Gå til innhold

Dere som har Cocker Spaniel

Anbefalte innlegg

Engelsk/amerikansk. 
Kan dere fortelle litt om rasen? Jeg har lest en del på nett, men det blir ikke det samme som å lese personlige erfaringer. Tenker på hvordan hunden er i hverdagslivet, pelsstell, "humør" osv. Takker for alle innspill 😊 

Anonymkode: bde38...374

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414883-dere-som-har-cocker-spaniel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Engelsk er noe roligere enn amerikansk, men begge er livlige og energiske og «blide» hunder :)

De krever mer mosjon enn størrelsen skulle tilsi, da de er store hunder i små kropper, om du skjønner. 

De krever også endel pelsstell.

Helt fantastisk, herlige hunder, spesielt engelske cockere. Amerikanske cockere kan bli litt too much.. Jeg har hatt begge deler :)

Anonymkode: d09f9...2f0

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Har engelsk. Herlig familiehund. Glad i barn og generelt snill. Har hørt myten om at røde cockere kan være mer hissig da. Det stemmer med min erfaring men det er nok bare en myte. 

Anonymkode: 4e78a...79c

Det er riktig at røde cockere kan være med hissig. Det skyldtes litt for ivrig avl på dem, og har blitt et mindre problem etter at de begynte å parre dem med andre farger.

Anonymkode: d09f9...2f0

Annonse

Svigerinnen min har en amerikansk en, nydelig hund, men det er en del ting du må være obs på altså.

Hennes har epilepsi, og det er en ganske vanlig sykdom hos rasen. Det har vært en veldig populær rase, og det har vært mye ukritisk avl, også på unge dyr som har utviklet sykdom etter flere kull.

Det er en rase de har vært usikre på om de klarer redde faktisk, for det har vært tilnærmet umulig å finne linjer uten sykdom...

De har gjort en kjempejobb, samarbeidet på tvers av landegrensene (før korona) og virkelig prøvd å redde rasen. Men du som kjøper må være kritisk, sjekk stamtavlen og krev at begge foreldrene er friske, grundig sjekket og ikke for unge.

Du må regne med mye pelsstell, men min svigerinne som bare har den som kosehund holder den ganske kortklippet. Den må likevel børstes hver dag.

Anonymkode: 7a668...ce5

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Svigerinnen min har en amerikansk en, nydelig hund, men det er en del ting du må være obs på altså.

Hennes har epilepsi, og det er en ganske vanlig sykdom hos rasen. Det har vært en veldig populær rase, og det har vært mye ukritisk avl, også på unge dyr som har utviklet sykdom etter flere kull.

Det er en rase de har vært usikre på om de klarer redde faktisk, for det har vært tilnærmet umulig å finne linjer uten sykdom...

De har gjort en kjempejobb, samarbeidet på tvers av landegrensene (før korona) og virkelig prøvd å redde rasen. Men du som kjøper må være kritisk, sjekk stamtavlen og krev at begge foreldrene er friske, grundig sjekket og ikke for unge.

Du må regne med mye pelsstell, men min svigerinne som bare har den som kosehund holder den ganske kortklippet. Den må likevel børstes hver dag.

Anonymkode: 7a668...ce5

Tusen takk for informasjon og for at du tok deg tid til å skrive! 

Anonymkode: bde38...374

Har engelsk cocker. Min er veldig glad, følger etter overalt (hvis han får lov). Elsker å løpe fritt når vi går tur, er veldig rask og utholdende og stikker aldri av. Passe god på innkalling, er en vims som snuser og glemmer seg litt i blant. Vi må slite han ut litt mentalt, han får ofte maten sin kastet ut over plenen og bruker nesa til å søke opp hver eneste bit, ellers trener vi lydighet og annen type søk. Elsker å bade, det tror jeg er typisk for rasen. Har en veldig fin av-knapp inne, er veldig rolig og tilpasser seg fint nye steder. Grei å ha med seg på tur. Han er veldig glad i folk, men ikke veldig typisk kosehund, vil bare være i nærheten. Knytter seg ofte tettere til en i familien har jeg hørt, det gjelder hos oss også. Lydig og lettlært. Veldig matmotivert, som gjør trening og innkalling enklere. 

Anonymkode: e03e9...88e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...