Gå til innhold

Å bruke andres hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk utedoen ødelagt av slike som deg. Hadde ikke hengt på kroken igjen og vinden tok døra ++.  Man holder seg unna private hytter så lenge det ikke er nødtilfelle. 

Anonymkode: 2e929...7f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kjære hi! Hvis du en gang går deg vill i en snøstorm, og du virkelig er i nød, kan du bruke min eiendom. Hvis ikke, la vær! Kom på hytta ei helg i høst, og fann ei vannflaske på trappa. Det at noen nylig hadde vært der, uten å si fra til oss, ga en ekkel stemning. Hender seg at kjentfolk går oppom, bare for å se, men da sier de at de har gjort det, og det er helt greit. Men fremmede har ingenting der å gjøre. Det hjelper ikke om du rydder etter deg, du tråkker over ei grense her.

Anonymkode: 33a22...0c6

Du blir satt ut av en vannflaske på trappa! Oi. Du skulle forskt å drive gård. Da må  du regne med folk på besøk daglig som spiser niste, titter på traktorer osv.

Anonymkode: 0d0ca...a4d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fikk utedoen ødelagt av slike som deg. Hadde ikke hengt på kroken igjen og vinden tok døra ++.  Man holder seg unna private hytter så lenge det ikke er nødtilfelle. 

Hvordan vet du at det var årsaken?

Skrevet

I Norge har vi allemannsretten, og det er tydelig av svarene her inne at det er tvingende nødvendig! Når vi perforerer naturen vår med hytter i øst og vest får vi denne problematikken her. Naturen eies av ALLE i Norge, og bare fordi hytteeiere har ødelagt den med all bygging så betyr ikke det at de kan beslaglegge områder! Man kan fritt ferdes rundt hytter i utmark!
Å søke ly, slik du gjør HI er i grenseland for hva som er lov, vil anbefale deg å investere i et lettvektstelt. Det trenger knapt å veie mer enn en tarp ;) 

Anonymkode: 8b20a...9ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I Norge har vi allemannsretten, og det er tydelig av svarene her inne at det er tvingende nødvendig! Når vi perforerer naturen vår med hytter i øst og vest får vi denne problematikken her. Naturen eies av ALLE i Norge, og bare fordi hytteeiere har ødelagt den med all bygging så betyr ikke det at de kan beslaglegge områder! Man kan fritt ferdes rundt hytter i utmark!
Å søke ly, slik du gjør HI er i grenseland for hva som er lov, vil anbefale deg å investere i et lettvektstelt. Det trenger knapt å veie mer enn en tarp ;) 

Jeg har et ok telt. Går aldri på fjellet med bare tarp, men jeg kan ikke fordra å pake ned vått telt. Er nok mest det det går på.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke sett på det som et problem. Hvis du ville sovet i vedskjulet eller på terrassen er du hjertelig velkommen. Slå opp et telt på tunet hadde også gått fint for min del. Det eneste jeg ikke liker er å bli skremt, men unngår du å skremme meg kan du komme og gå som du vil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er sterk tilhenger av allemannsretten, men synes allikevel det er litt på kanten å legge seg til under/på verandaer og helt inntil bygningene. 

Anonymkode: cd34c...707

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du blir satt ut av en vannflaske på trappa! Oi. Du skulle forskt å drive gård. Da må  du regne med folk på besøk daglig som spiser niste, titter på traktorer osv.

Jeg er bonde....

Vant til at folk stopper og tar bilder av kalver og hester og gudene vet hva. Men at noen har tatt seg bryet med å ta seg opp til hytta vår, syns vi var ubehagelig. Den ligger på en gjengrodd haug, så det var ikke utsikten de var ute etter.

Anonymkode: 33a22...0c6

Skrevet

Friluftsloven regulerer dette: 

I utmark kan man sette opp telt eller henge opp hengekøyer, under visse reguleringer.

Man har ikke lov til å plassere det nærmere enn 150 meter fra bebodde hus og hytter, og teltet kan ikke stå på samme sted i mer enn to døgn.

Anonymkode: df111...add

Skrevet

Litt vel krasse svar her synes jeg. 

Landet vårt er langstrakt og det er ganske stor forskjell på å legge seg under en båt eller et naust langs nordlandskysten, enn å krype under noens hytte i tettbebygde innlandet. 

Anonymkode: afb2f...8b7

Skrevet

Hva er "bebodde hus og hytter" i denne sammenheng? HI: Jeg synes det er ok å legge seg under en båt som ligger alene ved et øde fjellvann, såfremt man ikke ødelegger eller roter til. Å legge seg i vedskjulet til noens hytte, derimot...

Anonymkode: 5d8ba...71e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva er "bebodde hus og hytter" i denne sammenheng? HI: Jeg synes det er ok å legge seg under en båt som ligger alene ved et øde fjellvann, såfremt man ikke ødelegger eller roter til. Å legge seg i vedskjulet til noens hytte, derimot...

Anonymkode: 5d8ba...71e

Et bebodd hus er et hus. Ei hytte er et husvære som ikke er kontinuerlig eller over lang tid bebodd i løpet av året, og som er regulert til fritidsbolig.

Anonymkode: 13fa6...b31

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det der er bare tull, og en dårlig unnskyldning du prøver å bruke for å rettferdiggjøre din egen ugreie adferd. Jeg har bodd på gård i alle mine 47 år, og har aldri opplevd at folk kommer inn på gårdsplassen og ser på traktor eller spiser nisten sin rundt på gårdstunet. Jeg spurte også fem venner nå på messenger som har hele livet sitt på gård, og de har aldri opplevd hva du påstår. Folk kan gå på tur og gå forbi dyra på utmark og stoppe og se på de, og det er helt uproblematisk, men aldri har folk kommet inn på tunet og sett på hestene som går rett ved siden av våningshuset.

Når det kommer til hva du gjør så er det ikke greit. Du må pakke med deg det du trenger for å beskytte deg mot vær og vind, og hvis det betyr at du må bære på et telt så er det rett og slett det du må. Du har ingen rett til å la andre bære byrden fordi du ikke gidder å bære på det du trenger.

Anonymkode: 81d93...75f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det finnes merkelig nok flere sånne mennesker, som tar seg til rette på annen manns eiendom...

Søsteren min har hytte på snaufjellet, ikke bilvei inn så de må kjøre skuter når tyngre ting skal inn, men bruker nå helst beina eller ski.

De kan ikke gjerde inn en hytte som står sånn, så de har måttet investere i ganske store låser. Folk setter seg i hytteveggen og spiser lunsjen sin, bruker utedoen, tar ved og tenner bål i bålpanna/på bålplassen osv. Det er ganske sykt altså, selv om det ikke er noen tvil om at det er en privat hytte. Det står på alle fire veggene at hytta er privat, men folk bryr seg ikke, er de ikke der så føler folk de kan bruke den. Ingen har tatt seg inn i selve hytten da, men vedskjul og utedo har blitt brukt, rotet til osv mange ganger.

Anonymkode: a2336...10d

Tanta mi har hytte på snaufjellet, og hun opplevde at folk åpna porten, gikk inn på tunet og satte seg i hytteveggen for å spise  lunsjen sin mens de var på hytta. Så tante åpna vinduet og slang innholdet fra tissebøtta/oppvaskvannbøtta rett over dem 😂

Anonymkode: a42c4...c34

Skrevet

Når jeg leser HI så tenker jeg på hun derre tøvsjura som dro på tur i villmarka i Canada (?) og tok seg tilrette, bygde hytte og utøvde regelrett hærverk på et vernet område. Unge mennesker i dag har så utrolig liten kunnskap om vanlig oppførsel, lovverk og folkeskikk at man blir helt matt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Når jeg leser HI så tenker jeg på hun derre tøvsjura som dro på tur i villmarka i Canada (?) og tok seg tilrette, bygde hytte og utøvde regelrett hærverk på et vernet område. Unge mennesker i dag har så utrolig liten kunnskap om vanlig oppførsel, lovverk og folkeskikk at man blir helt matt!

Jeg kan love deg at jeg ikke gjør noe sånt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det der er bare tull, og en dårlig unnskyldning du prøver å bruke for å rettferdiggjøre din egen ugreie adferd. Jeg har bodd på gård i alle mine 47 år, og har aldri opplevd at folk kommer inn på gårdsplassen og ser på traktor eller spiser nisten sin rundt på gårdstunet. Jeg spurte også fem venner nå på messenger som har hele livet sitt på gård, og de har aldri opplevd hva du påstår. Folk kan gå på tur og gå forbi dyra på utmark og stoppe og se på de, og det er helt uproblematisk, men aldri har folk kommet inn på tunet og sett på hestene som går rett ved siden av våningshuset.

Når det kommer til hva du gjør så er det ikke greit. Du må pakke med deg det du trenger for å beskytte deg mot vær og vind, og hvis det betyr at du må bære på et telt så er det rett og slett det du må. Du har ingen rett til å la andre bære byrden fordi du ikke gidder å bære på det du trenger.

Her gjør de det. Muligens fordi jeg har gård i tettbebygd strøk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her gjør de det. Muligens fordi jeg har gård i tettbebygd strøk.

Det har nå jeg også da jeg bor rett ved et stort byggefelt, og kun 2 km fra en by med over 50000 innbyggere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

«Tøvsjura» 😂😂😂👌 Er det et nedsettende ord, eller kan det brukes med kjærlighet? Hvilken dialekt er det? Beklager avsporing. 

Skrevet
Leverpostei skrev (12 minutter siden):

«Tøvsjura» 😂😂😂👌 Er det et nedsettende ord, eller kan det brukes med kjærlighet? Hvilken dialekt er det? Beklager avsporing. 

Brukes både med kjærlighet og når man blir oppgitt over dumskap. Fra Tromsø for øvrig, helt vanlig uttrykk ja.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at det var årsaken?

Fordi vi har do inne i hytta somvi bruker og så lenge kroken er på utedoen står den imot alle vinterstormer (det har den gjort og det gjør den nå også etter at vi reparerte den).

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg kan love deg at jeg ikke gjør noe sånt. 

Vil du slutte da når du ser at så mange mener du går over grensen? 

Skrevet

Nå har du fått mange tilbakemeldinger om at det ikke er ok å sove under båter, i vedskjul eller under verandaer. Tar du til deg disse tilbakemeldingene? Kommer du til å rette deg etter dem?

Anonymkode: 78425...fa7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg liker å gå på fottur, men ikke å bære veldig tung sekk. Ofte har jeg bare med meg en tarp, ikke telt. 

Noen ganger, særlig hvis det er dårlig vær overnatter jeg på steder som under en hytte eller en robåt som ligger på land, i et vedskjul, gapahuk eller annet menneskeskapt ly. Jeg gjør det aldri hvis det er folk der, tenner aldri bål på sånne steder og rydder 100% etter meg. Jeg tror ikke noen har merket at jeg har vær der.

Synes dere det er innafor eller veldig frekt? Jeg har hytte selv og har ingenting mot at andre kommer dit, men mulig andre synes det er over streken.

Liker det ikke, og kunne aldri gjort sånn selv. 

Anonymkode: e6040...070

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (26 minutter siden):

Vil du slutte da når du ser at så mange mener du går over grensen? 

Jeg vil se stedet godt an. For å si det som det er overdrev jeg litt. Overnatte i vedskjul har jeg gjort bare en gang og det var ikke en privat hytte.

Under båter, i gapahuker ol ser jeg ingen grunn til å stoppe med. Jeg har gjort det mer eller mindre jevnlig i snart 40 år uten at noen har sett meg, så drt skal litt til at det er til sjenanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...