Gå til innhold

Noen flere som blir dårlige av å bruke munnbind?

Anbefalte innlegg

Etter en kort stund med munnbindbruk får jeg vondt i hodet, blir uvel og kvalm. Bruker det der det er påbudt selvsagt, men sliter ganske fort. Må bruke det til tider på jobb og men blir helt susete. Jeg har hatt korona i november, så må jeg egentlig bruke det?

Flere som får det sånn?

Anonymkode: 6eae8...c59

Fortsetter under...

Annonse

Jeg sliter med kroniske smerter i hodet (ikke migrene, men fra en ulykke) og jeg måtte kaste inn honkle ang munnbind. Har fått legeerklæring slik at det blir riktig for alle parter. 
Legen min sa ikke det var noe ukjent priblem. Helt hva eller hvorfor ante han ikke helt, men de tror deg har noe med at vi puster inn varm luft i masken sa han. 

Jeg bruker ikke munnbind på jobb lengre, men jeg bruker det når jeg skal en kjapp tur innom butikken osv. På jobb har jeg en buttons som det står at jeg har legeerklæring på. Veldig mamge som har sett morskt på meg, før de oppdager buttonen. For meg så er det hvor lenge jeg har det på meg som skaper problemer, så få mange rare blikk npr jeg skal en kjapp tur i butikken gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 6babc...cdc

Oksygenopptaket blir ikke merkbart redusert ved bruk av munnbind i seg selv

Men mange puster annerledes enn vanlig når de har noe foran munn og nese. Det kan være ar man ikke puster ordentlig ut, at man ikke puster ordentlig inn, at man har kjappe/korte innpust osv. Da kan man få reaksjoner som svimmelhet, hodepine osv. 

Anonymkode: 2d1cc...fb0

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Føler jeg blir sett så stygt på når jeg ikke bruker det, selv der det ikke er påbudt. Men blir så dårlig. Holder god avstand der man kan osv.

Takk for svar dere.

Hi

Hvorfor bry seg om folk ser stygt på deg? Det er de som er latterlige som klikker for at du ikke bruker munnbind,når det ikke er påbudt. Jeg tar bussen hver dag å tar ikke munnbind før det ikke lenger er mulig å holde avstand. Ser ikke poenget med å bruke munnbind når det bare er 10 personer på bussen å lett å holde avstand. Jeg får også noen stygge blikk,men kunne ikke brydd meg mindre.

Anonymkode: 9d5e4...523

Jeg har ikke hatt noen problemer, men kan det tenkes at du har fått nedsatt lungeapasitet av korona? Som en sier over, friske mennesker får ikke redusert oksygenopptak av munnbind.

Anonymkode: 5bfc8...2a0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke hatt noen problemer, men kan det tenkes at du har fått nedsatt lungeapasitet av korona? Som en sier over, friske mennesker får ikke redusert oksygenopptak av munnbind.

Anonymkode: 5bfc8...2a0

Ehh jo! Har aldri hatt corona men får så vidt puste med munnbind på.

Eneste jeg hater med munnbind er den elendige passformen. De sklir opp og inn i øynene mine, selv om jeg lager knute på stroppene for å korte dem inn. Å puste i dem er null stress. Hadde de sittet der en setter dem og blitt der hadde det ikke plaget meg noe å bruke dem. 

Anonymkode: 20101...ec2

Annonse

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor bry seg om folk ser stygt på deg? Det er de som er latterlige som klikker for at du ikke bruker munnbind,når det ikke er påbudt. Jeg tar bussen hver dag å tar ikke munnbind før det ikke lenger er mulig å holde avstand. Ser ikke poenget med å bruke munnbind når det bare er 10 personer på bussen å lett å holde avstand. Jeg får også noen stygge blikk,men kunne ikke brydd meg mindre.

Du ser ikke poenget? Aerosoler flagrer rundt inne i den tette bussen, så er det noe sted man burde bruke munnbind er det jo der. 

Anonymkode: 20101...ec2

Er dere i veldig dårlig form, hyperventilerer dere eller noe. Man får jo lett både kvittet seg med co2 og inn o2 nok så lenge man ikke skal løpe eller liknende med munnbindet? Kanskje det hadde bært lurt å få noen tips om pusteteknikk?

Anonymkode: 4bffa...6a1

Jeg blir både svimmel og får vondt i hodet når jeg bruker munnbindet for lenge, og jeg puster helt normalt.
Det er vel ikke så rart det? Vi puster jo inn vår egen utåndingsluft som inneholder mindre oksygen en frisk luft.

Munnbindene er jo ikke lufttette. Dere som sier at dere puster inn deres egen utåndingsluft, har dere munnbind som blåser seg opp som ballonger når dere puster ut? Ingen av de jeg har brukt, hverken av engangs, kjøpte i stoff eller hjemmesydde gjør det. Lufta forsvinner jo ut, enten gjennom munnbindet eller i gliper over, under eller på siden, så hvor mye "brukt luft" kan det være igjen? Det blir varmt, klamt og litt tyngre å puste, det gjør det, men jeg sliter med å skjønne at man skal få oksygenmangel av dette. 

Får hodepine hvis jeg bruker det lenge, ca 30-40 min. Skinnet på leppene får også kjørt seg, mister huden i munnviken på begge sider ved bruk flere dagar på rad. Om det er aldri så kort tid det er på.

Anonymkode: ecffd...b24

Nei, de er ikke lufttette, men du får jo ikke frisk luft som når du ikke bruker det da. Får og kviser og såre lepper etter mye bruk, hadde ikke det før munnbindbruk. Så det er pga munnbindet. Jeg blir dårlig av det, er ikke noe jeg innbiller meg for å si det sånn. 

Hi

Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Munnbindene er jo ikke lufttette. Dere som sier at dere puster inn deres egen utåndingsluft, har dere munnbind som blåser seg opp som ballonger når dere puster ut? Ingen av de jeg har brukt, hverken av engangs, kjøpte i stoff eller hjemmesydde gjør det. Lufta forsvinner jo ut, enten gjennom munnbindet eller i gliper over, under eller på siden, så hvor mye "brukt luft" kan det være igjen? Det blir varmt, klamt og litt tyngre å puste, det gjør det, men jeg sliter med å skjønne at man skal få oksygenmangel av dette. 

Men. Hva er poenget, da? Hvis luften du puster ut forsvinner ut på sidene eller over og under? Da fyker jo aerosolene med eventuelle virus overalt likevel? 

Anonymkode: a1c44...002

Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med dårlig ånde, og besvimer nesten med munnbind. Det stinker inne der. Så jo, jeg puster min egen utåndingsluft. 

Anonymkode: 4a814...5ca

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Men. Hva er poenget, da? Hvis luften du puster ut forsvinner ut på sidene eller over og under? Da fyker jo aerosolene med eventuelle virus overalt likevel? 

Anonymkode: a1c44...002

De munnbindene som har god passform har lite lekkasjer, men mange munnbind har ikke det, der vil noe av lufta gå ut litt her og der, men jeg antar at det meste går gjennom munnbindet. Min erfaring tilsier at engangsmunnbindene "lekker" mest. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg sliter med dårlig ånde, og besvimer nesten med munnbind. Det stinker inne der. Så jo, jeg puster min egen utåndingsluft. 

Anonymkode: 4a814...5ca

Men ikke bare det. Det meste av det du puster inn og ut forsvinner gjennom munnbindet. Jeg vil tro at du opplever samme lukta om du holder begge hånda over munn og nese, og det er ikke lufttett. 

• Opprett ny...