Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Jeg blir litt forvirret av det jeg leser på nett. Noen steder står det "Bytt ut poteter/pasta/ris med bønner/linser", mens andre steder står bønner under nei-mat fordi de inneholder mye karbohydrater. Hva er riktig og hvorfor? Det hadde gjort det veldig mye enklere å spise lavkarbo (middager) hvis jeg kan spise (mye) bønner. Anonymkode: 9fb3e...85c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Det er mange forskjellige retninger innen lavkarbo, noen tillater minimalt med karbo, innen andre kan man spise mer. Det beste er om du leser deg opp og bestemmer deg for hvor du vil legge grensa, og så beregner hva du kan spise for å holde deg innenfor. finnes endel Facebook-grupper med folk med bra erfaring. lykke til! Anonymkode: b0116...bfa
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Bønner er langsomme karbohydrater, poteter, hvit ris og pasta er raske, så bønner er uansett bedre. Anonymkode: bf17d...cc1
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Så litt bønner, f.eks. i en chili con carne, er greit, men jeg bør ikke overdrive? Jeg orker ikke å lese meg så veldig opp på dette, jeg prøver bare ut lavkarbo i noen uker for å se om det gir en helsemessig effekt. Hvis det hjelper godt, så skal jeg sette meg skikkelig inn i det, men foreløpig orker jeg ikke å bruke energi på det. HI Anonymkode: 9fb3e...85c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Så litt bønner, f.eks. i en chili con carne, er greit, men jeg bør ikke overdrive? Jeg orker ikke å lese meg så veldig opp på dette, jeg prøver bare ut lavkarbo i noen uker for å se om det gir en helsemessig effekt. Hvis det hjelper godt, så skal jeg sette meg skikkelig inn i det, men foreløpig orker jeg ikke å bruke energi på det. HI Anonymkode: 9fb3e...85c Men du det er jo vanskeleg å finne ut om du har effekt av det om du ikkje har lese deg opp, og bestemt deg for kva variant du vil gå for? Då blir det fort litt hummer og kanari. Viss dei helsemessige gevinstane du er ute etter er mindre betennelse i kroppen feks vil eg tru at såkalla grovkarbo er bra for deg. Isåfall er bønner heilt ok. Om du skal slanke deg og komme i ketose kan bønner vere det som gjer at du ikkje får det til. (feks, eg er ingen ekspert (så mogleg akkurat det ikkje stemmer, men poenget er at du må lese deg opp og finne ut kva du vil for å oppnå gode resultat. Lavkarbo er så mangt) Anonymkode: 84493...9ec
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men du det er jo vanskeleg å finne ut om du har effekt av det om du ikkje har lese deg opp, og bestemt deg for kva variant du vil gå for? Då blir det fort litt hummer og kanari. Viss dei helsemessige gevinstane du er ute etter er mindre betennelse i kroppen feks vil eg tru at såkalla grovkarbo er bra for deg. Isåfall er bønner heilt ok. Om du skal slanke deg og komme i ketose kan bønner vere det som gjer at du ikkje får det til. (feks, eg er ingen ekspert (så mogleg akkurat det ikkje stemmer, men poenget er at du må lese deg opp og finne ut kva du vil for å oppnå gode resultat. Lavkarbo er så mangt) Anonymkode: 84493...9ec Det er betennelse og trøtthet jeg er ute etter å se om det er effekt på. Jeg har selvfølgelig lest bitte litt, men ikke satt meg voldsomt inn i dette. Foreløpig spiser jeg bare grønnsaker, salater, ost, nøtter, kjøtt/kylling/fisk, egg ol., ikke noe sukker, pasta, ris, potet eller frukt. Bitte litt bær. Jeg har tenkt at jeg da umulig kan få i meg særlig mye karbohydrater? Anonymkode: 9fb3e...85c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det er betennelse og trøtthet jeg er ute etter å se om det er effekt på. Jeg har selvfølgelig lest bitte litt, men ikke satt meg voldsomt inn i dette. Foreløpig spiser jeg bare grønnsaker, salater, ost, nøtter, kjøtt/kylling/fisk, egg ol., ikke noe sukker, pasta, ris, potet eller frukt. Bitte litt bær. Jeg har tenkt at jeg da umulig kan få i meg særlig mye karbohydrater? Anonymkode: 9fb3e...85c Det har eg prøvd og, av same grunn, og på meg blir trøttethet heilt uoverkommeleg på den dietten, heilt tom for energi, men med litt frukt, grove kornprodukt og andre seine karbohydrat går det mykje betre. Men eg har gått heilt uten karbo over lang tid ein periode eg slanka meg og mistenker at eg har føkka opp systemet. Då hadde eg eit opplegg eg følgde. Og gjekk ned veldig mange kilo. Uansett, les deg opp og snakke med folk som kan ernæring. (og ja, eg veit det er vanskeleg i praksis, tusen ulike stemmer som ropar ulike ting) og sist, men slett ikkje minst, kjenn etter om det fu kar for din kropp😊 Anonymkode: 84493...9ec
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Jeg tenker at du kompliserer dette for mye. Om du skal prøve å spise mindre karbohydrater en periode for å se om det har en effekt på helsa trenger du ikke spise så strengt at du kommer i ketose? Du bare spiser lavkarbo frokost og lunsj, og kutter ut potet, ris og pasta til middag. Du merker jo ganske fort da om kroppen føles bedre. Anonymkode: 09043...6ab
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at du kompliserer dette for mye. Om du skal prøve å spise mindre karbohydrater en periode for å se om det har en effekt på helsa trenger du ikke spise så strengt at du kommer i ketose? Du bare spiser lavkarbo frokost og lunsj, og kutter ut potet, ris og pasta til middag. Du merker jo ganske fort da om kroppen føles bedre. Anonymkode: 09043...6ab Ja, du har sikkert rett i det. Jeg bare merker at middag er litt vanskelig fordi mye vi spiser er det vanskelig å unngå karbohydrater i, f.eks. lasagne, fiskeboller i hvit saus, spaghetti og kjøttdeig (kan jo ikke bare spise kjøttsaus?) osv. Derfor tenkte jeg å bare kutte det meste og lage egne middager i de få ukene hvis det trengs i første omgang, men jeg skjønner jo at jeg kanskje har overdrevet litt 😅 HI Anonymkode: 9fb3e...85c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja, du har sikkert rett i det. Jeg bare merker at middag er litt vanskelig fordi mye vi spiser er det vanskelig å unngå karbohydrater i, f.eks. lasagne, fiskeboller i hvit saus, spaghetti og kjøttdeig (kan jo ikke bare spise kjøttsaus?) osv. Derfor tenkte jeg å bare kutte det meste og lage egne middager i de få ukene hvis det trengs i første omgang, men jeg skjønner jo at jeg kanskje har overdrevet litt 😅 HI Anonymkode: 9fb3e...85c Du trenger ikke lage egne middager til deg, men om du et par-tre ganger i uken lager en stor blandet salat kan du spise samme protein som de andre men bytte ut potet, pasta og ris med salat. Når det kommer til spagetti og kjøttdeig så stek noen grønnsaker for seg, f.eks sopp, paprika, løk før du lager kjøttsausen. Så kan du spise kjøttsaus, stekte grønnsaker og salat, mens de andre spiser kjøttsaus og spagetti. Søsteren min gjør det, og det viste seg at alle synes det var så godt med noen stekte grønnsaker på toppen av kjøttsausen så det må hun lage til alle sammen Lasagne lager du som vanlig, men et lite hjørne kan du lage uten lasagneplatene. Så spiser du lasagne uten plater og har salat ved siden av. Anonymkode: 09043...6ab
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Erstatt spagetti med bønner og ha kjøttsaus på toppen, det er godt! 😊 Anonymkode: bf17d...cc1
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du trenger ikke lage egne middager til deg, men om du et par-tre ganger i uken lager en stor blandet salat kan du spise samme protein som de andre men bytte ut potet, pasta og ris med salat. Når det kommer til spagetti og kjøttdeig så stek noen grønnsaker for seg, f.eks sopp, paprika, løk før du lager kjøttsausen. Så kan du spise kjøttsaus, stekte grønnsaker og salat, mens de andre spiser kjøttsaus og spagetti. Søsteren min gjør det, og det viste seg at alle synes det var så godt med noen stekte grønnsaker på toppen av kjøttsausen så det må hun lage til alle sammen Lasagne lager du som vanlig, men et lite hjørne kan du lage uten lasagneplatene. Så spiser du lasagne uten plater og har salat ved siden av. Anonymkode: 09043...6ab Anonym bruker skrev (1 time siden): Erstatt spagetti med bønner og ha kjøttsaus på toppen, det er godt! 😊 Anonymkode: bf17d...cc1 Takk for gode tips! HI Anonymkode: 9fb3e...85c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Så litt bønner, f.eks. i en chili con carne, er greit, men jeg bør ikke overdrive? Jeg orker ikke å lese meg så veldig opp på dette, jeg prøver bare ut lavkarbo i noen uker for å se om det gir en helsemessig effekt. Hvis det hjelper godt, så skal jeg sette meg skikkelig inn i det, men foreløpig orker jeg ikke å bruke energi på det. HI Anonymkode: 9fb3e...85c Skal du prøve lavkarbo, så må du jo sette deg skikkelig inn i det, så du du ikke trår feil, hvis ikke så legger du jo opp til at det skal gå i dass. Du må ikke lese deg veldig opp, men du må bestemme deg for hvilken lavkarbo retning du vil følge, finne retningslinjene for den og holde deg til det. Hvis du ikke gidder å orientere deg, så vil du neppe lykkes heller. Anonymkode: b0193...519
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Skal du prøve lavkarbo, så må du jo sette deg skikkelig inn i det, så du du ikke trår feil, hvis ikke så legger du jo opp til at det skal gå i dass. Du må ikke lese deg veldig opp, men du må bestemme deg for hvilken lavkarbo retning du vil følge, finne retningslinjene for den og holde deg til det. Hvis du ikke gidder å orientere deg, så vil du neppe lykkes heller. Anonymkode: b0193...519 Jeg reduserer jo uansett mengden karbo? Altså, når jeg kutter ut pasta, poteter, sukker og ris? Dette er bare nøyaktig det legen ba meg om, kutt ut det i noen uker og se om du blir bedre. Jeg orker rett og slett ikke å sette meg inn i så mye nå, så da blir det slik. HI Anonymkode: 9fb3e...85c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå