Gå til innhold

Hva tenker dere om saken med familien som ble kastet ut av en kommunal bolig i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Voldsom trang etter å finne noe å kritisere de for her. Den forstår jeg virkelig ikke. 

Nå viste det seg ved gjennomgang av saken at det var kritikkverdig. Det er drøyt å sende fullt utrustet politi og kaste en familie med barn på gaten i 10 minus. Midt i en pandemi. 

Anonymkode: 8532b...496

Dei var varsla om utkastelsen, dei kunne ordna seg noko anna om dei hadde gidda. No får dei seg billig hus resten av livet. Jippi.

Anonymkode: e230c...d29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes kanskje det hadde vært greit snart med noen grenser på Spleis. F.eks så ville 50.000 holde langt til depositum og en måneds husleie. Over 1 mill vil være med på å øke aggresjonen til folk flest, kjenner selv at jeg koker over siden det er mye som skurrer i denne saken. 

Anonymkode: 7cea3...b98

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Dei var varsla om utkastelsen, dei kunne ordna seg noko anna om dei hadde gidda. No får dei seg billig hus resten av livet. Jippi.

Anonymkode: e230c...d29

Unner du ikke andre å bo billig? Eller er det bare utlendinger som ikke fortjener det?

Anonymkode: 98323...fae

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Synes kanskje det hadde vært greit snart med noen grenser på Spleis. F.eks så ville 50.000 holde langt til depositum og en måneds husleie. Over 1 mill vil være med på å øke aggresjonen til folk flest, kjenner selv at jeg koker over siden det er mye som skurrer i denne saken. 

Kan du forklare meg hvorfor det er et problem at folk ønsker å hjelpe akkurat denne familien? Hvorfor plager det deg at folk har tatt EGNE VALG om å bidra til spleis? Det er nemlig ingen som blir tvunget til slikt.

Er det bare ren misunnelse?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kan du forklare meg hvorfor det er et problem at folk ønsker å hjelpe akkurat denne familien? Hvorfor plager det deg at folk har tatt EGNE VALG om å bidra til spleis? Det er nemlig ingen som blir tvunget til slikt.

Ikke meg du spør, men saken er så ensidig fremstilt at det er på grensen til svindel.

Anonymkode: 4304d...c4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men du ser ikke at å betale for tomgods vil velte systemet?

Anonymkode: 3fd5b...71f

Jeg kaller INGEN mennesker for tomgods. Ikke deg, engang. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men her er det privatmennesker som har valgt å hjelpe? Hvorfor skal det settes en grense for det? Hvorfor skal andre folk bli aggressive over at noen får hjelp? Det er verken stat eller kommune som gir dem penger, men frivillige personer som ønsker å hjelpe. Skal du sette premissene for hvem jeg skal hjelpe økonomisk?  I så fall, hvorfor det? 

Anonymkode: cb50b...8fa

Skrevet

Ikke meg du spør, men saken er så ensidig fremstilt at det er på grensen til svindel.

Hvem svindler? Naboer som har gått ut offentlig med dette?  

Skrevet

Hvem svindler? Naboer som har gått ut offentlig med dette?  

De som lager en ensidig tåredryppende historie på spleis

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil ikke tro at det bare er misunnelse hos folk. Men slike spleis situasjoner, kan øke svindel. Alle bør vite hva man bruker pengene til, og ikke bli lurt av fakta som ikke er sanne. Det er en kjent sak at mange svindler til deg penger av godtroende folk. Og spleis er en ypperlig tjeneste for slike.

Anonymkode: bd997...5d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De som lager en ensidig tåredryppende historie på spleis

Men dette er ikke ensidig tåredryppende historie på spleis? Det er nøye beskrevet av naboer i medier, og kommunen har gått ut og innrømmet saksfeil.

Hvem er verd en spleis i dine øyne da? Hva er kriteriene? 

Skrevet

Når jeg ser på bildene av utkastelsen så ser jeg ikke en enste politi med våpen eller skjold (foruten smitteskjold foran ansiktet da)

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men dette er ikke ensidig tåredryppende historie på spleis? Det er nøye beskrevet av naboer i medier, og kommunen har gått ut og innrømmet saksfeil.

Hvem er verd en spleis i dine øyne da? Hva er kriteriene? 

Andre naboer beskriver andre sider av saken, men det blir ikke slått stort opp i mediene.

Skrevet

Jeg tenker at denne saken viser hvor stor makt media har. Og ikke minst hvor stor makt enkelte på SoMe har til å frontene få oppmerksomhet om enkeltsaker. 

nå er det TV2 og Avisa Oslo som har kjørt saken primært. Redaktøren i avisa er gift med journalisten i TV2 som frontet saken der... Det ble i utgangspunktet fokusert på at de ble KASTET UT I KULDA MED BARN, mens det manglet helt informasjon om hvorfor de ble kastet ut. 

Jeg er egentlig glad vi har regler, rutiner og et byråkrati som er opptatt av å følge  det som er vedtatt. Man kan gjerne kritisere de enkelte reglene, men å hause seg opp over at byråkratiet velgerne følge disse framfor en saksbehandling basert på egne følelser, synsing og meninger vil føre oss på ville veier. 

Det er selvfølgelig ikke slik at denne familien plutselig en dag får namsmannen på døra og blir kastet ut. Dette har vært en langvarig prosess med flere vedta, purringer, utsettelser osv. 

Flere av barna er voksne, far i huset har valgt å si opp sin stilling, de ønsker ikke å flytte ut av skolekretsen.... for meg er det her altfor mye som skurrer og altfor mange som hopper på lettvinte fremstillinger om en stakkars familie som plutselig står på bar bakke i kulda.

kommunale boliger er mangelvare. De tildeles etter behov. Og når familiens behov forandrer deg må man også regne med å flytte. Feks er det andre behov for en familie med 5 små barn og en familie med færre mindreårige barn. 

Jeg aner ikke hva som er riktig i denne saken. Men at folk får avslag på kommunal bolig eller må flytte fra kommunal bolig skjer hver eneste dag - uten at slike saker får oppmerksomhet i hverken media eller på spleis. Folk får ubehagelige vedtak fra byråkratiet hver eneste dag. Barnefamilier flytter og bytter skolekrets hver eneste dag - uten at det sees på som negativt nødvendigvis. Å ha et «brutalt» og uhildet byråkrati bør sees på som et gode i samfunnet da alternativet ville vært uholdbart. Og så får man heller konsentrere seg om å følge og klage på vedtak som er basert på manglende opplysninger eller feil anvendelse av reglene framfor å hoppe på tåredryppende enkeltsaker hvor man ikke sitter med bakgrunnsinformasjon. 

Anonymkode: 1b9aa...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at denne saken viser hvor stor makt media har. Og ikke minst hvor stor makt enkelte på SoMe har til å frontene få oppmerksomhet om enkeltsaker. 

nå er det TV2 og Avisa Oslo som har kjørt saken primært. Redaktøren i avisa er gift med journalisten i TV2 som frontet saken der... Det ble i utgangspunktet fokusert på at de ble KASTET UT I KULDA MED BARN, mens det manglet helt informasjon om hvorfor de ble kastet ut. 

Jeg er egentlig glad vi har regler, rutiner og et byråkrati som er opptatt av å følge  det som er vedtatt. Man kan gjerne kritisere de enkelte reglene, men å hause seg opp over at byråkratiet velgerne følge disse framfor en saksbehandling basert på egne følelser, synsing og meninger vil føre oss på ville veier. 

Det er selvfølgelig ikke slik at denne familien plutselig en dag får namsmannen på døra og blir kastet ut. Dette har vært en langvarig prosess med flere vedta, purringer, utsettelser osv. 

Flere av barna er voksne, far i huset har valgt å si opp sin stilling, de ønsker ikke å flytte ut av skolekretsen.... for meg er det her altfor mye som skurrer og altfor mange som hopper på lettvinte fremstillinger om en stakkars familie som plutselig står på bar bakke i kulda.

kommunale boliger er mangelvare. De tildeles etter behov. Og når familiens behov forandrer deg må man også regne med å flytte. Feks er det andre behov for en familie med 5 små barn og en familie med færre mindreårige barn. 

Jeg aner ikke hva som er riktig i denne saken. Men at folk får avslag på kommunal bolig eller må flytte fra kommunal bolig skjer hver eneste dag - uten at slike saker får oppmerksomhet i hverken media eller på spleis. Folk får ubehagelige vedtak fra byråkratiet hver eneste dag. Barnefamilier flytter og bytter skolekrets hver eneste dag - uten at det sees på som negativt nødvendigvis. Å ha et «brutalt» og uhildet byråkrati bør sees på som et gode i samfunnet da alternativet ville vært uholdbart. Og så får man heller konsentrere seg om å følge og klage på vedtak som er basert på manglende opplysninger eller feil anvendelse av reglene framfor å hoppe på tåredryppende enkeltsaker hvor man ikke sitter med bakgrunnsinformasjon. 

Anonymkode: 1b9aa...f5f

Kommunen har innrømmet saksbehandlingsfeil. Det betyr ingenting? 

Og at andre saker ikke får samme oppmerksomhet skal da ikke holdes mot denne familien? 

Jeg fatter ikke at noen kan ha problemer med at andre mennesker får hjelp, det er fritt frem å både bidra og ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Andre naboer beskriver andre sider av saken, men det blir ikke slått stort opp i mediene.

Men hva mener du bør være kriteriene for å få penger via Spleis da? Og hvem skal passe på at disse blir overholdt? Hvem skal sette seg til doms over hvem jeg gir en hundrelapp til?

(Jeg har ikke støttet denne spleisen så jeg diskuterer kun på generelt grunnlag)

Skrevet
KellyTaylor skrev (20 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/dramaet-pa-toyen-har-flere-sider-fikk-flere-tilbud-om-hjelp-for-utkastelsen/s/12-95-3424089384

Hi har et poeng med flere andre som har kommentert her inne. Saken har flere sider og ALT bør belyses.

Selvsagt bør den det, men hva folk velger å gi penger til er ikke noe vi har noe med. Jeg tenker at de fleste som gir tar en vurdering om hvilke saker de ønsker å støtte. Jeg syns ikke at det er innfor å diskutere denne familien helt ned til hvorfor noen er ufør og hvem som bor hvor.  

Skrevet

Vi er fem i familien og tjener tilsammen 400.000 i året. Ser ingen står med penger til oss. Men så bor vi oss ikke ihjel heller slik denne familien gjør. På tide å flytte til noe billigere kanskje?

Anonymkode: 004bf...536

Skrevet

"Til sammenligning ligger det flere leiligheter ute på Tøyen med høy standard og nær samme størrelse til omtrent samme pris. Én treroms leilighet på Tøyen med høy standard på 76 kvm og to soverom ligger i skrivende stund ute for 17.000 kroner i måneden. En stor toroms på 78 kvm med balkong, parkering og tilgang på hage ligger ute til 18.000 kroner måneden." NETTAVISEN

Anonymkode: 3fd5b...71f

Skrevet
KellyTaylor skrev (26 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/dramaet-pa-toyen-har-flere-sider-fikk-flere-tilbud-om-hjelp-for-utkastelsen/s/12-95-3424089384

Hi har et poeng med flere andre som har kommentert her inne. Saken har flere sider og ALT bør belyses.

Enig. Jeg har medfølelse med familien, men det er viktig å få frem alle sider. Det blir litt som den saken med hunden som bet som gikk som en tåredryppende historie i media nylig. Når perspektivene er på plass blir helhetsbildet annerledes. 

Anonymkode: 8311b...bef

Skrevet

Bare fortsett å irritere dere røde og grønne, det endrer ikke pengene familien har fått og giverviljen til andre.

Jeg har gitt penger og gleder meg over at så mange andre også har gjort det. Dette er ingen svindel, vi har gitt frivillig. Jeg trenger ikke å få belyst hver eneste lille detalj i saken, jeg unner denne familien en trygg og stabil fremtid.

Hvis noen andre her føler at de er i en sammenlignbar situasjon, er det bare å opprette en spleis dere også. 

Anonymkode: f2d7c...983

Skrevet

Spesielt at han ikke vil uttale seg til andre media enn TV2 også som pisser han opp etter ryggen. Vil denne familien nå få hele dette beløpet? Kan de bruke det på hva de vil? F.eks.. sommerferie til Somalia for å kunne omskjære døtrene om de har noen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Her var det mye sure mennesker. HVORFOR irritere seg over at private givere har gitt penger til de? Det plager da ingen? Eneste grunnene jeg kan komme opp med er misunnelse eller rasisme. Ingen av delene er gode egenskaper. 

Anonymkode: 35ea0...67d

Jeg er ikke rasist, er utlending selv og har mørkhudede i familien. Det jeg reagerer på er at opplysningene som kom frem først ikke stemmer overens med hva som egentlig er saken. De har vist i over et år at de måtte ut av leiligheten. Alle 5 barna bor heller ikke hjemme, de to eldste er over 20 år. Men de fremstiller det som om at alle 5 barna bodde hjemme og ble kastet på gaten sånn helt plutselig. Hvis du leser i avisen idag så kommer der frem mye mer enn hva familien har sagt. De har lurt til seg 1,5 mill, de burde skamme seg. Og nei, jeg er verken misunnelig eller rasist, er så lei av at rasist kortet blir trukket frem med en gang man er kritisk eller uenig med en mørkhuded!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kommunen har innrømmet saksbehandlingsfeil. Det betyr ingenting? 

Og at andre saker ikke får samme oppmerksomhet skal da ikke holdes mot denne familien? 

Jeg fatter ikke at noen kan ha problemer med at andre mennesker får hjelp, det er fritt frem å både bidra og ikke. 

Fordi man ikke har kunnet ta et INFORMERT valg om man vil gi eller ikke.

Vil du gi penger til meg også? Du skjønner, jeg vil gjerne si opp jobben min og være hjemme med barna, og det har jeg ikke råd til.

Anonymkode: 9ca05...ea5

Skrevet

De nekter å flytte og blir belønnet med over 1,5 millioner kroner, mens 16 barnefamilier i Oslo som innfrir kravene, står i kø for å få kommunal leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...