Gå til innhold

Har du tatt antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen gang tatt en antibiotikakur? Spurte mannen, og han har aldri brukt ab. Selv måtte jeg ta en kur for 18 år siden da jeg var innlagt på sykehus i utlandet med dysenteri. Det eldste barnet vårt (15) fikk en hestekur som liten på grunn av en abscess, og yngste på ti har fått fucidin øyesalve et par ganger.

Anonymkode: ce1f6...497

Skrevet

Aldri. Men har skjønt at det er uvanlig...

Anonymkode: 3d15e...7dd

Skrevet

Ja, har tatt noen kurer når det har vært nødvendig. Siste jeg husker for 1,5 år siden grunnet mycoplasma lungebetennelse. Har også fått noen antibiotika kurer grunnet uvi og nyrebekkenbetennelse, heldigvis lenge siden nå. 

Anonymkode: 39ba0...cb5

Skrevet

Jeg tror jeg fikk det minst to ganger da jeg var barn, desuten to ganger i tenårene. Det var før det ble fokus på resistens. De siste 30 årene har jeg fått det en gang. Da var det muligens livsnødvendig.

Anonymkode: f95dd...1e6

Skrevet

Fikk en pencilinkur da jeg var barn, det var tydligvis nok til at jeg nå er resistent. Det fant vi ikke ut før jeg ble voksen og trengte ny. Det ble en smertefullerfaring, for med pencilinkuren så virket det som det hjalp helt til det blusset opp mer enn noen gang. Jeg rakk å starte på pencilikur nr2 før de fant ut dette og satte meg på en hestekur av antibiotika kur siden jeg da hadde fått noe mer enn det jeg hadde i utgangspunktet. 

Har tatt en antibiotikakur etter det også, det var vist å leite i ett skattekart etter en antibiotika jeg kunne bruke sa legen. Det err en skikkelig ulempe å være resistens når en faktisk trenger det. Denne gangen som jeg tok dette husker jeg ikke noe av, en uke er vasket bort fra minnet mitt. Min mann som har fortalt han bærte meg inn på legevakta og hadde det ikke vært for at han var sykepleier så hadde jeg havnet på sykehuset. Jeg er vist fryktelig sta og sint når jeg er skikkelig syk, så jeg var vist ikke så hyggelig på legevakta når de prøvde å få meg på sykehuset. 

Anonymkode: 991e2...73b

Skrevet

Ja. Har hatt flere titalls urinveisinfeksjoner, 3-4 bihulebetennelser, to operasjoner i munnen som krevde antibiotikabehandling profylaktisk, en abscess i munnen samt at jeg gikk på langtids antibiotika mot kviser i tenåra.

De siste årene har jeg lært meg å se an både urinveisinfeksjoner og bihulebetennelser, og som oftest går de over av seg selv.

Det ene barnet har hatt to antibiotikakurer, det andre ingen utover antibiotikadråper etter øyeoperasjon.

Anonymkode: 4052a...05d

Skrevet

Kampen mot antibiotikaresistens handler ikke om at vi som pasienter skal si neitakk til antibiotika når vi trenger det. Det handler om at legene skal være flinke til å vurdere om vi trenger antibiotika eller ikke, f.eks. ikke skrive ut i tilfelle uten å ta crp og sjekke om det er virus vi har. 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Har du noen gang tatt en antibiotikakur? Spurte mannen, og han har aldri brukt ab. Selv måtte jeg ta en kur for 18 år siden da jeg var innlagt på sykehus i utlandet med dysenteri. Det eldste barnet vårt (15) fikk en hestekur som liten på grunn av en abscess, og yngste på ti har fått fucidin øyesalve et par ganger.

mange ganger

Anonymkode: 1d072...5f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Fikk en pencilinkur da jeg var barn, det var tydligvis nok til at jeg nå er resistent. Det fant vi ikke ut før jeg ble voksen og trengte ny. Det ble en smertefullerfaring, for med pencilinkuren så virket det som det hjalp helt til det blusset opp mer enn noen gang. Jeg rakk å starte på pencilikur nr2 før de fant ut dette og satte meg på en hestekur av antibiotika kur siden jeg da hadde fått noe mer enn det jeg hadde i utgangspunktet. 

Har tatt en antibiotikakur etter det også, det var vist å leite i ett skattekart etter en antibiotika jeg kunne bruke sa legen. Det err en skikkelig ulempe å være resistens når en faktisk trenger det. Denne gangen som jeg tok dette husker jeg ikke noe av, en uke er vasket bort fra minnet mitt. Min mann som har fortalt han bærte meg inn på legevakta og hadde det ikke vært for at han var sykepleier så hadde jeg havnet på sykehuset. Jeg er vist fryktelig sta og sint når jeg er skikkelig syk, så jeg var vist ikke så hyggelig på legevakta når de prøvde å få meg på sykehuset. 

Du blir ikke resistent. Det er bakterier som utvikler resistens. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Kampen mot antibiotikaresistens handler ikke om at vi som pasienter skal si neitakk til antibiotika når vi trenger det. Det handler om at legene skal være flinke til å vurdere om vi trenger antibiotika eller ikke, f.eks. ikke skrive ut i tilfelle uten å ta crp og sjekke om det er virus vi har. 

Men det handler også om at vi må tåle å være litt syke. Man kan ikke bestille legetime for halsvondt, ørevondt osv. de første dagene. Mange pasienter presser også på og ønsker behandling lot en del ting som går over av seg selv, det tar bare litt lenger tid. 

Selv har jeg tatt det i forbindelse med en større betennelse i halsen som ikke gikk over, måtte gå på antibiotika for å få den ned slik at jeg kunne gjerne mandlene. Har også tatt det i forbindelse med svært betent operasjonssår på en tå som var betent. 

Skrevet

Tok ikke antibiotika som barn. Men ble satt 3-4 år på antibiotika for huden min da jeg var bikket 20 år. Ingen bivirkninger, fikk jeg vite. Og når det ikke hadde noen virkning heller, da doblet de dosen, og doblet den, og doblet den. Når de så skulle doble den enda en gang, da nektet jeg selv og bare sluttet. Hadde da hatt lite eller ingen effekt av det. Skremmende hvordan legene holdt på da! Etter det begynte jeg å reagere på en del mat osv. og det var nok begynnelsen på at jeg fikk et dårlig immunforsvar og dårligere helse. Var veldig sterk og frisk før dette.

Fått noen antibiotikakurer etter dette, lungebetennelser, halsbetennelser, nyrebekkenbetennelse, gule stafylokokker, hundebitt, m.m. Og så gikk jeg nesten et år på en hestekur med antibiotika for noen år siden, den gjorde i hvert fall at jeg ble kvitt noe jeg hadde slitt med i mange år, og fikk mye bedre pustefunksjon i ettertid, kunne trene mer igjen.

Trolig er en del av den antibiotikaen jeg har måttet ta senere forårsaket av det de 3-4 årene med antibiotika gjorde med systemet mitt. Det skremmende er at flere leger fortsatt gir slik langvarig behandling med antibiotika for hudproblemer.

Anonymkode: 19cf6...c18

Skrevet

Mange. 15-20 bare de siste to årene på UVI og nyrebekkenbetennelser. 

Anonymkode: f810e...c84

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tok ikke antibiotika som barn. Men ble satt 3-4 år på antibiotika for huden min da jeg var bikket 20 år. Ingen bivirkninger, fikk jeg vite. Og når det ikke hadde noen virkning heller, da doblet de dosen, og doblet den, og doblet den. Når de så skulle doble den enda en gang, da nektet jeg selv og bare sluttet. Hadde da hatt lite eller ingen effekt av det. Skremmende hvordan legene holdt på da! Etter det begynte jeg å reagere på en del mat osv. og det var nok begynnelsen på at jeg fikk et dårlig immunforsvar og dårligere helse. Var veldig sterk og frisk før dette.

Fått noen antibiotikakurer etter dette, lungebetennelser, halsbetennelser, nyrebekkenbetennelse, gule stafylokokker, hundebitt, m.m. Og så gikk jeg nesten et år på en hestekur med antibiotika for noen år siden, den gjorde i hvert fall at jeg ble kvitt noe jeg hadde slitt med i mange år, og fikk mye bedre pustefunksjon i ettertid, kunne trene mer igjen.

Trolig er en del av den antibiotikaen jeg har måttet ta senere forårsaket av det de 3-4 årene med antibiotika gjorde med systemet mitt. Det skremmende er at flere leger fortsatt gir slik langvarig behandling med antibiotika for hudproblemer.

For å presisere - det har alltid vært leger som har presset på for all antibiotika jeg har fått. Flere ganger har jeg valgt å vente, men da hatt en dialog med legen om det. Unntaket er den hestekuren som jeg tok, der var jeg selv pådriver og måtte finne en lege som var villig til å behandle meg. Etter det har jeg ikke tatt noe antibiotika, så det virker som om den kuren fikk tatt noe som trolig har gjort meg mer utsatt for infeksjoner og hemmet immunsystemet mitt.

Antibiotika skal man ta når det er virkelig nødvendig, men ikke ellers.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Du er ikke resistent, det er bakteriene som blir resistente mot antibiotika. Du kan bli allergisk og ikke tåle antibiotika, men du blir ikke resistent.

Anonymkode: 636fb...d24

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, dette er skremmende, spesielt nå som vi vet hvor viktig normalfloraen er for at kroppen skal virke optimalt. Antibiotika redder mange liv, men bruken er ikke fri for følger, verken for samfunnet eller pasienten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja, dette er skremmende, spesielt nå som vi vet hvor viktig normalfloraen er for at kroppen skal virke optimalt. Antibiotika redder mange liv, men bruken er ikke fri for følger, verken for samfunnet eller pasienten. 

Jeg har aldri fått en normal tarmflora etter de 3-4 årene på antibiotika. Men det blåser legene av når jeg forteller. Det er også skremmende når man vet at størstedelen av immunsystemet vårt er knyttet til tarmfloraen.

Det som ikke snakkes så mye om er også det at når man bruker antibiotika så kommer en del av det ut i naturen også (når vi går på do). På samme måter som man finner kvinnelige hormoner fra p-piller i naturen også. Dermed er vi med på å skape større ubalanser i naturen også ved uvettig bruk av antibiotika.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri fått en normal tarmflora etter de 3-4 årene på antibiotika. Men det blåser legene av når jeg forteller. Det er også skremmende når man vet at størstedelen av immunsystemet vårt er knyttet til tarmfloraen.

Det som ikke snakkes så mye om er også det at når man bruker antibiotika så kommer en del av det ut i naturen også (når vi går på do). På samme måter som man finner kvinnelige hormoner fra p-piller i naturen også. Dermed er vi med på å skape større ubalanser i naturen også ved uvettig bruk av antibiotika.

Det er sant, men der er vel utslippene fra landbruket langt høyere enn det vi som pasienter slipper ut? En god grunn til å kjøpe produkter fra norske bønder, siden det norske er i verdenstoppen når det gjelder å begrense bruk av ab. 

Skrevet

Flere ganger. Urinveisinfeksjon og betennelser i forbindelse med visdomstenner. Jeg venter alltid lenge før jeg drar til legen i tilfelle det går over, men etter et halvt år med tilbakevendende urinveisinfeksjon var det deilig å endelig bli kvitt det.

Anonymkode: ed005...aec

Skrevet

En gang som barn, to ganger som voksen. Jeg husker ikke hvorfor jeg fikk det som barn, de to andre gangene har det vært i forbindelse med en fødsel og for boreliainfeksjon.

Anonymkode: 71d03...a0d

Skrevet

Sikkert 50 kurer eller mer.. stadig halsbetennelse som barn, stadige infeksjoner i bihuler, og nå til behandling av rosacea. Bruker tetracyklin salve jevnt. 

Anonymkode: a02cc...732

Skrevet
Optatium skrev (28 minutter siden):

Men det handler også om at vi må tåle å være litt syke. Man kan ikke bestille legetime for halsvondt, ørevondt osv. de første dagene. Mange pasienter presser også på og ønsker behandling lot en del ting som går over av seg selv, det tar bare litt lenger tid. 

Selv har jeg tatt det i forbindelse med en større betennelse i halsen som ikke gikk over, måtte gå på antibiotika for å få den ned slik at jeg kunne gjerne mandlene. Har også tatt det i forbindelse med svært betent operasjonssår på en tå som var betent. 

Ja, og det er legenes jobb å gi oss antibiotika når vi bør ha det og si nei og forklare oss at det ikke er nødvendig eller gjør oss fortere friske når vi ikke trenger det. Det er ikke sånn at vi som pasienter er flinke hvis vi sier nei takk av frykt for antibiotikaresistens når legen har anbefalt antibiotika. Da risikerer vi bare å bli enda sykere og trenge kraftige antibiotikakur og evt spre smitten til flere. En annen ting som jeg glemte å skrive i sted er at leger oftere bør ta dyrkningsprøve slik at de treffer med riktig antibiotikatype som virker mot bakteriene vi har istedenfor å ty til den litt raskere og lettvinte løsningen å skrive ut de mer bredspektrede variantene som tar "alt" for sikkerhetsskyld. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er sant, men der er vel utslippene fra landbruket langt høyere enn det vi som pasienter slipper ut? En god grunn til å kjøpe produkter fra norske bønder, siden det norske er i verdenstoppen når det gjelder å begrense bruk av ab. 

Jeg har ikke tall på det, men antar at du har rett. Likevel utgjør menneskelig (unødvendig) antibiotikabruk en altfor stor andel.

Jeg kjøper aldri annet enn norsk kjøtt, nettopp pga. dette. I tillegg til at det er idioti i et miljøperspektiv å frakte kjøtt (og fisk, for den del) verden rundt. Jeg boikotter også Findus og ev. andre som fryser ned fisk her, frakter den til Kina, tiner den delvis opp, fryser den ned igjen og frakter den tilbake til Norge. Burde vært ulovlig! Men det er en helt annen diskusjon som egentlig ikke hører hjemme her ;)

Vi har flotte muligheter til å produsere rent kjøtt. Og om landbrukspolitikken var litt annerledes og folk litt mer bevisste så kunne vi tatt tilbake kulturlandskapet også, ved å la dyr beite og holde landskapet åpent. Dette ville (sammen med brenning av mark) igjen ha redusert forekomst av flått, som igjen ville begrenset antibiotikabruken ;)

Skrevet

Flere ganger.

Har hatt lungebetennelse to ganger, ene gangen innlagt på sykehus med pustehjelp og intravenøs antibiotika 

Har hatt ørebetennelse 3 ganger tror jeg, med sprukket trommehinne og full pakke.

Har hatt uvi noen ganger, ene gangen ble det nyrebekkenbetennelse. 

En gang måtte jeg ta antibiotika pga en betennelse i munnen. 

Tror jeg fikk det en gang jeg hadde en bihulebetennelse som ikke gav seg også. Er jo som regel virus, men med feber og sykdom i over en uke ble senken så høy at jeg måtte ha antibiotika. 

Anonymkode: 76931...1b3

Skrevet

Det har dessverre blitt mange antibiotikakurer. 

Fra jeg var tenåring fikk jeg mange på grunn av halsbetennelse og halsabcess. Allikevel ble det ikke anbefalt å fjerne mandlene før jeg var 35.

Også da jeg var yngre, ble jeg behandlet mange ganger for bihulebetennelse (før nye retningslinjer) . 

I ungdommen ble jeg et par ganger behandlet med tetracyclin for svære kviser (før isotretinoin ble vanlig å bruke). 

Jeg hadde i ungdommen en halscyste som ble betent og forsøkt behandlet med mange ulike antibiotikakurer. Den måtte til slutt fjernes kirurgisk da den fortsatte å vokse. 

Jeg har hatt et par lungebetennelser som krevde behandling. 

En øyesykdom har gjort at jeg har blitt operert og blitt behandlet med lokal antibiotika mange ganger. 

Jeg har også hatt hudinfeksjon på grunn av kattebitt. Avventet antibiotika, men måtte til slutt ta det. 

I tillegg ble jeg svært syk av  livmorbetennelse etter fødsel med kirurgisk fjerning av morkaken. 

Jeg har også måtte blitt behandlet for rosen som gjorde meg ordentlig syk. 

Jeg var også veldig syk av en brystbetennelse mange år etter endt amming, som krevde en lang antibiotikakur. 

I dag sliter jeg med IBS, og en kan bare spekulere om det er en sammenheng. 

Anonymkode: 7c99e...4fe

Skrevet

2 ganger. Begge ganger grunnet streptokokker.😅

Anonymkode: 94348...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...