Gå til innhold

Når lærte barna deres alfabetet og bokstavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn at de kunne gjengi alle bokstavene, å si f.eks «E» for eple og engelsk!?

Anonymkode: d3115...d08

Fortsetter under...

Skrevet

Mi kunne alle store bokstaver da hun var 1,5 år. 

Nå er hun 2,5 år og har begynt å lære seg hvilke ord som tilhører hvilken bokstav. 

Anonymkode: 6998f...74d

Skrevet

Første klasse. Kunne skrive navnet sitt fra to år og gjenkjente navnene til de i barnehagen. Interessen for bokstaver var ellers ikke tilstede. 

Anonymkode: 3073c...713

Skrevet

Første var 1,5 og kunne alle bokstaver og man kunne si hvilket som helst ord og han hørte hvilken bokstav det begynte på. Pratet reint og i veldig lange setninger når han startet i barnehagen 14 måneder gammel.Kunne lese tidlig, veldig skoleflink.

nr 2. kunne litt bokstaver når han begynte  på skolen. Pratet tidlig i lange setninger men ville aldri bli lest for. Han nektet å tegne og skrive navnet sitt før han startet på skolen. Lærte å lese kjapt. Han var blandt de «dårligste» på barneskole. Nårhan startet på ungdomsskolen og fikk karakterer så

fikk han plutselig 6 i alle fag. Han har fortsatt med det og går nå ut av vgs med kun 6 ere!

poenget mitt er at barn utvikler seg forskjellig og det som interesserer noen barn passer ikke for andre.

nr 3 er nå 4 år og kan alle bokstaver, kan stave seg gjennom korte ord og høre hvilke bokstaver som er i bil, hus osv. 

Anonymkode: 8f6b4...c3d

Skrevet

Husker helt ærlig ikke helt. Men jeg husker da jeg hadde de to minste i bilen og 4-åringen sa «t-t-t-tog» så var det 2-åringen sin tur og han sa «t-t-t- hus», så minste hadde det ikke inne da han var 2 i alle fall

Anonymkode: 50306...980

Skrevet

Tenker hun var en 4-5 år .

Anonymkode: df3fc...4b2

Annonse

Skrevet

Her er det et veldig stort spenn. De aller fleste barn lærer seg å lese ganske greit når de er klare for det og har all nødvendig forkunnskap inne . Det er flott når barn er interesserte og eksempelvis lærer seg hva bokstavene heter, og ikke minst hvilken lyd de representerer (sistnevnte sjukt viktig!). Det hjelper. 

Det er vanskelig å gi deg et entydig svar, HI. Det varierer veldig. Det er like normalt at treåringen spør om bokstaver og vet hva de heter, som det er normalt at 8-åringen ikke har knekt lesekoden riktig enda. 😊

Min sønn bygde navnet sitt med småbiler (!) da han var ca. 2 år. Det var ikke fordi han visste hva bokstavene het, ei heller kunne lese, men han kjente igjen formen på navnet sitt. Dette kalles logografisk lesing. Det er som når barn «vet» at her står det «Lego», «McDonalds» eller «Volvo» 😂

Skrevet

Ved ca 3-4 år med begge. Ingen av dem lærte å lese før første klasse. Begge ble flinke å lese i løpet av våren i første klasse.

Anonymkode: 217f2...f19

Skrevet

Begge to lærte seg nok de siste bokstavene i 1.klasse, men alfabetet på rams var noen år senere. Nå går eldste i 10.klasse. hun fortalte forrige uke at to av guttene i klassen ikke kunne alfabetet. De er helt vanelig flinke ellers, men de har aldri giddet pugge det nå. Det gjør at de sliter med mange oppgaver nå. De kan ikke bruke oppsøagsverk som er sortert etter alfabetet.

Anonymkode: 0d6d1...470

Skrevet

Yngste lærte navnet på alle bokstavene da hun var 2 år, hadde en sånn Fisher Price laptop og lærte alle bokstavene der. Hun lærte å lese da hun var 4 år, så ganske tidlig ute uten at hun er noe vidunderbarn på noen måte. Hun er 12 år nå og har fremdeles lett for ting, skolen går som en lek, men er mer opptatt av venner, turning og lek så fremdeles ikke noe vidunderbarn ;)

Eldste lærte flere og flere bokstavlyder i løpet av årene i barnehagen, men alle bokstavene lærte han ikke før han begynte på skolen. Knakk lesekoden etter jul i 1.klasse og har klart seg greit på skolen, men må jobbe litt mer med stoffet enn lillesøster må, han tar ikke ting like lett.

Anonymkode: b137b...e21

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Begge to lærte seg nok de siste bokstavene i 1.klasse, men alfabetet på rams var noen år senere. Nå går eldste i 10.klasse. hun fortalte forrige uke at to av guttene i klassen ikke kunne alfabetet. De er helt vanelig flinke ellers, men de har aldri giddet pugge det nå. Det gjør at de sliter med mange oppgaver nå. De kan ikke bruke oppsøagsverk som er sortert etter alfabetet.

Det er din datter fortalte er faktisk  (dessverre) ikke så uvanlig. For mange er å lære alfabetet på rams vanskelig. Akkurat som noen strever med å automatisere gangetabellen eller lære seg klokken. Ofte ligger det spesifikke lærevansker bak, noen ganger er imidlertid det faglige «hull» eller ren latskap. Vanskelig å avgjøre, men når det er sagt ... det er skikkelig lurt å kunne sitt alfabet 😊

Skrevet
MammantilNurket skrev (4 minutter siden):

Det er din datter fortalte er faktisk  (dessverre) ikke så uvanlig. For mange er å lære alfabetet på rams vanskelig. Akkurat som noen strever med å automatisere gangetabellen eller lære seg klokken. Ofte ligger det spesifikke lærevansker bak, noen ganger er imidlertid det faglige «hull» eller ren latskap. Vanskelig å avgjøre, men når det er sagt ... det er skikkelig lurt å kunne sitt alfabet 😊

Hehe, enda en grunn til at det er smart å lære alfabetsangen allerede i barnehagen. Selv eldsteman her synger inni seg av og til når han skal finne en bokstav sin plass i alfabetet :)

Anonymkode: b137b...e21

Skrevet

Hos mine har det vært stor forskjell, og mye av forskjellen går på interesse. Ett av barna var overhodet ikke interessert i bokstaver, tegning etc, og slet med både bokstaver og tall da han startet på skolen. Det førte til at både lærere og medelever stemplet ham som litt "dum". Det hjalp ikke at han var en racer når fagene ble mer utfordrende, og inneholdt mer enn grunnleggende norsk og matte. Muntlig engelsk tok han lett, og han hadde godt ordforråd i norsk og elsket å lese, det var kun skrivingen han slet med. Når de etter hvert startet med algebra og mer avansert matematikk var lærer og medelever overrasket over at han gjorde det så bra mens andre begynte å slite. Det verste med dette var at de klarte å overbevise ham selv om at han ikke var skoleflink, og at han utviklet svært lav selvfølelse. Søsknene gikk ut ungdomsskolen med gode karakterer (eldste kun toppkarakterer, nr to hadde et par femmere og resten seksere), og vi foreldre så at yngste var like kjapp. Det ble en slags evig kamp, der skolen daglig avskrev ham som skolesvak, og vi hjemme gjorde alt vi kunne for å overbevise ham om at han var fullt kapabel. Da vi flyttet, og han byttet skole, var han plutselig på høyde med søsknene karaktermessig. Det er skummelt å se hvordan slike stempel blir hengende ved enkelte elever.

Anonymkode: 0af2c...86a

Annonse

Skrevet

Ser det er store forskjeller. Pga covid har vi ikke kunne omgås andre barn noe særlig, jeg aner ikke hva man kan forvente av en 2 åring. 
Hun leste (selvfølgelig på «hold avstand» skiltet i går), og dama bak oss lagde et stort nummer ut av det! Hun leser korte ord som «hold» etc. Kan alfabetet på norsk og engelsk. Men kan si «o» for appelsin, da det er orange på engelsk, så kan blande litt! Spurte henne i bilen i går om hun kunne finne et ord på H, og hun tenkte seg om og svarer «heiskort»😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ser det er store forskjeller. Pga covid har vi ikke kunne omgås andre barn noe særlig, jeg aner ikke hva man kan forvente av en 2 åring. 
Hun leste (selvfølgelig på «hold avstand» skiltet i går), og dama bak oss lagde et stort nummer ut av det! Hun leser korte ord som «hold» etc. Kan alfabetet på norsk og engelsk. Men kan si «o» for appelsin, da det er orange på engelsk, så kan blande litt! Spurte henne i bilen i går om hun kunne finne et ord på H, og hun tenkte seg om og svarer «heiskort»😂

Mine snakket nesten ikke annet enn enkeltord da de var 2 og de brukte ikke ord som "hold" og "heiskort".

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mine snakket nesten ikke annet enn enkeltord da de var 2 og de brukte ikke ord som "hold" og "heiskort".

Hold tror jeg ikke ho vet hva er altså! Hun leser h-hhhh-ooooooo-l-D! Hold! Men vet nok ikke hva det betyr. Heiskort har hun sikkert fanget opp da vi var på fjellet forrige mnd. 

Skrevet

Mine tre kunne ikke alle bokstavene da de begynte på skolen. De kjente enkelte bokstaver og kunne skrive sitt eget navn, men hadde ikke interesse for å lære å lese selv. Vi har hatt mye høytlesing da. 

Men alle ble riktig gode lesere før 2.klasse, og alle elsker å lese nå. Yngste som er 7 år leser bøker som En pingles dagbok og Julosaurusen selv. 

Det er ikke noe å stresse med, med mindre de viser interesse selv. 

Anonymkode: 5e4f8...ed1

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Sånn at de kunne gjengi alle bokstavene, å si f.eks «E» for eple og engelsk!?

Min kunne alle når han var 4,5 år bortsett fra Æ,Ø og Å, de lærte han ikke får han begynte på skolen.  Og han plasserte ting på riktig bokstav

Anonymkode: 73fb4...5ee

Skrevet

Min kunne alle bokstaver når hun var 1,5 år. Leste når hun var 2 år og 3 mnd. Skrev speilvendt og baklengs i starten, men vi kunne fint lese hva hun skrev. Hun fikk norsk for 3.trinnet fra 1.klasse, og har vært skoleflink hele veien. 

Anonymkode: f45ed...259

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Min kunne alle bokstaver når hun var 1,5 år. Leste når hun var 2 år og 3 mnd. Skrev speilvendt og baklengs i starten, men vi kunne fint lese hva hun skrev. Hun fikk norsk for 3.trinnet fra 1.klasse, og har vært skoleflink hele veien. 

Anonymkode: f45ed...259

😏

Anonymkode: 73fb4...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...