Gå til innhold

Flere som har hatt gutter i 8-9. klasse som er umotivert/ukonsentrert for å lese fagtekst? Noen ungdomsskolelærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på 13 år klarer ikke å konsentrere seg om å lese en tekst i feks KRLE, samfunnsfag mm. Han gjør det bra på prøver etc, men det er fordi vi må rett og slett hjelpe han å trekke ut det viktigste de skal kunne. Han er god på å pugge, lære seg det viktigste.

Men, det å lese fra perm til perm (kapittelet) for å bli kjent med innholdet, han svever allerede etter første avsnitt. Klarer ikke fokusere. Jeg blir jo bekymra i forhold til at han har dårlig konsentrasjon og klarer ikke å holde fokus på en tekst. Hvis han velger høyere utdanning en dag vil jo dette bli et kjempe problem?

Noen med erfaring? Vil dette bli bedre etterhvert som han modnes? 

Han trenger sikkert å bli litt eldre, lære gode lesestrategier mm.....men lite mottakelig når jeg prøver å vise han ulike strategier.

Anonymkode: 276b4...5d1

Fortsetter under...

Skrevet

Min erfaring er at det går seg til, etterhvert får de mer motivasjon og ro i kroppen, og klarer samle seg om at de må lese dette for å få resultatet de ønsker.

Men det kan ta litt tid.

Eldste her var 19 år før han var i stand til å fokusere på skole skikkelig. Heldigvis tok han yrkesfag og fagbrev så skolen ble litt mer praktisk i de årene han var minst motivert. Etter at han hadde fått fagbrev søkte han seg til påbygg og får gode karakterer der, veldig motivert nå for videre skolegang og mye mer motivert til å lese det som må leses for å nå målet sitt.

Anonymkode: 9bc86...a3a

Skrevet

Trøst deg med at han ikke er alene... det å kunne lese en tekst er en ferdighet dagens unge begynner å miste. «Lesekondis» eksisterer snart ikke lenger.

Anonymkode: 486af...adb

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Trøst deg med at han ikke er alene... det å kunne lese en tekst er en ferdighet dagens unge begynner å miste. «Lesekondis» eksisterer snart ikke lenger.

Hvordan skal de klare å ta seg høyere utdanning da hvis det er det som er målet? Alle kan ikke ta yrkesutdanning etc heller...

Skrevet

Ja, de modnes. Den alderen er utfordrende, ungdomsskolen var både for min egen del og for ungdommen definitivt tiden hvor motivasjon var på det laveste. Det endrer seg en del på videregående, når pensum gir mening og er interessant.

Jeg forstår veldig godt at de ramler av underveis i teksten. Selv jeg som voksen, som leser raskt og kan fint pløye meg gjennom store mengder tungt fagstoff, var frustrert da jeg skulle hjelpe ungdommen. Er vi bakpå i undervisningen, lurer jeg på mange ganger. Noen av tekstene er virkelig bare for spesielt interesserte, det gir jo ingen nytte i livet, annet enn å lære at du skal bruke mye tid på noe som ikke gir mening. 

Da jeg gikk på skolen, var jeg så heldig å få en lærer som valgte en annen tilnærming. Hans mantra var, spiller ingen rolle hva du leser, bare du leser. Selv Donald er lesetrening. Klassen vår utmerket seg med et svært godt snitt. 

Dette med lesekondis synes jeg er interessant. Er det ett mål i seg selv å lære at det er viktig å bruke timesvis på noe du aldri får bruk for bare fordi du skal? Jeg har aldri sett nytten i dette. 

Anonymkode: 615f9...6af

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, de modnes. Den alderen er utfordrende, ungdomsskolen var både for min egen del og for ungdommen definitivt tiden hvor motivasjon var på det laveste. Det endrer seg en del på videregående, når pensum gir mening og er interessant.

Jeg forstår veldig godt at de ramler av underveis i teksten. Selv jeg som voksen, som leser raskt og kan fint pløye meg gjennom store mengder tungt fagstoff, var frustrert da jeg skulle hjelpe ungdommen. Er vi bakpå i undervisningen, lurer jeg på mange ganger. Noen av tekstene er virkelig bare for spesielt interesserte, det gir jo ingen nytte i livet, annet enn å lære at du skal bruke mye tid på noe som ikke gir mening. 

Da jeg gikk på skolen, var jeg så heldig å få en lærer som valgte en annen tilnærming. Hans mantra var, spiller ingen rolle hva du leser, bare du leser. Selv Donald er lesetrening. Klassen vår utmerket seg med et svært godt snitt. 

Dette med lesekondis synes jeg er interessant. Er det ett mål i seg selv å lære at det er viktig å bruke timesvis på noe du aldri får bruk for bare fordi du skal? Jeg har aldri sett nytten i dette. 

Enig i det du skriver. Ungdomsskolen er tøff i forhold til mye og ikke minst er disse tenåringskroppene/hodene i en ekstrem forvandling. Mye skjer i løpet av 10 trinn og videre....

Annonse

Skrevet

Handler jo og om å klare å sette seg inn i skriftlig materiale og ha litt "stamina". Nettet har gjort oss alle mindre utholdende, ting skal gå fort, poenget skal komme kjapt og er stoffet litt utilgjengelig så er det noe galt med undervisningen. 

Skrevet

Det første dere bør gjøre et å få sjekket synet hans. Enten trenger han briller som kan avlaste øynene når han leser eller så får dere utelukket at det er noe med synet. 

Det andre er at lesing, sin det meste andre, krever øvelse. Ingen blir gode på å lese hvis de ikke øver seg. Det bør de begynne med fra 1. klasse og det de leser bør tilpasses alder og lesenivå. Donald er veldig mye bedre enn å ikke lese i det hele tatt, men det hjelper lite å lese litt Donald hvis målet er å lese tettskrevne fagboksider effektivt, så innen ungdomsskolen bør lesenivået være høyere. Samtidig er det aldri for sent å begynne, så få han til å lese. Hvis dere må hjelpe han å lese effektivt til prøver, så må dere finne noe enklere som han kan leser selv for å øve. Om det er Donald som er det han klarer å lese samtidig som han får med seg det han leser, så er det der nivået han må øve på nå og så øke nivået etterhvert. 

Anonymkode: 2b86f...4fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvordan skal de klare å ta seg høyere utdanning da hvis det er det som er målet? Alle kan ikke ta yrkesutdanning etc heller...

Nei det er jo mye av problemet, og forelesere på universitetene har jo lenge varslet om at nye studenter har liten evne til å sette seg inn i og «fortære» fagstoff.

Man skal virkelig ikke undervurdere viktigheten av at barn og unge leser. Og da ikke bare på internett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hva er det du tenker på som kunnskap elevene aldri får bruk for? Jeg har 2 barn på ungdomsskolen nå og kan ikke si jeg har lagt merk til noe i den kategorien.

Anonymkode: 3f768...a25

Skrevet

Jeg har en sønn som nå går i 10. klasse, og vi har lest til prøver sammen med ham siden han begynte å ha prøver en eller annen gang på mellomtrinnet. Han klarer fortsatt ikke selv å "fortære" 35 sider med f.eks. Krle eller samfunnsfag. Jeg tar første gjennomlesing sammen med ham, vi blir enige om hva som er det sentrale / kjernen i det han leser, og så fortsetter han selv (men vi snakker mye underveis og han faller ofte ut). I noen fag legger lærerne ut pp-er som dekker det vesentlige, da er det lettere, da konsentrerer han seg om dette. Jeg ahr anbefalt ham å søke yrkesfag, jeg vuderer det slik at han ikke er moden for studiespes. Kanskje blir det bedre etter hvert, og da kan han eventuelt ta påbygg og få studiekompetanse. Han har gode karakterer, kun 5-ere og 4-ere. 

Skrevet
hysterika skrev (57 minutter siden):

Jeg har en sønn som nå går i 10. klasse, og vi har lest til prøver sammen med ham siden han begynte å ha prøver en eller annen gang på mellomtrinnet. Han klarer fortsatt ikke selv å "fortære" 35 sider med f.eks. Krle eller samfunnsfag. Jeg tar første gjennomlesing sammen med ham, vi blir enige om hva som er det sentrale / kjernen i det han leser, og så fortsetter han selv (men vi snakker mye underveis og han faller ofte ut). I noen fag legger lærerne ut pp-er som dekker det vesentlige, da er det lettere, da konsentrerer han seg om dette. Jeg ahr anbefalt ham å søke yrkesfag, jeg vuderer det slik at han ikke er moden for studiespes. Kanskje blir det bedre etter hvert, og da kan han eventuelt ta påbygg og få studiekompetanse. Han har gode karakterer, kun 5-ere og 4-ere. 

Slik gjør vi det også. 

Skrevet

Hva er det du tenker på som kunnskap elevene aldri får bruk for? Jeg har 2 barn på ungdomsskolen nå og kan ikke si jeg har lagt merk til noe i den kategorien.

Anonymkode: 3f768...a25

Alt fra nynorsk til Karins jul til remoulade-madder. For umodne gutter i den alderen er det klart at det ikke gir annen mening enn at noen har bestemt at dette skal du kunne noe om. Pensum i seg selv er virkelig usigelig kjedelig, ikke et spesielt godt utgangspunkt for læring. Skal du lære et barn om økonomi, må du lage et budsjett som er relatert til hva økonomi betyr for de. Ukepenger og is, ikke salgsinntekter og varekostnader. 

Diskusjon hva som bør være pensum får bli en annen. Hele poenget mitt her er at å fordype seg i noe, analysere, vurdere, videreformidle og presentere blir noe helt annet når eleven ser en direkte nytte og kobling av kunnskapen de opparbeider seg. Så er vi på veldig forskjellig nivå her. En elev kan fint lese Knut Hamsund. En annen er på Donald. 

Annonse

Skrevet

Mange veier til mål. Min gutt er faglig over gjennomsnittet, får bra karakterer. Men han går i 8 klasse, hormoner og alt som skjer. Lekser fikser han selv, men vi hjelper han å øve, konkretisere og trekke ut det viktigste stoffet til prøver. Bruker masse tid på dette og med så gode resultater han har fått siste 2-3 måneder vokser selvtilliten på skolen (som var borte).

Jeg kunne likevel ønske at skolen la mye mer vekt på ulike lesestrategier og læringsstrategier for elevene fra de er små, spesielt viktig fra ungdomsskolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Alt fra nynorsk til Karins jul til remoulade-madder. For umodne gutter i den alderen er det klart at det ikke gir annen mening enn at noen har bestemt at dette skal du kunne noe om. Pensum i seg selv er virkelig usigelig kjedelig, ikke et spesielt godt utgangspunkt for læring. Skal du lære et barn om økonomi, må du lage et budsjett som er relatert til hva økonomi betyr for de. Ukepenger og is, ikke salgsinntekter og varekostnader. 

Diskusjon hva som bør være pensum får bli en annen. Hele poenget mitt her er at å fordype seg i noe, analysere, vurdere, videreformidle og presentere blir noe helt annet når eleven ser en direkte nytte og kobling av kunnskapen de opparbeider seg. Så er vi på veldig forskjellig nivå her. En elev kan fint lese Knut Hamsund. En annen er på Donald. 

Så er jo også norskfaget et eksempel på et dannelsesfag. De skal utfordres, de skal prøve seg på klassikere og lære ting de ikke helt ser at er nyttig akkurat her og nå.

Det er veldig forskjellig hva barna har med seg av bagasje også, noen har vært mye på teater og museum og har kanskje lest mye hjemme, for andre er kanskje det de eksponeres for via skolen det eneste. 

Så jeg er ikke enig i at de lærer så mye som er "unødvendig"

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei det er jo mye av problemet, og forelesere på universitetene har jo lenge varslet om at nye studenter har liten evne til å sette seg inn i og «fortære» fagstoff.

Man skal virkelig ikke undervurdere viktigheten av at barn og unge leser. Og da ikke bare på internett.

Haha, denne diskusjonen har jeg ofte med klassen min. De går en spesiell linje over fire år i stedet for tre (TAF) og er typisk sterke i realfag, men mindre i humanistiske fag. De "krangler" mye med meg rundt all lesingen og skrivingen jeg tvinger dem til, synes det er tullete og unødvendig når de skal bli sivilingeniør i byggteknisk fag ol. å lese Ibsen, Obstfelder og Solstad, og ikke minst fordypningsemnet. Jeg må stadig minne dem om at dette ikke bare handler om dannelse, men også forberedelser til studier og arbeidsliv. Det å kunne fordype seg i stoff, å redigere egne tekster, lage førsteutkast, andreutkast osv. og stadig gjøre forbedringer. Jeg tror det begynner å skli inn nå, men så er de blitt 19-20 år også, så kanskje det er på tide! 😉

Anonymkode: 985cb...a98

Skrevet
Nyttårs barn skrev (18 minutter siden):

Så er jo også norskfaget et eksempel på et dannelsesfag. De skal utfordres, de skal prøve seg på klassikere og lære ting de ikke helt ser at er nyttig akkurat her og nå.

Det er veldig forskjellig hva barna har med seg av bagasje også, noen har vært mye på teater og museum og har kanskje lest mye hjemme, for andre er kanskje det de eksponeres for via skolen det eneste. 

Så jeg er ikke enig i at de lærer så mye som er "unødvendig"

Avhenger sikkert av hva en definerer som nødvendig. Jeg har aldri i hele mitt liv hatt nytte av nynorsk eller Karins jul. Jeg skjønner at det er viktig for noen som har interesse. Tid er også en ressurs og den er begrenset. 

Selv er jeg utdannet innen økonomi. Mye av det jeg jobber med, trenger ikke mannen i gata å sette seg inn i. Samtidig er vi alle ansvarlig for egen skattemelding, så noen grunnkunnskaper her ville nok ikke vært så dumt. For å ta ett eksempel, her er det sikkert tusenvis. 

Skrevet

Avhenger sikkert av hva en definerer som nødvendig. Jeg har aldri i hele mitt liv hatt nytte av nynorsk eller Karins jul. Jeg skjønner at det er viktig for noen som har interesse. Tid er også en ressurs og den er begrenset. 

Selv er jeg utdannet innen økonomi. Mye av det jeg jobber med, trenger ikke mannen i gata å sette seg inn i. Samtidig er vi alle ansvarlig for egen skattemelding, så noen grunnkunnskaper her ville nok ikke vært så dumt. For å ta ett eksempel, her er det sikkert tusenvis. 

Jeg tipper at du ikke bare leste "Karens jul", men analyserte den? Og det å bli vant til å analysere er nyttig for alle, uansett.  😊

Anonymkode: 985cb...a98

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Novella heter «Karens jul» 😊

Det fine med grunnskolen er at den ikke ser på mennesker som utelukkende arbeidsmaur som kun trenger å lære det de trenger for å utføre en jobb. Skolen handler også om dannelse og skal gi alle, uansett bakgrunn og hva de skal jobbe med, en felles kunnskapsbase og kulturell og historisk forståelse slik at medlemmene av samfunnet har en felles forståelsesramme. Ved å lese litteratur som f.eks Karens jul lærer elevene mye om kultur, historie, menneskesyn osv. Å lære å tolke og analysere tekster er kanskje det aller, aller viktigste barn og unge lærer i dagens samfunn.

Det ville jo vært veldig rart om norske barn og unge var de eneste i verden som ikke kunne noe om egen og generell litteraturhistorie. DA snakker vi ukultivert potetfolk (ref. Öde Nerdrum) da!

Igjen: «Folkeskolen» skal ikke utdanne arbeidere. Den skal levere fra seg dannede mennesker med felles forståelsesgrunnlag og  som har lært nok av det grunnleggende til å kunne tilegne seg mer spissa kunnskap på universitetene og høyskolene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Novella heter «Karens jul» 😊

Det fine med grunnskolen er at den ikke ser på mennesker som utelukkende arbeidsmaur som kun trenger å lære det de trenger for å utføre en jobb. Skolen handler også om dannelse og skal gi alle, uansett bakgrunn og hva de skal jobbe med, en felles kunnskapsbase og kulturell og historisk forståelse slik at medlemmene av samfunnet har en felles forståelsesramme. Ved å lese litteratur som f.eks Karens jul lærer elevene mye om kultur, historie, menneskesyn osv. Å lære å tolke og analysere tekster er kanskje det aller, aller viktigste barn og unge lærer i dagens samfunn.

Det ville jo vært veldig rart om norske barn og unge var de eneste i verden som ikke kunne noe om egen og generell litteraturhistorie. DA snakker vi ukultivert potetfolk (ref. Öde Nerdrum) da!

Igjen: «Folkeskolen» skal ikke utdanne arbeidere. Den skal levere fra seg dannede mennesker med felles forståelsesgrunnlag og  som har lært nok av det grunnleggende til å kunne tilegne seg mer spissa kunnskap på universitetene og høyskolene.

Hehe, var det jeg kom på i farten 😅 Karens jul 👌🏻

Jeg er ikke ute etter en pensumdebatt. Det jeg ser, og har opplevd selv, er at det å fordype seg i noe er langt mer motiverende når det er noe du kan relatere deg til og som gir mening. Det er ikke nødvendigvis kun styrt av et potensielt arbeidsmarked. Hvis målet er å lære analyse, refleksjon og fremføring. Ja, skal du få med de umodne gutta som er midt i puberteten, så er det nok neppe Karens jul som tenner den gnisten. 

Selv om man gjerne skulle avsluttet grunnskolen med en gjeng dannede ungdom som gjør enhver norsklærer varm om hjertet, så er nå virkeligheten ikke fullt så rett frem. Det er mange, spesielt gutter, som ramler av på veien her. Noen gjør det bedre på videregående, både fordi de modnes, men også fordi pensum er noe de kan relatere seg til. Noen ramler helt av og og føler seg dumme og utilstrekkelige, for de passet ikke inn. Før kunne de gå ut i jobb, nå er den muligheten så og si borte. 

Kjenne på mestring og glede er jo verdens beste motivasjon. Selv om ikke skolen skal utdanne arbeidsfolk, kommer vi ikke unna at skolen er det de må gjennom for i det hele tatt bli vurdert som arbeidsfolk. Det jeg ikke synes noe om er at på veien mister vi mange fine folk som kunne vært en stor ressurs. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er ikke ute etter en pensumdebatt. Det jeg ser, og har opplevd selv, er at det å fordype seg i noe er langt mer motiverende når det er noe du kan relatere deg til og som gir mening. Det er ikke nødvendigvis kun styrt av et potensielt arbeidsmarked. Hvis målet er å lære analyse, refleksjon og fremføring. Ja, skal du få med de umodne gutta som er midt i puberteten, så er det nok neppe Karens jul som tenner den gnisten. 

Selv om man gjerne skulle avsluttet grunnskolen med en gjeng dannede ungdom som gjør enhver norsklærer varm om hjertet, så er nå virkeligheten ikke fullt så rett frem. Det er mange, spesielt gutter, som ramler av på veien her. Noen gjør det bedre på videregående, både fordi de modnes, men også fordi pensum er noe de kan relatere seg til. Noen ramler helt av og og føler seg dumme og utilstrekkelige, for de passet ikke inn. Før kunne de gå ut i jobb, nå er den muligheten så og si borte. 

Joda, jeg ser hva du sier, og skolen har en stor utfordring med å motivere ungdom til læring. Nå er der jo kommer nye læreplaner med fokus på dybdelæring, så der er jo lov å håpe at det hjelper å jobbe mindre i overflaten og mer i dybden. Litterære verk kommer man nok ikke utenom i norsken, men lærerne har jo stort fokus på å relatere «gammel» litteratur til nåtiden, blant annet ved å se dem i sammenheng med nyere verk for å sammenligne og se likheter. Serien Skam, som mange unge omfavner, er blant annet blitt mye brukt.

Og ja, vi mangler helt klart alternativer til de som rett og slett ikke fikser skolen. Tidligere kunne de gå ut i jobb, men nå «må» alle gjennom den samme kverna for å ha noen mulighet for jobb i det hele tatt. Det fører både til problemer for den enkelte OG for den videregående skolen som må tilrettelegge for en gruppe som kanskje inne burde vært der i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Kjenne på mestring og glede er jo verdens beste motivasjon. Selv om ikke skolen skal utdanne arbeidsfolk, kommer vi ikke unna at skolen er det de må gjennom for i det hele tatt bli vurdert som arbeidsfolk. Det jeg ikke synes noe om er at på veien mister vi mange fine folk som kunne vært en stor ressurs. 

Det er utrolig synd at vi mister ungdommens motivasjon og sikkert mye som kan legges opp både bedre og annerledes. Når det gjelder litteratur så har mye populær Fantasy også trekk fra gammel litteratur som  sagaer og heltesagn. Så det er en linje der, men sikkert mange lærere som kunne legge opp undervisningen annerledes.

Men jeg er fremdeles uenig i at de lærer så mye som er unødvendig. Det å kunne sette seg inn i en tekst og forstå ting mer i dybden er noe alle vil kunne tjene på. Det er ikke sånn at vi skal sluses inn i yrket vårt uten å ha breddeforståelse. 

Hadde en gang en potensiell kjæreste som aldri hadde lest en bok( bortsett fra faglitteratur) de eneste bøkene i hans bokhylle var bøker om ledelse. Og det synes jeg er litt skummelt. Du må liksom kjenne til handlingen i Peer Gynt. Ihvertfall vite hva det dreier seg om

Skrevet

Hjernen hos disse ungdommene er jo under heftig ommøblering, og prosessen går generelt sett tregere hos gutter enn hos jenter. Utholdenhet og evne til å sette seg inn i fagtekster er sjelden greia for en ungdom i begynnelsen av puberteten. Aksepter det, og alle vil få en hyggeligere ungdomstid. 

Karens Jul og Peer Gynt er da heller ikke egnet for ungdomsskolen. Dette er tekster vi fordyper oss i på vg3. Da har tekstene også sammenheng med historiefaget. Jeg skulle ønske at ungdomsskolen heller tok i bruk nyere ungdomslitteratur, og overlot klassikerne til oss i vgs, når ungdommene faktisk er modne for den type relativt tung litteratur. I ungdomsskolen kunne man gjerne hatt større fokus på å lære og skrive skikkelig, med korrekt tegnsetting og godt ordforråd. 

Anonymkode: 231e6...7f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hjernen hos disse ungdommene er jo under heftig ommøblering, og prosessen går generelt sett tregere hos gutter enn hos jenter. Utholdenhet og evne til å sette seg inn i fagtekster er sjelden greia for en ungdom i begynnelsen av puberteten. Aksepter det, og alle vil få en hyggeligere ungdomstid. 

Karens Jul og Peer Gynt er da heller ikke egnet for ungdomsskolen. Dette er tekster vi fordyper oss i på vg3. Da har tekstene også sammenheng med historiefaget. Jeg skulle ønske at ungdomsskolen heller tok i bruk nyere ungdomslitteratur, og overlot klassikerne til oss i vgs, når ungdommene faktisk er modne for den type relativt tung litteratur. I ungdomsskolen kunne man gjerne hatt større fokus på å lære og skrive skikkelig, med korrekt tegnsetting og godt ordforråd. 

Anonymkode: 231e6...7f4

Enig...og lære studueteknikker, lesestrategier mm

Skrevet
Nyttårs barn skrev (16 minutter siden):

Det er utrolig synd at vi mister ungdommens motivasjon og sikkert mye som kan legges opp både bedre og annerledes. Når det gjelder litteratur så har mye populær Fantasy også trekk fra gammel litteratur som  sagaer og heltesagn. Så det er en linje der, men sikkert mange lærere som kunne legge opp undervisningen annerledes.

Men jeg er fremdeles uenig i at de lærer så mye som er unødvendig. Det å kunne sette seg inn i en tekst og forstå ting mer i dybden er noe alle vil kunne tjene på. Det er ikke sånn at vi skal sluses inn i yrket vårt uten å ha breddeforståelse. 

Hadde en gang en potensiell kjæreste som aldri hadde lest en bok( bortsett fra faglitteratur) de eneste bøkene i hans bokhylle var bøker om ledelse. Og det synes jeg er litt skummelt. Du må liksom kjenne til handlingen i Peer Gynt. Ihvertfall vite hva det dreier seg om

Kan være vi setter forskjellig kriterier når vi snakker om nødvendig. Denne grensen er selvfølgelig umulig å sette 100 %. Men noen ting er vi nok helt enige om, leseforståelse er helt elementært. Da er det viktig å ha en hverdag hvor det å lese gir glede, mål og mening. 

Ser jo selv, når jeg fulgte sønnen gjennom pensum i ungdomsskolen. Får opp noen vage minner om at jeg var innom det selv en gang. Men mesteparten er helt glemt. Da sitter jeg ikke akkurat med følelsen av at dette var nødvendig og interessant. Eneste motivasjon er at du MÅ fordi du skal få gode nok karakterer så du har en reell valgmulighet senere i livet. Den opplevelsen bekreftes noe i bakgrunnen for ny læreplan, hvor nettopp for mange kompetansemål og overfladisk læring er det vi skal bort fra. 

Om vi bare kunne finne den gnisten og motivasjonen hos spesielt de som sliter på skolen, da tror jeg også flere ville i det lange løp lært mer. Litt tilbake til læreren min på barneskolen. Det må jo være noe bak dette, husker fremdeles det var en stor sak at klassen vår kom så godt ut i lesetester. Selv om noen fikk lese Donald.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...