Gå til innhold

Tenåringsjente med uren hud/kviser? Hva kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på snart 14 år som plutselig har fått veldig mye uren hud/kviser. Fra myk «baby-hud» til masse kviser ganske fort. Det kom i forbindelse med at hun kom i puberteten og har selvsagt (sikkert?) mest med hormoner å gjøre. Hun fikk mensen for første gang for noen mnd siden og har ganske kjapt gått fra spinkel barnekropp til å få litt kvinnelige former. Hva er det beste å bruke for å forsøke å få bukt med disse kvisene? Hun har den typiske T-sonen hvor kvisene samler seg, på haken, nesen og i pannen. Ingenting langs kjeven eller hårfestet  eller på kinnene. 

Har prøvd å Google litt, men er jo en jungel der ute. Har forsøkt Dermologica sine akne-produkter nå en liten stund, men er ingen forskjell enda i hvert fall - muligens vi må gi det litt mer tid? (Brukt ca en mnd tipper jeg) 

Har ellers lest om Elixir og Mario Badescu, og lurer på å prøve en av disse. Noen som har erfaringer med disse eller eventuelt har andre merker eller annet å anbefale?

Anonymkode: 61ef9...398

Fortsetter under...

Skrevet

Test basiron krem, evt Cutacnyl 5 % som fås på apoteket. Sistnevnte finnes også i 10% styrke også så vidt jeg vet...

Skrevet
HvittHus skrev (25 minutter siden):

Prøv The Ordinary. Billige, men veldig effektive produkter. Søk opp The Ordinarygrupper på facebook, og få tips om hvilke produkter som vil passe best for henne. Jeg kan tenke meg The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1%, 30 ml - Serum - Farmasiet.no kunne passe, men hun trenger et helt regime med rens og fukt.

Takk for tips! Skal sjekkes ut😊

Skrevet
VictoriaS skrev (35 minutter siden):

Test basiron krem, evt Cutacnyl 5 % som fås på apoteket. Sistnevnte finnes også i 10% styrke også så vidt jeg vet...

Husker Basiron fra min egen ungdom og den gjorde jo vondt verre🙈men mulig den har blitt bedre på de siste sove årene?😉 Den andre har jeg ikke hørt om - skal sjekkes ut. Takk for tips

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips! Skal sjekkes ut😊

Gjør det. Jeg har selv fått bukt med min rosacea med The ordinaryprodukter, og selv om jeg har hatt et par bomkjøp, har det ikke ribbet lommeboken etterpå.

Annonse

Skrevet
HvittHus skrev (1 time siden):

Gjør det. Jeg har selv fått bukt med min rosacea med The ordinaryprodukter, og selv om jeg har hatt et par bomkjøp, har det ikke ribbet lommeboken etterpå.

Bestilt! Var jo veldig greie priser, så da går det jo an å forsøke og slippe å ribbe lommeboka selv om det ikke skulle virke😉

Skrevet

Min 13 åring fikk antibiotika på resept mot kviser. Ble veldig bra på kort tid. 

Anonymkode: 23e99...ef0

Skrevet

Her gikk 11-åringen  fra apotelprodukter, via epiduo på resept, til 3 uker med antibiotika. Hun er fremdeles litt kbisege, men antibiotikaen gjorde enorm forskjell. Det er over 6 måneder siden, og det holder seg i sjakk fortsatt. Nå bruker hun kun vanlige renseprodukter. 

Anonymkode: d9acf...b9b

Skrevet

Av butikkprodukter er ikke det ene bedre enn det andre, man må bare finne det som passer for seg. 

Basiron tok kvisene mine i tenåra, men huden fulgte jo med. Jeg ville heller være kvisete enn rødflassende over det hele.

Er plagene riktig ille bør man snakke med legen sin, det er mye som kan gjøres.

Anonymkode: 720d6...0ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min 13 åring fikk antibiotika på resept mot kviser. Ble veldig bra på kort tid. 

Anonymkode: 23e99...ef0

Å ja? Trodde de var så restriktive på å gi ut sånt. Veldig bra hvis det kan hjelpe😃 Får ta kontakt med legen hvis det ikke roer seg litt snart

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Her gikk 11-åringen  fra apotelprodukter, via epiduo på resept, til 3 uker med antibiotika. Hun er fremdeles litt kbisege, men antibiotikaen gjorde enorm forskjell. Det er over 6 måneder siden, og det holder seg i sjakk fortsatt. Nå bruker hun kun vanlige renseprodukter. 

Takk for svar - kjekt med andres erfaringer omkring dette. Har nok skjedd mye siden mine egne tenåringsår da man brukte tannkrem på kvisene om nettene og dekket de til med klumpete brunkrem om dagen🙈😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Av butikkprodukter er ikke det ene bedre enn det andre, man må bare finne det som passer for seg. 

Basiron tok kvisene mine i tenåra, men huden fulgte jo med. Jeg ville heller være kvisete enn rødflassende over det hele.

Er plagene riktig ille bør man snakke med legen sin, det er mye som kan gjøres.

Anonymkode: 720d6...0ee

Ja, den erfaringen hadde jeg også med Basiron og tenker det må være bedre ting der ute å prøve i 2021😅 Får ta kontakt med legen hvis det ikke roer seg ned snart

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar - kjekt med andres erfaringer omkring dette. Har nok skjedd mye siden mine egne tenåringsår da man brukte tannkrem på kvisene om nettene og dekket de til med klumpete brunkrem om dagen🙈😅

Jeg tenker jeg begynner å dra på åra, men vi brukte da basiron, skinoren, aberela og teyracyclin da jeg vokste opp, og jeg er 76-modell. I tillegg var clerasil dekkstift mye brukt 😊😅

Min datter på 11 hadde mye og dype kviser, så hun ble ikke bedre av det man smurte på. Det var svært sjenerende og ømt, så legen mente det var nødvendig selv om de er restriktive. Håper hun slipper flere runder. 

Skrevet

Kontakte lege først. Ellers vil jeg anbefale Detox-serien fra Linda Johansen. 

Anonymkode: 16fd0...a1b

Skrevet

Dere med tenåringer med uren hud, går de til hudpleie? Hadde det ikke vært best å få litt profesjonell oppfølging, riktige produkter til huden.

Anonymkode: d6027...5c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dere med tenåringer med uren hud, går de til hudpleie? Hadde det ikke vært best å få litt profesjonell oppfølging, riktige produkter til huden.

Anonymkode: d6027...5c7

Legen er mye bedre. Jeg gikk til hudpleier i min ungdom og fikk altfor sterke produkter som bare gjorde alt mye verre. Det vil jeg rett og slett fraråde. Jeg gikk rundt rød som en tomat og med sår hud pga produktene,  og fortsatt med kviser, i lange tider inntil en lege ved konsultasjon for noe annet spurte om jeg ville ha noe for kvisene også. Det hjalp, i motsetning til hudpleier-regimet.

Anonymkode: ebe6b...8f7

Skrevet

Jeg er voksen, men plages likevel med hormonelle kviser (sukk!). Redningen for meg har vært Clinique sitt tretrinnssystem for tørr kombinasjonshud: https://m.clinique.no/3trinnshudpleiesystem

Ellers har jeg god erfaring med produkter med salisylsyre, men da bør man være nøye med å tilføre huden rikelig fukt etterpå. Husk også at enkelte sminkeprodukter kan være som fanden selv for huden. Prøv dere litt frem, kanskje hun må bytte foundation/bb cream/concealer (det måtte jeg nå nylig).

Anonymkode: d6527...95f

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

Har en jente på snart 14 år som plutselig har fått veldig mye uren hud/kviser. Fra myk «baby-hud» til masse kviser ganske fort. Det kom i forbindelse med at hun kom i puberteten og har selvsagt (sikkert?) mest med hormoner å gjøre. Hun fikk mensen for første gang for noen mnd siden og har ganske kjapt gått fra spinkel barnekropp til å få litt kvinnelige former. Hva er det beste å bruke for å forsøke å få bukt med disse kvisene? Hun har den typiske T-sonen hvor kvisene samler seg, på haken, nesen og i pannen. Ingenting langs kjeven eller hårfestet  eller på kinnene. 

Har prøvd å Google litt, men er jo en jungel der ute. Har forsøkt Dermologica sine akne-produkter nå en liten stund, men er ingen forskjell enda i hvert fall - muligens vi må gi det litt mer tid? (Brukt ca en mnd tipper jeg) 

Har ellers lest om Elixir og Mario Badescu, og lurer på å prøve en av disse. Noen som har erfaringer med disse eller eventuelt har andre merker eller annet å anbefale?

min slet veldig mye dette fra 13 til 16 års alderen, vi smurte på krem det funket litt,men det var bedre når hun ikke sminket seg og ble masse igjen hvis hun smiket seg

Anonymkode: 24fcb...edf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er voksen, men plages likevel med hormonelle kviser (sukk!). Redningen for meg har vært Clinique sitt tretrinnssystem for tørr kombinasjonshud: https://m.clinique.no/3trinnshudpleiesystem

Ellers har jeg god erfaring med produkter med salisylsyre, men da bør man være nøye med å tilføre huden rikelig fukt etterpå. Husk også at enkelte sminkeprodukter kan være som fanden selv for huden. Prøv dere litt frem, kanskje hun må bytte foundation/bb cream/concealer (det måtte jeg nå nylig).

Anonymkode: d6527...95f

Takk for tips😊 Hun bruker foreløpig lite sminke, og det hun bruker er mineralsminke 

Skrevet

https://lyko.com/no/the-ordinary/guide
Jeg og sønnen min bruker begge «the ordinary»-produkter og er veldig fornøyde med resultatet.
Han er plaget med kombinasjonen uren hud og tørr hud. Det han har testet mot uten hud gav tørrere hud, og behandling av tørr hud gav mer kviser. Nå følger han prosedyren til uren hud i guiden jeg har linket til. 

Jeg har hatt en del pigmentflekker og blass/gusten hud, i tillegg til urenheter en periode hver mnd. Også til min kombinasjon av problemer med huden følger jeg guiden ovenfor, og opplever stor forbedring. 

Anonymkode: 67fca...161

Skrevet

Ta henne med til legen først, kvise/aknebehandling har utviklet seg mye gjennom årene. Bedre å få en lege til å se på det før det evt blir for ille. 

Anonymkode: 1a800...810

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.2.2021 den 22.48):

https://lyko.com/no/the-ordinary/guide
Jeg og sønnen min bruker begge «the ordinary»-produkter og er veldig fornøyde med resultatet.
Han er plaget med kombinasjonen uren hud og tørr hud. Det han har testet mot uten hud gav tørrere hud, og behandling av tørr hud gav mer kviser. Nå følger han prosedyren til uren hud i guiden jeg har linket til. 

Jeg har hatt en del pigmentflekker og blass/gusten hud, i tillegg til urenheter en periode hver mnd. Også til min kombinasjon av problemer med huden følger jeg guiden ovenfor, og opplever stor forbedring. 

Anonymkode: 67fca...161

Det er disse produktene jeg har kjøpt til henne nå - hun begynte å bruke de for et par dager siden. Håper på litt bedring🤞🏻☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...