Gå til innhold

Å bruke andres hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å gå på fottur, men ikke å bære veldig tung sekk. Ofte har jeg bare med meg en tarp, ikke telt. 

Noen ganger, særlig hvis det er dårlig vær overnatter jeg på steder som under en hytte eller en robåt som ligger på land, i et vedskjul, gapahuk eller annet menneskeskapt ly. Jeg gjør det aldri hvis det er folk der, tenner aldri bål på sånne steder og rydder 100% etter meg. Jeg tror ikke noen har merket at jeg har vær der.

Synes dere det er innafor eller veldig frekt? Jeg har hytte selv og har ingenting mot at andre kommer dit, men mulig andre synes det er over streken.

Anonymkode: 0d0ca...a4d

Skrevet

Jeg synes vel ikke det er helt innafor. 

Anonymkode: aa798...4d5

Skrevet

Du bryter deg ikke inn noe sted? Åpner ikke lukkede dører? Tenker i så fall at det er helt greit. 

Men ville blitt redd om jeg skulle hente ved og fant en sovende person foran vedstabelen😉

Anonymkode: 1c495...0a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du bryter deg ikke inn noe sted? Åpner ikke lukkede dører? Tenker i så fall at det er helt greit. 

Men ville blitt redd om jeg skulle hente ved og fant en sovende person foran vedstabelen😉

Anonymkode: 1c495...0a7

Jeg har åpnet døra toil vedskjulet, det er det nærmeste jeg har kommet innbrudd og jeg var helt sikker på at det ikke var folk der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg liker å gå på fottur, men ikke å bære veldig tung sekk. Ofte har jeg bare med meg en tarp, ikke telt. 

Noen ganger, særlig hvis det er dårlig vær overnatter jeg på steder som under en hytte eller en robåt som ligger på land, i et vedskjul, gapahuk eller annet menneskeskapt ly. Jeg gjør det aldri hvis det er folk der, tenner aldri bål på sånne steder og rydder 100% etter meg. Jeg tror ikke noen har merket at jeg har vær der.

Synes dere det er innafor eller veldig frekt? Jeg har hytte selv og har ingenting mot at andre kommer dit, men mulig andre synes det er over streken.

Jeg hadde sluppet hundene og kjeppjagd deg og anmeldt. Det er å ta deg til rette på min eiendom og er hinsides frekt. Bare tanken på at du skulle ha gjort det er motbydelig. 

Anonymkode: 13fa6...b31

Skrevet

Jeg ville tenkt det var greit hos oss, men som personen over ville jeg nok blitt litt skremt hvis jeg plutselig kom over deg. Selv ville jeg hatt problemer med å sove slik, fordi jeg ville syntes det var ubehagelig om eieren av hytta eller båten plutselig kom. 

Anonymkode: cd34c...707

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville tenkt det var greit hos oss, men som personen over ville jeg nok blitt litt skremt hvis jeg plutselig kom over deg. Selv ville jeg hatt problemer med å sove slik, fordi jeg ville syntes det var ubehagelig om eieren av hytta eller båten plutselig kom. 

Det er ikke så sansynelig at de dukker opp midt på natta langt inne i skogen eller på fjellet. Jeg gjør det jo ikke steder med bilvei eller om jeg ser det erfolk der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde sluppet hundene og kjeppjagd deg og anmeldt. Det er å ta deg til rette på min eiendom og er hinsides frekt. Bare tanken på at du skulle ha gjort det er motbydelig. 

Hva ville du anmeldt meg for? (Og hvem ville du anmeldt etter at jeg hadde løpt min vei forfulgt av hundene dine? 😉)

Jeg klarer ikke å se hva som er så motbydelig med en sovende person.

Skrevet

Jeg tenker at det er frekt. Vi har hytte, langt på fjellet. Og der har vi kommet opp både1 og 3 om natta. Om jeg hadde funnet deg der ville jeg vært utrygg resten av helgen, MINST. Om jeg bare så spor etter mennesker som hadde overnattet, uten å legge igjen en lapp ville det ha skapt en uro. 

Man legger seg ikke til rundt andres hytter.

Anonymkode: a570a...372

Skrevet

Hva ville du anmeldt meg for? (Og hvem ville du anmeldt etter at jeg hadde løpt min vei forfulgt av hundene dine? 😉)

Klarer du å se det at folk ikke ønsker at du skal ta deg til rette på deres eiendom? Selv om du ønsker folk velkommen til ditt er det ikke sikkert at andre tenker som deg og det bør du respektere. For min del så foretrekker jeg at du holder deg unna vår hytte og jeg synes det er frekt å ta seg inn på andres eiendom 

Skrevet

Du har invadert. Du har brukt noe som er mitt. Det er som å si at seg gjør ingenting om man har gått inn i et hus der ytterdøra sto ulåst så lenge man ikke har ødelagt noe. Du har ødelagt integriteten til vårt hus, vårt sted. Du vet det er en grunn til at det finnes x antall skrekkfilmer hvor premisset er at hovedpersonen merker at Noen har vært i huset? Vel, akkurat så creepy er du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke så sansynelig at de dukker opp midt på natta langt inne i skogen eller på fjellet. Jeg gjør det jo ikke steder med bilvei eller om jeg ser det erfolk der.

Kanskje ikke sannsynlig, men heller ikke usannsynlig. Vår hytte ligger fem km fra nærmeste grusvei. Vi ser ingen andre hytter fra vår. Vi har flere ganger kommet frem utpå natten. 

Skrevet

Du er usannsynlig frekk og mangler både vett, folkeskikk og sosiale skille! Dette slutter du med umiddelbart!!!!!

Anonymkode: df111...add

Skrevet (endret)

Det er ikke usannsynlig at vi kommer sent på kvelden eller utpå natten, jeg kan finne på å kjøre etter trafikken og etter at mannen er hjemme fra kveldsvakt kl 22.30. Om du hadde søkt ly for vær og vind i en eller annen form for nød hadde jeg selvfølgelig syntes det var ok. Om du ligger under verandaen eller i vedskjulet eller på låven når jeg kommer og skremmer livskiten av meg bare fordi du ikke gidder å bære med deg det du trenger er det litt annerledes. Da har du jo planlagt ut fra at du skal kunne ta deg til rette hos andre og det er i mitt hode noe helt annet enn å søke ly i nød.

Endret av amandine
Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har åpnet døra toil vedskjulet, det er det nærmeste jeg har kommet innbrudd og jeg var helt sikker på at det ikke var folk der.

Der synes jeg du har gått for langt når det ikke er et nødstilfelle. Det er ikke "det nærmeste du kommer innbrudd", det er innbrudd.

Skrevet

Ikke ok. Hadde vært skikkelig ubehagelig å oppdage at noen har tatt seg inn. 

Anonymkode: 4c71d...85d

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

😂😂😂 Du er faen meg syk. 

Anonymkode: b7cf4...b1b

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (24 minutter siden):

Klarer du å se det at folk ikke ønsker at du skal ta deg til rette på deres eiendom? Selv om du ønsker folk velkommen til ditt er det ikke sikkert at andre tenker som deg og det bør du respektere. For min del så foretrekker jeg at du holder deg unna vår hytte og jeg synes det er frekt å ta seg inn på andres eiendom 

Ja, jeg klarer det. Det er derfor jeg spør.

Det var bare kombinasjonen av først å sende hundene etter meg og så annmelde som ble litt morsom.

Skrevet

Det er ikke greit slik du beskriver. En ting er å søke ly i et uvær, men ikke sånn bare fordi du planlegger dårlig. Ville du lagt deg til å sove i andres hager også? Hvis svaret er nei, så forstår du nok selv hvorfor så mange reagerer. 

Anonymkode: 334ab...e08

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ikke ok. Hadde vært skikkelig ubehagelig å oppdage at noen har tatt seg inn. 

Anonymkode: 4c71d...85d

Jeg går jo ikke inn på en hytte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg går jo ikke inn på en hytte.

Andres eiendom 

Skrevet
amandine skrev (17 minutter siden):

Der synes jeg du har gått for langt når det ikke er et nødstilfelle. Det er ikke "det nærmeste du kommer innbrudd", det er innbrudd.

Å åpne haspen åå et vedskjul er ikke innbrudd, men jeg ser at akkurat det kan føles problematisk for noen og at det er en forskjell på det og å krype inn under en båt som ligger opp ned ved et fjellvann.

Skrevet

Det finnes merkelig nok flere sånne mennesker, som tar seg til rette på annen manns eiendom...

Søsteren min har hytte på snaufjellet, ikke bilvei inn så de må kjøre skuter når tyngre ting skal inn, men bruker nå helst beina eller ski.

De kan ikke gjerde inn en hytte som står sånn, så de har måttet investere i ganske store låser. Folk setter seg i hytteveggen og spiser lunsjen sin, bruker utedoen, tar ved og tenner bål i bålpanna/på bålplassen osv. Det er ganske sykt altså, selv om det ikke er noen tvil om at det er en privat hytte. Det står på alle fire veggene at hytta er privat, men folk bryr seg ikke, er de ikke der så føler folk de kan bruke den. Ingen har tatt seg inn i selve hytten da, men vedskjul og utedo har blitt brukt, rotet til osv mange ganger.

Anonymkode: a2336...10d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes merkelig nok flere sånne mennesker, som tar seg til rette på annen manns eiendom...

Søsteren min har hytte på snaufjellet, ikke bilvei inn så de må kjøre skuter når tyngre ting skal inn, men bruker nå helst beina eller ski.

De kan ikke gjerde inn en hytte som står sånn, så de har måttet investere i ganske store låser. Folk setter seg i hytteveggen og spiser lunsjen sin, bruker utedoen, tar ved og tenner bål i bålpanna/på bålplassen osv. Det er ganske sykt altså, selv om det ikke er noen tvil om at det er en privat hytte. Det står på alle fire veggene at hytta er privat, men folk bryr seg ikke, er de ikke der så føler folk de kan bruke den. Ingen har tatt seg inn i selve hytten da, men vedskjul og utedo har blitt brukt, rotet til osv mange ganger.

Anonymkode: a2336...10d

Jeg har også opplevd det, vi kom på hytta og utemøblene var på terrassen, det var blomster på bordet og selv om det ikke var gjort noe hærverk var det likevel ubehagelig. Det er jo i teorien ikke noe problem at man låner når ikke vi er der, men det føles som et overtramp.

Skrevet

Kjære hi! Hvis du en gang går deg vill i en snøstorm, og du virkelig er i nød, kan du bruke min eiendom. Hvis ikke, la vær! Kom på hytta ei helg i høst, og fann ei vannflaske på trappa. Det at noen nylig hadde vært der, uten å si fra til oss, ga en ekkel stemning. Hender seg at kjentfolk går oppom, bare for å se, men da sier de at de har gjort det, og det er helt greit. Men fremmede har ingenting der å gjøre. Det hjelper ikke om du rydder etter deg, du tråkker over ei grense her.

Anonymkode: 33a22...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...