Gå til innhold

Bygge ekstra vindfang på funkishus? Hadde dere gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset er fra 1940, så klassisk funkis. Det er garasje inntil huset og over den er det bygget på slik at stuen er blitt større, så huset er ikke helt kvadratisk.

Men jeg kjenner jeg er usikker, liker egentlig godt å ta vare på huset slik det er men så har vi en veldig liten gang...

Er det flere som bor i klassisk funkis her?

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er vanskelig å svare på uten å vite mer. 

Jeg er arkitekt. Jeg antar at du ønsker større gang for å få mer plass til klær og sko. Kanskje det finnes en annen mulighet ved å gjøre noe mot tilstøtende rom uten å bygge på utvendig? 

For eksempel ta litt av et naborom for å lage et plassbygget skap for eksempel. 

Rimeligere løsning som ikke krever byggemelding så fremt det ikke medfører inngrep i bærekonstruksjonen. 

Anonymkode: 8bd2c...724

Skrevet

Bor ikke i funkis, men har gjort det som ung voksen. Jeg ville sett litt rundt, sett på andres løsninger for å få inspirasjon. Er sikker på at du finner bøker om det og ser ikke bort fra at du kan finne facebookgrupper om funkis. Artig med original funkis da :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette er vanskelig å svare på uten å vite mer. 

Jeg er arkitekt. Jeg antar at du ønsker større gang for å få mer plass til klær og sko. Kanskje det finnes en annen mulighet ved å gjøre noe mot tilstøtende rom uten å bygge på utvendig? 

For eksempel ta litt av et naborom for å lage et plassbygget skap for eksempel. 

Rimeligere løsning som ikke krever byggemelding så fremt det ikke medfører inngrep i bærekonstruksjonen. 

Det er for å få større gang ja, jeg tenker og at det ikke trenger å bli så dyrt da vi uansett skal legge ny kledning og etterisolere  hele huset om et års tid. Vi har ikke så stor gang nå og du vet fire stykker med klær sko og sportsutstyr. Ikke har vi stort kjøkken heller så jeg fabler om at hvis vi bygget ekstra vindfang så kunne vi kanskje åpnet opp mellom kjøkken og nåværende gang slik at det ble et stort rom.

Men så er jeg i tvil, du som er arkitekt hva tenker du om folk som bygger på klassiske funkishus, er det fy fy?

Skrevet
Nyttårs barn skrev (14 minutter siden):

Det er for å få større gang ja, jeg tenker og at det ikke trenger å bli så dyrt da vi uansett skal legge ny kledning og etterisolere  hele huset om et års tid. Vi har ikke så stor gang nå og du vet fire stykker med klær sko og sportsutstyr. Ikke har vi stort kjøkken heller så jeg fabler om at hvis vi bygget ekstra vindfang så kunne vi kanskje åpnet opp mellom kjøkken og nåværende gang slik at det ble et stort rom.

Men så er jeg i tvil, du som er arkitekt hva tenker du om folk som bygger på klassiske funkishus, er det fy fy?

Nei, det trenger overhodet ikke være fy fy, kommer helt an på hvordan tilbygget utformes. 

Dere må byggemelde, og kanskje ingen bombe at jeg sier det: anbefaler å kontakte en god arkitekt. 

Skrevet
Nyttårs barn skrev (16 timer siden):

Huset er fra 1940, så klassisk funkis. Det er garasje inntil huset og over den er det bygget på slik at stuen er blitt større, så huset er ikke helt kvadratisk.

Men jeg kjenner jeg er usikker, liker egentlig godt å ta vare på huset slik det er men så har vi en veldig liten gang...

Er det flere som bor i klassisk funkis her?

Det var ikke noe funkishus i 1940. Du har nok skrevet helt feil årstall

Anonymkode: 2fd03...aaa

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Eh, jo. Funksjonalismen var fra 1925-1940.

Anonymkode: 796a3...05b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Et klassisk funkishus. Litt ala dette, uten rund  veranda.

Se kildebildet

Skrevet
Nyttårs barn skrev (21 minutter siden):

Et klassisk funkishus. Litt ala dette, uten rund  veranda.

Se kildebildet

Fineste husene som finnes! Sukk, sånt har jeg også bodd i en gang.

Ville du bygget på firkantet eller rundt, da?

Anonymkode: cddff...66f

Skrevet

Jøss. Bare jøss.

Anonymkode: 84e4c...8e3

Skrevet

Du godeste.

Skrevet

Jeg kunne godt gjort noe sånt, det som trumfer er jo at det skal være funksjonelt å bo i. Jeg ville sjekket rundt med forskjellige arkitekter og laget et tilbygg som representerer 2021 men som likevel passer huset. Jeg ville latt det være et tydelig skille arkitektonisk, sånn at påbygget kunne fremheve huset.

Skrevet

Måtte blitt noe sånt

Se kildebildet

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...