Gå til innhold

Hvorfor velger folk å ikke vaksinere seg?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du spør, men de har vel ikke direkte avlyst den enda, men de har sagt at den ikke blir som den pleier å være, men det er er vel heller ingen som forventer.

Anonymkode: f982d...915

Veldig greit å være utlending i Norge nå, kjenner jeg. Fordi jeg ikke har noen sterke følelser for 17. mai. Men kjenner flere som synes det er veldig trist og sliter med at det ikke blir tradisjonell feiring. 

Anonymkode: fe706...e98

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Veldig greit å være utlending i Norge nå, kjenner jeg. Fordi jeg ikke har noen sterke følelser for 17. mai. Men kjenner flere som synes det er veldig trist og sliter med at det ikke blir tradisjonell feiring. 

Jeg ville ikke vært i komite selv om ikke det var for at alle foreldrene må stille ett år i forbindelse med skolens arrangement. For å være ærlig har jeg mest lyst til å feire den hjemme med grilling og gode venner 😅

Vi har mottatt tilskudd fra kommune og frist for innsending av program, så jeg synes det er rart om de allerede har bestemt det ikke skal blir noe av. Det er liksom ikke bare å hoppe i det en uke før 😔

Anonymkode: b266b...6d0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, det vil ikke det, det har de sagt. 17. mai blir avlyst, ingen festivaler vil bli gjennomført. Du må fremdeles sprite deg, holde avstand og bruke munnbind. De kommer til å holde oss i stramme tøyler så lenge de absolutt kan, og det kan de gjøre så lenge de absolutt vil. Bent, Erna og Espen kommer til å fortelle oss at viruset har mutert, og at vi må fortsette med tiltakene. 

Og så kommer høsten og vinteren, og vet du hva? På grunn av de strenge smittevernsreglene denne vinteren, er ingen syke av influensa. Det har ført til at de som produserer årets influensavaksiner har ytterst lite å gå ut ifra, noe som igjen betyr at neste års influensa høyst sannsynlig kommer til å bli ille for de sårbare. Vet du hva jeg tror da? At myndighetene får enda en grunn til å holde samfunnet stengt, nettopp for å beskytte de sårbare mot influensa. Og slik har vi det gående i minst ett år til, kanskje enda mer.

Anonymkode: 0eb34...b9d

Jeg tror ikke på noen måte at vi kommer til å måtte leve i en evigvarende pandemi. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke på noen måte at vi kommer til å måtte leve i en evigvarende pandemi. 

Stråmann, mamma til adhd gutt. Jeg sa aldri evigvarende pandemi. Har du kommentarer utover det?

Anonymkode: 0eb34...b9d

Anonym bruker skrev (På 21.2.2021 den 14.21):

Jeg har tatt alle vaksiner i vaksinasjonsprogrammet. Har også tatt mot hepatitt A/B og svineinfluensa. Kommer ikke til å ta vaksine mot covid. Jeg ser ikke vitsen. Man kan fortsatt bli smittet og smitte videre og den varer bare noen mnd.

Anonymkode: 91897...8ae

Selv om man kan være smitteførende selv som vaksinert vil man etter all sansynlighet være mye mindre smittsom. En som er vaksinert vill etter all sansynlighet ha mye mindre virus i luftveiene og i kortere tid enn en som ikke er vaksinert. I en populasjon med uvaksinerte vil det kunne bli er R-tall på la oss si 3. I den vaksinerte populasjonen vil R-tallet kamskje da bli 0,2. Da vil det være en viss smittefare, men den er veldig redusert.

Anonymkode: 70cef...a5b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selv om man kan være smitteførende selv som vaksinert vil man etter all sansynlighet være mye mindre smittsom. En som er vaksinert vill etter all sansynlighet ha mye mindre virus i luftveiene og i kortere tid enn en som ikke er vaksinert. I en populasjon med uvaksinerte vil det kunne bli er R-tall på la oss si 3. I den vaksinerte populasjonen vil R-tallet kamskje da bli 0,2. Da vil det være en viss smittefare, men den er veldig redusert.

Og så går immuniteten ut hos de første vaksinerte før de siste i køen rekker å bli vaksinert, så er det på'n igjen. Det er en evig runddans som man aldri kommer seg ut av.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og så går immuniteten ut hos de første vaksinerte før de siste i køen rekker å bli vaksinert, så er det på'n igjen. Det er en evig runddans som man aldri kommer seg ut av.

Vi vet per i dag ikke hvor lenge en vaksine vil virke. Det har rett og slett ikke gått lang nok tid til å få testet det. De vet at vaksinene harefekt i 6 mnd, men ettersom forsøkene på menneser har foregått så mye lenger enn det kan de ikke si med siknerhet at vaksineringen vil vare lenger. Etter all sansynlighet vil den det, men vi vet ikke om det er et år, 10 år eller livet ut. Vi vet heller ikke hvilke mutasjoner som kommer etter hvert som dagens vaksiner ikke virker mot. Derfor går jeg ut fra at det blir nødvendig med minst en vaksinering til i løpet av et år eller tre.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi vet per i dag ikke hvor lenge en vaksine vil virke. Det har rett og slett ikke gått lang nok tid til å få testet det. De vet at vaksinene harefekt i 6 mnd, men ettersom forsøkene på menneser har foregått så mye lenger enn det kan de ikke si med siknerhet at vaksineringen vil vare lenger. Etter all sansynlighet vil den det, men vi vet ikke om det er et år, 10 år eller livet ut. Vi vet heller ikke hvilke mutasjoner som kommer etter hvert som dagens vaksiner ikke virker mot. Derfor går jeg ut fra at det blir nødvendig med minst en vaksinering til i løpet av et år eller tre.

Det er jo det som er hele poenget. Flere mutasjoner dagens vaksiner ikke virker mot, så sier myndighetene at disse mutasjonene mest sannsynlig blir dominerende i Norge. Så da vaksinerer man mot en mutasjon som snart ikke finnes i Norge, fordi den er erstattet med en annen. Samtidig så er det ingen fordeler av vaksiner for oss utenfor risikogruppa. Ikke kan vi delta mer i samfunnet, ikke kan vi reise, ikke kan vi slippe noen av restriksjonene. Vi får bare bivirkninger som er mer alvorlige enn eventuelt virus.

For min del så er det alle disse kanskje, muligens, etter all sannsynlighet uttalelsene som gjør meg skeptisk.. kan ikke si at jeg aldri vil ta vaksinen, men per i dag er det ikke aktuelt for min del.  

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo det som er hele poenget. Flere mutasjoner dagens vaksiner ikke virker mot, så sier myndighetene at disse mutasjonene mest sannsynlig blir dominerende i Norge. Så da vaksinerer man mot en mutasjon som snart ikke finnes i Norge, fordi den er erstattet med en annen. Samtidig så er det ingen fordeler av vaksiner for oss utenfor risikogruppa. Ikke kan vi delta mer i samfunnet, ikke kan vi reise, ikke kan vi slippe noen av restriksjonene. Vi får bare bivirkninger som er mer alvorlige enn eventuelt virus.

Vaksinen virker på den engelske varianten. Den virker delevis på den sør-afrikanske varianten og vil kunne redusere R-tallet også for denne. For den sør-amerikanske varianten virker ikke alle vaksinene så vidt jeg forstår. Den er heldig vis lite utbredt foreløpig.

Jo fler som er valksinert jo mindre fare for mutasjoner blir det også.

mamma til adhd gutt<3 skrev (16 timer siden):

Who har gått ut med at denne pandemien blir med stor sannsynlighet endemisk. 

Anonymkode: b266b...6d0

https://www.vi.no/helse/jeg-anser-meg-selv-som-frisk-men-kommer-alltid-til-a-vaere-pavirket/73442146

Tja, det er jo fint om mange får dette i stedet for vaksinen. Da kan de jo angre i årevis, det er helt passe.

Anonymkode: 52b5c...430

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

https://www.vi.no/helse/jeg-anser-meg-selv-som-frisk-men-kommer-alltid-til-a-vaere-pavirket/73442146

Tja, det er jo fint om mange får dette i stedet for vaksinen. Da kan de jo angre i årevis, det er helt passe.

Anonymkode: 52b5c...430

Med vaksine kan en bli smittet med korona, men få mildere symptomer. Men kan en med vaksine få korona OG få senvirkninger? Da ser jeg liksom ikke helt poenget med vaksine dersom en ikke er gammel eller/og har underliggende sykdommer.

Anonymkode: 06c42...dcc

Annonse

• 3 uker senere...

Kanskje ikke så dumt med litt kritisk tenkning likevel

https://www.nrk.no/urix/danmark-stanser-all-vaksinering-med-astrazeneca-1.15412462

Og i flere land hoper denne vaksinen seg opp blandt annet fordi helsepersonell nekter å ta den 

Anonymkode: fc2ea...92f

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje ikke så dumt med litt kritisk tenkning likevel

https://www.nrk.no/urix/danmark-stanser-all-vaksinering-med-astrazeneca-1.15412462

Og i flere land hoper denne vaksinen seg opp blandt annet fordi helsepersonell nekter å ta den 

Ikke noe rart hvis man risikerer høy feber og nedsatt allmenntilstand i opptil en uke. En propper seg jo ikke full av medisiner som skader en.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Foreløpig har de ikke fått noen meldinger om blodptopp etter vaksinering i Norge. Vi vet ikke en gang om blodproppen skyldes vaksinen eller om det var en tilfeldighet.

Men stopp av vaksine og hastemøte tyder på at de ikke tar lett på det

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Foreløpig har de ikke fått noen meldinger om blodptopp etter vaksinering i Norge. Vi vet ikke en gang om blodproppen skyldes vaksinen eller om det var en tilfeldighet.

Du tror det er tilfeldig at masse unge friske mennesker i flere forskjellige land får blodpropp rett etter en vaksine?

Anonymkode: 91897...8ae

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men stopp av vaksine og hastemøte tyder på at de ikke tar lett på det

Nei, det gjør det ikke. Det ser ut til at rutinene fungerer fint og at vi derfor kan stole på at det er trygt å ta vaksinene som anbefales.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør det ikke. Det ser ut til at rutinene fungerer fint og at vi derfor kan stole på at det er trygt å ta vaksinene som anbefales.

Hahaha, folk er altså så hjernevasket :D 

• Opprett ny...