GÃ¥ til innhold

Hvorfor alt dette snakket om vinterferie..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og høstferie på høsten? Folk flest har vel ikke disse feriene, er vel bare lærere som kan ta ut ferie på disse tidspunktene?

Anonymkode: d4a6a...21f

Skrevet

De fleste med skolebarn tar ut litt ferie i vinterferieuka og/eller i høstferieuka. 

En stor andel arbeidstakere har 5 ferieuker. Min 3 skal brukes om sommeren, og da sitter man igjen med 2 uker😀

Anonymkode: d2ba7...839

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og høstferie på høsten? Folk flest har vel ikke disse feriene, er vel bare lærere som kan ta ut ferie på disse tidspunktene?

Anonymkode: d4a6a...21f

Folk flest med skolebarn forholder seg til høst og vinterferie.  Her tar vi ut overtid begge 2. 3 dager fri på meg og 2 på mannen i år. 

Skrevet

De fleste har vel 5 uker.  Jeg tar gjerne 3 på sommeren ,og noen dager vinterferie, noen dager på høsten og kanskje litt i påska.  Så tar mannen noen dager i jula f. eks . 

Anonymkode: 498df...d1a

Skrevet

Jeg er også overrasket over hvor mange som har fri høstferie, vinterferie, juleferie, påskeferie og min. 3 uker sommerferie, mange av barnas klassekamerater reiser bort flere og noen alle disse. Skulle valgt et annet yrke kjenner jeg noen ganger. Har ønsket meg 1 fridag fra jobb denne uka, fra barnehage og vet ennå ikke om det lar seg gjøre. Ønsker meg bittelitt mer fleksibilitet ifh til ferie. 

Anonymkode: cf7c2...bf6

Skrevet

Med tanke på hvor mange barn som er i barnehage og på SFO disse ukene, er det vel ikke så mange som har ferie.

Anonymkode: 550ec...04d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Med tanke på hvor mange barn som er i barnehage og på SFO disse ukene, er det vel ikke så mange som har ferie.

Anonymkode: 550ec...04d

Ikke ungene i hvert fall

Anonymkode: f497e...746

Skrevet

Jeg tar som regel avspasering eller turnusfri i hele eller deler av disse feriene, mens mannen tar hjemmekontor fra hytta og forsøker å jobbe litt mindre enn han vanligvis gjør. 

Mitt inntrykk er at de som har, eller har tilgang på, hytte på fjellet i større grad enn andre tar seg fri i ferier i skisesongen. 

Anonymkode: e8f4b...f5f

Skrevet

Her inne virker det som de fleste har fri i vinterferien. Jeg skal på jobb hele uken som vanlig.

Anonymkode: b3aca...58c

Skrevet

Vi må ta en vår, 3 sommer og en høst. Har skolebarn, og som regel til nå, vært heldig med å få vinterferie og høstferie. Skal vi ut å reise, må en ta når barna har ferie.

Vet mange driter i det, men for min del, sitter det langt inne å ta de fri utenom skoleferier

Anonymkode: 6c69f...6d8

Skrevet

I bhg vår er det kun lærer foreldre som kanskje har ungene fri 1 dag. Ellers så er ungene på plass hverdag 

Anonymkode: 0e582...42f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I bhg vår er det kun lærer foreldre som kanskje har ungene fri 1 dag. Ellers så er ungene på plass hverdag 

Dere må høre til en veldig liten barnehage siden du både har oversikt over alle barna som er i barnehagen og yrket til samtlige foreldre! 
Jeg har til sammen hatt ungeflokken vår i tre ulike barnehager og nå på to ulike skoler (barneskolen og ungdomsskolen).

(Jeg har aldri hatt slik kunnskap verken over foreldre eller barn, ikke på avdelingen, langt mindre i hele barnehagen. Da måtte jeg jo holdt til utenfor porten og registrert alle leveringer mellom 07 og 10, og alle hentinger fra 14-17, i tillegg til å intervjue alle foreldre om yrke og arbeidstider😜)

Skrevet

Nå har jeg tenåringer:)

Jeg jobbet i et yrke med fleksitid, og merker at jeg har mye større umulighet til flex nå som ungene er så store. Jeg hverken leverer eller henter og kan dra litt jeg på jobb eller jobbe litt lenger når det passer seg. 

Jeg har allerede opparbeidet 30 plusstimer i år, og kan ta ut tre dager vinterferie:)

Skrevet

Jeg har fleksitid, og det blir ofte 4-5 + timer i løpet av en uke. Det er vanskelig åfinne tid til avspasering, så vinterferien, høstferien og påskeferien er utmerkede tidspunkt til dette... Så jeg har fri hele uken, og kan avspasere planleggingsdager og inneklemte dager også, hvis det passer seg sånn... 

Jeg får aldri overtidsbetalt, og det står ikke i kontrakten min at jeg skal jobbe gratis, så jeg avspaserer time for time. 

Anonymkode: 1ef5b...d52

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Dere må høre til en veldig liten barnehage siden du både har oversikt over alle barna som er i barnehagen og yrket til samtlige foreldre! 
Jeg har til sammen hatt ungeflokken vår i tre ulike barnehager og nå på to ulike skoler (barneskolen og ungdomsskolen).

(Jeg har aldri hatt slik kunnskap verken over foreldre eller barn, ikke på avdelingen, langt mindre i hele barnehagen. Da måtte jeg jo holdt til utenfor porten og registrert alle leveringer mellom 07 og 10, og alle hentinger fra 14-17, i tillegg til å intervjue alle foreldre om yrke og arbeidstider😜)

Kanskje hun jobber i barnehagen. 🤪🤪😉

Anonymkode: 523fd...ef7

Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Har gjort det i 17 år nå. 

Det er veldig skjeldent vi kan ta oss fri i vinter og høstferie.  De aller fleste barna er i barnehagen de ukene. 

Er jo også en liten tanke, når mange foreldrene teller hver en feriedag barna har. Slik at det ikke blir mer enn fire uker, mens de selv har fem uker ferie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje hun jobber i barnehagen. 🤪🤪😉

Gjør nok det🤣

Skrevet

Mannen min har minst 8 uker ferie i året. Dvs. 3 uker avspasering. Han får ikke betalt overtid, men må avspasere timene. Det gjør han gjerne i høst-, vinter- og påskeferien. 

Jeg er ufør, dessverre, så jeg har alltid "fri". 

Anonymkode: 082e1...bc8

Skrevet

Jeg har kun 3 uker på sommeren slik at barna kan få fri jul og påske. De er på vinterferie nå med besteforeldre og søskenbarn og vi foreldre jobber. Mannen har 4 uker om sommeren og det har barna også.

Anonymkode: c8a13...b52

Skrevet

I min omgangskrets er det veldig vanlig å ta litt fri når barna går i småskolen. 

I barnehagen trenger man jo ikke tenke på høst og vinterferie, og når barna blir ungdommer er de bare glad for å få sove bort dagene mens foreldrene jobber ;)

Men en periode mens ungene går på barneskolen er det veldig hyggelig å ta litt fri. Her i huset har ungene hatt fri fordi vi foreldrene har tatt litt fri. Om vi har reist bort har vi gjerne tatt fri torsdag og fredag begge to så vi har fått en miniferie fra onsdag ettermiddag til søndag, og om vi har vært hjemme har vi gjerne tatt et par dager fri hver. Vi har ikke brukt ferie disse dagene, vi hatt tatt avspasering eller fri uten lønn.

Anonymkode: 9ae69...776

Skrevet (endret)

Jeg har inntrykk av at de familiene som har barn på barneskolen også ofte tar ut de yngre søskene av barnehagen disse ukene. Dermed er det gjerne litt halvtomt. De som ikke har skolebarn (som oss) legger vel ferien sin på andre tider, det er mer økonomisk og ikke minst praktisk med tanke på trafikken.

Endret av Spurvugla
Skrivefeil
Skrevet
Spurvugla skrev (4 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at de familiene som har barn på barneskolen også ofte tar ut de yngre søskene av barnehagen disse ukene. Dermed er det gjerne litt halvtomt. De som ikke har skolebarn (som oss) legger vel ferien sin på andre tider, det er mer økonomisk og ikke minst praktisk med tanke på trafikken.

Jeg tror du har rett. I år blir det nok kanskje litt som vi erfarer. Begge har hjemmekontor så det blir litt styrete når ungene har fri og en voksen jobber på kontoret vi har og en i stua. Derfor jobber vi en om gangen. 

Skrevet

Da jeg hadde barn i barnehage unngikk jeg skoleferier så godt det lot seg gjøre, dermed ble feriene mye billigere.  

Nå har jeg barn på ungdomsskole og vgs, og om jeg vil ha ferie sammen med ungene må jeg ta fri når det er skolefri.  

Jeg har fleksitid og jobber vanligvis litt for lenge hver eneste dag.  Dermed har jeg rikelig med avspasering som kan brukes i skoleferiene.  I år skal jeg bare ha to dager fri i vinterferien, men heldigvis fri hele påsken.  

Anonymkode: 2c45a...d60

Skrevet

Jeg jobber turnus som veldig mange andre, og i tillegg jobber jeg en halvtime ekstra som går til avspasering når jeg har dagvakt. I år har jeg også kunnet ta ut fordi jeg har jobbet flere røde dager enn jeg var pliktig. Det ser nok sikkert ut som om jeg har mye fri siden jeg tar høstferie og vinterferie pluss fire uker i sommer, men du ser jo ikke at jeg var på jobb julaften og nyttårsaften... 

Anonymkode: ce46f...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...