Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Del Skrevet 3. mars 2021 Jeg er begynnende forfatter, og har sendt min første manus til 10 forskjellige forlag for vurdering med spørsmål om de ønsker å utgi det. Snakk om en liten barnebok. Har testet manuset på ungene og deres venner, pluss kompis som er forfatter og får sine bøker utgitt. Jeg har fått avslag fra samtlige forlag med beskjed om at de ikke ønsker å gå videre med mitt prosjekt. Enkelte av dem har nøyet seg med kun det, mens andre skrev at de dessverre ikke kan gi uttalelse/kommentar på hvorfor de ikke ønsker å utgi min bok. Jeg har flere andre bøker "in the making", blant annet krimbøker for voksne, men føler at jeg kanskje er så jævla dårlig at det er bortkastet å bruke tid og krefter på dette? Når jeg ikke får noe kommentar på hva som er feil, for lite eller for mye i manuset og hva jeg kan forbedre eller endre for å få det utgitt, blir det jo aldri noe suksess. Har noen av dere erfaring med slikt, og hvor får man eventuelt slike tilbakemeldinger? Jeg vil jo gjerne utvikle meg som forfatter - har ingen problem med å sløyfe og endre ting i bøkene mine, men hvordan gjøre det når ingen gidder å fortelle meg hva som må endres? Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Del Skrevet 3. mars 2021 Du bør teste boken din ut på noen du ikke har en relasjon til. Da vil du kanskje få mer ærlige tilbakemeldinger? Anonymkode: e96fa...8cb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149500378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Del Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du bør teste boken din ut på noen du ikke har en relasjon til. Da vil du kanskje få mer ærlige tilbakemeldinger? Anonymkode: e96fa...8cb Det kunne vært en grei ting... Men hvordan henvender man seg til totalt ukjente folk? Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149500381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Del Skrevet 3. mars 2021 En venninne av meg, som har gitt ut et par bøker har gått skrivekurs/forfatterkurs, der de ofte jobber i grupper, evaluerer hverandres arbeider osv. Vet hun først prøvde noe i Norge, men ikke var helt fornøyd, så hun endte med å gå et i Sverige som hun var veldig fornøyd med. Kanskje verdt å sjekke opp noe slikt? Ellers kan det også være litt tilfeldig noen ganger, hvem som blir antatt og ikke, har jeg inntrykk av. Har en annen bekjent som har skrevet en bok. Godt språk, et tema det ikke er skrevet mye om, noe det absolutt er interresse for i tiden, men har blitt avvist flere ganger. Bransjen er dessuten ganske liten i Norge, så noen ganger gjelder det å ha kontakter også. Men ikke gi opp Anonymkode: 260de...d8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149500413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Del Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): En venninne av meg, som har gitt ut et par bøker har gått skrivekurs/forfatterkurs, der de ofte jobber i grupper, evaluerer hverandres arbeider osv. Vet hun først prøvde noe i Norge, men ikke var helt fornøyd, så hun endte med å gå et i Sverige som hun var veldig fornøyd med. Kanskje verdt å sjekke opp noe slikt? Ellers kan det også være litt tilfeldig noen ganger, hvem som blir antatt og ikke, har jeg inntrykk av. Har en annen bekjent som har skrevet en bok. Godt språk, et tema det ikke er skrevet mye om, noe det absolutt er interresse for i tiden, men har blitt avvist flere ganger. Bransjen er dessuten ganske liten i Norge, så noen ganger gjelder det å ha kontakter også. Men ikke gi opp Anonymkode: 260de...d8b Jeg har også gått skrivekurs her i Norge, og kurslæreren var veldig fornøyd både med fantasien/ideene, fremstillingsevnen, evnen til å lage plott, utvikle handling, holde på spenningen osv. Hun mente at jeg ville få mest suksess som krimforfatter, men sa at hun heller ikke frarådet meg å skrive bøker for barn i en helt annen genre. Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149500427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Del Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er begynnende forfatter, og har sendt min første manus til 10 forskjellige forlag for vurdering med spørsmål om de ønsker å utgi det. Snakk om en liten barnebok. Har testet manuset på ungene og deres venner, pluss kompis som er forfatter og får sine bøker utgitt. Jeg har fått avslag fra samtlige forlag med beskjed om at de ikke ønsker å gå videre med mitt prosjekt. Enkelte av dem har nøyet seg med kun det, mens andre skrev at de dessverre ikke kan gi uttalelse/kommentar på hvorfor de ikke ønsker å utgi min bok. Jeg har flere andre bøker "in the making", blant annet krimbøker for voksne, men føler at jeg kanskje er så jævla dårlig at det er bortkastet å bruke tid og krefter på dette? Når jeg ikke får noe kommentar på hva som er feil, for lite eller for mye i manuset og hva jeg kan forbedre eller endre for å få det utgitt, blir det jo aldri noe suksess. Har noen av dere erfaring med slikt, og hvor får man eventuelt slike tilbakemeldinger? Jeg vil jo gjerne utvikle meg som forfatter - har ingen problem med å sløyfe og endre ting i bøkene mine, men hvordan gjøre det når ingen gidder å fortelle meg hva som må endres? Anonymkode: 1de72...2cd I den bransjen tror jeg du må tåle en del avslag, uten å tenke at du er ubrukelig... Det er ikke alltid at det er noe du kan forandre for at det skal bli utgitt, det er et trangt nåløye å komme gjennom. Forlagene får tilsendt så mange manuskripter at de sjelden velger å gi konkrete tilbakemeldinger, dersom de ikke ser potensiale for å selge boken. Du må rett og slett prøve igjen, eller som de andre sier, melde deg på kurs, og finne likesinnede der.. Det er vel også mulig å betale for å få boken vurdert, men jeg er usikker på hvor du finner et sånt tilbud. Lykke til!! Anonymkode: 432a7...a89 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149500471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Del Skrevet 3. mars 2021 Vil du betale noen for å gjøre jobben, enten en direkte sum eller som en %av fremtidig inntekt fra boka? Det du ønsker deg er ganske arbeidskrevende. Du kan ikke forvente at noen gjør det gratis. Anonymkode: e2902...a61 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149500473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Del Skrevet 4. mars 2021 Barnebok er vel noe av det vanskeligste man kan utgi. Se bare i bokhandlerne, der er de fleste barnebøker oversatt fra andre språk. Det er vel ikke er marked for det, kanskje. Men, ikke gi opp! Du er kommet lenger enn meg. Jeg tør ikke å sende noe inn engang. Husk bare at de aller, aller fleste får avslag på første forsøk. Forlagene har mye å gjøre, de bruker allerede mye tid på å lese gjennom. Mitt eneste råd er å fortsette å prøve. Skriv mer, og skriv noe annet. Jeg har også fått masse positivt fra skrivegrupper og slikt, men å sende inn til forlag er noe helt annet. Lykke til Anonymkode: 59343...d05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Del Skrevet 5. mars 2021 Jeg pleier aldri å kommentere språk her inne, men siden du konkret spør om hva du gjør feil, gjør jeg et unntak. Bare på innlegget ditt her, er det ganske mye å plukke på med språket ditt. Du mangler ord, noen er feil brukt osv., og hvis dette er likt i manuset kan det være en årsak. Man forventer gjerne usedvanlig godt språk fra en forfatter, til og med i en barnebok. Anonymkode: 232e2...5dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #10 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg pleier aldri å kommentere språk her inne, men siden du konkret spør om hva du gjør feil, gjør jeg et unntak. Bare på innlegget ditt her, er det ganske mye å plukke på med språket ditt. Du mangler ord, noen er feil brukt osv., og hvis dette er likt i manuset kan det være en årsak. Man forventer gjerne usedvanlig godt språk fra en forfatter, til og med i en barnebok. Anonymkode: 232e2...5dc Takk for svar. Hva er det konkret som er feil? Blir takknemlig for alle tilbakemeldinger Hvilke ord er det som er feil brukt? Jeg er utenlandsk og har lært norsk i voksen alder, så det kan jo være en årsak. Har en jobb der jeg må skrive lange kompliserte brev på fagspråk, og leder retter så å si aldri på noe jeg skriver, så jeg trodde ikke at jeg skrev så dårlig altså... Hvis jeg skriver så dårlig som du sier, er dette noe jeg må ta opp med min leder så fort som mulig - da ser jo brevene mine fryktelig lite profesjonelle ut. Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg pleier aldri å kommentere språk her inne, men siden du konkret spør om hva du gjør feil, gjør jeg et unntak. Bare på innlegget ditt her, er det ganske mye å plukke på med språket ditt. Du mangler ord, noen er feil brukt osv., og hvis dette er likt i manuset kan det være en årsak. Man forventer gjerne usedvanlig godt språk fra en forfatter, til og med i en barnebok. Anonymkode: 232e2...5dc Forresten kan jeg også plukke litt - heter det ikke "i innlegget ditt"? Da blir jo "på innlegget ditt" helt feil bruk av preposisjon. Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #12 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Forresten kan jeg også plukke litt - heter det ikke "i innlegget ditt"? Da blir jo "på innlegget ditt" helt feil bruk av preposisjon. Anonymkode: 1de72...2cd Sikker på at du er klar for å ta andres konstruktive kritikk? Anonymkode: e8fbe...330 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #13 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sikker på at du er klar for å ta andres konstruktive kritikk? Anonymkode: e8fbe...330 Det er ikke konstruktiv kritikk å si at innlegget er mitt er pepret med ord som er brukt feil, at jeg "mangler ord" og at det er MYE å plukke på, når den som kritiserer samtidig gjør grove feil i språkbruken. Konstruktiv kritikk er for eksempel at jeg gjerne bør utvide ordforrådet litt, og å peke på konkrete ord som er brukt feil. Vedkommende har ikke lest manuset eller annet jeg har skrevet, for eksempel på jobb. Samtidig ser hun sitt snitt å fortelle hvor dårlig hovedinnlegget mitt er skrevet, uten å peke på konkrete feil. "Mangler ord" faktisk. Hun må jo forstå at innlegg som jeg skriver på dette forumet er veldig forskjellig både fra det jeg skriver i jobben og det jeg skriver som forfatter. Jeg sitter jo ikke i en halvtime og tenker gjennom innlegg som jeg skriver på et anonymt diskusjonsforum. Bruker alle her skrive innlegg som skjønnlitteratur altså? Har ikke lagt merke til det før. Det er også veldig merkelig at verken min leder, allmennheten som leser det jeg skriver i jobben eller min oversetterkollega som leste gjennom manuset, har påpekt MYE feil i det jeg skriver. Det siste jeg har gjort i jobben, var å skrive en 45 siders utredning, der leder kommenterte på FIRE (!) feil. En feil formulering, en glemt komma og to tastefeil. Dette er en utredning som skal bli lest både av offentlige organer og allmennheten, så jeg trodde det ble stilt ganske strenge krav til innholdet. Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #14 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke konstruktiv kritikk å si at innlegget er mitt er pepret med ord som er brukt feil, at jeg "mangler ord" og at det er MYE å plukke på, når den som kritiserer samtidig gjør grove feil i språkbruken. Konstruktiv kritikk er for eksempel at jeg gjerne bør utvide ordforrådet litt, og å peke på konkrete ord som er brukt feil. Vedkommende har ikke lest manuset eller annet jeg har skrevet, for eksempel på jobb. Samtidig ser hun sitt snitt å fortelle hvor dårlig hovedinnlegget mitt er skrevet, uten å peke på konkrete feil. "Mangler ord" faktisk. Hun må jo forstå at innlegg som jeg skriver på dette forumet er veldig forskjellig både fra det jeg skriver i jobben og det jeg skriver som forfatter. Jeg sitter jo ikke i en halvtime og tenker gjennom innlegg som jeg skriver på et anonymt diskusjonsforum. Bruker alle her skrive innlegg som skjønnlitteratur altså? Har ikke lagt merke til det før. Det er også veldig merkelig at verken min leder, allmennheten som leser det jeg skriver i jobben eller min oversetterkollega som leste gjennom manuset, har påpekt MYE feil i det jeg skriver. Det siste jeg har gjort i jobben, var å skrive en 45 siders utredning, der leder kommenterte på FIRE (!) feil. En feil formulering, en glemt komma og to tastefeil. Dette er en utredning som skal bli lest både av offentlige organer og allmennheten, så jeg trodde det ble stilt ganske strenge krav til innholdet. Anonymkode: 1de72...2cd *Ser sitt snitt TIL å fortelle, skal rette slurvefeilen med en gang. Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #15 Del Skrevet 5. mars 2021 Jeg synes ikke det er så mye å plukke på språkmessig (husk bare å se over kjønn på substantivene dine; både manus og komma er intetkjønnsord på norsk). Det er ikke rart at du dropper ord og skriver kondensert på et forum. Mange gjør det. Men det er en slags hersketeknikk i å rakke ned på skriving her inne, og når du kaller deg forfatter er det sikkert noen som vil prøve å «sette deg på plass». Har du tenkt på å utgi bøkene på morsmålet ditt? Anonymkode: 2b49c...9ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #16 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes ikke det er så mye å plukke på språkmessig (husk bare å se over kjønn på substantivene dine; både manus og komma er intetkjønnsord på norsk). Det er ikke rart at du dropper ord og skriver kondensert på et forum. Mange gjør det. Men det er en slags hersketeknikk i å rakke ned på skriving her inne, og når du kaller deg forfatter er det sikkert noen som vil prøve å «sette deg på plass». Har du tenkt på å utgi bøkene på morsmålet ditt? Anonymkode: 2b49c...9ef Jeg har bodd i Norge siden 2003, så har ingen tilknytning til forlag hjemme, og har egentlig ikke brukt morsmålet så mye de siste årene. Ja, jeg vet at det er en hersketeknikk. Har fått råd fra et forum på Facebook om å sende manuset til Forfatterskolen for profesjonell vurdering. Takker alle som har svart konstruktivt i tråden. Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #17 Del Skrevet 5. mars 2021 Du kan jo også legge ut noen sider her. Da vil du nok få en del tilbakemeldinger som ikke er så snille, men kanskje nyttige. Selv om det er en barnebok du har skrevet er det jo vi foreldre som er kjøperene. Anonymkode: e2902...a61 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #18 Del Skrevet 5. mars 2021 Du virker lite mottakelig for kritikk, så det kan jo tenkes at de du har spurt ikke har svart helt ærlig. Hvis du spør barna, barnas venner og en av dine venner er det ganske mye å forlange helt ærlige svar av dem. Jeg reagerer også på at både du og flere andre i tråden gir inntrykk av at barnebøker er enklere på et vis. Jeg vil si tvert om. Det er kanskje enda viktigere med språk og tydelighet i barnebøker fordi du skal fenge både store og små lesere. At du har fått manus i retur fra så mange betyr jo at det ikke er bra nok til at de ser et potensiale i det. Ingen manus går rett i trykk, det er et stort og kostbart arbeid med redaktør og forlegger som skal gjøres, og dette er jo ikke gratis. Det er jo da en vurdering mtp om det er verdt det økonomisk for forlaget. Jeg mener ikke nødvendigvis at innlegget ditt her er fullt av feil og dårlig, og det kan godt hende ideene dine er gode. Det kreves likevel mer enn " god", har du vurdert å søke utdanning? Barnebokinstituttet, for eksempel? Anonymkode: 7bcc8...255 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #19 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du virker lite mottakelig for kritikk, så det kan jo tenkes at de du har spurt ikke har svart helt ærlig. Hvis du spør barna, barnas venner og en av dine venner er det ganske mye å forlange helt ærlige svar av dem. Jeg reagerer også på at både du og flere andre i tråden gir inntrykk av at barnebøker er enklere på et vis. Jeg vil si tvert om. Det er kanskje enda viktigere med språk og tydelighet i barnebøker fordi du skal fenge både store og små lesere. At du har fått manus i retur fra så mange betyr jo at det ikke er bra nok til at de ser et potensiale i det. Ingen manus går rett i trykk, det er et stort og kostbart arbeid med redaktør og forlegger som skal gjøres, og dette er jo ikke gratis. Det er jo da en vurdering mtp om det er verdt det økonomisk for forlaget. Jeg mener ikke nødvendigvis at innlegget ditt her er fullt av feil og dårlig, og det kan godt hende ideene dine er gode. Det kreves likevel mer enn " god", har du vurdert å søke utdanning? Barnebokinstituttet, for eksempel? Anonymkode: 7bcc8...255 Jeg har ikke skrevet noe sted at det å skrive barnebøker er enklere enn bøker for voksne. Jeg vet at det er mer vanskelig, og de andre bøkene jeg jobber med er krimbøker for voksne. Men så fikk jeg en ide som jeg ville prøve ut. Selvfølgelig forstår jeg at hvis jeg har fått avslag fra så mange, så er det noe som ikke er bra. Problemet er at når man ikke får tilbakemelding fra forlagene på HVA konkret som er feil, er det vanskelig å forbedre seg. Det kan være at språket er for dårlig, at boka er for lang/for kort, eller at hele ideen er så dum at man bør gi opp hele greia. Jeg er ute etter å forbedre meg, men da må man ha i hvert fall litt peiling på hva man skal forbedre. Nå har jeg sendt manuset for profesjonell vurdering til Forfatterskolen, så får vi se hva de sier. Jeg vil selvfølgelig ta til meg tilbakemeldingen jeg får derfra. Utdanning har jeg dessverre ikke tid eller råd til akkurat nå, særlig tatt i betraktning at det å skrive barnebøker ikke er noe jeg planlegger å gjøre flere ganger, men takk for tips om det likevel Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #20 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke skrevet noe sted at det å skrive barnebøker er enklere enn bøker for voksne. Jeg vet at det er mer vanskelig, og de andre bøkene jeg jobber med er krimbøker for voksne. Men så fikk jeg en ide som jeg ville prøve ut. Selvfølgelig forstår jeg at hvis jeg har fått avslag fra så mange, så er det noe som ikke er bra. Problemet er at når man ikke får tilbakemelding fra forlagene på HVA konkret som er feil, er det vanskelig å forbedre seg. Det kan være at språket er for dårlig, at boka er for lang/for kort, eller at hele ideen er så dum at man bør gi opp hele greia. Jeg er ute etter å forbedre meg, men da må man ha i hvert fall litt peiling på hva man skal forbedre. Nå har jeg sendt manuset for profesjonell vurdering til Forfatterskolen, så får vi se hva de sier. Jeg vil selvfølgelig ta til meg tilbakemeldingen jeg får derfra. Utdanning har jeg dessverre ikke tid eller råd til akkurat nå, særlig tatt i betraktning at det å skrive barnebøker ikke er noe jeg planlegger å gjøre flere ganger, men takk for tips om det likevel Anonymkode: 1de72...2cd Har du sjekket muligheten for å utgi boken selv? Jeg har en venninne som har gjort dette. Hennes barnebøker er tilgjengelige på Amazon, men kun digitalt. Hun har nydelige illustrasjoner, noe som gir et godt inntrykk av boken. Anonymkode: 2b49c...9ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #21 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har du sjekket muligheten for å utgi boken selv? Jeg har en venninne som har gjort dette. Hennes barnebøker er tilgjengelige på Amazon, men kun digitalt. Hun har nydelige illustrasjoner, noe som gir et godt inntrykk av boken. Anonymkode: 2b49c...9ef Har hun tegnet dem selv? Jeg er svært dårlig å tegne, men kan få ei venninne til å gjøre det, mot andel i salget (50/50). Jeg har hørt om det å utgi egne bøker på Amazon, men trodde at det bare var på engelsk? Mener bestemt at Fifty shades-bøkene ble utgitt på Amazon av forfatteren selv, fordi hun ble avvist absolutt overalt. Der kan man snakke om dårlig språk, gjentakelser og lite handling gitt Jeg har meldt meg inn i en Facebook-gruppe for dem som utgir sine egne bøker og lydbøker, så skal se om de også har noen tips. Tusen takk for svaret Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #22 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Har hun tegnet dem selv? Jeg er svært dårlig å tegne, men kan få ei venninne til å gjøre det, mot andel i salget (50/50). Jeg har hørt om det å utgi egne bøker på Amazon, men trodde at det bare var på engelsk? Mener bestemt at Fifty shades-bøkene ble utgitt på Amazon av forfatteren selv, fordi hun ble avvist absolutt overalt. Der kan man snakke om dårlig språk, gjentakelser og lite handling gitt Jeg har meldt meg inn i en Facebook-gruppe for dem som utgir sine egne bøker og lydbøker, så skal se om de også har noen tips. Tusen takk for svaret Anonymkode: 1de72...2cd Hun har en illustratør. Og det stemmer, hun skriver på engelsk, det glemte jeg. Men du kan jo sjekke? Anonymkode: 2b49c...9ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #23 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Forresten kan jeg også plukke litt - heter det ikke "i innlegget ditt"? Da blir jo "på innlegget ditt" helt feil bruk av preposisjon. Anonymkode: 1de72...2cd Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har bodd i Norge siden 2003, så har ingen tilknytning til forlag hjemme, og har egentlig ikke brukt morsmålet så mye de siste årene. Ja, jeg vet at det er en hersketeknikk. Har fått råd fra et forum på Facebook om å sende manuset til Forfatterskolen for profesjonell vurdering. Takker alle som har svart konstruktivt i tråden. Anonymkode: 1de72...2cd Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er ikke konstruktiv kritikk å si at innlegget er mitt er pepret med ord som er brukt feil, at jeg "mangler ord" og at det er MYE å plukke på, når den som kritiserer samtidig gjør grove feil i språkbruken. Konstruktiv kritikk er for eksempel at jeg gjerne bør utvide ordforrådet litt, og å peke på konkrete ord som er brukt feil. Vedkommende har ikke lest manuset eller annet jeg har skrevet, for eksempel på jobb. Samtidig ser hun sitt snitt å fortelle hvor dårlig hovedinnlegget mitt er skrevet, uten å peke på konkrete feil. "Mangler ord" faktisk. Hun må jo forstå at innlegg som jeg skriver på dette forumet er veldig forskjellig både fra det jeg skriver i jobben og det jeg skriver som forfatter. Jeg sitter jo ikke i en halvtime og tenker gjennom innlegg som jeg skriver på et anonymt diskusjonsforum. Bruker alle her skrive innlegg som skjønnlitteratur altså? Har ikke lagt merke til det før. Det er også veldig merkelig at verken min leder, allmennheten som leser det jeg skriver i jobben eller min oversetterkollega som leste gjennom manuset, har påpekt MYE feil i det jeg skriver. Det siste jeg har gjort i jobben, var å skrive en 45 siders utredning, der leder kommenterte på FIRE (!) feil. En feil formulering, en glemt komma og to tastefeil. Dette er en utredning som skal bli lest både av offentlige organer og allmennheten, så jeg trodde det ble stilt ganske strenge krav til innholdet. Anonymkode: 1de72...2cd Du verden! Her var det mye kjefting og antagelser for noe som faktisk var ment hyggelig og som en forklaring. Hvis du alltid reagerer så voldsomt og med så mye forsvar og forklaringer, kan jeg ikke unngå å lure litt på om de rundt deg muligens er positive mest fordi de ikke orker potensielle reaksjoner fra deg. Du bør bli mye mer ydmyk hvis du skal kunne forbedre deg, for da må du takle kritikk. Og for å oppklare noen ting. 1. At jeg ser at språket ditt skurrer, betyr ikke at mitt språk er perfekt. Jeg kan også høre at noen synger falskt uten at jeg dermed synger bra selv, sånn bare for å sammenligne. 2. Du skrev at du var frustrert over refusjoner uten noen forklaringer. Jeg påpekte ganske enkelt at språket ditt kan være en årsak fordi de fleste forlag neppe er interessert i å publisere bøker som krever mye redigeringsarbeid. Å påpeke språket ditt er i dette tilfellet derfor ikke en hersketeknikk, men et reelt forsøk på å gi deg en mulig forklaring. Du har heller ikke et veldig dårlig språk, absolutt ikke, men det er litt i syntaksen bl.a. som er forstyrrende. 3. Du sier at jeg ikke gir konstruktiv kritikk til deg, men det var da heller aldri intensjonen min. Jeg prøvde som nevnt bare å foreslå en plausibel forklaring for refusjonene. Du forklarer også at det er forskjell på hva du skriver på et forum og i jobben din der du jobber grundig med tekstene dine, og det er jo helt vanlig, samtidig stusser jeg da litt over at du ikke selv ser de tingene jeg påpekte. Kanskje du ikke er så flink til å redigere egne tekster som du tror? Men jeg aner ikke. Forslaget du fikk om å legge ut litt fra er utkast er godt, da får du kanskje den konstruktive kritikken du ønsker deg. Anonymkode: 232e2...5dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #24 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Du verden! Her var det mye kjefting og antagelser for noe som faktisk var ment hyggelig og som en forklaring. Hvis du alltid reagerer så voldsomt og med så mye forsvar og forklaringer, kan jeg ikke unngå å lure litt på om de rundt deg muligens er positive mest fordi de ikke orker potensielle reaksjoner fra deg. Du bør bli mye mer ydmyk hvis du skal kunne forbedre deg, for da må du takle kritikk. Og for å oppklare noen ting. 1. At jeg ser at språket ditt skurrer, betyr ikke at mitt språk er perfekt. Jeg kan også høre at noen synger falskt uten at jeg dermed synger bra selv, sånn bare for å sammenligne. 2. Du skrev at du var frustrert over refusjoner uten noen forklaringer. Jeg påpekte ganske enkelt at språket ditt kan være en årsak fordi de fleste forlag neppe er interessert i å publisere bøker som krever mye redigeringsarbeid. Å påpeke språket ditt er i dette tilfellet derfor ikke en hersketeknikk, men et reelt forsøk på å gi deg en mulig forklaring. Du har heller ikke et veldig dårlig språk, absolutt ikke, men det er litt i syntaksen bl.a. som er forstyrrende. 3. Du sier at jeg ikke gir konstruktiv kritikk til deg, men det var da heller aldri intensjonen min. Jeg prøvde som nevnt bare å foreslå en plausibel forklaring for refusjonene. Du forklarer også at det er forskjell på hva du skriver på et forum og i jobben din der du jobber grundig med tekstene dine, og det er jo helt vanlig, samtidig stusser jeg da litt over at du ikke selv ser de tingene jeg påpekte. Kanskje du ikke er så flink til å redigere egne tekster som du tror? Men jeg aner ikke. Forslaget du fikk om å legge ut litt fra er utkast er godt, da får du kanskje den konstruktive kritikken du ønsker deg. Anonymkode: 232e2...5dc Jeg er uenig. Kritikken er konstruktiv når den bidrar til at man kan forbedre seg, endre på noe, bli flinkere til noe på bakgrunn av kritikken. Konstruktiv kritikk er å vise til konkrete eksempler, ikke bare til at språket er dårlig, punktum. Din tilbakemelding bringer meg ikke noe videre i jobben med å bli en bedre tekstforfatter. Jeg er like "blank" nå som etter avvisningene fra forlag uten kommentarer. Jeg vet jo ikke hvilke feil du så, hvilke ord jeg "mangler" (eller hva du i det hele tatt mener med det), hvilke konkrete ord jeg bruker feil. Du er den eneste som har påpekt det i tråden, så når du sier at du stusser over at jeg ikke ser tingene du påpeker (hvilke ting?), lurer jeg da på hvorfor ingen andre i tråden har sett det du ser. I dette svaret nevner du igjen MYE redigeringsarbeid, på samme måte som du i din forrige kommentar nevnte at det var MYE å plukke på. Dette tyder på at du mener språket mitt er dårlig, samtidig som du ikke viser til en eneste konkrete feil i mitt hovedinnlegg. Så din tilbakemelding er på ingen måte konstruktiv - den gir meg ikke noe mer informasjon enn det jeg allerede hadde før du skrev innlegget. Anonymkode: 1de72...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #25 Del Skrevet 5. mars 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Jeg er uenig. Kritikken er konstruktiv når den bidrar til at man kan forbedre seg, endre på noe, bli flinkere til noe på bakgrunn av kritikken. Konstruktiv kritikk er å vise til konkrete eksempler, ikke bare til at språket er dårlig, punktum. Din tilbakemelding bringer meg ikke noe videre i jobben med å bli en bedre tekstforfatter. Jeg er like "blank" nå som etter avvisningene fra forlag uten kommentarer. Jeg vet jo ikke hvilke feil du så, hvilke ord jeg "mangler" (eller hva du i det hele tatt mener med det), hvilke konkrete ord jeg bruker feil. Du er den eneste som har påpekt det i tråden, så når du sier at du stusser over at jeg ikke ser tingene du påpeker (hvilke ting?), lurer jeg da på hvorfor ingen andre i tråden har sett det du ser. I dette svaret nevner du igjen MYE redigeringsarbeid, på samme måte som du i din forrige kommentar nevnte at det var MYE å plukke på. Dette tyder på at du mener språket mitt er dårlig, samtidig som du ikke viser til en eneste konkrete feil i mitt hovedinnlegg. Så din tilbakemelding er på ingen måte konstruktiv - den gir meg ikke noe mer informasjon enn det jeg allerede hadde før du skrev innlegget. Anonymkode: 1de72...2cd Forsto du det 232e2...5dc skrev? Hun skriver jo rett ut at hun ikke er ute etter å gi deg konstruktiv kritikk, men bare noen forslag til hva refusjonene kan skyldes. Anonym bruker skrev (1 time siden): Du sier at jeg ikke gir konstruktiv kritikk til deg, men det var da heller aldri intensjonen min. Allikevel kjefter du på henne fordi kritikken hennes ikke er konstruktiv. Den var ikke ment å være konstruktiv. Anonymkode: 355e3...ffa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414943-litt-oppgitt-hvor-kan-jeg-f%C3%A5-tilbakemelding-for-%C3%A5-forbedreutvikle-meg/#findComment-149501564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå