Gå til innhold

Når mener dere det er greit og bare be de nærmeste i

Anbefalte innlegg

barnebursdag? jeg har 3 stk, de 2 største er 21 og 23, husker når de var på var det helt vanlig og bare be 4-5 de var nærmeste. Nå går minstegutten i 3 klasse og der er det vanlig og be alle 17, mens jentene deler og de er 10 stk, vet det pga vi har 2 jenter i nabolaget, begge de ba 2 gutter ( den ene var min ) og 3 jenter, men guttene forsetter og be alle, vår har bursdag nå i Mars, så han ønsker kun og be de nærmeste i 9årsdagen sin, det er de 2 jentene + ei jente til i klassen som gikk i bhg + 3 gutter.

Så hvordan tenker dere?

Anonymkode: 43975...5ce

Fortsetter under...

Her ber guttene alle guttene og jentene alle jentene. Jeg og en venninne har en hver i 5. og 4. klasse, men med overlappende kjønn. Guttene våre er bestevenner, men går ikke i samme klasse. Vi inviterer heller de nærmeste i familieselskap. 

Anonymkode: 57a2a...cb7

Her er det vanlig å be alle ut barneskolen. Det er noen som ikke gjør det, men de blir sett på som outsiderne. 

Har fire barn, nå går yngste i 6.klasse og fremdeles bes alle.

Anonymkode: f566e...727

Vi har barn på tre ulike barneskoler (lang historie), hos dem alle er det vanlig å be alle av samme kjønn ut barneskolen. Men nå under korona har det jo blitt annerledes og er helt innafor å begrense veldig. 

Anonymkode: 54d25...afd

Annonse

Når de to eldste ble 10-11 år sluttet de fleste å be alle. Da ble det invitert kun noen få. Minste blir 10 år i april, og hun og venninna som feirer sammen kommer nok til å be alle jentene. Men, jeg tenker hun skal få lov til å invitere de tre nærmeste venninnene på filmkveld og pizza utenom. Så blir det begge deler.

Anonymkode: f418d...d0d

Her bes alle av samme kjønn ut barneskolen. Dette er for at alle skal få oppleve å bli invitert.

Opplegget med å bare invitere nærmeste vil med nesten garantert sikkerhet medføre at et barn aldri inviteres i bursdag.

Anonymkode: cae0b...8dc

Vår niåring har ikke feiret sin bursdag fordi det er «et krav» at alle skal invitere alle av samme kjønn. Han ønsker ikke det, men motstanden og utestengelsen fra foreldrene til de andre barna vi opplever om vi inviterer noen få, er så betydelig at vi ikke tør å la han feire slik det passer for han (med å invitere to fra klassen, av over 20 gutter, og en venn fra en annen skole).  Så han har ikke hatt bursdag og det synes jeg er minst like ille som om noen opplever å ikke bli invitert i så mange bursdager mot slutten av barneskolen. Min oppfordring er å gjøre det som passer for seg og sitt barn. Jeg har i alle fall ingen lykkelig gutt og han er utestengt fra å ha bursdag overhodet på grunn av andre foreldres «gode» intensjoner, som slår helt feil ut. 

Anonymkode: a329c...d0b

Takk for alle svar :)

Siden alt er stengt nå også er det litt vanskelig og finne på noe med 18 gutter, var på leos i første og i fjor feiret vi kun med familie siden det var lockdown da.

og har ikke plass i huset ,men vi får se enten ber han de 6 han vil, ellers ber vi hele klassen og har utebursdag, ikke plass til 28 barn inne, ber alle for da får han de 3 jentene også,men vi får se, fortsatt lenge til 29 mars, vet jo ingenting så langt frem idag

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi har barn på tre ulike barneskoler (lang historie), hos dem alle er det vanlig å be alle av samme kjønn ut barneskolen. Men nå under korona har det jo blitt annerledes og er helt innafor å begrense veldig. 

Hvorfor er det egentlig helt innfor å skylde på korona for å begrense hvem man ber? Konsekvensene for de som blir utelatt dr jo de samme. 

så lenge man er på gult nivå og klassen er en kohort bør man vel ikke tenke noe annerledes ang utelatelse enn det man gjorde før. 

Anonymkode: ab389...d04

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vår niåring har ikke feiret sin bursdag fordi det er «et krav» at alle skal invitere alle av samme kjønn. Han ønsker ikke det, men motstanden og utestengelsen fra foreldrene til de andre barna vi opplever om vi inviterer noen få, er så betydelig at vi ikke tør å la han feire slik det passer for han (med å invitere to fra klassen, av over 20 gutter, og en venn fra en annen skole).  Så han har ikke hatt bursdag og det synes jeg er minst like ille som om noen opplever å ikke bli invitert i så mange bursdager mot slutten av barneskolen. Min oppfordring er å gjøre det som passer for seg og sitt barn. Jeg har i alle fall ingen lykkelig gutt og han er utestengt fra å ha bursdag overhodet på grunn av andre foreldres «gode» intensjoner, som slår helt feil ut. 

Hvprdan blir han utestengt av decandre foreldrene?

Anonymkode: 6656b...3d2

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dessverre svært gjenkjennelig! Nå har jeg ikke barn selv ennå, men jeg husker dette fra min egen barndom. Ser jo det i en del tråder også, at så fort noen vurderer å ikke invitere hele klassen/alle barn av samme kjønn, uansett årsak, kommer kommentarer som "Det er sånne som deg som er årsaken til at det finnes mobbing i verden!" 

Noen barn blir mobbet og ønsker å få slippe unna mobberen/mobberne akkurat på sin egen bursdag. Noen barn har ikke så mange venner, og ønsker å bare invitere de få som gidder å leke og snakke med dem ellers. Noen barn har angst eller er svært sjenerte, og bursdagen blir en vond dag dersom de ble tvunget til å være midtpunkt i en stor gruppe. Noen familier har dårlig råd, og å holde selskap for 18-20 eller flere blir en stor utgift de helst skulle unngått. 

For andre er det så viktig å trumfe gjennom prinsippet "Alle eller ingen!" at det får gå på bekostning av barna og familiene som gruer seg til bursdager. Det er greit å rope om "inkludering!", og samtidig bitche om og fordømme andre som ikke har samme ønsker eller forutsetninger som dem selv.   

Anonymkode: e1c5b...a3e

Annonse

Her er vist «regelen» ut barneskolen, vedtatt av FAU. Men om barnet ønsker kun noen få i bursdag er det helt greit, men invitasjoner skal ikke deles ut på skolen og det skal være mindre enn halve gruppen som inviteres. 
Eldste sluttet med å ha alle i tredje klasse tror jeg. Hun har aldri villet invitere mange i bursdagen hennes, men som kompromiss hadde vi selskap med alle jentene også hadde hun restefest etterpå med de tre vennene hun egentlig ville ha i bursdagen. Perfekt for meg, for da lekte og koste de seg mens jeg fikk kontroll over huset igjen. Fra tredje hadde hun vel fem venner på besøk, ingen gikk i klassen hennes så ble aldri noe styr med klassen (hørt det ble mye drama for de som kun inviterte noen få fra klassen. Foreldre laget ett styr og ungene fortsatte) Så fra tredje fikk hun bursdagen hun ville, med noen få kompiser på besøk. 
Yngste sluttet i fjerde ellr femte tror jeg. Hun sluttet helt med selskap. Hun har bursdag i en tid der mange andre har bursdag, så hun orket ikke enda ett selskap. Vennene hennes kommer innom for restekaker og gir gsve, men ingen selskap. 

Anonymkode: d3274...619

Takk for svar

eneste vi har fått beskjed om er at det er ønskelig at man ber hele klassen eller samme kjønn ut barneskolen,men man velger selv, men kommer til og sende innbydelsen privat da :)

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvordan vet du det hvis du ikke har prøvd? Og hvordan utestenger de voksne han? Dette hørtes pussig ut!

Anonymkode: a4670...002

Her har de bedt noen få i noen år. Gjerne blir det kompisgjengen. Det er mer vanlig nå med overnatting og gaming, båttur og telt, tusenfryd, hyttetur osv. I min minstes gjeng er de 5 gutter. De ber hverandre og i tillegg blir de bedt til de som ber alle 

Problemet med å be de nærmeste er at det alltid er noen som ikke er nær venn med noen og da ikke blir invitert noe sted. Jeg mener det er god praksis å fortsette dette ut barneskolen siden det er minst like viktig å bygge klassemiljø med de "store" barna.

Har du et barn som ikke ønsker å invitere alle fordi det har sosial angst, blir mobbet eller utestengt eller andre (gode)grunner så mener jeg det går an å invitere kun et par stykker.

vi har nå bestemt med barna, at vi ber hele klassen :) så får vi se hvordan vi løser det om vi kan leie sfo eller slik nå som det er korona,ellers går det sikker fint an og ha ute bursdag så seint i mars.

Anonym bruker skrev (På 20.2.2021 den 9.09):

Hvorfor er det egentlig helt innfor å skylde på korona for å begrense hvem man ber? Konsekvensene for de som blir utelatt dr jo de samme. 

så lenge man er på gult nivå og klassen er en kohort bør man vel ikke tenke noe annerledes ang utelatelse enn det man gjorde før. 

Fordi gjeldende smittevernregler, i hvert fall her i Oslo, tilsier at det ikke er lov å ha private arrangementer med flere enn ti personer. Helt uavhengig av om de er en kohort på skolen. 

Det suger, men det begynner å bli såpass langvarig at det er lite aktuelt å utsette alle bursdagsfeiringene også. Dermed har det jo etablert seg en forståelse av at folk feirer mer begrenset, både hos barn og foreldre.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Fordi gjeldende smittevernregler, i hvert fall her i Oslo, tilsier at det ikke er lov å ha private arrangementer med flere enn ti personer. Helt uavhengig av om de er en kohort på skolen. 

Det suger, men det begynner å bli såpass langvarig at det er lite aktuelt å utsette alle bursdagsfeiringene også. Dermed har det jo etablert seg en forståelse av at folk feirer mer begrenset, både hos barn og foreldre.

Du fikk med deg at jeg snakket om gult nivå? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du fikk med deg at jeg snakket om gult nivå? 

Hva har det med noe å gjøre? Rødt, gult og grønt nivå er trafikklysnivåen for skoler, har ingenting med private samlinger å gjøre. 

Det er i Oslo per i dag - alle skoler er på gult nivå - forbudt å ha private arrangementer med flere enn ti deltakere, selv om det er snakk om bursdager med barn fra samme kohort og selv om arrangementet er utendørs. 

Kjønnssegregering er en uting. Hvis sønnen din vil be tre jenter og tre gutter hi, så er det helt ok. Det er ingen familier som liker å sende hver av ungene i 25 bursdager i året. Det er en uting å be alle og å bli bedt av alle.

Anonymkode: 6f347...023

12 hours ago, Anonym bruker said:

Kjønnssegregering er en uting. Hvis sønnen din vil be tre jenter og tre gutter hi, så er det helt ok. Det er ingen familier som liker å sende hver av ungene i 25 bursdager i året. Det er en uting å be alle og å bli bedt av alle.

Anonymkode: 6f347...023

har bestem oss for og be alle :) hele klassen

Datteren min er venn med bare ei jente i klassen (og flere av guttene, samt jenter i andre klasser). Har likevel trumfet gjennom at hun må be hele klassen eller alle jentene. Har aldri vært noen stor suksess. Fra i år får hun velge selv. Hun går nå i sjette klasse.

Anonymkode: 65678...4df

• Opprett ny...