Gå til innhold

Hva tenker dere om saken med familien som ble kastet ut av en kommunal bolig i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå var det jo slik at de hadde en klage inne som ikke var behandlet engang, da kan man faktisk ikke bare kaste de ut, det er en del av regelverket uansett hva de tjener eller hvor mange de forsørger. De voksne barna kan gå på videregående fortsatt, og da har faktisk foreldrene forsørgerplikt. Hva vi syns eller ei om saken er revnende likegyldig når regelverket er brutt fra kommunens side.

Anonymkode: 28a77...7a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

At du har så svak forestillingsevne er jo en helt annen sak.

Anonymkode: 3fd5b...71f

Så forklar hvorfor dette provoserer deg. Hva er det med denne saken som er så hårreisende?? For dette rammer ikke deg på noen som helst måte. 

Anonymkode: 35ea0...67d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så forklar hvorfor dette provoserer deg. Hva er det med denne saken som er så hårreisende?? For dette rammer ikke deg på noen som helst måte. 

Det er jo selvsagt fordi hun er rasist inn til beinmargen. Hadde dette handlet om en norsk familie så hadde denne tråden vært en annen.

Dette er svært kritikkverdig av kommunen, fullstendig hårreisende å kaste ut noen som helst, i hvert fall før klagen er behandlet.

Anonymkode: 98323...fae

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Tja. Det står også at de har bodd i kommunal leilighet i ti år, og at yngste sønnen er ni år. Det betyr enten at de bodde i kommunal leilighet også FØR hun ble ufør (i så fall hvorfor?) eller at hun har fått barn etter at hun ble ufør. 

I tillegg: To av "barna" er i 20-årene. Familien har ikke forsørgerplikt for disse. Skal skattebetalerne betale husrom for dem også?

Anonymkode: 9ca05...ea5

Jeg forsørger sønnene vår på 22 år og 20 år. Begge holder på med høyere utdanning og jobber mye med skolearbeid. De skal begge gå mellom 5-7 år og begge startet rett etter videregående.

begge to trener, er aktive som trenere i klubben sin og har jobb annenhver helg og ved behov. Pengene brukes som lommepenger og de sparer til egenkapital. Jeg betaler mat, hus osv. 

Anonymkode: 83975...167

Skrevet

Jeg slo av TV-en når denne saken kom opp fordi jeg synes den var så hårreisende. Jeg har selv opplevd å være ekstremt fattig i Oslo, søkte kommunal bolig og fikk beskjed om at det ikke var noe ledig for familier med barn. Vi måtte flytte sammen med ei venninne og bo der i 5 måneder til jeg klarte å ordne ny leilighet til oss. Jeg hadde 14 dager på å få organisert et lager til alle tingene mine og flytte til venninnen min samtidig som jeg gikk fulltid på skole og tok meg av sønnen min, men ingen kom og gav meg en million....ikke en gang noen 1000-lapper. 

Nå har jeg klart å få til alt på egenhånd og føler jeg klarer meg greit, men inntekten er da ikke mye større en det den familien har. Og gjelder dette all inntekt? Er dette inkludert barnetrygd, stipend fra lånekassen osv? Det er ingen menneskerett å bo i Oslo og det finnes mange leiligheter utenfor Oslo til under 17.000 og med tre soverom. Barna kunne nok stått fritt til å pendlet ut dette året også byttet skole til neste år. Hadde dette vært ei alenemor med 3 barn så hadde hun fått den beskjeden om at hun fikk ordne dette selv og at det ikke er en menneskerett å bo i Oslo. 

Ser det er flere kommunale leiligheter i borettslaget her, men jeg har aldri sett noen norske som bor der. 

Anonymkode: 7cea3...b98

Skrevet

Av erfaring fra slike saker, synes jeg denne har fått alt for mye oppmerksomhet. Her er det mye vi ikke vet. For det første er det jo noen din trenger det mer. De tilfredsstiller ikke kravene. De bor nå hos annen familie, så de har jo takk over hodet til de leier en annen leilighet. For det andre så er det ikke vanlig at politiet er med (urelevant at de har våpen på hoften siden det er en del av utrustningen per dags dato). Politiet er der pga at noe i risikovurderingen har vurdert det dithen at det var nødvendig. Det kan være historikk på noen i familien eller truende oppførsel i denne aktuelle saken. 

Jeg personlig, mener at vi skal stole på systemet. Og hvis det ikke er fulgt, må familien ta opp klage i ettertid. Men jeg tror heller at de ikke VIL flytte. Noe som er forståelig, men dog ikke et kriterier for å få en slik kommunal leilighet.

Anonymkode: bd997...5d5

Skrevet

Det er hårreisende å sende bevæpnet politi, med skjold, for å kaste ut en familie som ikke har fått klagen sin behandlet enda. Nå kommer det vel frem også at regelverket ikke har blitt fulgt, så det er helt på sin plass at dette kommer frem

Jeg har ingen tro på at dette hadde blitt en sak hvor Oslo kommune var nødt til å se nøyere på reglene de skal følge om det ikke ble en mediesak 

Anonymkode: 023f6...331

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor irriterer det deg da? Hva slags negative konsekvenser tenker du at denne historien har? 

Anonymkode: cb50b...8fa

Jeg står langt på utsiden av dette og rister på hodet over flokkmentaliteten som hiver en million etter en familie som tjener nøyaktig det samme som mange andre, samt mye mer en mange som er REELT fattige, og som i likhet med alle disse andre burde oppfordres til å finne seg bolig et sted der de faktisk har råd til å bo. "Vil ikke flytte fra skolekretsen" flyr rett og slett bare ikke.

Skrevet

Her var det mye sure mennesker. HVORFOR irritere seg over at private givere har gitt penger til de? Det plager da ingen? Eneste grunnene jeg kan komme opp med er misunnelse eller rasisme. Ingen av delene er gode egenskaper. 

Dette. Man kan støtte fattige på gata i Brasil eller Bill Gates om man vil. Det er jo ens eget problem og beslutning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg står langt på utsiden av dette og rister på hodet over flokkmentaliteten som hiver en million etter en familie som tjener nøyaktig det samme som mange andre, samt mye mer en mange som er REELT fattige, og som i likhet med alle disse andre burde oppfordres til å finne seg bolig et sted der de faktisk har råd til å bo. "Vil ikke flytte fra skolekretsen" flyr rett og slett bare ikke.

Men du gjør sikkert mye annet ved å følge flokkmentaliteten. Hater visse "upopulære" land, Trump, FrP og så videre. Ser ned på alenemødre, utlendinger og lignende. 

Anonymkode: 5803e...434

Skrevet

Jeg forsørger sønnene vår på 22 år og 20 år. Begge holder på med høyere utdanning og jobber mye med skolearbeid. De skal begge gå mellom 5-7 år og begge startet rett etter videregående.

begge to trener, er aktive som trenere i klubben sin og har jobb annenhver helg og ved behov. Pengene brukes som lommepenger og de sparer til egenkapital. Jeg betaler mat, hus osv. 

Det er opp til deg å forsørge dem, så lenge du gjør det med egen lønn og ikke skattebetalernes penger. Etter loven har du ingen forsørgerplikt. JEG har ikke lyst til å betale skatt for to friske voksne mennesker jeg ikke kjenner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Man må ikke være så naiv. Jeg ville aldri betalt penger til noe slikt uten at jeg visste historien bak! Det kan godt hende at denne familien bør ha rett på kommunal bolig. Det vet ikke jeg, og det vet ikke du. Hva jeg iallefall vet er at det ikke er en menneskerett å få flere barn enn man selv kan forsørge. 

Er det naivt at man er mot, uavhengig hvem som har skyld, at barn settes på gaten av politi i ti minus midt i en pandemi? 

Nå ble det i etterkant gjennomgått og konkludert at det var kritikkverdig. 

Jeg tenker det er mer naivt å bite på Facebook statusen til Tybring-Gjedde jeg da. Så vi har nok ulikt syn på hva som er naivt. 

Anonymkode: 8532b...496

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Å forsørge voksne barn som studerer er greit hvis du har råd til det, men det er ikke noe man kan forvente at staten skal betale for. 

Denne saken viser en del av systemproblemene. Vi har laget regler som gjør at familier som egentlig kunne klart seg selv blir hengende fast i rollen som "trengende". 

Det er vanskelig å lage gode regler og det er vanskelig å være streng og retferdig nok i gjennomføringen. Så vidt jeg forstår har denne familien havnet i situasjonen delevis på grunn av at de har tilpasset seg regelverket slik det har vært mest lønnsomt på kort sikt. Det er forstålig.

Hvis det først kommer til det punktet at noen skal kastes ut og de ikke går ut frivillig synes jeg det er bra det blir lagt makt bak ordene. Det bør ikke være så enkelt at man bare kan bli boende etter at man skulle vært ute fordi ingen kan tvinge en ut av boligen, men kommunen bør være sikkre på at det finnes et sted de som kastes ut kan gjøre av seg.

Anonymkode: f5d85...686

Skrevet

Ingen medfølelse herfra. De har hatt ett år på seg til å finne ny bolig!! Og hva gjør man når noen nekter å forlate en bolig de ikke har rett til å bo i lengre?? Jo, da må man ha hjelp av politiet til å få de ut derfra!!

(Skulle forresten ønske jeg tjente over 600.000)

Anonymkode: d6412...137

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men du gjør sikkert mye annet ved å følge flokkmentaliteten. Hater visse "upopulære" land, Trump, FrP og så videre. Ser ned på alenemødre, utlendinger og lignende. 

Anonymkode: 5803e...434

Du aner ikke hvor grovt du bommer. Jeg synes imidlertid det er naivt hinsides det meste å kaste penger etter en familie som velger å forsørge voksne barn og nekter å flytte et sted de har råd til å bo. Men hei, de får ikke mine penger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du aner ikke hvor grovt du bommer. Jeg synes imidlertid det er naivt hinsides det meste å kaste penger etter en familie som velger å forsørge voksne barn og nekter å flytte et sted de har råd til å bo. Men hei, de får ikke mine penger.

Så enig!! Hadde ikke gitt de ett øre!!!!

Anonymkode: d6412...137

Skrevet

Det jeg synes er trist med slike innsamlingsaksjoner er at det blir så skjevt. Noen som det skrives om i media får mye penger, mens andre kanskje også i mer utfordrende situasjoner ikke får noe fordi de ikke er i nyhetsbildet. I en ideell verden burde systemet forbedres slik at det kan hjelpe flere, riktigere og i prioritert rekkefølge. Slik det er nå vil flere og flere saker føres i media. Media vinkler dem og de som kommer best ut av det får mest penger. De som ikke har ressursene til å slå gjennom føles nok dette veldig tungt. Jeg leste om en som trenger en behandling til ca 600 000 kroner. Denne behandlingen er godt dokumentert og kunne gjort henne helt frisk og arbeidsfør, men tilbys kun i utlandet (burde vært innført i Norge for lengst). Hun hadde selv ikke har råd til det da man foreløpig må betale for denne selv og hun pga. sykdommen hadde vært ufør noen år. Hun prøvde seg med en spleis uten helle da hun har vært syk lenge og har lite nettverk. Samtidig var det en helt vanlig jente som ønsket seg hest, men ikke hadde råd. Hun startet også en spleis og fikk raskt inn mange hundre tusen.
Det er fint at man kan spleise og bidra direkte til noen som trenger det, men om det skaper nok et vondt skille mellom de som har nettverk eventuelt når ut til media og de som står mer alene.   

Anonymkode: 15f58...f76

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det jeg synes er trist med slike innsamlingsaksjoner er at det blir så skjevt. Noen som det skrives om i media får mye penger, mens andre kanskje også i mer utfordrende situasjoner ikke får noe fordi de ikke er i nyhetsbildet. I en ideell verden burde systemet forbedres slik at det kan hjelpe flere, riktigere og i prioritert rekkefølge. Slik det er nå vil flere og flere saker føres i media. Media vinkler dem og de som kommer best ut av det får mest penger. De som ikke har ressursene til å slå gjennom føles nok dette veldig tungt. Jeg leste om en som trenger en behandling til ca 600 000 kroner. Denne behandlingen er godt dokumentert og kunne gjort henne helt frisk og arbeidsfør, men tilbys kun i utlandet (burde vært innført i Norge for lengst). Hun hadde selv ikke har råd til det da man foreløpig må betale for denne selv og hun pga. sykdommen hadde vært ufør noen år. Hun prøvde seg med en spleis uten helle da hun har vært syk lenge og har lite nettverk. Samtidig var det en helt vanlig jente som ønsket seg hest, men ikke hadde råd. Hun startet også en spleis og fikk raskt inn mange hundre tusen.
Det er fint at man kan spleise og bidra direkte til noen som trenger det, men om det skaper nok et vondt skille mellom de som har nettverk eventuelt når ut til media og de som står mer alene.   

Anonymkode: 15f58...f76

Det er jeg helt enig i, jeg støtter ikke spleis av denne typen, systematisk svikt i ett system må ryddes opp i. Det er viktig at problemstillingen belyses, nettopp av den grunn, ikke for å kun gi en av mange en løsning som ikke endrer noe. 

Anonymkode: 8532b...496

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er opp til deg å forsørge dem, så lenge du gjør det med egen lønn og ikke skattebetalernes penger. Etter loven har du ingen forsørgerplikt. JEG har ikke lyst til å betale skatt for to friske voksne mennesker jeg ikke kjenner. 

Du kan bare slappe helt av, om du ikke er i samme situasjon som Røkke eller Stordalen så vil dine usle skattepenger knapt dekke de sosiale utgiftene staten Norge har på ditt liv fra vugge til grav. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kan bare slappe helt av, om du ikke er i samme situasjon som Røkke eller Stordalen så vil dine usle skattepenger knapt dekke de sosiale utgiftene staten Norge har på ditt liv fra vugge til grav. 

Hele systemet er med alderspensjon er bygget opp som et pyramidespill der "ingen" betaler nok skatt til å dekke egne pensjons og helseutgifter. Det gjør ikke skattepengene "ussle", til sammen utgjør de mye, men du har rett i at de for mangecav oss ikke er nok.

Anonymkode: f5d85...686

Skrevet

Som utleier selv ville jeg nå i alle fall ikke valgt å leie ut til folk fra samme land rett og slett fordi man kan risikere å ikke bli kvitt de om man sier de opp og de får 3månder på seg. 

Anonymkode: 7cea3...b98

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg syns det er tragisk at systemet er så firkantet. De tjente 15 000,- for mye i året til å få fortsette å bo i leiligheten de hadde bodd i i ti år! Litt over 1000kr mnd. Det er ikke akkurat noe å leve et luksusliv av akkurat?! De fikk også avslag på startlån fra kommunen til å kjøpe seg egen bolig fordi de tjente for lite!! De har jo ikke sjans til å leve et normalt liv når de står mellom barken og veden. Bare tragisk. Og så å bli satt på gaten i - 10 grader, nei vet du hva. Det er bare hjerterått. 

Jeg har støttet dem med litt penger. Jeg håper de kan bruke pengene til egenkapital så de får kjøpt seg egen bolig. 

Anonymkode: 43e4a...d4d

Da må de leie en vanlig leilighet da, som mange andre må.

Anonymkode: 4304d...c4e

Skrevet

Den familien har virkelig skutt gullfuglen

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Den familien har virkelig skutt gullfuglen

Enig! Greit å si opp jobben, fremfor å søke etter mer jobb, eller gå gjennom systemet med sykemelding, behandling osv. For da kan man regne med å komme under grensen for å beholde boligen.. Og så få 1,5 mill av naive mennesker.. 

"Mohamed Jama sa ved nyttår opp sin 15 prosent stilling som taxisjåfør, av helsemessige årsaker. Familien lever på mors uføretrygd og arbeidsavklaringspenger."

De har over 600000 kr i året. De ER ikke fattige. Er det dyrt å bo i Oslo, så må man ut av byen. Det er fullt mulig å leve greit på det beløpet. Dessuten er 2 av barna voksne. Jeg fikk heller ikke noe av mine foreldre etter jeg flyttet ut som 19 åring. Hadde jeg bodd hjemme, så hadde jeg selvfølgelig bidratt. Nettopp fordi mine foreldre ikke hadde god råd. De hadde vesentlig mindre enn denne familien. Jeg blir helt oppgitt av at dette er blitt en så stor sak. De er jo ikke fattige, de vil bare ikke flytte. I-lands problem.

Anonymkode: bd997...5d5

Skrevet

Men du ser ikke at å betale for tomgods vil velte systemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...