Gå til innhold

Gallesteinsanfall... blir det aldri bedre?

Anbefalte innlegg

Har tidvis hatt dette, konstatert gallestein i 2018 og nå på ny ul i januar. Legen sa han kunne henvise meg til fjerning av galleblæra, men hører om så mye bivirkninger av det og...? Noen med erfaring? 
jeg spiser lavkarbo (har gjort det lenge før jeg fikk det påvist og legen sier det ikke er derfor) og jeg er bare redd jeg ikke kan spise det hvis jeg fjerner den... det hjelper så ekstremt på andre plager jeg har at jeg blir litt rådvill....

Anonymkode: 5a38b...36e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Har tidvis hatt dette, konstatert gallestein i 2018 og nå på ny ul i januar. Legen sa han kunne henvise meg til fjerning av galleblæra, men hører om så mye bivirkninger av det og...? Noen med erfaring? 
jeg spiser lavkarbo (har gjort det lenge før jeg fikk det påvist og legen sier det ikke er derfor) og jeg er bare redd jeg ikke kan spise det hvis jeg fjerner den... det hjelper så ekstremt på andre plager jeg har at jeg blir litt rådvill....

Jeg fjernet galleblære i 2015 og har ikke kjent vondt i magen en eneste gang etter det. Jeg lever på lavkarbo - men Low carb/low fat. For likevel ingen plage etter fettrike måltider. Jeg gikk omtrent rett fra operasjon til juleribba. 

Det jeg IKKE anbefaler er Bukspyttkjertelbetennelse - det fikk jeg fordi en stein kilte seg fast i gallegangen og hele fordøyelsessystemet brøt sammen. Jeg fikk klar beskjed om at det ikke var trygt for meg å beholde galleblæren. 

Anonymkode: 11672...1a2

24 minutes ago, Anonym bruker said:

jeg slet mye med det, jeg fjernet gallen etter mye snakk med legene, ellers så hadde jeg slitt med dette resten av livet

Anonymkode: 364fa...786

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar dere! Jeg ba legen avvente med å sende henvisning, men da kan jeg kanskje ringe å be de gjøre det da :) 

Du kan jo høre hva de anbefaler i din situasjon. Men siden de har brakt det på banen så mener de vel at det er bra for deg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo høre hva de anbefaler i din situasjon. Men siden de har brakt det på banen så mener de vel at det er bra for deg. 

Ja altså jeg var henvist til ultralyd utelukkende pga tidligere anfall. Så når svaret fra radiologen forelå ringte legen meg og sa han kunne henvise meg til fjerning. Det var jeg noe skeptisk til... Men kanskje jeg skal revurdere det nå da :)

Få fjernet f**nskapet! 

Bukspyttkjertelbetennelse er ikke helt uvanlig å få av gallesteinsanfall, og jeg lover deg - det vil du ikke ha. Jeg var døden nær og ingenting tok smertene. 

Det er en del mat jeg ikke tåler i etterkant, men heller det, enn både gallesteinsanfall med dertil hørende smerter og bukspyttkjertelbetennelse. Ingen tvil. 

Anonymkode: 84c51...5bd

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Få fjernet f**nskapet! 

Bukspyttkjertelbetennelse er ikke helt uvanlig å få av gallesteinsanfall, og jeg lover deg - det vil du ikke ha. Jeg var døden nær og ingenting tok smertene. 

Det er en del mat jeg ikke tåler i etterkant, men heller det, enn både gallesteinsanfall med dertil hørende smerter og bukspyttkjertelbetennelse. Ingen tvil. 

Hva et det du ikke tåler nå, som du tålte før?

Anonymkode: 5d962...33f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Få fjernet f**nskapet! 

Jeg fikk også bukspyttkjertelbetennelse og var skikkelig dårlig. Lå 4 uker på sykehuset og fikk blodpropp også. Var helt jævlig. Så hadde fjernet den tidligere hvis jeg viste hva som kom til å skje 

Anonymkode: d2f33...36c

Jeg endte med galleblærebetennelse, sykehusinnleggelse og styr , og det er heller ikke noe å trakte etter, så om du har muligheten til å få den fjernet, så gjør det. Jeg spiser stort sett det jeg vil etter operasjonen.

Anonymkode: 58e97...69a

Fjerna galleblæra for litt over et år siden,  var plaget i ca 5 år før dette, og det ble bare verre og verre. Til slutt kunne jeg nesten ikke spise noe som helst, så hadde ikke noe reelt valg egentlig.

Er det beste jeg kunne gjort, etter at jeg kom meg på beina igjenetter operasjonen har jeg spist alt uten noe problem!

Anonymkode: 4189d...a79

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva et det du ikke tåler nå, som du tålte før?

Anonymkode: 5d962...33f

Rakfisk - kan ta en bit, men kan ikke spise et rakfiskmåltid. Dessverre, for det er jo så godt! Men jeg blir rett og slett syk, og må bosette meg på do i minst et halvt døgn.

Den fete juleribba - men den spiser jeg likevel. Må en tur på do etterpå, men det er stort sett det. 

Rå løk. 

Men heller dette enn gallesteinssmerter! 

Etter fjerning av galleblæren mister man som du sikkert vet evnen til å lagre galle som brukes til å fordøye fett. Galle renner da isteden direkte fra leveren og ut i tynntarmen når fett spises og passerer i tynntarmen for fordøyelse. 

Man kan fint leve uten galleblære, og etter fjerning av galleblæren blir de fleste pasienter symptomfrie (85-90 %). Noen kan oppleve symptomer som ligner de man hadde før operasjon, og da kan dette bety at gallesteinene ikke var årsak til plagene og smertene. Noen kan oppleve å få fordøyelsesproblemer, smerter og fett i avføring etter et fettrikt måltid. 

En liten andel av pasientene som får fjernet galleblæren (1-1,5 %) får imidlertid noe som kalles cholecystektomi-syndrom. Symptomene ligner på de plagene og smertene man hadde som førte til at man fjernet galleblæren. Man antar at cholecystektomi-syndrom skyldes at "ventilen" som er lokalisert til overgangen mellom hovedgallegang og tynntarm ikke fungerer slik den skal. Jeg anbefaler deg å ta opp dette med din fastlege for eventuell videre utredning. På denne måten kan du få utelukket dette eller motta riktig behandling.

Anonymkode: ab3a8...6c4

takk for svar, alle!

Dere som sier det ble verre og som endte med sykehusinnleggelse og det som er; var dere mye plaga i forkant? Jeg har hatt 4 anfall på 3 år, og murringer etter måltid innmellom der. Hadde sist anfall i november, og nå i helga... så jeg syns liksom ikke at jeg er så altfor plaga heller...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

takk for svar, alle!

Dere som sier det ble verre og som endte med sykehusinnleggelse og det som er; var dere mye plaga i forkant? Jeg har hatt 4 anfall på 3 år, og murringer etter måltid innmellom der. Hadde sist anfall i november, og nå i helga... så jeg syns liksom ikke at jeg er så altfor plaga heller...

Jeg hadde noen anfall, men det kunne gå flere år mellom de store. Har kun hatt to av dem. Men har vært plaget med murringer som jeg har tolket som menssmerter.. 

Da steinen kilte seg kom det som Lyn fra klar himmel - jeg ante ikke at jeg hadde gallestein

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde noen anfall, men det kunne gå flere år mellom de store. Har kun hatt to av dem. Men har vært plaget med murringer som jeg har tolket som menssmerter.. 

Da steinen kilte seg kom det som Lyn fra klar himmel - jeg ante ikke at jeg hadde gallestein

Åh. Nei det er kanskje dumt...Haff, får ringe legen og be om henvisning da :(

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

takk for svar, alle!

Jeg hadde noen anfall, og et par av dem så ille at jeg havnet på legevakta. Første gangen mente legen at det måtte være halsbrann og siden det gikk over mens jeg var der, så trodde jo jeg også at det var det. Neste gang kikket legen i journalen min og kom til samme konklusjon uten videre undersøkelser. Jeg hadde store og små anfall og en del murring i 2 år før jeg fikk et anfall som bare aldri gikk over, smertestillende virket ikke og jeg havnet til slutt på sykehuset og fikk morfin. Først da fant de ut at det var gallestein, og at jeg hadde høye levertall, galleblærebetennelse og jeg måtte ha intravenøs antibiotika og hele skitten måtte ut. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde noen anfall, og et par av dem så ille at jeg havnet på legevakta. Første gangen mente legen at det måtte være halsbrann og siden det gikk over mens jeg var der, så trodde jo jeg også at det var det. Neste gang kikket legen i journalen min og kom til samme konklusjon uten videre undersøkelser. Jeg hadde store og små anfall og en del murring i 2 år før jeg fikk et anfall som bare aldri gikk over, smertestillende virket ikke og jeg havnet til slutt på sykehuset og fikk morfin. Først da fant de ut at det var gallestein, og at jeg hadde høye levertall, galleblærebetennelse og jeg måtte ha intravenøs antibiotika og hele skitten måtte ut. 

huff, det hørtes ille ut :( Jeg har som sagt bare hatt et par-tre (kanskje 4 når jeg tenker meg om) store anfall på 2.5 år, men murringene ved matinntak er der. Når jeg har anfall går det en stund før murringene kommer tilbake så vil anta at det er steiner som passerer et eller annet. Nå vet jeg jo med sikkerhet at jeg har mye gallestein, påvist ved 2 ultralyder, så jeg er ikke i tvil om akkurat det. Nå sist fikk jeg avverget det verste ved å ta voltaren med en gang jeg kjente det og la meg i senga. Ble liggende å vugge en times tid før det slapp taket... 

Men innser jo at jeg må krype til korset og ringe legen! :(

Hos meg gikk det fra 1-2 anfall i året, til flere og flere og til slutt flere ganger i uka. I starten var det slik at det kom dersom jeg spiste mye gjærbakst feks, etterhvert reagerte jeg uansett hva jeg spiste.

Var tidlig på ultralyd og fikk sjekka hvordan det såg ut inni der. Jeg hadde en stor stein, og de store trenger i utgangspunktet ikke lage plager på samme måte som de små som kiler seg i gallegangen. Men hos meg ble den trolig såpass stor at den ga plager når galleblæra trakk seg sammen.

Anonymkode: 4189d...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...