Gå til innhold

Hvor mange planter har dere

Anbefalte innlegg

Inne? Ute? I stua? Alt i alt?

Jeg har ingen som aktivt er ment å være inneplanter, men jeg har seks overvintrende, hvorav fire har flyttet inn i stua nå, og så har jeg tre avleggere og et hundretalls spirer, men alt skal jo ut så fort som råd er. Og så har jeg et parhundre stauder ute da.

Anonymkode: 1119d...408

Fortsetter under...

Jeg har 8 planter spredt rundt i huset. 

Og beklager om jeg dupper tråden litt her nå, men kjøpte nettopp en slik Zamioculcas plante. Den skal liksom være lettstelt, men allerede etter 2 uker holder den på å visne hos meg!🙈 Noen som vet hva jeg kan ha gjort galt? Hadde den først på badet og så prøvde jeg soverom ved vindu fordi jeg var redd den fikk for lite lys. Mens en skal jo tåle både å ha det mørkt og lite vann? Har dusjet den i badekaret med kaldt vann ca 2 ganger i uka. Røttene har ikke ligget vått. Den har vært i rom med tp rundt 24-26 grader. På soverommet ca 18-20. Alle tips ønskes!! Redd planten min!!

https://www.plantasjen.no/zamioculcas-zamiofolia-hoyde-110-cm-gronn-525260.html

Anonymkode: 544aa...f36

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Og beklager om jeg dupper tråden litt her nå, men kjøpte nettopp en slik Zamioculcas plante. Den skal liksom være lettstelt, men allerede etter 2 uker holder den på å visne hos meg!🙈 Noen som vet hva jeg kan ha gjort galt? Hadde den først på badet og så prøvde jeg soverom ved vindu fordi jeg var redd den fikk for lite lys. Mens en skal jo tåle både å ha det mørkt og lite vann? Har dusjet den i badekaret med kaldt vann ca 2 ganger i uka. Røttene har ikke ligget vått. Den har vært i rom med tp rundt 24-26 grader. På soverommet ca 18-20. Alle tips ønskes!! Redd planten min!!

Bare la den stå. 

Det er absolutt den eneste planten som overlever hos meg. Jeg glemmer å vanne. Kan lett gå ukesvis mellom hver vanning her... Kommer nye skudd titt og ofte, plantene stortrives hos meg. Har flere av dem. Gidder ikke dusje dem altså,  blir en dæsj vann innimellom når jeg kommer på det. 

Anonymkode: b15c8...50b

Har 6 i stua, de største er sånne fredsliljer da som overlever det meste, er ikke så god til å huske vann alltid! 😅 Ønsker meg en høy, over 1 meter i et åpent hjørne men må ha en som tåler litt, de koster jo litt. Har dere et tips til meg? 

Annonse

Håpet ble virkelighet! skrev (14 minutter siden):

Har 6 i stua, de største er sånne fredsliljer da som overlever det meste, er ikke så god til å huske vann alltid! 😅 Ønsker meg en høy, over 1 meter i et åpent hjørne men må ha en som tåler litt, de koster jo litt. Har dere et tips til meg? 

En stor Svigermorstunge kanskje

Anonymkode: 3a73d...bda

Håpet ble virkelighet! skrev (31 minutter siden):

Jeg er glad i arekapalme (måtte google nå, har hatt slike i "alle år", men aldri fått med meg navnet). Den første i denne linken:

https://www.plantasjen.no/store-planter/

Dvergfjærpalme synes jeg nesten er enda finere, men har tatt livet av en del slike, så antar de ikke tåler min noe sporadiske vanning ;)

Bjørkefiken liker jeg også godt, men noen er allergiske mot dem, og de liker ikke noe trekk, da mister de bladene.

Calathea er veldig fin og dekorativ i fargene, men jeg har ingen erfaring med dem.

Monstera er flott, men for meg som bor lite blir den litt for stor.

Fredsliljene er fantastiske, de takler det meste. Har hatt fredliljer som nesten kryper bortover gulvet i desperat vannmangel, men en ordentlig rotbløyte, og de strutter som bare det igjen. Helt utrolig.

Anonymkode: b067f...b83

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Disse skal nesten ikke ha vann så tørk den helt opp og håp den overlever. Gjødsles forsiktig én gang per mnd i lyse måneder. 

Anonymkode: 25d07...d45

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Disse skal nesten ikke ha vann så tørk den helt opp og håp den overlever. Gjødsles forsiktig én gang per mnd i lyse måneder. 

De fleste planter vil forresten også helst ha romtemperert vann. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Kossen klarer du og ta livet av den der?? Har mange slike og aldri dødd eller visnet. 

Anonymkode: 50104...8b0

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Herregud du drukner den jo! En liten skvett vann 1 gang i mnd er nok.

Anonymkode: e9fe0...808

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

6. Pluss en basilikum, et spirende mangofrø og to potter nysådd gress (som i plen, ikke narkotika) til yngstes naturfagprosjekt. 

Anonymkode: 0730b...20a

Puttet du bare mangostenen rett i jord?

Anonymkode: 4d491...1fb

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Puttet du bare mangostenen rett i jord?

Anonymkode: 4d491...1fb

Nei, fant en film på nettet. Tok ut frøet inni steinen, pakket inn frøet i fuktig papir, og la det innpakkede frøet i en gjennomsiktig plastpose i sollys i vinduskarmen. Etter noen dager kom det frem en liten rot og et bittelite blad. Da pakket jeg ut frøet og la det på et glass med vann, slik at rotspissen stikker ned i vannet, mens resten av frøet ligger tørt på toppen. Så må jeg bare fortsette å passe på at vannet når opp slik at roten får vann, men ikke så høyt at selve frøet blir vått. Om en stund kan det flyttes over i en potte. Da dekker jeg frøet med jord (graver først et hull til roten), og lår spiren stikke opp. Blir spennende å se hvordan det går :) 

Anonymkode: 0730b...20a

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Bare la den stå. 

Det er absolutt den eneste planten som overlever hos meg. Jeg glemmer å vanne. Kan lett gå ukesvis mellom hver vanning her... Kommer nye skudd titt og ofte, plantene stortrives hos meg. Har flere av dem. Gidder ikke dusje dem altså,  blir en dæsj vann innimellom når jeg kommer på det. 

Anonymkode: b15c8...50b

Ok...kanskje jeg er uheldig med butikken den kom i fra da. For min visner altså foran øynene mine. Bladene blir brune og hele roten på grenene løsner en etter en.

Syns forøvrig det er rart roten sitter så høyt oppe i potten. Kanskje det er derfor de visner? For lite mold over røttene?🤔

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Herregud du drukner den jo! En liten skvett vann 1 gang i mnd er nok.

Anonymkode: e9fe0...808

Oi...da har jeg druknet den😳 Trodde det gikk greit siden jeg dusjet den i dusjen uten potten, slik at vannet renner igjennom og røttene dermed ikke ligger i bløt. Har lært at de fleste planter vannes best på denne måten, inkl orkideer. Det står jo at planten skal vannes når mållet er gjennomtørket...Kommer altfor dårlig frem at den skal ha såå ekstremt lite vann. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Takk for gode tips🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...