Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #26 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja. Har hatt flere titalls urinveisinfeksjoner, 3-4 bihulebetennelser, to operasjoner i munnen som krevde antibiotikabehandling profylaktisk, en abscess i munnen samt at jeg gikk på langtids antibiotika mot kviser i tenåra. De siste årene har jeg lært meg å se an både urinveisinfeksjoner og bihulebetennelser, og som oftest går de over av seg selv. Det ene barnet har hatt to antibiotikakurer, det andre ingen utover antibiotikadråper etter øyeoperasjon. Anonymkode: 4052a...05d Urinveisinfeksjon løses raskt med solbærsaft. Idiotisk at man får antibiotika mot det. Anonymkode: dff57...9b9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #27 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): For å presisere - det har alltid vært leger som har presset på for all antibiotika jeg har fått. Flere ganger har jeg valgt å vente, men da hatt en dialog med legen om det. Unntaket er den hestekuren som jeg tok, der var jeg selv pådriver og måtte finne en lege som var villig til å behandle meg. Etter det har jeg ikke tatt noe antibiotika, så det virker som om den kuren fikk tatt noe som trolig har gjort meg mer utsatt for infeksjoner og hemmet immunsystemet mitt. Antibiotika skal man ta når det er virkelig nødvendig, men ikke ellers. Anonymkode: 19cf6...c18 Jeg har også opplevd at legen har skrevet ut antibiotika når det strengt tatt ikke var nødvendig. Hver gang har jeg spurt om det virkelig var nødvendig, om det ikke gikk over av seg selv. Fikk samme svar hver gang "dette kan gå over uten antibiotika, men går raskere over med antibiotika. Da droppet jeg antibiotika. Angrer ikke. Anonymkode: dff57...9b9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #28 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Urinveisinfeksjon løses raskt med solbærsaft. Idiotisk at man får antibiotika mot det. Anonymkode: dff57...9b9 Haha. Ja, da skulle du prøvd mine urinveier, du. Forøvrig har jeg fått anitbiotika mange, mange ganger, for alt fra UVI og streptokokker til lungebetennelse. Tar det aldri om ikke jeg må. Anonymkode: d7cdc...de7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #29 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Urinveisinfeksjon løses raskt med solbærsaft. Idiotisk at man får antibiotika mot det. Anonymkode: dff57...9b9 Det er OVERHODET ingen vitenskapelige holdepunkter for påstandene dine. Anonymkode: 636fb...d24
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #30 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Urinveisinfeksjon løses raskt med solbærsaft. Idiotisk at man får antibiotika mot det. Anonymkode: dff57...9b9 Gud bedre. Glad ikke du er fastlegen min. Anonymkode: f810e...c84
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #31 Skrevet 25. februar 2021 Ja, en gang som barn pga ørebetennelse og to ganger som voksen pga urinveisinfeksjon. Og det løste seg IKKE med solbærsaft eller noen av de andre rådene som gis. Jeg prøvde alt og gikk ikke til lege før jeg rett og slett ikke holdt ut lenger. Hater å gå til lege. Anonymkode: bbe7c...5d0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #32 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Urinveisinfeksjon løses raskt med solbærsaft. Idiotisk at man får antibiotika mot det. Anonymkode: dff57...9b9 Nei. Flere av kurene har vært absolutt nødvendige, andre kunne vært unngått. Men solbærsaft er kvakksalveri i høyeste grad. Anonymkode: 4052a...05d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #33 Skrevet 25. februar 2021 Har tatt en kur ca hvert år siden jeg var barn, grunnet uvi. Solbær, tranebær, d-mannose, sitronvann, tisse når jeg må og etter sex, you name it, jeg har forsøkt ALT opp gjennom årene... Anonymkode: b1c44...c87
Hirka89 Skrevet 25. februar 2021 #34 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Urinveisinfeksjon løses raskt med solbærsaft. Idiotisk at man får antibiotika mot det. Anonymkode: dff57...9b9 Da jeg ikke ble behandlet for urinveisinfeksjon fikk jeg nyrebekken betennelse i stedet. Som er ganske alvorlig. Så jo, i noen tilfeller må man få antibiotika mot UVI
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #35 Skrevet 25. februar 2021 Fire ganger som voksen. Ingen som barn. En gang fordi uvi utviklet seg til alvorlig nyrebekkenbetennelse. En gang som forebyggende etter operasjon. En gang mot kikhoste. En gang mot bukspyttkjertelbetennelse og alvorlig sepsis. Den gangen reddet ab livet mitt. Anonymkode: e245b...610
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #36 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Nei. Flere av kurene har vært absolutt nødvendige, andre kunne vært unngått. Men solbærsaft er kvakksalveri i høyeste grad. Anonymkode: 4052a...05d Prøv tranebær. Ingen kvakksalveri! Av egen erfaring har solbærsaft hatt effekt på meg. Gikk til legen, fikk antibiotika, valgte solbærsaft og etter et par dager var jeg kvitt uv. Venninnen min sverger til tranebær. antibiotika tas når strengt nødvendig, men dersom det kan unngås, og andre ting kan hjelpe, så hvorfor ikke. Anonymkode: dff57...9b9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #37 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Prøv tranebær. Ingen kvakksalveri! Av egen erfaring har solbærsaft hatt effekt på meg. Gikk til legen, fikk antibiotika, valgte solbærsaft og etter et par dager var jeg kvitt uv. Venninnen min sverger til tranebær. antibiotika tas når strengt nødvendig, men dersom det kan unngås, og andre ting kan hjelpe, så hvorfor ikke. Anonymkode: dff57...9b9 Jeg gjorde dette, noe som resulterte i innleggelse på sykehus. Jeg hadde CRP på over 500 og tisset blod. Er så vidt jeg ikke er på dialyse i dag. Er enig med at så lenge man ikke har feber så kan man prøve disse tingene, men får man feber tar man kontakt med lege for ab- behandling. Anonymkode: e245b...610
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #38 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Prøv tranebær. Ingen kvakksalveri! Av egen erfaring har solbærsaft hatt effekt på meg. Gikk til legen, fikk antibiotika, valgte solbærsaft og etter et par dager var jeg kvitt uv. Venninnen min sverger til tranebær. antibiotika tas når strengt nødvendig, men dersom det kan unngås, og andre ting kan hjelpe, så hvorfor ikke. Anonymkode: dff57...9b9 Fordi det IKKE hjelper. Klart at man kan underholde seg selv med å drikke solbærsaft og tranebærjuice mens man venter på å bli bedre. Men kvakksalveri er ikke et alternativ til antibiotikabehandling, det er et alternativ til å la det gå over av seg selv, noe det stort sett gjør. Rettere sagt er det avledning mens man lar det gå over av seg selv. Anonymkode: 4052a...05d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #39 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Prøv tranebær. Ingen kvakksalveri! Av egen erfaring har solbærsaft hatt effekt på meg. Gikk til legen, fikk antibiotika, valgte solbærsaft og etter et par dager var jeg kvitt uv. Venninnen min sverger til tranebær. antibiotika tas når strengt nødvendig, men dersom det kan unngås, og andre ting kan hjelpe, så hvorfor ikke. Anonymkode: dff57...9b9 Tranebær har vel en viss dokumentert effekt, og kan i alle fall tas forebyggende. Solbærsaft er jo fullt i sukker, og virker i verste fall mot sin hensikt. Jeg har så hyppig uvi at jeg har jumboglass med antibiotika hjemme, men ofte går det over med Ibux og litt tålmodighet. Jeg har dessverre tatt mye antibiotika i mitt liv, og det er veldig ødeleggende for tarmen (det gjelder Ibux også). Anonymkode: 6fd5d...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #40 Skrevet 25. februar 2021 Er 31 år og har enda ikke tatt antibiotika. Fikk det utskrevet etter en kirurgisk abort i England, men tok det ikke. Jeg har ikke noe behov for å ta det forebyggende. Og har heldigvis vært heldig nok til å slippe det etterpå. Ene barnet mitt har fått det flere ganger mens andre har heldigvis sluppet unna så langt. Anonymkode: 0f732...42c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #41 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Prøv tranebær. Ingen kvakksalveri! Av egen erfaring har solbærsaft hatt effekt på meg. Gikk til legen, fikk antibiotika, valgte solbærsaft og etter et par dager var jeg kvitt uv. Venninnen min sverger til tranebær. antibiotika tas når strengt nødvendig, men dersom det kan unngås, og andre ting kan hjelpe, så hvorfor ikke. Anonymkode: dff57...9b9 Tranebær har heller INGEN bevist effekt. Det er feil å komme med medisinske råd uten hold. Anonymkode: 636fb...d24
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #42 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tranebær har heller INGEN bevist effekt. Det er feil å komme med medisinske råd uten hold. Anonymkode: 636fb...d24 Hvis du går inn på PubMed og gjør et søk på cranberry uti kommer det opp flere forskningsartikler som mener det kan brukes forebyggende (jeg lette ikke så grundig at jeg fant resultater på behandling, men fant review-artikler som konkluderte med positiv profylaktisk effekt). Anonymkode: ce1f6...497
ostepop123 Skrevet 25. februar 2021 #43 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Hvis du går inn på PubMed og gjør et søk på cranberry uti kommer det opp flere forskningsartikler som mener det kan brukes forebyggende (jeg lette ikke så grundig at jeg fant resultater på behandling, men fant review-artikler som konkluderte med positiv profylaktisk effekt). Anonymkode: ce1f6...497 PubMed er et virrvarr av alt mulig, Cochrane har oppsummert det hele for oss, og effekten er null. https://www.cochrane.org/CD001321/RENAL_cranberries-for-preventing-urinary-tract-infections
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #44 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har også opplevd at legen har skrevet ut antibiotika når det strengt tatt ikke var nødvendig. Hver gang har jeg spurt om det virkelig var nødvendig, om det ikke gikk over av seg selv. Fikk samme svar hver gang "dette kan gå over uten antibiotika, men går raskere over med antibiotika. Da droppet jeg antibiotika. Angrer ikke. Anonymkode: dff57...9b9 Jeg har også flere slike episoder, bare nevnte ikke de. De eksemplene jeg kom med, der var det egentlig ikke noe alternativ, bortsett fra det å ha gått 3-4 år på antibiotika for huden. Anonymkode: 19cf6...c18
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #45 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis du går inn på PubMed og gjør et søk på cranberry uti kommer det opp flere forskningsartikler som mener det kan brukes forebyggende (jeg lette ikke så grundig at jeg fant resultater på behandling, men fant review-artikler som konkluderte med positiv profylaktisk effekt). Anonymkode: ce1f6...497 Det var ikke noe jeg tok ut av det blå, jeg har faktisk lest forskningen. Antakelig også litt grundigere enn deg. Anonymkode: 636fb...d24
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #46 Skrevet 25. februar 2021 ostepop123 skrev (42 minutter siden): PubMed er et virrvarr av alt mulig, Cochrane har oppsummert det hele for oss, og effekten er null. https://www.cochrane.org/CD001321/RENAL_cranberries-for-preventing-urinary-tract-infections Takk for linken. Som medisinsk forsker er jeg uenig med deg angående PubMed, men uvi er ikke mitt fagfelt, og jeg skummet bare noen få abstracts😊 Anonymkode: ce1f6...497
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #47 Skrevet 25. februar 2021 Mange ganger som barn, en gang som voksen, men tror det er 10 år siden nå. Anonymkode: 7a54a...360
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #48 Skrevet 25. februar 2021 Ja. Gikk 2 år på forebyggende behandling for uvi pga refluks som barn. Har også hatt div nødvendige kurer i voksen alder. Føler ikke jeg har fått antibiotika unødvendig. Anonymkode: 04e0b...0a0
ostepop123 Skrevet 26. februar 2021 #50 Skrevet 26. februar 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Takk for linken. Som medisinsk forsker er jeg uenig med deg angående PubMed, men uvi er ikke mitt fagfelt, og jeg skummet bare noen få abstracts😊 Anonymkode: ce1f6...497 Virrvarr var kanskje å ta hardt i, men at det er et virrvarr av studier med ulike metoder og resultater i PubMed kan vi vel være enige om. Poenget var at Cochrane rydder opp i det, så trenger man ikke forholde seg til enkeltstudier. Av ren faglig nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du går til PubMed før du går til Cochrane?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå