Gå til innhold

Et innlegg fra en styrer i barnehage ang covid 19 og smitte utstyr

Anbefalte innlegg

Kjære helseminister
Som barnehagestyrer kjenner jeg på en sterk frustrasjon av at barnehageansatte ikke blir tatt på alvor ved å bli nedprioritert vaksine. Jeg kjenner på en frustrasjon rundt svikt av ivaretakelse av ansatte, dette da vi ikke har de rette forutsetningene for i vareta dem i kampen mot covid 19. Hvordan kan du prioritere yrkesgrupper som arbeider i mer eller mindre sterile rom med fult verneutstyr fremfor yrkesgrupper uten verneutstyr som daglig har nær kontant med små mennesker? Små mennesker som kan ha tilsynelatende få symptomer ved smitte.
I det jeg logger meg på teams for å delta på dagens morgenmøte kjenner jeg det vrenger seg litt i magen. Her sitter jeg på hjemmekontor mens de kjemper mot viruset hver eneste dag. Dette gjør de uten noe form for verneutstyr. Jeg hører stadig om sykepleiere, tannleger og annet helsepersonell som takker ja til prioritert vaksine. Jeg er stolt av barnehagen jeg leder i samarbeid med dyktige ansatte som har hjerte for faget og brenner for jobben sin. De ivaretar fremtiden og « de sårbare barna» som det er mye snakk om. De går på jobb hver eneste dag med et håp om å ikke bli smittet. De klemmer, trøster, tørker snørr og tårer av små barn opptil flere ganger om dagen. Selv barn med feber i påvente av at foreldrene skal komme å hente dem. Små barn som har tilsynelatende få symptomer ved smitte. Personalet ved en kohort tilsvarende en avdeling kan gi barna nødvendig omsorg ifølge smiteveilederen.
Som arbeidsgiver ønsker jeg å tilby mine ansatte et trygt arbeidsmiljø. P.t ser jeg det som svært utfordrende. Jeg håper med dette du vil revurdere å nedprioritere barnehageansatte vaksine. Dette da det er helt nødvendig for å tilby dem et trygt arbeidsmiljø og hindre videre smitte i kampen mot pandemien.
Mvh barnehagestyrer

Anonymkode: 165cc...3a0

Fortsetter under...

Kjære helseminister

Som barnehagestyrer kjenner jeg på en sterk frustrasjon av at barnehageansatte ikke blir tatt på alvor ved å bli nedprioritert vaksine. Jeg kjenner på en frustrasjon rundt svikt av ivaretakelse av ansatte, dette da vi ikke har de rette forutsetningene for i vareta dem i kampen mot covid 19. Hvordan kan du prioritere yrkesgrupper som arbeider i mer eller mindre sterile rom med fult verneutstyr fremfor yrkesgrupper uten verneutstyr som daglig har nær kontant med små mennesker? Små mennesker som kan ha tilsynelatende få symptomer ved smitte.

I det jeg logger meg på teams for å delta på dagens morgenmøte kjenner jeg det vrenger seg litt i magen. Her sitter jeg på hjemmekontor mens de kjemper mot viruset hver eneste dag. Dette gjør de uten noe form for verneutstyr. Jeg hører stadig om sykepleiere, tannleger og annet helsepersonell som takker ja til prioritert vaksine. Jeg er stolt av barnehagen jeg leder i samarbeid med dyktige ansatte som har hjerte for faget og brenner for jobben sin. De ivaretar fremtiden og « de sårbare barna» som det er mye snakk om. De går på jobb hver eneste dag med et håp om å ikke bli smittet. De klemmer, trøster, tørker snørr og tårer av små barn opptil flere ganger om dagen. Selv barn med feber i påvente av at foreldrene skal komme å hente dem. Små barn som har tilsynelatende få symptomer ved smitte. Personalet ved en kohort tilsvarende en avdeling kan gi barna nødvendig omsorg ifølge smiteveilederen.

Som arbeidsgiver ønsker jeg å tilby mine ansatte et trygt arbeidsmiljø. P.t ser jeg det som svært utfordrende. Jeg håper med dette du vil revurdere å nedprioritere barnehageansatte vaksine. Dette da det er helt nødvendig for å tilby dem et trygt arbeidsmiljø og hindre videre smitte i kampen mot pandemien.

Mvh barnehagestyrer

Det samme kan sies om flere andre yrkesgrupper. Når det gjelder sykepleiere tar de vaksinen fordi de står i front i direkte kontakt med covid-pasienter, eller jobber med svært sårbare pasienter de ønsker å beskytte. Tannleger blir bokstavelig talt sprayet av mikrober fra pasientenes munn hver gang de tar frem et mekanisk i instrument. 

Anonymkode: 6d31b...db7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kjære helseminister

Mvh barnehagestyrer

Har det slått deg at viruset kanskje ikke er så fryktinngytende som du så fargerikt skisserer her? Hadde det vært dødelig som ebola, kunne jeg forstått bekymringen, men alle dine barnehageansatte lever fremdeles? 

Anonymkode: ef32e...5e4

Hvilken gruppe syke mennesker mener du skal vike for barnehageansatte? Syns det er lite sjarmerende å forlange å komme foran andre. Vi får satse på at myndighetene lager prioriteringer i køen etter sine kunnskaper rundt dette.

Annonse

Det er mange som har viktige jobber og ikke kan unngå å møte andre. Barnehagepersonell kan gjerne prioriteres forran friske relativt unge voksne med lite viktige jobber og mulighet for hjemmekontor, men det er ukne noen grunn til å prioritere dem forran andre viktige grupper.

Anonymkode: 184af...24f

Ingen yrkesgrupper blir prioritert mtp vaksine. Det går på alder og risikofaktorer. Risiko for smitteeksponering er ikke en faktor.

Mange blir forvirret av vaksineringen av helsepersonell. Dette handler ikke om å prioritere/beskytte helsepersonell, men å sikre kapasiteten i helsetjenesten og beskytte sårbare grupper som er avhengig av helsetjenesten.

Hvorfor i all verden skulle barnehagepersonell prioriteres? De arbeider ikke med grupper som er sårbare for korona.

Anonymkode: 4e0d3...f4b

Jeg skjønner bekymringen din for dine ansatte, og jeg skjønner at mange av dem følers seg utsatt og lite verdsatt, og at det nok er vanskelig å stå i. Om du skal sende innlegget ditt noe sted bør du gå gjennom det og rette opp i skrivefeil og en del av setningene for å få fram budskapet på en bedre måte. Hva betyr f. eks. denne setningen : "Personalet ved en kohort tilsvarende en avdeling kan gi barna nødvendig omsorg ifølge smiteveilederen." ? For meg drukna mye av budskapet i rar preposisjonsbruk og snodige setninger. 

Anonymkode: 9d605...6c0

Jeg skjønner bekymringen. Jeg synes barnehageansatte over en viss alder, f.eks. 50 år, burde blitt prioritert foran andre i samme aldersgruppe. I et smittebegrensningsperspektiv gir det også åpenbart mer mening å vaksinere en barnehageansatt på samme alder fremfor f.eks min mor, som sitter på hjemmekontor. 

Anonymkode: dc084...1ab

Annonse

Du, hi, må gjøre jobben din som leder, ikke sitte med mage som vrenger seg i frykt og medlidenhet over dine ansatte som, hva var det du sa: står i kampen mot viruset uten beskyttelse? Makan til dramatisk dame! Og hvem mener du skal prioriteres etter dine såkalte krigere? Jeg er sykepleier i hjemmesykepleien og står i nær og tett pasientkontakt hver eneste dag, jeg er ikke vaksinert enda.  Du sutrer og jeg håper virkelig ikke du har postet dette pretensiøse skvipet andre steder enn her.

Anonymkode: 0ec89...821

Får ikke noe mer sympati med barnehageansatte av dette. Snarere tvert i mot. Å vise så tydelig at man ikke forstår at de som er eksponert direkte mot virus eller jobber med de mest sårbare ikke kan sammenlignes med barnehageansatte, det tyter egoisme ut av innlegget ditt. Sykepleierne får vaksinen for å beskytte pasientene, du vil ha vaksine for å beskytte deg selv. Og dine friske ansatte og friske unger. 

Lurer veldig på hvem du mener skal vike i køen for å beskytte de friske barnehageansatte??

Anonymkode: 49432...f4a

Får ikke noe mer sympati med barnehageansatte av dette. Snarere tvert i mot. Å vise så tydelig at man ikke forstår at de som er eksponert direkte mot virus eller jobber med de mest sårbare ikke kan sammenlignes med barnehageansatte, det tyter egoisme ut av innlegget ditt. Sykepleierne får vaksinen for å beskytte pasientene, du vil ha vaksine for å beskytte deg selv. Og dine friske ansatte og friske unger. 

Lurer veldig på hvem du mener skal vike i køen for å beskytte de friske barnehageansatte??

Anonymkode: 49432...f4a

Ikke skjær alle barnehageansatte over samme kam pga dette innlegget da.

Anonymkode: 25ab1...a3b

syns dere fortsatt det er sutring vis dere ser på alle de Bhg som nå er steng pga smitte med mutert engelsk variant ? som i Oslo og Bærum mange er påvist smitte ikke bare  de ansatte voksene men også barn. Der har både ansatte ,barn og deres familier måtte gå i karantene og avklaringskarantene til man har får oversikt 

jeg er ikke hi 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

syns dere fortsatt det er sutring vis dere ser på alle de Bhg som nå er steng pga smitte med mutert engelsk variant ? som i Oslo og Bærum mange er påvist smitte ikke bare  de ansatte voksene men også barn. Der har både ansatte ,barn og deres familier måtte gå i karantene og avklaringskarantene til man har får oversikt 

jeg er ikke hi 

Men er karantene en katastrofe? Er det ikke bedre å redde livene til de eldre enn å redde barnehageansatte fra den grusomme sjebnen det er å måtte være i karantene?

Anonymkode: 4e0d3...f4b

jeg er ikke hi 

Alternativet er rtter min mening ikke å vaksinere de ansatte i barnehagen, men å stenge dem.

Anonymkode: 184af...24f

Jobber i barnehage, og er ikke enig i HI. Føler meg ikke utrygg på jobb. Ansatte i risikogruppen bør prioriteres, både i barnehagen og i andre jobber der man er tett på mennesker, men friske barnehageansatte bør ikke prioriteres foran helsepersonell og ulike risikogrupper. Ser i andre innlegg at det at barn kan komme i bhg med snørr og restsymptomer er noe det er uenighet om også, men da lurer jeg på hvor mye erfaring de har med barn. Enkelte barn er jo snørrete fra august til april, uten at det er sykdom involvert. Skal ikke de få komme i barnehagen? Feber og redusert allmenntilstand blir noe annet, det er jo et klart tegn på sykdom.

Anonymkode: 3b49e...43d

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg spør igjen jeg. Hvor mange av dine ansatte har blitt alvorlig syke eller dødd pga korona, hi? 

Anonymkode: ef32e...5e4

Hvor mange generelt blir syke eller dør? Nå må denne galskapen snart slutte!

Anonymkode: ecebe...413

• Opprett ny...