Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg svarte bare personen som skriver om i-landsproblemer og kinoturer. Jeg vet ikke hvordan du fikk det til å bli at jeg mener det er greit å bryte regler og restriksjoner. Selv tenker jeg et par uker med portforbud i teorien kunne vært bra, men da må det enten gjelde hele landet, eller kombineres med stengte bygrenser under og etter portforbudet, noe som blir nær sagt umulig i praksis. 
Angående tall for hvor mange som begår selvmord er vel statistikken ikke klar eller publisert ennå? Men man kan vel tenke seg at dersom tallene avviker klart fra tidligere år vil pandemien kunne være en viktig modulerende faktor. 

Anonymkode: da365...6ba

Og jeg svarer at det er ENKELTE som ikke brur seg. Som må ha kjøpesenter hver helg, som må ditt og må datt. Disse ødelegger for andre, som feks deg og din familie

Anonymkode: e6b12...470

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nei, bare nei. Ingen andre har hatt så strenge smittevernstiltak som Oslo-folk over tid. Barn som ikke har fått klemme besteforeldre eller spise middag med dem siden forrige vinterferie (vi dristet oss til en gåtur i sommer, men de bor litt unna), barna mine har venner på tvers av egne klasser, men får ikke se hverandre annet enn på FaceTime (6-åringen har planlagt tiårets kjempefest hvor alle kan delta) og i mindre grupper ute, eller feiret bursdag, utfartene til vår deilige Oslomarka er for fulle, så vi kommer oss ikke ut i marka heller nå når det har vært snø. Heldigvis har skibakken representert en svært velkommen variasjon til bål, tur, primus osv. Ja, det er i-landsproblemer, men det er likefullt problemer som ikke-oslofolk ikke aner hvordan er over så lang tid. Mange bor trangt, og hvis man bor fire på 60kvm med hjemmekontor og hjemmeskole skjønner dere kanskje at dette året har vært tøft? Vi har med åpne øyne valgt å bo i Oslo, men vi har ikke valgt eller forutsett korona. Jeg elsker vanligvis å bo i Oslo med det varierte tilbudet, og den varierte og mangfoldige byen. Men nå har jeg vært "stuck" I egen bydel (som hovedregel) i et år... Gleder meg til å få friheten tilbake, både for oss voksne, men enda mer til barna! 

Anonymkode: 98349...4a3

Vi har truffet besteforeldre fra Oslo hele veien vi. Det er da bare å holde litt avstand. Kjære vene. De reiser 2 timer nordover til oss stadig vekk og er noen dager. Vi trenger da ikke sitte oppå hverandre. 

Anonymkode: 4a7bf...309

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

... Jeg trenger ikke at folk syns synd på meg, men jeg skal ha meg frabedt at folk som ikke har peiling skal fortelle meg at vi ikke gjør smittevernjobben vår!   

Så enig!

Anonymkode: 92888...45a

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

"og du fremstår som enkel" 

Kva i alle dager er vitsen med å ta med dei orda der? 

Anonymkode: 25f1a...1d0

Det er noen på dette forumet som ELSKER det utrolig nedverdigende uttrykket. Prøver vel på en hersketeknikk. Gjetter på at de personene som ofte og gjerne bruker det uttrykket om andre er litt enkle selv. 

Anonymkode: 2586e...d63

De aller fleste har vel fått med seg at de områdene i Oslo hvor det er mest smitte, er områder hvor folk bor trangt og har lavtlønnsyrker. Dette er yrker hvor man ikke kan ha hjemmekontor, og det er selvsagt vanskelig å være i karantene eller isolasjon når man deler 70 kvm med fire andre. 

I tillegg har det vært byggeplasser hvor smitten har spredd seg, men likevel har de fortsatt å holde åpent.

Det at man etter snart et år ikke har skjønt denne sammenhengen, men tror at det handler om at Oslo gir mer beng enn andre - tja... 

Når det gjelder portforbud, så har Norge, hvor mange har stor tillit til myndighetene, ikke hatt behov for dette, da vi har klart å holde smittetrykket lavt uten å ty til så drastiske tiltak. 

Jeg tror det er mange innstramminger som kan gjøres uten at man trenger å sende  militæret ut i gatene. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

"og du fremstår som enkel" 

Kva i alle dager er vitsen med å ta med dei orda der? 

Anonymkode: 25f1a...1d0

Rent deskriptivt. Hvis du forstår hva det betyr, da.

Anonymkode: 722cb...4b7

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Vi har truffet besteforeldre fra Oslo hele veien vi. Det er da bare å holde litt avstand. Kjære vene. De reiser 2 timer nordover til oss stadig vekk og er noen dager. Vi trenger da ikke sitte oppå hverandre. 

Anonymkode: 4a7bf...309

Så fint for dere. For oss går ikke det,om vi skal holde reglene til punkt og prikke. Her er det vi som bor i Oslo. Besteforeldre bor lengre unna. Håper det blir bedre når de er vaksinert (og hadde de bodd i Oslo hadde de allerede vært vaksinert bare så det er sagt), men vaksineringen går seint i kommunen deres. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg svarte bare personen som skriver om i-landsproblemer og kinoturer. Jeg vet ikke hvordan du fikk det til å bli at jeg mener det er greit å bryte regler og restriksjoner. Selv tenker jeg et par uker med portforbud i teorien kunne vært bra, men da må det enten gjelde hele landet, eller kombineres med stengte bygrenser under og etter portforbudet, noe som blir nær sagt umulig i praksis. 
Angående tall for hvor mange som begår selvmord er vel statistikken ikke klar eller publisert ennå? Men man kan vel tenke seg at dersom tallene avviker klart fra tidligere år vil pandemien kunne være en viktig modulerende faktor. 

Og det er sikkert en grunn til hvorfor de hemmeligholder selvmordstall. De var raske ute med selvmordstall fra mars-mai 2020 som viste at antall selvmord ikke gikk opp i den aller første delen av pandemien. Mens tallene etter mai 2020 lar vente på seg. Er snart ett år gamle tall...

Anonymkode: 6e74a...705

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og det er sikkert en grunn til hvorfor de hemmeligholder selvmordstall. De var raske ute med selvmordstall fra mars-mai 2020 som viste at antall selvmord ikke gikk opp i den aller første delen av pandemien. Mens tallene etter mai 2020 lar vente på seg. Er snart ett år gamle tall...

Anonymkode: 6e74a...705

Ja, hvor ER de? 

Anonymkode: 9db3b...ca9

Jeg klarer ikke å forstå hva de oppnår ved portforbud. Innføres det er jeg redd Norge taper terreng i forhold til folket og etterlevelse av smittevern på lang sikt. Det er noe med at når det blir for autoritære virkemidler som blir brukt så setter mange på bremsene. Allerede nå ser vi jo konturene av dette med de tiltakene vi allerede har.

Slik tiltakene er i dag fremstår de som fornuftige for folket, og jeg tror folk føler på en "dugnad". Det vil de IKKE gjøre ved et portforbud. Det er en makthandling og likner ikke dugnad i det hele tatt. 

Jeg bor selv veldig langt fra Oslo. Her florerer også konkursenen. Butikker rundt oss stenger fordi det ikke er kundegrunnlag. Det er neste ikke folk i gatene.

Vi har også bare stått og ropt på utsiden til oldeforeldre vi ikke vet om vi har her i neste måned, og har gjort det ett år nå. Vi går litt tur med besteforeldre, men har ikke gitt de klem på 1 år. Vi har ikke hatt sosial kontakt med venner på 1 år, ikke en gang i sommer. 

Jeg jobber i helsevesenet så jeg har ikke hjemmekontor, men arbeidshverdagen min kan på ingen som helst måte sammenliknes med den jeg hadde før. Barn og unge fikk lettelser 1 mnd før de i Oslo det skal være sagt.

Det er ikke bare i Oslo det er tøft! Oslofolk må løfte blikket litt. Ikke vær så jævlig navlebeskuende.

Anonymkode: fcf52...9df

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bare i Oslo det er tøft! Oslofolk må løfte blikket litt. Ikke vær så jævlig navlebeskuende.

Anonymkode: fcf52...9df

Nei, det er absolutt ikke bare i Oslo, men ingen andre steder har hatt så mange strenge tiltak samtidig over så lang tid. På mindre steder får man også gevinsten av at smitten gjerne slås ned av tiltakene, mens i Oslo fører de samme (og sterkere) tiltakene kanskje bare til at smitten stagnerer eller ikke vokser eksponensielt. Det utgjør en stor psykologisk forskjell. Det er lettere å motivere seg over kortere tid, og når man ser at det hjelper. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Oslofolk er akkurat som lærere, de bare sutrer og klager.🙄 

Anonymkode: b6a9a...cdc

Det eneste jeg har har hørt oslofolk klage på er at folk ikke overholder reglene som er satt. 

Her I Tromsø har vi levd smittefritt og tilnærmet normalt de siste månedene,  helt til NOEN IDIOTER FRA OSLO kom nordover på besøk til noen kompiser forrige uke. De har vært på restauranter, kafeer og butikker, egoistisk som Oslofolk nå fremstår som! Så nå har vi smitte med direkte sporing til disse lavpanna idiotene av noen Oslofolk!!!!!

Vår ordfører - og hele befolkningen  her - ville ha søringkarantene med god grunn, men DET gikk jo selvsagt ikke makteliten "der sør" med på! Slitne Oslofolk måtte jo få komme hit til Tromsø å ta seg ei øl, må vite!!! 

Hadde det vært omvendt, at det var mye smitte her og ingenting i Oslo, så kan du ta deg fan på at det hadde vært forbudt for folk nordfra å komme til Oslo.

Så JA, Oslofolk er noen egoistiske drittfolk!

Anonymkode: f213a...663

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Her I Tromsø har vi levd smittefritt og tilnærmet normalt de siste månedene,  helt til NOEN IDIOTER FRA OSLO kom nordover på besøk til noen kompiser forrige uke. De har vært på restauranter, kafeer og butikker, egoistisk som Oslofolk nå fremstår som! Så nå har vi smitte med direkte sporing til disse lavpanna idiotene av noen Oslofolk!!!!!

Vår ordfører - og hele befolkningen  her - ville ha søringkarantene med god grunn, men DET gikk jo selvsagt ikke makteliten "der sør" med på! Slitne Oslofolk måtte jo få komme hit til Tromsø å ta seg ei øl, må vite!!! 

Hadde det vært omvendt, at det var mye smitte her og ingenting i Oslo, så kan du ta deg fan på at det hadde vært forbudt for folk nordfra å komme til Oslo.

Herregud. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Herregud. 

Herregud ja, det er et av de svakeste uttrykkene som brukes av oss her i byen når vi omtaler disse egoistiske toskene av noen Oslofolk!

Herregud ja, det er et av de svakeste uttrykkene som brukes av oss her i byen når vi omtaler disse egoistiske toskene av noen Oslofolk!

Jeg skulle ønske du så hvor jævlig du fremstiller deg selv i det du ytrer. Med koronaen kom jammen også mye annet. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg skulle ønske du så hvor jævlig du fremstiller deg selv i det du ytrer. Med koronaen kom jammen også mye annet. 

Syns du det er rart at folk her er fly forbanna? 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Håper ikke dere lar denne guttegjengen definere alle folk i Oslo. Jeg bor ikke selv i Oslo, men hver dag forteller vg at det er så og så mange smittede i Oslo. Jada. 250 smittede av 700 000. I bygda mi utenfor Oslo vil vel den samme prosentandelen være en smittet

Selv om smittetallet er høyt og stigende synes jeg totalt portforbud høres ut som en overreaksjon. For at det skal ha effekt må det kunne følges opp. Jeg tror det er mulig å få god nok effekt av mindre inngripende tiltak, særlig hvis de blir kontrolert så nøye at så godt som alle faktisk følger dem.

I dag er det for eksempel lov å dra på hytta, men man bør handle hjemme og ikke ha besøk hvis man ikke kan overholde anntals og avstandskravene (nesten umuig på de fleste hytter). Problemet ser ut til å være at veldig mange ikke holder de reglene. Da synes jeg det vil være bedre å skjerpe inn gjennomføringen av de reglene vi har enn å innføre nye. Det vil gøre at byrdene fordeles bedre mellom dem som virkelig forsøker å følge opp og dem som tenker at "det er ikke så nøye med bare meg og mine" eller direkte driter i reglene.

Elers synes jeg ikke det er så farlig om en del av  de ikke livsviktige firmaene går under. Når man starter et firma må man regne med at ikke alt er sikkert. Noen har tjent stort på at de har kunnet levere varer eller tjenester som det er stor etterspørsel etter. Andre har tapt. Vi klarer oss fint med færre klesbutikker, barer ol. De tilbudene det er etterspørsel etter vil snart starte opp igjen. Det bør ikke være slik at når det skjer endringer som en bedrift tjener på kan de ta ut store overskudd og hvis det skjer endringer som er negative skal staten betale og legge til rette for at bedriftseierene ikke skal gå med underskudd. 

Jeg mener også vi burde beholdt de vanlige permisjonsreglene under koronaen. Det har vært like vanskelig for dem som har blitt permitert tidligere. Nå har det bare blitt fler på en gang. Sikkerhetsnettet burde være det samme om grunnen til at du mister jobben er noe som lager avisoverskrifter eller ikke. Det er etter hvert et problem at veldig mange ikke tar høyde for at ting kan skje som gjør at lønnen ikke blir den samme. Det fører til høye lån og ekstra prisdriving på boliger.

Anonymkode: 8b7d8...d0b

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Håper ikke dere lar denne guttegjengen definere alle folk i Oslo. Jeg bor ikke selv i Oslo, men hver dag forteller vg at det er så og så mange smittede i Oslo. Jada. 250 smittede av 700 000. I bygda mi utenfor Oslo vil vel den samme prosentandelen være en smittet

Vet ikke om det er en "guttegjeng" denne gangen, men du skjønner, det er ikke de eneste Oslofolk som kommer i slikt ærend! Det er faktisk massevis av folk fra Osloområdet, unge som gamle,  som kommer hit nå "på besøk", går ut og spiser, drikker, kjøpesenter osv. Folk flest er rasende på at dette får fortsette!!

Syns du det er rart at folk her er fly forbanna? 

Jeg synes det er rart at alle får skylden for det noen har gjort. Alle i landets hovedstad får skylden og blir dømt for noe noen helt sikkert ikke har gjort med vilje 

• Opprett ny...