Gå til innhold

Sølje Bergmann hva er hun kjent for?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Å hvem regner du som A-kjendis? La meg gjette....bloggere? 🤣🤣🤣

Anonymkode: 8effe...2f0

Bloggere aner jeg ikke noe om, det finnes ikke noe mer uinteressant enn dem. De får du ha for deg selv gitt.

Anonymkode: 65cbc...b66

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun er vel ikke så opplyst som oss andre... 

Anonymkode: f59bd...730

Du tenker å kunne kjendiser på rams er å være opplyst? Se og hør er pensum for deg eller? Oi oi så pinlig... 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du tenker å kunne kjendiser på rams er å være opplyst? Se og hør er pensum for deg eller? Oi oi så pinlig... 

Du vet, kjendiser, virkelige kjendiser, er kjent for en grunn. Mannen til Sølje som det her refereres til, er kjent skuespiller og sønn av mannen bak "Nord-Norsk julesalme". Kjendiser er ikke noe som oppstår i Se og hør, men gjerne en yrkesgruppe/artister/kunstnere som tilhører den norske kulturen. Om man har litt kjennskap til den kulturelle siden vet man ofte hvem A-kjendisene er, man har ofte sett dem f eks i et teaterstykke.

Det er ikke pinlig, men en del av dannelsen.

Pringles skrev (5 minutter siden):

Du vet, kjendiser, virkelige kjendiser, er kjent for en grunn. Mannen til Sølje som det her refereres til, er kjent skuespiller og sønn av mannen bak "Nord-Norsk julesalme". Kjendiser er ikke noe som oppstår i Se og hør, men gjerne en yrkesgruppe/artister/kunstnere som tilhører den norske kulturen. Om man har litt kjennskap til den kulturelle siden vet man ofte hvem A-kjendisene er, man har ofte sett dem f eks i et teaterstykke.

Det er ikke pinlig, men en del av dannelsen.

Nei, virkelig ikke. Å kunne ramse opp anti vaxere og "kjendiser" på nivået ditt er virkelig ikke dannelse. Du skjønner jo tydeligvis ikke selv hva kultur er...

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, virkelig ikke. Å kunne ramse opp anti vaxere og "kjendiser" på nivået ditt er virkelig ikke dannelse. Du skjønner jo tydeligvis ikke selv hva kultur er...

Det er klart man etterhvert vet navnet på kjente skuespillere! Jeg vet allerede FØR jeg går i teateret hvem som besitter de ulike rollene. Mange ganger ønsker jeg å se en forestilling (eller film for den saks skyld) nettopp pga skuespilleren!

Det er en del av kulturen, ja, enten du vil eller ei. Om jeg møter noen i dag som ikke vet hvem Leif Juster eller Mari Maurstad er, ja, da må jeg si at jeg stusser...

Pringles skrev (54 minutter siden):

Det er klart man etterhvert vet navnet på kjente skuespillere! Jeg vet allerede FØR jeg går i teateret hvem som besitter de ulike rollene. Mange ganger ønsker jeg å se en forestilling (eller film for den saks skyld) nettopp pga skuespilleren!

Det er en del av kulturen, ja, enten du vil eller ei. Om jeg møter noen i dag som ikke vet hvem Leif Juster eller Mari Maurstad er, ja, da må jeg si at jeg stusser...

Men han det snakkes om her er ikke akkurat i den ligaen da...

Pringles skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det kan være verdt å Google han 😅

Du tror han blir mer kjendis og bedre skuespiller av det??🤣🤣 Han er jo ikke akkurat eliten i Norge...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du tror han blir mer kjendis og bedre skuespiller av det??🤣🤣 Han er jo ikke akkurat eliten i Norge...

Å herregud... Jeg er målløs...

Anonymkode: f59bd...730

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun er like berettiget til å ha sine meninger som du har til å ha dine. Hvorfor MÅ kvinner være så nedlatende ovenfor andre kvinner?

Anonymkode: 5088a...5bd

Må man være enig med alle kvinner, kun pga at de er kvinner?

Vaksinemotstandere er livsfarlige og burde bli stengt ute fra det meste i samfunnet. 

Annonse

*Miss Marple* skrev (2 minutter siden):

Vaksinemotstandere er livsfarlige og burde bli stengt ute fra det meste i samfunnet. 

Du mener det ja, andre gjør ikke. Hva er problemet?

Anonymkode: 0b6b9...aed

Litt av problemet da Sølje stod frem og frontet skepsis mot vaksiner var at hun ble behandlet som en autoritet på temaet. Hun ble satt i debatter med forskere og klinikere med faktisk kunnskap om vaksiner. Det legitimerte hennes synsing, noe som i mine øyne var riv ruskende galt. Akkurat det var jo medias feil og ikke dama selv.

For meg ble hun kjent som vaksineskeptiker. 

Anonymkode: c709a...149

*Miss Marple* skrev (8 minutter siden):

Jeg finner den siste setningen der mer urovekkende enn ei dame som lager litt baluba rundt vaksiner, selv om jeg er grunnleggende uenig med henne. 

Av det jeg har lest har hun ikke lagt seg opp i om andre tar vaksiner, hun har ytret sine tanker og meninger, og barna der har også tatt flere av vaksinene. At meslinger er noe barn skal gå gjennom er en vanvittig rar konklusjon, så der mister hun meg helt.

Men at man skal møte det med makt er jeg helt uenig i. Vi må møte det med kunnskap. Hva skjedde, lurer jeg på, når vi sitter i ett fritt land med så og si gratis utdannelse, og er så historieløse at vi tenker det er veien å gå? 

Anonymkode: 08761...4dd

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei for det er jo bare dumme folk som ser på sånt 🙄

Anonymkode: 57867...3e5

Skrev jeg noe om dumme folk? Folk har da forskjellige preferanser for tv og dette har aldri intr meg.  

*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Nei, men man kan være redelig nok til å behandle andre med respekt selv om man er uenige, og heller diskutere saken man er uenig om. Dette er en egenskap som snart er utrydda virker det som.

Og selv om jeg selv er langt unna å være vaksinemotstander, så er det andre mennesker jeg mener er langt farligere enn vaksinemotstandere og burde være de første til å bli utestengt fra samfunnet. Fus til å bestemme hvilke meninger som burde kvalifisere for utestengelse! Du kan kaste ut vaksinemotstandere når jeg er ferdig med mine grupper, så kan andre henge seg på når vi er ferdige.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, men man kan være redelig nok til å behandle andre med respekt selv om man er uenige, og heller diskutere saken man er uenig om. Dette er en egenskap som snart er utrydda virker det som.

Og selv om jeg selv er langt unna å være vaksinemotstander, så er det andre mennesker jeg mener er langt farligere enn vaksinemotstandere og burde være de første til å bli utestengt fra samfunnet. Fus til å bestemme hvilke meninger som burde kvalifisere for utestengelse! Du kan kaste ut vaksinemotstandere når jeg er ferdig med mine grupper, så kan andre henge seg på når vi er ferdige.

Ville vært interessant å se hvordan Frankrike ville bli seende ut, hvor 6 av 10 ikke vil ta vaksinen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Litt av problemet da Sølje stod frem og frontet skepsis mot vaksiner var at hun ble behandlet som en autoritet på temaet. Hun ble satt i debatter med forskere og klinikere med faktisk kunnskap om vaksiner. Det legitimerte hennes synsing, noe som i mine øyne var riv ruskende galt. Akkurat det var jo medias feil og ikke dama selv.

For meg ble hun kjent som vaksineskeptiker. 

Anonymkode: c709a...149

Dette er jeg helt enig i. At en eller annen enkeltperson ikke vil ta vaksine er ikke noe problem, men det er et problem at media legitimerer folk helt uten fagbakgrunn på den måten.

Noe annet som har slått meg er at det er lett å skylde på vaksinemotstandere når man ser at vaksinedekningen (særlig for meslinger) Europa går nedover. Går man nøyere inn i dataene, ser man at det er fattige og marginaliserte grupper som mangler tilgang til vaksiner som er hovedproblemet, ikke velstående hippityper på vestkanten. Det er bare så mye vanskeligere å gjøre noe med fattigdommen enn å peke på de med alternative livssyn.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun er like berettiget til å ha sine meninger som du har til å ha dine. Hvorfor MÅ kvinner være så nedlatende ovenfor andre kvinner?

Det ødelegger ikke for kvinnesaken å påpeke når folk har meninger som er fundert i overtro og ignoranse. Snarere tvert i mot. Den type argumentasjon du bruker, er farlig, men dessverre i tiden. Sølje Bergman kan ikke stå uimotsagt når hun hevder ting som er vitenskapelig tilbakevist. Det handler ikke om rettigheter, det handler om at hun som semikjendis har en stemme, og at hun bruker den på en måte som er skadelig. Å si at alle har rett til å mene det de vil er for så vidt vanskelig å argumentere mot, men når du påstår at det er nedlatende å påpeke at Sølje tar feil, da er du farlig nær alt-right hvor det du tror, eller føler, skal gjelde som sannhet.

Anonymkode: e3a89...d98

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ville vært interessant å se hvordan Frankrike ville bli seende ut, hvor 6 av 10 ikke vil ta vaksinen. 

Det er er problem først og fremst for de som nekter å la seg vaksinere. På et eller annet tidspunkt må de bare ta konsekvensene av holdningene sine.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det ødelegger ikke for kvinnesaken å påpeke når folk har meninger som er fundert i overtro og ignoranse. Snarere tvert i mot. Den type argumentasjon du bruker, er farlig, men dessverre i tiden. Sølje Bergman kan ikke stå uimotsagt når hun hevder ting som er vitenskapelig tilbakevist. Det handler ikke om rettigheter, det handler om at hun som semikjendis har en stemme, og at hun bruker den på en måte som er skadelig. Å si at alle har rett til å mene det de vil er for så vidt vanskelig å argumentere mot, men når du påstår at det er nedlatende å påpeke at Sølje tar feil, da er du farlig nær alt-right hvor det du tror, eller føler, skal gjelde som sannhet.

Anonymkode: e3a89...d98

Jeg har da aldri påstått at folk ikke skal møtes med argumenter. Selvsagt er det helt på sin plass å fortelle Sølje og hennes like at man mener at de tar feil. Poenget mitt er at man skal gå på sak, og ikke person. Det er ikke akkurat vanskelig å finne saklige argumenter i vaksinesaken.

Jeg har aldri hevdet at noen skal stå uimotsagt, det blir bare usaklig å hevde. Men det finnes likevel de som klarer å ta ballen og ikke mannen (kvinnen), selv om de begynner å bli i fåtall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...