Gå til innhold

Sko, overpronasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha sko( overpronasjon) på jobb. Men finner ingen rimelige. Er mange billige sko men ikke til overpronasjon. Kan en såle gjør nytten i vanlige sko?

Screenshot_20210228-162312_Chrome.jpg

Anonymkode: 9c19c...5a8

Fortsetter under...

Skrevet

Tren opp foten din til å gå ordentlig. Du er ikke født med pronasjon i foten, du har lært deg å gå sånn. En såle vil være som å gå med krykker for en som har brukket benet. 
Ta kontakt med en god fysioterapeut - alt kan læres om igjen.

Anonymkode: cf105...d1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Tren opp foten din til å gå ordentlig. Du er ikke født med pronasjon i foten, du har lært deg å gå sånn. En såle vil være som å gå med krykker for en som har brukket benet. 

Hæ?? 😉 Det viste jeg ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hæ?? 😉 Det viste jeg ikke

Nå vet du, der er ikke tull. Les deg opp på det. Min datter er plattfot, fikk beskjed om at såler er "ute". Men å bruke foten, gå barbent, trene opp musklene og igjen, gå barbent mest mulig. Hjemme i hvert fall.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå vet du, der er ikke tull. Les deg opp på det. Min datter er plattfot, fikk beskjed om at såler er "ute". Men å bruke foten, gå barbent, trene opp musklene og igjen, gå barbent mest mulig. Hjemme i hvert fall.

Min sønn er også plattfot. Fikk såler (hos ortoped), ingen info om at det kan trenes vekk. Mulig det er avhengig av grad og barnets alder? Min er 11.

Anonymkode: 81044...d8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Min sønn er også plattfot. Fikk såler (hos ortoped), ingen info om at det kan trenes vekk. Mulig det er avhengig av grad og barnets alder? Min er 11.

Anonymkode: 81044...d8c

Det er fremdeles vanlig praksis. Min datter var 14, beskjeden kom fra en idrettslege som fulgte henne pga ustabil ankel. Men fysioterapeutene vi gikk til snakket om såle som det eneste alternativ. 
Altså, når det kommer til pronasjon eller supinasjon så legger vi oss til ulike måter å gå på, og dette føles normalt. Føttenes stilling kan spore helt opp til (minst) hoftemuskler, og knærne er også ofte berørt. 
Når det gjelder plattfot så har forskning vist at såler ikke har noe for seg (sa legen) og at ingen fot er så flat at det er noe problem. Det ligger en muskel eller fler rett over den buen som "mangler" når man er litt flatere i fotsålen, denne kan trenes opp - om det har noe for seg er en annen sak, da en "flat fot" fungerer helt fint.

Angående overpronasjon så er det ofte litt stive eller eller slitne muskler i hoftepartiet (og der er det mange muskler) som gjør at vi faller innover med foten, for å avlaste hoftene. Resultatet er at man sliter ut skoene på innsiden, og dermed foten også - og dette gir problemer i lengden - en ond sirkel med andre ord. 

Dersom man trener opp hele benet, hoften og rygg - altså holdningen hvordan vi står og beveger oss, så kan vi rette opp overpronasjonen selv, uten å ty til støtteverktøy som såler og sko. Disse vil gjøre oss en aldri så liten bjørnetjeneste i det lange løp. Men er man ute etter en enkel løsning - for all del, gå for såler. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke uenig i det du skriver her, men dette er en sannhet med en rekke modifikasjoner. For noen stemmer det nok, det er jeg enig i, men langt fra alle. Skal man trene opp så mye som ev. er mulig for den enkelte så bør man da også gå i type sand, på gress og annet ulendt og ustabilt underlag.

Noen har løsere bindevev enn andre, noe som gjør at man blir langt mer utsatt for å falle ned i en overpronasjon, noen har problemer med det skjelettmessige som medvirker til prosnasjon.

Jeg har f.eks. løsere bindevev, er derfor hypermobil i leddene. I tillegg har jeg vært så "heldig" at jeg også har en skjevhet i en knokkel i ene foten og et problem med en sene i den andre. Alt dette gjør at jeg overpronerer mye. Så mye at jeg egentlig skal bruke fotsenger. Jeg har funnet ut at hvis jeg kjøper fottøy med gode lester, da greier jeg meg ofte uten såler. Men må fremdeles bruke såler i en del skotøy for å ikke få større smerter.

Jeg har imidlertid også over mange år lært meg å bruke kroppen riktigere (f.eks. riktig kne og hoftestilling), noe som gjør at jeg får mindre overpronasjon ved belastning. I stående, avslappet stilling er jeg akkurat like overpronert som før, kanskje mer også. Men pga. kroppsbevissthet i bevegelse og belastning så unngår jeg å bli enda mer overpronert under belastning. Men også der er det forskjeller. Å løfte vekter er f.eks. ikke det smarteste for meg uten innleggssåler. 

Siste året har jeg gått så mye at jeg faktisk har blitt sterkere i selve føttene også. Men jeg må fremdeles ha gode sko, eller ev. sko med såler i, om lestene ikke er gode nok til mine føtter. Spesielt viktig er dette når man står eller går mye på hardt underlag. Alt i alt har jeg gått fra å ha daglige smerter til å kun unntaksvis ha smerter. Men jeg kommer likevel ikke unna gode sko eller såler.

Jeg støtter imidlertid å oppsøke en fysioterapeut som er god på holdningsanalyse og føtter, og få gode treningstips. Og så må man være innstilt på at det vil ta lang tid å trene nok til å ev. bli smertefri. Noen kan kanskje trene seg til en "normal" fot igjen, men ikke alle vil det. Disse siste vil likevel kunne ha god og viktig effekt av riktig trening.

Hi - såler kan hjelpe veldig mye, og det kan gjøre at sko som du ellers får vondt av å bruke vil fungere. Men det viktigste er likevel at lesten i skoen passer din fot, er stødig nok. Hvis ikke vil såler kun være midlertidig godt nok. Jeg må rett og slett legge mer penger i sko enn andre, for hvis ikke blir det bare dyrere i lengden. Men jeg har litt mer handlefrihet nå, da føttene mine tåler litt mer enn tidligere, så det er absolutt verdt å bruke energi på å trene riktig. En noenlunde god lest, ev. supplert med såler om du i tillegg har behov for litt mer støtte, så holder du deg smertefri :)

Anonymkode: 0aed3...dff

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er fremdeles vanlig praksis. Min datter var 14, beskjeden kom fra en idrettslege som fulgte henne pga ustabil ankel. Men fysioterapeutene vi gikk til snakket om såle som det eneste alternativ. 
Altså, når det kommer til pronasjon eller supinasjon så legger vi oss til ulike måter å gå på, og dette føles normalt. Føttenes stilling kan spore helt opp til (minst) hoftemuskler, og knærne er også ofte berørt. 
Når det gjelder plattfot så har forskning vist at såler ikke har noe for seg (sa legen) og at ingen fot er så flat at det er noe problem. Det ligger en muskel eller fler rett over den buen som "mangler" når man er litt flatere i fotsålen, denne kan trenes opp - om det har noe for seg er en annen sak, da en "flat fot" fungerer helt fint.

Angående overpronasjon så er det ofte litt stive eller eller slitne muskler i hoftepartiet (og der er det mange muskler) som gjør at vi faller innover med foten, for å avlaste hoftene. Resultatet er at man sliter ut skoene på innsiden, og dermed foten også - og dette gir problemer i lengden - en ond sirkel med andre ord. 

Dersom man trener opp hele benet, hoften og rygg - altså holdningen hvordan vi står og beveger oss, så kan vi rette opp overpronasjonen selv, uten å ty til støtteverktøy som såler og sko. Disse vil gjøre oss en aldri så liten bjørnetjeneste i det lange løp. Men er man ute etter en enkel løsning - for all del, gå for såler. 

Men er såler like bra som sko som er laget for overpronasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...