Gå til innhold

Golden retiver, scæfer eller husky?

Anbefalte innlegg

vi ønsker oss ny hund ,etter vår siste hund døde i oktober i fjor, en vakker goldie som var 12 år, så han ble gammel, før han hadde vi en scæfer og en spisshund, de fikk vi godt voksne, så de døde etter 4 år her, så nå ønsker vi oss en ny hund.

Vi har lest masse og synes alle passer oss, da vi er veldig aktiv og mye på fjellet og i skogen.

Men hva hadde dere valgt?

Anonymkode: e39df...3e4

Fortsetter under...

Av de rasene hadde jeg valgt en golden, for de har jeg erfaring med. Har vokst opp med en mamma som drev oppdrett av golden så den rasen kjenner jeg godt.

Schæfere er nydelige, men der har det vel vært en del sykdom har det ikke? Sykdom på skjelett, hofter, eller noe sånt. En venninne av meg har to stykker og de er absolutt herlige.

Husky har jeg ingen erfaring med, men det er vel den mest krevende rasen av disse? Det er vel heller ikke en typisk familiehund?

Anonymkode: 10b78...c8a

En husky er ingen fin innehund. Den ligger gjerne ute i 20 minus. I tillegg har de en uvane, de uler. De er en srbeidshund, og må gjerne trekke pulk, slede eller skiløper i mil etter mil. 

En schäfer trenger en bestemt og tydelig eier. De liker også godt å bli brukt, gjerne lydighet, agility, sporing osv. 

Av de rasene du vurderer er nok golden den som kombinerer rollen som aktiv og selskapshund best. Den kan være svært aktiv men også trives med hodet i fanget. Nå vet ikke jeg hvor gamle barna dine er, men denne rasen er mer familiehund en de andre, spesielt huskyen. 

Anonymkode: 3951b...e3e

Annonse

Jeg har siberisk husky og er veldig fornøyd. Bor i Finnmark og det er en perfekt hund for kaldt klima. Krevde mye de første årene og jeg har lagt ned MYE innsats for å få hunden god. Det har absolutt vært verd det. En mer perfekt turkamerat skal jeg lete lenge etter😍

Anonymkode: b4228...c45

Jeg hadde valgt golden, uten tvil! Schäfer er avlet ihjel og har etterhvert dessverre svak psyke. Husky er ikke en hund som er ment for vanlig hundehold, det er bruksdyr på linje med hest f eks. En husky er svært vanskelig å trene, og jaktinnstinktet er så sterkt at det vil dominere all atferd. Du vil aldri kunne stole på en husky, aldri ha den løs, må passe på at den er forsvarlig innelåst i hundegård og kjetting. En husky som får ferten av andre dyr/bytte, er på jakt, og du vil ikke klare å få kontakt. Dessuten er huskyer ikke fine hunder i mine øyne, kan ikke forstå at noen vil ha det om ikke hundekjøring er målet.

Anonymkode: b1fb0...900

Takk for svar. Det er mannen som helst vil ha husky da han selv er oppvokst med dem, og han følte som mange dere ikke mener er en vanlig familiehund,men som trenger masse trening, akitivitet og kurs som valp, jeg selv er vel mest for Golden ,men jeg vet liksom ikke, var veldig ille og miste goldie.

Jeg er også veldig glad i scæfer,men vet jo at de sliter masse med forskjellige ting, er fortsatt usikker,men begge er jo vant med hund siden vi var små, og jeg har også hatt hunder selv fra jeg var 15-16 år, vi hadde 3 jack russels når jeg vokste opp,men det vil ikke mannen ha

Det er flere oppdrettere av schæfer som har tatt seriøse grep i avl nå så det er bedring. Fortsatt mye sykdom der da. Husky er en krevende hund dere vet selv om dere har kapasitet å gi den det den trenger. Det er MYE mosjon og stimuli. 
Golden vil jeg si er en perfekt familiehund. Siden dere hadde golden sist og det fungerte så ville jeg satset på en golden på nytt. 

Anonymkode: f0a8d...e8d

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

En husky er ingen fin innehund. Den ligger gjerne ute i 20 minus. I tillegg har de en uvane, de uler. De er en srbeidshund, og må gjerne trekke pulk, slede eller skiløper i mil etter mil. 

En schäfer trenger en bestemt og tydelig eier. De liker også godt å bli brukt, gjerne lydighet, agility, sporing osv. 

Av de rasene du vurderer er nok golden den som kombinerer rollen som aktiv og selskapshund best. Den kan være svært aktiv men også trives med hodet i fanget. Nå vet ikke jeg hvor gamle barna dine er, men denne rasen er mer familiehund en de andre, spesielt huskyen. 

Vi har husky og kjenner oss ikke igjen i den beskrivelsen. Han har blitt gjort om fra trekkhund i hundegård til familiehund som helst vil være inne, sove på sofaen, kose med ungene, og selvfølgelig gå turer. Han trekker ikke når de minste har han i bånd (selvfølgelig går jeg da ved siden av), er ikke aggressiv mot katten vår, gjester eller andre hunder. Uler kun hvis jeg sier at nå skal vi gå tur, eller hvis jeg "hauser ham opp" med lek.

Anonymkode: 91401...b09

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Takk for svar. Det er mannen som helst vil ha husky da han selv er oppvokst med dem, og han følte som mange dere ikke mener er en vanlig familiehund,men som trenger masse trening, akitivitet og kurs som valp, jeg selv er vel mest for Golden ,men jeg vet liksom ikke, var veldig ille og miste goldie.

Jeg er også veldig glad i scæfer,men vet jo at de sliter masse med forskjellige ting, er fortsatt usikker,men begge er jo vant med hund siden vi var små, og jeg har også hatt hunder selv fra jeg var 15-16 år, vi hadde 3 jack russels når jeg vokste opp,men det vil ikke mannen ha

Mange huskyer blir til fine familiehunder. Hadde anbefalt omplasseringshund (voksen), for da ser man hvilket gemytt som er på bikkja. Vi har virkelig truffet blinken.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange huskyer blir til fine familiehunder. Hadde anbefalt omplasseringshund (voksen), for da ser man hvilket gemytt som er på bikkja. Vi har virkelig truffet blinken.

Aldri i livet hadde jeg tatt sjansen på omplasseringshund der det er barn i bildet, og iallefall ikke husky! Man KAN være heldig, men like gjerne veldig uheldig. Man vet aldri helt hva hunden har med seg i bagasjen  og den egentlige grunnen til omplassering. Hva om hunden har blitt skremt, slått eller tuktet på en eller annen måte før, og biter idet noen f eks bøyer seg ned til den? I rent forsvar.

Og til de som har historier om huskyer som fine familiehunder.... Uansett vil jaktinstinktet dominere idet øyeblikket bytte dukker opp og spesielt løper (andre hunder, katter, sau, rein....barn...) Da har du ikke lenger kontroll på hunden, og det er også grunnen til at en husky ALDRI kan slippes løs eller stikke av ut døra! Det ansvaret tør ikke jeg iallefall sitte med!

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kjære. Du burde virkelig ikke gi hunderåd. 

Anonymkode: f0a8d...e8d

Golden eller Husky❤ Begge er flotte hunder hvor den ene krever litt mer enn den andre. Hvis dere er en aktiv familie som du beskriver,  så hadde jeg gått for en husky. Golden er litt mer makelige og kan ikke se jeg har møtt så mange av de i skiløypa i trekk.  

Velg iallfall hund etter hva dere kan tilby og dere er jo ingen førstekjøps familie og vet hva dere går til👏

Tusen takk for alle svar

Jeg har nå sett litt på Toller og Engelsk setter også, de er flotte, og mannen driver med jakt og de passer til det,men er ikke lett.

Tror kanskje jeg har gått litt vekk fra scæfer og golden nå, siden vi hadde en golden i 12 år, så vet jeg ikke om jeg takler og miste en til, var helt grusomt

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tusen takk for alle svar

Jeg har nå sett litt på Toller og Engelsk setter også, de er flotte, og mannen driver med jakt og de passer til det,men er ikke lett.

Tror kanskje jeg har gått litt vekk fra scæfer og golden nå, siden vi hadde en golden i 12 år, så vet jeg ikke om jeg takler og miste en til, var helt grusomt

Toller er nydelige, men vær veldig nøye på valg av oppdretter. Rasen har vært veldig populær, og da går det som det "må" gå: mye uvettig avl! Rasen har nå dessverre mange mentalt dårlig individer. Settere vet jeg egentlig lite om, bortsett fra at de stresser og virrer, men om jakt er tingen, vil det jo være perfekt!

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Toller er nydelige, men vær veldig nøye på valg av oppdretter. Rasen har vært veldig populær, og da går det som det "må" gå: mye uvettig avl! Rasen har nå dessverre mange mentalt dårlig individer. Settere vet jeg egentlig lite om, bortsett fra at de stresser og virrer, men om jakt er tingen, vil det jo være perfekt!

Ja man må lete godt :) men skal uansett ikke skaffe oss en valp før etter påsken, så god tid og tenke igjennom og lese og sjekke mer

Hei,du forteller desverre for lite om deg sjølv og din familie for at vi kan sei kva hund som passe dere best .

Golden retriever er kjekke familie hunder men treng endel pelsstell.er nok den letteste hunden av desse 3 typene siden dei store sett har ein glad personlighet og liker mennesker .

Schæfer er fantastiske dersom dei får rett trening fra dag 1 og kjem frå ein god oppdretter.og ein veit kva trening som skal til , ikkje bare når den er kvalp men også stimuli som voksen..men dersom alt dette er på plass så er dei magiske. 

Husky er  ingen  familiehund .klart det finst enkelt tilfelle der dei er supre inne familie hunder. Men i utgangspunktet så liker dei seg best ute og i flokk og få brukt kroppen sin masse .men dersom ein kan gje dei den treninga ,mentalt og få brukt kroppen nok så er dei greie hunder .

Les deg enda litt meir opp på hund ,og snakk med mange oppdrettere så håper eg dåke finne rette hunden. Hund er fantastisk 

Anonymkode: 18643...eb5

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hei,du forteller desverre for lite om deg sjølv og din familie for at vi kan sei kva hund som passe dere best .

Golden retriever er kjekke familie hunder men treng endel pelsstell.er nok den letteste hunden av desse 3 typene siden dei store sett har ein glad personlighet og liker mennesker .

Schæfer er fantastiske dersom dei får rett trening fra dag 1 og kjem frå ein god oppdretter.og ein veit kva trening som skal til , ikkje bare når den er kvalp men også stimuli som voksen..men dersom alt dette er på plass så er dei magiske. 

Husky er  ingen  familiehund .klart det finst enkelt tilfelle der dei er supre inne familie hunder. Men i utgangspunktet så liker dei seg best ute og i flokk og få brukt kroppen sin masse .men dersom ein kan gje dei den treninga ,mentalt og få brukt kroppen nok så er dei greie hunder .

Les deg enda litt meir opp på hund ,og snakk med mange oppdrettere så håper eg dåke finne rette hunden. Hund er fantastisk 

,anbefaler ikkje omplasseringshuns vist du har barn .då kommer barnas sikkerhet først 🙂 

Anonym bruker skrev (På 25.2.2021 den 8.57):

Vi har husky og kjenner oss ikke igjen i den beskrivelsen. Han har blitt gjort om fra trekkhund i hundegård til familiehund som helst vil være inne, sove på sofaen, kose med ungene, og selvfølgelig gå turer. Han trekker ikke når de minste har han i bånd (selvfølgelig går jeg da ved siden av), er ikke aggressiv mot katten vår, gjester eller andre hunder. Uler kun hvis jeg sier at nå skal vi gå tur, eller hvis jeg "hauser ham opp" med lek.

Og jeg hadde en familievennlig og sofaglad border collie. Ungene kunne rive og slite i hunden og den var like blid. Det betyr ikke at border collie er en selskapshund. Den er en arbeidshund som krever mye stimuli. 

Hva med en riesenschnauzer? Det har jeg vokst opp med og det er en fantastisk rase om dere er en aktiv familie. Supre kosehunder inne, men fulle av krutt ute, våre dro oss på spark, på akebrett og i skiløypa om vinteren og gikk med kløv om sommeren da vi gikk lengre turer.

Pappa har fremdeles den rasen og jeg elsker både utseende og gemyttet på dem.

Anonymkode: 10b78...c8a

Anonym bruker skrev (På 25.2.2021 den 12.16):

Tusen takk for alle svar

Det blir jo like grusomt å miste ein kva som helst slags hund de har hatt i 12 år, så ville ikkje brukt det som kriterie. Uansett så er det dei 12 åra hunden lever du skal ha fokus på, og når hunden er grusom å miste betyr jo at den er fantastisk å ha. Og det må vel vere målet? Litt rart å sikte seg inn på ein annan rase med håp om å ikkje bli like glad i den? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...