentlige, for eksempel. Selvfølgelig skriver jeg mer fullstendige setninger i bøkene, i brev på jobben osv. Jeg tenker over det jeg skriver, endrer gjerne innholdet flere ganger, reflekterer over det jeg skriver. Når jeg skriver på forumet, så skriver jeg for det første fra mobiltelefon, og jeg tenker heller ikke så mye over syntaksen i innleggene. Rett og slett fordi jeg ikke gidder. Forresten, takk for mer konkret tilbakemelding. Jeg skal være mer oppmerksom på eventuelle lignende feil i tekstene mine fremover. Anonymkode: 1de72...2cd
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #34 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Tja, tipper du er linke flink til å ta til deg tips, råd og konstruktiv kritikk som du er i alle de andre trådene dine. Anonymkode: 5029e...579 Kan du gi meg link til mine andre tråder som du viser til? Anonymkode: 1de72...2cd
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #35 Skrevet 5. mars 2021 Det heter "mitt manus", ikke "min manus". Anonymkode: cc134...4e1
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #36 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det heter "mitt manus", ikke "min manus". Anonymkode: cc134...4e1 Takk for rettelsen Jeg bruker ikke redigeringsprogram når jeg skriver på forumet, så da kan det glippe litt innimellom. Anonymkode: 1de72...2cd
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #37 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Kan du gi meg link til mine andre tråder som du viser til? Anonymkode: 1de72...2cd Du er lett gjenkjennelig. 😉 Kan jo nevne i fleng... De kalde været i nord, som gjør at man aldri kan være ute omtrent. Mannen som har barn han ikke får sett i et annet land og snart må gå fra deg, mannen som jobber mye borte, kjole til Åsatro-bryllupet og jeg kan fortsette. Du kommer selvfølgelig til å nekte for at det stemmer, slik du alltid gjør. Anonymkode: 5029e...579
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #38 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hva er poenget med å si at det er MYE å plukke på, videre noe konkret om at jeg "mangler ord" og at jeg bruker ord feil, for så å si at det ikke var meningen å gi konstruktiv kritikk. Det blir som å si a uten å si b. Nå sitter jeg og grubler på hvilke ord i hovedinnlegget som er brukt feil, uten at jeg blir noe klokere på det. Videre kommer hersketeknikken om at hun stusser på at jeg ikke ser disse feilene selv. Jeg føler meg da dum som ikke ser det åpenbare. Hva var poenget med hennes to kommentarer, sånn egentlig? Hun kunne bare ha sagt at kanskje språket mitt gjorde at jeg fikk refusjon. At jeg burde få teksten vurdert av en språkvasker og få tilbakemeldinger på det. Nei, hun får meg engasjert i stedet for ved å fortelle meg hvilke typer feil mitt hovedinnlegg inneholder (MANGE feil), uten å gi eksempler på noen konkrete feil. Jeg begynner deretter å tvile på meg selv og jobben min, der skriving av kompliserte tekster er noe jeg gjør hver eneste dag. Der jeg ikke får noen tilbakemeldinger på at mye av det jeg skriver er skrevet dårlig, at jeg bruker mange ord feil og så videre. Det jeg sitter igjen med etter hennes kommentarer er dårligere selvtillit, følelse av at jeg er dum og full forvirring. Det var kanskje hensikten med svarene, hva vet jeg. Anonymkode: 1de72...2cd Og der ser vi hvorfor ingen orker å jobbe med deg. Det er enklest å si at det var bra for du er ikke i stand til å funke normalt med andre tilbakemeldinger. Håper den som skal ha deg på skrivekurs betales rikelig. Anonymkode: 6d754...bc2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #39 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Du er lett gjenkjennelig. 😉 Kan jo nevne i fleng... De kalde været i nord, som gjør at man aldri kan være ute omtrent. Mannen som har barn han ikke får sett i et annet land og snart må gå fra deg, mannen som jobber mye borte, kjole til Åsatro-bryllupet og jeg kan fortsette. Du kommer selvfølgelig til å nekte for at det stemmer, slik du alltid gjør. Anonymkode: 5029e...579 Bor i Oslo med norsk mann, så kjenner meg ikke igjen. Anonymkode: 1de72...2cd
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #40 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bor i Oslo med norsk mann, så kjenner meg ikke igjen. Anonymkode: 1de72...2cd Nei, det tror jeg også. Anonymkode: 5029e...579
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #41 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og der ser vi hvorfor ingen orker å jobbe med deg. Det er enklest å si at det var bra for du er ikke i stand til å funke normalt med andre tilbakemeldinger. Håper den som skal ha deg på skrivekurs betales rikelig. Anonymkode: 6d754...bc2 Jeg har allerede kommentert på konkrete tilbakemeldinger vedrørende feil i ord, fra samme person. Forresten, hvis ingen orker å jobbe med meg, hvordan har jeg klart å beholde den samme jobben i 11 år uten varsler, trusler om oppsigelse eller personalsaker? Jeg har allerede vært på skrivekurs som jeg nevnte tidligere, og det var en veldig lærerik og morsom opplevelse. Anonymkode: 1de72...2cd
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #42 Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, det tror jeg også. Anonymkode: 5029e...579 Så bra Anonymkode: 1de72...2cd
Mostly Harmless Skrevet 6. mars 2021 #43 Skrevet 6. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 5.3.2021 den 8.46): Har en jobb der jeg må skrive lange kompliserte brev på fagspråk, og leder retter så å si aldri på noe jeg skriver, så jeg trodde ikke at jeg skrev så dårlig altså... Hvis jeg skriver så dårlig som du sier, er dette noe jeg må ta opp med min leder så fort som mulig - da ser jo brevene mine fryktelig lite profesjonelle ut. Nå aner ikke jeg hvordan språket er i barneboka du har skrevet, men her i tråden din fremstår du noe omstendelig og overforklarende. Jeg formulerer meg omstendelig og overforklarende selv, jeg, så dette er ikke ment som en kritikk av deg som person. Å skrive gode fagtekster stiller krav til nøyaktighet, grundighet og ordforråd om gjeldende fag. Mye av dette er ikke overførbart til barnebokformatet, der det er viktigere at språket enkelt, lekent, lett tilgjengelig og stimulerende for fantasien.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2021 #44 Skrevet 6. mars 2021 Mostly Harmless skrev (37 minutter siden): Nå aner ikke jeg hvordan språket er i barneboka du har skrevet, men her i tråden din fremstår du noe omstendelig og overforklarende. Jeg formulerer meg omstendelig og overforklarende selv, jeg, så dette er ikke ment som en kritikk av deg som person. Å skrive gode fagtekster stiller krav til nøyaktighet, grundighet og ordforråd om gjeldende fag. Mye av dette er ikke overførbart til barnebokformatet, der det er viktigere at språket enkelt, lekent, lett tilgjengelig og stimulerende for fantasien. Takk for tilbakemeldingen. Ja, jeg synes det var noe av det vanskeligste med å skrive barnebok - man må skrive tydelig, enkelt og lekent. Jeg tok meg selv mange ganger i å skrive for komplisert, måtte da skrive om setningen. Kollegaen min ga meg også noen innspill på teksten, som var veldig gode. Han har skrevet en del for barn før, så han har mye erfaring med hvordan teksten bør være for å slå an hos barn. Anonymkode: 1de72...2cd
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2021 #45 Skrevet 6. mars 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jeg har allerede kommentert på konkrete tilbakemeldinger vedrørende feil i ord, fra samme person. Forresten, hvis ingen orker å jobbe med meg, hvordan har jeg klart å beholde den samme jobben i 11 år uten varsler, trusler om oppsigelse eller personalsaker? Jeg har allerede vært på skrivekurs som jeg nevnte tidligere, og det var en veldig lærerik og morsom opplevelse. Anonymkode: 1de72...2cd Du graver seg bare lenger ned i det hullet. Anonymkode: 6d754...bc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå