Gå til innhold

Hva tenker dere om saken med familien som ble kastet ut av en kommunal bolig i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne oppsummeringen fra Adler synes jeg egentlig var ganske fin. Den ligger åpent på Breiteigs facebook-profil:

Som en fornuftig fb-venn skrev på en annen tråd:
"Familien har fått «endelig avslag på én tidligere klage på vedtak om utkastelse», fremgår det av VGs sak. TV skriver litt kryptisk at «grunnen til at familien ble kastet ut før klagen deres var ferdig behandlet, er at boligenheten i Gamle Oslo har delt saken i to – familien fikk først et avslag og varsel om utkastelse, og da de deretter fikk en ny mulighet til å søke var det en sak for seg, ifølge Pran».
Oversatt til norsk betyr dette at familien har fått vedtak om utkastelse, har klaget, fått klagen forkastet og fått endelig vedtak. Deretter har familien søkt på ny om å få borett. Dette er ikke en klage, men en ny søknad.
Det finnes svært mange muligheter i det norske systemet til å klage og opprette nye saker. Etter at endelig er vedtak er fattet, må myndighetene iverksette beslutninger. Skulle man la alle nye søknader ha utsettende virkning, ville dette i realiteten innebære en mulighet for å trenere vedtak. Det er i utgangspunktet heller ingen grunn til å tro at familien ville få innvilget den nye søknaden – de skal da behandles på linje med andre søkere, og det er altså mange søkere til kommunale boliger som har langt dårligere økonomi enn familien Jama.
Breiteig er opptatt av at ingen tar ansvar for beslutningen. Men bydelsdirektøren tar ansvar for beslutningen, som er fattet etter kommunens regelverk. Intensjonen bak regelverket er for øvrig at det ikke skal være normen at familier blir boende permanent i kommunale boliger: målet er at de fleste skal få økonomisk rom til å klare seg uten. Dette målet er viktig ikke minst i lys av at det er stadig nye familier som har behov på boligmarkedet.
Det er selvsagt lov å være uenig i både regelverket, intensjonen bak og saksbehandlingen. Men at saken er ensidig presentert av både Breiteig, VG og TV2, er hevet over tvil."
Du fungerer som en effektiv pengeinnsamler for familien,  , men du burde kanskje tenke over at du faktisk er med og gjør det mer vanskelig for den folkegruppen denne familien tilhører. For en slik forskjellsbehandling, der én familie som ikke på noen måte er verre stilt enn en haug andre, får slik sympati og et så voldsomt pengebeløp, gjør at mange synes dette er blodig urettferdig.
Jeg tror det er på tide at du nå innrømmer at sakens realiteter ikke er helt så svart-hvitt som du vil ha det til. Jeg nekter å tro at du ikke har lest noe av det som er kommet fram, som viser at saken har flere sider enn det du har presentert. Å da holde fast på at det er du som har den ene og fulle sannhet - slik jeg ser du gjør over her - er noe spesielt.

Anonymkode: 1b9aa...f5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er så utrolig enig med deg! Jeg hadde tenkt å stemme Sp i år, men nå ender jeg på Frp, de har i alle fall ærlig regnskap om innvandring. 

Dette er det som står i VG: 
"Samlet inntekt var i fjor beregnet til 605.000 kroner og året før 650.000 kroner. Familien lever hovedsakelig av uføretrygd og arbeidsavklaringspenger." Her står det ikke noe om eventuelle stipend fra Lånekassen eller barnetrygd så vet jo ikke om det også skulle vært mer. Jeg har bidratt altfor mye via skatten jeg betaler til denne familien også kaster nordmenn 1,5 mill etter de også....er det mulig? 

Hva med å heller gi penger til de som ligger for døden slik at de slipper å dø alene, at man kan betale for tiden familie og eventuelle pleiere må være i karantene?  Hva med å gi penger til eldre ektepar som blir ufrivillig skilt fordi kommunen ikke har råd til å betale for felles bosted? Eller småbarnsfamilier som ikke har noe sted å bo i det hele tatt.  

Anonymkode: 7cea3...b98

Skatten du betaler dekker nok ikke halvparten av det du vil koste staten fra du ble født til du dør, så slapp helt av..

Anonymkode: 15a26...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...