Gå til innhold

Hvordan få perfekt havregrøt?

Anbefalte innlegg

Dette er flaut men jeg klarer ikke havregrøt som blir god! Jeg bruker melk for det smaker best men min grøt blir som lim. Både meg og datteren min er egentlig veldig glad i havregrøt,når andre lager den riktig nok. Hva gjør jeg galt?? Noen tips til hva jeg kan gjøre? Havregrøt i micro har vi prøvd men det var heller ikke noe suksess.

Anonymkode: 02108...841

Fortsetter under...

Jeg anbefaler å koke på havremel fremfor gryn. Det er samme ernæringsmessige innhold, men grøten blir som fløyel! Da tilsetter du bare mer melk underveis hvis den blir for limete. Knallgodt!

Se feks her:

https://www.lindastuhaug.no/2016/09/26/floyelsmjuk-havregrot-klumper/

Jeg liker å brukev 1 dl havregryn og 2 dl veske + litt salt, full efekt på mikroen i 3 minutter. Noen gange har jeg i kokkos eller tørket frukt før koking.

Etter koking tilsetter jeg ca 10 hakkede mandler og 1/3 finhakket eple. Når jeg da lar det stå ca et minutt og rlrer godt blir konsistensen fin.

Anonymkode: 51d7f...bbb

Min superenkle oppskrift, som alle unger som er innom liker, er følgende:

1 porsj:

2 dl vann

5-6 ss havregryn

litt salt

Kok opp under områring, la småputre i ca 3 min, rør i av og til.

Toppes med eplebiter, rosiner, sukker, kanel, blåbær, bringebær osv. 

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Like mange deler store havregryn, vann og melk kokes ti min i kjele under omrøring. Kjempegodt! Topp med ønsket tilbehør. Jeg bruker kanel, mandler, valnøtter og smørøye.

Anonymkode: 9aa5c...19a

Glemte å si at jeg, hvis tid, bløtlegger grynene i vannet i noen timer før koking.

Anonymkode: 9aa5c...19a

FrkKværner skrev (13 minutter siden):

Jeg koker opp havregrøten på vann. Når dette er kokt opp og vannet er borte da heller jeg på melk. Melken og grøten varmes lett opp til ønsket temperatur. Den blir alltid god.

Slik gjør jeg også det. Salter vannet litt også. Grøten spiser jeg alltid med banan og kanel 😄

Anonymkode: 089dd...b18

FrkKværner skrev (4 timer siden):

Jeg koker opp havregrøten på vann. Når dette er kokt opp og vannet er borte da heller jeg på melk. Melken og grøten varmes lett opp til ønsket temperatur. Den blir alltid god.

Takk! Skal prøve dette.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette er flaut men jeg klarer ikke havregrøt som blir god! Jeg bruker melk for det smaker best men min grøt blir som lim. Både meg og datteren min er egentlig veldig glad i havregrøt,når andre lager den riktig nok. Hva gjør jeg galt?? Noen tips til hva jeg kan gjøre? Havregrøt i micro har vi prøvd men det var heller ikke noe suksess.

Du må i hvertfall aldri koke opp melk, det smaker aldri godt. Kok med vann og tilsett melk mot slutten er mitt tips. 

En grøt som er superpopulær hos oss er: 

4 ss chia

4 dl havregryn

9 dl melk. 
(men altså varmes opp og ikke kokes) 

Anonymkode: 66763...d64

Annonse

2dl havregryn

3dl vann

3dl melk

salt etter smak. 

Koker opp under omrøring på middels varme i gryta hvis jeg har tid. 

Men vanligvis slenger jeg bare alle ingrediensene i en glassbolle oppi vannbad i slowcookeren, og setter på «low» før jeg legger meg, så våkner vi til ferdig grøt. 

Anonymkode: 3d128...a64

Once you go STEEL CUT...

...you NEVER go back!

😋😋😋

Kan bare anbefale en del steel cut havregryn kokt med fire deler vann og bittelitt salt. Kokes i 30-40 minutter, og det er absolutt verdt det.

Anonymkode: 2cc78...595

FrkKværner skrev (På 3.3.2021 den 13.19):

Når den er ferdig kokt? Eller på slutten av koketiden? 
Er helt amatør på matlaging 🙈

FrkKværner skrev (På 3.3.2021 den 13.19):

Hvor mye vann bruker du? Å hvor mye melk foresten?

Måler ikke opp. Bruker nok ha i vann 1cm over grøten. Grøten utvider seg, i tillegg damper det bort endel. Bruker heller litt fir mye enn for lite. Jeg heller oppi melk til ønsket konsistens. Jeg liker ikke å spise melk med grøt i, heller grøt med melk i😉. Hell oppi til det ser perfekt ut for din smak.

Anonymkode: e4adb...974

Anonym bruker skrev (På 3.3.2021 den 20.49):

Once you go STEEL CUT...

...you NEVER go back!

😋😋😋

Kan bare anbefale en del steel cut havregryn kokt med fire deler vann og bittelitt salt. Kokes i 30-40 minutter, og det er absolutt verdt det.

Takk for tipset :D

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Takk for tipset :D

🤩

Bare hyggelig!

Håper du tester ut, og melder fra hvordan det gikk.

Det går visst an å la grynene ligge i bløt over natta, og slippe koking;

https://densortehavre.no/kjolskapsgrot-pa-steel-cut/

Men bortsett fra det er det egentlig litt rart at steel cut havregrøt ikke er blitt en corona-hit. Jeg har spist mye av det nå som jeg har hjemmekontor og kan bruke tid på havregrøten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...