Gå til innhold

Hvorfor velger folk å ikke vaksinere seg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 hours ago, Anonym bruker said:

Hvorfor velger enkelte  å ikke å vaksinere seg,? 
ønsker ikke  useriøse svar som at de er dust og dumme osv. 

Anonymkode: b6eaf...db9

rett og slett fordi de er motstander,men håper det kommer vaskine kort, så de som ikke tar den mister også fordeler

Anonymkode: 37f31...592

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

rett og slett fordi de er motstander,men håper det kommer vaskine kort, så de som ikke tar den mister også fordeler

Det gjør det ikke.

Anonymkode: f982d...915

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

takk til deg... orker ikke slike som deg

Du orker ikke folk som forteller det som er riktig og som ikke fabler om restriksjoner som aldri kommer til å komme, nei vel det er opp til deg.

Jeg har tatt alle vaksiner i vaksinasjonsprogrammet. Har også tatt mot hepatitt A/B og svineinfluensa. Kommer ikke til å ta vaksine mot covid. Jeg ser ikke vitsen. Man kan fortsatt bli smittet og smitte videre og den varer bare noen mnd.

Anonymkode: 91897...8ae

Jeg vet ikke egentlig hvorfor jeg gidder å svare på dette, for dere kommer til å kalle meg dum og kunnskapsløs, kanskje morder til og med, men for min del handler det om flere ting.

Nr 1. Jeg stoler ikke på at vaksinen er trygg. Ingen vet noen ting om langtidsbivirkninger. Jeg har fått alle vaksiner opp gjennom oppveksten, men denne vaksinen stoler jeg ikke på.

Nr 2. Jeg er i tredveårene og frisk. Vaksinen vil muligens gjøre slik at jeg ikke vil bli særlig syk av korona, men siden jeg er frisk og ung, vil jeg mest sannsynlig ikke bli veldig syk av korona uansett.

Nr 3. Selv ferdigvaksinert vil man mest sannsynlig være smittebærer.

Nr 4. Selv ferdigvaksinert vil man mest sannsynlig måtte bruke munnbind og holde avstand.

Nr 5. Det sies at selv ferdigvaksinert vil virkningen muligens bare vare i rundt 6 måneder. Dvs at de første som ble vaksinert vil komme til å måtte ha påfyll før de siste er ferdige. Hvor lenge skal vi holde på sånn?

De siste tre punktene tatt i betraktning - hva er egentlig vitsen da? Samfunnet vil fremdeles være stengt, vi vil fremdeles måtte leve med begrensninger på hvem vi møtes og når. Dersom alle tok vaksinen, vil fremdeles Norge være stengt. Hva er så vitsen? Derfor har jeg landet på at jeg vil ikke. Jeg tør ikke å injiseres med et stoff vi ikke vet virkningen av på lang sikt når det likevel ikke vil gjøre noen særlig forskjell. Men deg er meg. Sånn skyt meg, sug lut, amandine, jordbærblomst og alle dere andre.

Anonymkode: 0eb34...b9d

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke egentlig hvorfor jeg gidder å svare på dette, for dere kommer til å kalle meg dum og kunnskapsløs, kanskje morder til og med, men for min del handler det om flere ting.

Nr 1. Jeg stoler ikke på at vaksinen er trygg. Ingen vet noen ting om langtidsbivirkninger. Jeg har fått alle vaksiner opp gjennom oppveksten, men denne vaksinen stoler jeg ikke på.

Nr 2. Jeg er i tredveårene og frisk. Vaksinen vil muligens gjøre slik at jeg ikke vil bli særlig syk av korona, men siden jeg er frisk og ung, vil jeg mest sannsynlig ikke bli veldig syk av korona uansett.

Nr 4. Selv ferdigvaksinert vil man mest sannsynlig måtte bruke munnbind og holde avstand.

Nr 5. Det sies at selv ferdigvaksinert vil virkningen muligens bare vare i rundt 6 måneder. Dvs at de første som ble vaksinert vil komme til å måtte ha påfyll før de siste er ferdige. Hvor lenge skal vi holde på sånn?

De siste tre punktene tatt i betraktning - hva er egentlig vitsen da? Samfunnet vil fremdeles være stengt, vi vil fremdeles måtte leve med begrensninger på hvem vi møtes og når. Dersom alle tok vaksinen, vil fremdeles Norge være stengt. Hva er så vitsen? Derfor har jeg landet på at jeg vil ikke. Jeg tør ikke å injiseres med et stoff vi ikke vet virkningen av på lang sikt når det likevel ikke vil gjøre noen særlig forskjell. Men deg er meg. Sånn skyt meg, sug lut, amandine, jordbærblomst og alle dere andre.

Jeg er helt enig med deg jeg!

Anonymkode: 06c42...dcc

Jeg har et eller annet galt med immunforsvaret, har tidligere hatt ME og tar rett og slett ikke sjansen. Siden kroppen min overreagerer så er jeg redd for bivirkningene.

Det er godt mulig at jeg blir fryktelig dårlig hvis jeg får corona også, men jeg må bare ta den sjansen. 

Anonymkode: 4fbe6...163

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ekstreme finner man på begge sider. Det å være for vaksine tror noen er et fripass til å behandle andre som underklasse. Synd det skal være sånn. 

Kan slenge på et par punkter til. 

Pandemien vil bli endemisk, blir ikke kvitt denne så lenge vi kjøper opp alle vaksinene og ikke deler patentene. Det er noe kvalmt bak å kjøpe opp majoriteten av vaksinene for så å ekskludere resten av verden som ikke har mulighet. Som du nevner, mutanter kan ødelegge hele moroa, så her er det en mulighet for at vi pisser i buksa for å holde varmen. 

Endemisk betyr at dette mest sannsynlig vil bli som sesonginfluensa, og ja, mange flere ville dødd av denne også om den var like ny og ukjent for immunforsvaret vårt. Akkurat som eldre mennesker tålte svineinfluensa bedre pga spanskesyken. 

Forskning på vanlig influensavaksine viser at det er mer fordelaktig på lang sikt at man gjennomgår infeksjon fremfor vaksine. India er under lupen nå pga en uforklarlig nedgang. Muligens skyldes dette at befolkingen er bedre rustet mot infeksjoner i og med de har vært mer utsatt for dette. Tiden vil vise. 

Jeg er så langt bak i køen at jeg har god tid til å ta et valg, heldigvis. Om alle levde som jeg har gjort siste året ville det ikke vært en pandemi, før noen kaller meg også morder 😉

Anonymkode: b266b...6d0

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har et eller annet galt med immunforsvaret, har tidligere hatt ME og tar rett og slett ikke sjansen. Siden kroppen min overreagerer så er jeg redd for bivirkningene.

Det er godt mulig at jeg blir fryktelig dårlig hvis jeg får corona også, men jeg må bare ta den sjansen. 

Anonymkode: 4fbe6...163

De som fikk narkolepsi av svineinfluensavaksinen fikk det pga en genetisk betingelse som ville gjort at de med stor sannsynlighet ville blitt veldig syke og utviklet narkolepsi som senvirkning etter selve svineinfluensaen. Om dette kan overføres til koronavaksinen er ganske sannsynlig, men du må gjerne ta sjansen på å bli alvorlig syk av korona. 

Anonymkode: 77ab8...38f

Jeg ser ikke poenget. Myndighetene har sagt at selv om man er vaksinert, så får man fortsatt ikke lov til å reise og besøke familien sin uten å ruinere seg på karantene, man skal ikke klemme venner, samles, gå på konsert, trene osv. Når man ikke er i risikogruppa og mest sannsynlig vil bli sykere av bivirkningene enn av viruset, ser jeg ikke vitsen med å ta vaksinen. 

Anonymkode: fe706...e98

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ser ikke poenget. Myndighetene har sagt at selv om man er vaksinert, så får man fortsatt ikke lov til å reise og besøke familien sin uten å ruinere seg på karantene, man skal ikke klemme venner, samles, gå på konsert, trene osv. Når man ikke er i risikogruppa og mest sannsynlig vil bli sykere av bivirkningene enn av viruset, ser jeg ikke vitsen med å ta vaksinen. 

Du ser ikke vitsen faktisk... Tenk hvis alle tenkte som deg

mamma til adhd gutt<3 skrev (30 minutter siden):

Nå er jeg lei av at du prøver å få folk som er uenige med deg til å ti stille. Ja, det er ingen vits i det for meg. Hvorfor skal jeg påføre meg selv bivirkninger og sykefravær av en vaksine som verken gir meg eller familien min noe billett ut av restriksjonene eller motvirker alvorlig sykdom, som jeg ikke får likevel? Så lenge jeg ikke blir tvunget, vil jeg ikke vaksinere meg. Jeg vaksinerer meg heller ikke mot andre mindre farlige sykdommer. Men vi følger barnevaksinasjonsprogrammet slavisk. 

For øvrig - hvis alle tenkte som meg? Nei, alle tenker ikke som meg. Mennesker er forskjellige, har forskjellige behov, livssituasjoner osv. Jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der alle tenker akkurat det samme om alt. Les 1984.

mamma til adhd gutt<3 skrev (33 minutter siden):

Ja, hva så om alle tenker sånn? Om ingen vaksinerer seg, eller alle vaksinerer seg, vil jo føre til akkurat det samme. Det vil si, omtrent sånn vi har det i dag, med besøksrestriksjoner, avstand, håndvask- og spritregime, stengte restauranter, museer, lekeland, rødt og gult nivå, hjemmeskole og hjemmekontor mm. 
Tror du virkelig de vil åpne opp når flere er vaksinert? De har jo sagt at vi uansett må fortsette som nå. Det er en utopi, og ekstremt naivt, å tro noe annet. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hva så om alle tenker sånn? Om ingen vaksinerer seg, eller alle vaksinerer seg, vil jo føre til akkurat det samme. Det vil si, omtrent sånn vi har det i dag, med besøksrestriksjoner, avstand, håndvask- og spritregime, stengte restauranter, museer, lekeland, rødt og gult nivå, hjemmeskole og hjemmekontor mm. 
Tror du virkelig de vil åpne opp når flere er vaksinert? De har jo sagt at vi uansett må fortsette som nå. Det er en utopi, og ekstremt naivt, å tro noe annet. 

Selvsagt vil samfunnet åpnes mer når flere er vaksinert. Det har vi allerede sett. Gamle på sykehjem som har blitt vaksinert kan klemme sine kjære og motta besøk 

mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden):

Selvsagt vil samfunnet åpnes mer når flere er vaksinert. Det har vi allerede sett. Gamle på sykehjem som har blitt vaksinert kan klemme sine kjære og motta besøk 

Folk på eldrehjem her jeg bor har ikke vært avskåret fra å motta besøk etter slutten av mai 2020. Det er heller ikke lov å nekte mennesker fysisk kontakt med andre. FORBUD mot å klemme sine egne barn har det aldri vært, og den hadde aldri holdt rettslig. 

Og nei, hver gang det dukker opp ny mutasjon, hyler myndighetene og mediene om at det må skjerpes inn og stenges mer. Det er utopi å tro at en vaksine skal være effektiv mot ALLE mulige virusmutasjoner.

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Nei, det vil ikke det, det har de sagt. 17. mai blir avlyst, ingen festivaler vil bli gjennomført. Du må fremdeles sprite deg, holde avstand og bruke munnbind. De kommer til å holde oss i stramme tøyler så lenge de absolutt kan, og det kan de gjøre så lenge de absolutt vil. Bent, Erna og Espen kommer til å fortelle oss at viruset har mutert, og at vi må fortsette med tiltakene. 

Og så kommer høsten og vinteren, og vet du hva? På grunn av de strenge smittevernsreglene denne vinteren, er ingen syke av influensa. Det har ført til at de som produserer årets influensavaksiner har ytterst lite å gå ut ifra, noe som igjen betyr at neste års influensa høyst sannsynlig kommer til å bli ille for de sårbare. Vet du hva jeg tror da? At myndighetene får enda en grunn til å holde samfunnet stengt, nettopp for å beskytte de sårbare mot influensa. Og slik har vi det gående i minst ett år til, kanskje enda mer.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det vil ikke det, det har de sagt. 17. mai blir avlyst, ingen festivaler vil bli gjennomført. Du må fremdeles sprite deg, holde avstand og bruke munnbind. De kommer til å holde oss i stramme tøyler så lenge de absolutt kan, og det kan de gjøre så lenge de absolutt vil. Bent, Erna og Espen kommer til å fortelle oss at viruset har mutert, og at vi må fortsette med tiltakene. 

Og så kommer høsten og vinteren, og vet du hva? På grunn av de strenge smittevernsreglene denne vinteren, er ingen syke av influensa. Det har ført til at de som produserer årets influensavaksiner har ytterst lite å gå ut ifra, noe som igjen betyr at neste års influensa høyst sannsynlig kommer til å bli ille for de sårbare. Vet du hva jeg tror da? At myndighetene får enda en grunn til å holde samfunnet stengt, nettopp for å beskytte de sårbare mot influensa. Og slik har vi det gående i minst ett år til, kanskje enda mer.

Blir 17. mai avlyst? Hvor står det? Hilsen ei som er i komite i år og ikke har hørt noe om dette. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Blir 17. mai avlyst? Hvor står det? Hilsen ei som er i komite i år og ikke har hørt noe om dette. 

Ikke meg du spør, men de har vel ikke direkte avlyst den enda, men de har sagt at den ikke blir som den pleier å være, men det er er vel heller ingen som forventer.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

17. mai blir høyst sannsynlig avlyst. Sto i Dagbladet i går. Hvor sitter du i komité, da? Jeg bor i Asker, og her vi bor, er det ikke satt en komité engang.

• Opprett ny...