Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Flere opplevd dette? At fingrene eller hendene sovner om man sitter i en stilling for lenge, så kjenner man prikking, eller nummenhet? Og så fort man begynner å bevege litt på fingrene/tærne så forsvinner dette? Anonymkode: 7dd82...4cd
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Ja, opplever det ganske ofte. Noen ganger våkner jeg på natten og armen min er helt «død», må karre meg opp i sittende stilling og riste den i livet igjen. Feil sko og tærne mine sovner mens jeg kjører bil. Anonymkode: 29de3...1fe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, opplever det ganske ofte. Noen ganger våkner jeg på natten og armen min er helt «død», må karre meg opp i sittende stilling og riste den i livet igjen. Feil sko og tærne mine sovner mens jeg kjører bil. Anonymkode: 29de3...1fe Samme her. Er det vanlig? Eller noe jeg bør sjekke ut? Anonymkode: 7dd82...4cd
TøffiTrynet☠ Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Mine gjør det, og jeg har artrose (slitasjegikt) i hendene.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 TøffiTrynet☠ skrev (7 minutter siden): Mine gjør det, og jeg har artrose (slitasjegikt) i hendene. Dovner dine bort helt uten grunn? Eller når du sitter for lenge i samme posisjon med fingrene/tærne? Anonymkode: 7dd82...4cd
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Kanskje du må operere Anonymkode: 582ba...ebe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Kanskje du må operere Anonymkode: 582ba...ebe Ja, kanskje det. Men er ikke dette noe alle opplever? Om ikke når man våkner, så engang ila dagen? Anonymkode: 7dd82...4cd
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 Eg har det mange gongar for dagen, og vaknar av det om natta. Skal til nevrolog å få sjekka om det er karpantelltunellen som er for trang. Dm Anonymkode: 598d6...897
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eg har det mange gongar for dagen, og vaknar av det om natta. Skal til nevrolog å få sjekka om det er karpantelltunellen som er for trang. Dm Anonymkode: 598d6...897 Så du får det helt ufrivillig? Det er ikke det at du sitter for lenge i en bestemt posisjon? Anonymkode: 7dd82...4cd
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Så du får det helt ufrivillig? Det er ikke det at du sitter for lenge i en bestemt posisjon? Anonymkode: 7dd82...4cd Det er heilt ufrivillig ja😉. Men som regel fordi eg bøyer handledda for lenge/har armen litt opp. Når eg søve reknar eg med det er fordi handledda er bøyd over lengre tid. Eg fekk tips om å sove med sånne handleddskinner som er heilt stive. Det hjelper. Anonymkode: 598d6...897
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er heilt ufrivillig ja😉. Men som regel fordi eg bøyer handledda for lenge/har armen litt opp. Når eg søve reknar eg med det er fordi handledda er bøyd over lengre tid. Eg fekk tips om å sove med sånne handleddskinner som er heilt stive. Det hjelper. Anonymkode: 598d6...897 Ahh ok. Jeg får det også, men mine skyldes at kroppsdelen sitter for lenge i samme posisjon. Men hvordan kan jeg skylde mellom uskyldig og vanlig dovning av føtter/fingre som alle har og Karpaltunnelsyndrom? Anonymkode: 7dd82...4cd
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ahh ok. Jeg får det også, men mine skyldes at kroppsdelen sitter for lenge i samme posisjon. Men hvordan kan jeg skylde mellom uskyldig og vanlig dovning av føtter/fingre som alle har og Karpaltunnelsyndrom? Anonymkode: 7dd82...4cd Det trur eg ikkje du kan. Eg veit jo heller ikkje om eg har det, treng nok ein nevrolog eller liknande for å finne det ut. Men kirurgen som vurderte om eg skulle operere vekk ganglionar (dei vart funne på mr) sa at viss det er tommel, peikefinger og langfingeren som sovnar mest kan det tyde på karpantelltunellsyndrom. Kan jo hende det hadde vore lurt med ein tur til lege og få utreda dette? Anonymkode: 598d6...897
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det trur eg ikkje du kan. Eg veit jo heller ikkje om eg har det, treng nok ein nevrolog eller liknande for å finne det ut. Men kirurgen som vurderte om eg skulle operere vekk ganglionar (dei vart funne på mr) sa at viss det er tommel, peikefinger og langfingeren som sovnar mest kan det tyde på karpantelltunellsyndrom. Kan jo hende det hadde vore lurt med ein tur til lege og få utreda dette? Anonymkode: 598d6...897 Jeg tviler veldig på at jeg har det, kan gå flere uker før jeg føler at fingrene/hendene mine dovner bort. Hvor ofte dovner bort fingrene og armen din om dagen om jeg kan spørre? Anonymkode: 7dd82...4cd
TøffiTrynet☠ Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 TøffiTrynet☠ skrev (3 timer siden): Mine gjør det, og jeg har artrose (slitasjegikt) i hendene. Helt uten grunn..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 Google carpal tunnel Anonymkode: b267d...5a3
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg tviler veldig på at jeg har det, kan gå flere uker før jeg føler at fingrene/hendene mine dovner bort. Hvor ofte dovner bort fingrene og armen din om dagen om jeg kan spørre? Anonymkode: 7dd82...4cd Armen dovnar som regel ikkje, hendene alt avhengig v kva eg driv med, men viss eg held på noko i same grep lenge feks. Eller når eg ligg og surfar på telefon 🤣😉. Så det varierer. Men fleire gongar kvar natt. Anonymkode: 598d6...897
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 Mine gjør det, er sjekket, men alt var i orden. Anonymkode: 0313b...0ee
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Samme her. Er det vanlig? Eller noe jeg bør sjekke ut? Anonymkode: 7dd82...4cd Aner ikke 😅 Har alltid vært sånn. Mamma også. Anonymkode: 29de3...1fe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 Jeg har slitt med det i lengre perioder gjennom flere faser. Men da spesielt når jeg har vært godt overvektig eller gravid. Så ser jeg at når jeg har vært normal, lett overvektig har jeg ikke samme symptomer. Jeg har vært til nevrolog og MR. Kun nedover vekt som skulle til.. Anonymkode: 8b057...c7e
Kaffekjerring Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 Med karpaltunnelsyndrom så er det tommel, pekefinger og delvis langefinger du kjenner det i. Jeg hadde det i første svangerskap og etter. Fikk satt kortisonsprøyte som hjalp i begge hender. Jeg hadde smerter som strålte litt i tillegg. Jeg har også hatt en slags tennisalbue, som har gjort at ringfinger og lillefinger dovner. Dette skyldes mest sannsynlig ivrig strikking i perioder. Ds hjelper det ofte å holde hånda høyt eller bare massere bak på albuen. Fikk beskjed om at det da også var "noe greier" i klem😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå