Gå til innhold

Jerntabletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg følt meg sløv, svimmel, energiløs, ofte hodepine, konsentrasjonsvansker. Pluss at i over ett år har jeg mistet mye hår. Har vært hos lege og tatt blodprøver, og hver gang har legen sagt at nivåene er normale. Da var jernet mitt på 12 og alltid rød. 

Denne gangen bestillte jeg time hos en annen lege, med vilje. Hun sa med en gang at jeg mest sannsynlig har for lite jern og d vitamin, etter en sjekk. Fikk beskjed om å kjøpe meg aminojern, d vitamin og b kompleks på helsekost. Og begynte å ta dem samme dagen.

Fikk beskjed av legen i går om at jernnivået mitt er lavt og at jeg skal ta jerntabletter i 3 mnd fremover. 
Enten Duroferon (som er mest effektivt) eller Hemofer (som er mest skånsom mot magen).  

Prøvde å ringe denne legen i går for å spørre om jeg skal fortsette å ta aminojern eller gå over på EN av disse med en gang. Men sekretæren sa at hun har fri hele uka, så ble litt usikker. Denne sekretæren sa hva jeg skal gjøre men henne hører jeg ikke på når det gjelder slike ting.

Bør jeg gå innom apoteket og spørre der? Eller spørre om jeg kan snakke med en annen lege?

Er det noen her som har tatt duroferon eller hemofer? Hvilken av disse to er best for magen? 

Jeg har også angst i tillegg, så veldig vanskelig for meg når det gjelder tabletter. Har lest litt på nettet og mange klager på magevondt og vondt å gå på do, så jeg blir bare enda mer redd 😞

Anonymkode: f271e...0eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke vil høre på en utdannet helsesekretær, hvorfor vil du da høre på en flokk anonyme mennesker på DiB? Jeg skriver ikke dette for å være ekkel mot deg, jeg lurer oppriktig. Her inne vet du aldri hva slags svar du vil få: Noen vil svare deg fordi de er utdannet helsepersonell (men de har ikke lov å skrive under med tittel), noen vil svare deg ut fra egen erfaringer (og egne erfaringer kan variere mye, da alle kropper er forskjellige og reagerer ulikt), og noen vil svare deg på kødd og med ironi kun fordi de hadde lyst.

Mitt beste råd til deg er å faktisk høre på det den helsesekretæren sa.

Skrevet
Superdolly skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke vil høre på en utdannet helsesekretær, hvorfor vil du da høre på en flokk anonyme mennesker på DiB? Jeg skriver ikke dette for å være ekkel mot deg, jeg lurer oppriktig. Her inne vet du aldri hva slags svar du vil få: Noen vil svare deg fordi de er utdannet helsepersonell (men de har ikke lov å skrive under med tittel), noen vil svare deg ut fra egen erfaringer (og egne erfaringer kan variere mye, da alle kropper er forskjellige og reagerer ulikt), og noen vil svare deg på kødd og med ironi kun fordi de hadde lyst.

Mitt beste råd til deg er å faktisk høre på det den helsesekretæren sa.

Jeg vil bare høre om noen har brukt noen av disse to jerntilskudd og kan fortelle litt? 

Skrevet

Jeg har brukt dem begge to. Noen (men ikke alle) blir harde i magen av duroferon. En bekjent av meg omtalte dem slik: Spis jern, drit kjetting.  Jeg hadde helt ikke det problemet.

Jeg får ikke opp verdiene av hemofer, de er snille mot magen men for svake. 

Skrevet

Du kan jo ikke la være å ta tablettene av frykt for å bli hard i magen, det er jo slett ikke sikkert du blir det...

Jeg ble det, men når jeg tok udos Choice super 8 ( ekstra sterke melkesyrebakterier som hjelper opptaket og holder magen i gang) og spiste ting som kiwi, pære, druer o.l så gikk det helt fint likevel. 

Anonymkode: d62c4...054

Skrevet

Jeg svarte deg i den andre tråden ang. jern og håravfall (meg som anbefalte jerntilskudd hvis ferritin var under 70.) Jeg ville prøvd det mest effektive først, og i tillegg spist en del svisker, og hvis magen likevel blir håpløs, er det jo bare å slutte og ta hemofer istedet. Alternativt kan du evt. Prøve å ta hemofer i slike mengder at det blir samme dosering som Duroferon, men ikke sikkert at det er mer skånsomt for magen da. 

Jeg tok forresten Duroferon etter fødsel og fikk ikke noen voldsomme mageproblemer av det.

Anonymkode: 55135...017

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I det siste har jeg følt meg sløv, svimmel, energiløs, ofte hodepine, konsentrasjonsvansker. Pluss at i over ett år har jeg mistet mye hår. Har vært hos lege og tatt blodprøver, og hver gang har legen sagt at nivåene er normale. Da var jernet mitt på 12 og alltid rød. 

Denne gangen bestillte jeg time hos en annen lege, med vilje. Hun sa med en gang at jeg mest sannsynlig har for lite jern og d vitamin, etter en sjekk. Fikk beskjed om å kjøpe meg aminojern, d vitamin og b kompleks på helsekost. Og begynte å ta dem samme dagen.

Fikk beskjed av legen i går om at jernnivået mitt er lavt og at jeg skal ta jerntabletter i 3 mnd fremover. 
Enten Duroferon (som er mest effektivt) eller Hemofer (som er mest skånsom mot magen).  

Prøvde å ringe denne legen i går for å spørre om jeg skal fortsette å ta aminojern eller gå over på EN av disse med en gang. Men sekretæren sa at hun har fri hele uka, så ble litt usikker. Denne sekretæren sa hva jeg skal gjøre men henne hører jeg ikke på når det gjelder slike ting.

Bør jeg gå innom apoteket og spørre der? Eller spørre om jeg kan snakke med en annen lege?

Er det noen her som har tatt duroferon eller hemofer? Hvilken av disse to er best for magen? 

Jeg har også angst i tillegg, så veldig vanskelig for meg når det gjelder tabletter. Har lest litt på nettet og mange klager på magevondt og vondt å gå på do, så jeg blir bare enda mer redd 😞

Niferex har samme styrke som duroferon, men er bedre for magen. Så sliter du med hard mage, prøv de.

Ta de med c vit eller appelsinjuice for bedre opptak, ikke sammen med melk, te, kaffi osv

Drikk mye vann, beveg deg og eventuelt bruk laktulose

Anonymkode: c7cb7...f37

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Niferex har samme styrke som duroferon, men er bedre for magen. Så sliter du med hard mage, prøv de.

Ta de med c vit eller appelsinjuice for bedre opptak, ikke sammen med melk, te, kaffi osv

Drikk mye vann, beveg deg og eventuelt bruk laktulose

Anonymkode: c7cb7...f37

Hvorfor skal man drikke mye vann når man går på jerntabletter?

Skrevet
Selma_ skrev (27 minutter siden):

Hvorfor skal man drikke mye vann når man går på jerntabletter?

Det minsker sjansen for å bli hard i magen. Jo mindre væske du får i deg jo fastere blir avføringen, og når du spiser tabletter som har hard mage som bivirkning gjør du det du kan for å forhindre det.

Anonymkode: d62c4...054

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg svarte deg i den andre tråden ang. jern og håravfall (meg som anbefalte jerntilskudd hvis ferritin var under 70.) Jeg ville prøvd det mest effektive først, og i tillegg spist en del svisker, og hvis magen likevel blir håpløs, er det jo bare å slutte og ta hemofer istedet. Alternativt kan du evt. Prøve å ta hemofer i slike mengder at det blir samme dosering som Duroferon, men ikke sikkert at det er mer skånsomt for magen da. 

Jeg tok forresten Duroferon etter fødsel og fikk ikke noen voldsomme mageproblemer av det.

Anonymkode: 55135...017

Takk for din initiativ i å hjelpe meg, setter stor pris på det. Jeg må bare gå inn for det og håpe på det beste, selv om frykten er størst. Også håper jeg det også hjelper på håret😞

Skrevet

Prøv med den kraftige typen først, den er jo mest effektiv. Husk å ta jern med c-vitaminer, f.eks. juice, og ikke innta melkeprodukter eller egg i et par timer før/etterpå.

Anonymkode: 5fd75...b7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Prøv med den kraftige typen først, den er jo mest effektiv. Husk å ta jern med c-vitaminer, f.eks. juice, og ikke innta melkeprodukter eller egg i et par timer før/etterpå.

Jeg blir kvalm av appelsinjuice😞 Må jeg drikke ett helt glass eller holder det med et par slurker?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir kvalm av appelsinjuice😞 Må jeg drikke ett helt glass eller holder det med et par slurker?

Det trenger ikke å være appelsinjuice. Hva som helst med c-vitaminer. 

Skrevet

Selvsagt hører man ikke på en helsesekretær når det gjelder medikamenter. Det kan de ingenting om.

Anonymkode: e5a0e...8e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Selvsagt hører man ikke på en helsesekretær når det gjelder medikamenter. Det kan de ingenting om.

Anonymkode: e5a0e...8e0

Man kan erverve seg uformell kompetanse på områder innenfor medisin på akkurat samme måte som andre områder. Jeg kan f.eks. svært mye om cøliaki, mye mer enn fastlegen min (det har han sagt selv også), rett og slett fordi ene barnet mitt har dette og jeg har lest mange medisinske skrifter om det. Enkelte ting, som inntak av jern, vil det jo være naturlig at en helsesekretær lærer seg litt ekstra om fordi det er så vanlig med jernmangel at de har lært det de trenger av legen de jobber for. Jeg er lærer og har ingen medisinsk kompetanse, men fordi jernmangel er svært vanlig ved cøliaki når denne er aktiv og ubehandlet (og barnet vår stadig hadde alvorlig jernmangel), lærte jeg meg mye om dette også. Man skal selvfølgelig være kildekritisk til all informasjon som kommer fra lekfolk, men mye finner man jo raskt ut om er riktig selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det trenger ikke å være appelsinjuice. Hva som helst med c-vitaminer. 

Takk❤️

Skrevet

Jeg blir løs i magen av duroferon, og litt hard av niferex. Foretrekker niferex. Hvordan man reagerer på jerntilskudd er veldig individuelt, så du må nesten bare prøve.

Anonymkode: 32ebf...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...