Gå til innhold

Når man tar blodprøve...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er vanskelig å få ut blod. Legen sa at det kunne være at jeg var stresset. Kan det være andre grunner som at man har lite blod ol? 
Litt hypokonder🙈

Anonymkode: a35a4...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og det er vanskelig å få ut blod. Legen sa at det kunne være at jeg var stresset. Kan det være andre grunner som at man har lite blod ol? 
Litt hypokonder🙈

Anonymkode: a35a4...08e

Nei, dersom man klarte å gå til legen på egne ben, har man alltids noen milliliter å bli av med. 

Anonymkode: 9e02e...052

Skrevet

At de har truffet dårlig i blodåren og ikke får godt nok flyt ut. Har skjedd noen ganger med meg også, aldri tenkt at noe er galt ...

Anonymkode: 1fd4c...e14

Skrevet

At du er kald. Lite blod har du neppe, med mindre du akkurat har hatt en massiv blødning. Antagelig legger legen skylda på deg for at han/hun har truffet dårlig. Akkurat som da en frisør jeg var hos skyldte på at hodet mitt var skjevt da hun hadde klippet håret mitt 3 cm kortere på den ene siden enn den andre. 

Anonymkode: 97dec...9d9

Skrevet

Mengden blod du har i kroppen er relativt konstant med mindre du har vært utsatt for et traume f eks og fått en større blødning. Det er flere grunner til dårlig blodflow: man har ikke truffet vene, kanalen for langt mot venevegg og danner sug, ikke staset godt nok... Har aldri noe direkte sammenheng med sykdom.

Anonymkode: d7c12...5e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mengden blod du har i kroppen er relativt konstant med mindre du har vært utsatt for et traume f eks og fått en større blødning. Det er flere grunner til dårlig blodflow: man har ikke truffet vene, kanalen for langt mot venevegg og danner sug, ikke staset godt nok... Har aldri noe direkte sammenheng med sykdom.

Kanylen,  ikke kanalen 😂

Skrevet

Jeg har visstnok vanskelige blodårer, men aner ikke hva som gjør det. Noen ganger kommer det litt før det stopper opp, og noen ganger kommer det ikke noe i det hele tatt. Ofte må de stikke flere ganger og bruke ekstra tynn nål. Men en person på legekontoret her klarer det på første forsøk hver gang med vanlig nål.

Men ingen av de som har slitt med å få det til har nevnt at jeg kan ha for lite blod, så jeg tror nok ikke det er en vanlig grunn. 😛

Anonymkode: 2e514...f0e

Skrevet

Det har like mye med den som stikker, ikke alle er like god til det.

Anonymkode: bee3c...3bc

Skrevet

Kan være at åren kollapser pga at vakuumet er for stort. Kan løses ved å bruke tynnere nål og glass som rommer halvparten. Kan også være at nålen suger seg fast i åreveggen. Da må man justere litt på nålen. Ellers vil dagsformen ha noe å si på hvordan årene oppfører seg. Er du veldig kald, trekker årene seg mer sammen.

Har opplevd å ta blodprøve på en mann med de flotte årene som fortalte at de ikke fikk lagt inn veneflon da han ble hentet av ambulansen dagen før.

Anonymkode: 95c6e...52d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Aldri tatt blodprøver av veldig dårlige, innlagte pasienter eller?

Anonymkode: f6d99...828

Skrevet

Jeg har skjønt jeg kun kan ta blodprøve i høyre arm og jeg må komme i god tid om det er kaldt ute. For er jeg kald så kommer det ikke en dråpe ut. Hjelper også å sitte og stramme hånden mens jeg sitter og venter. 
I venstre hånd er det helt umulig å få noe av, selv om blodårene synes mest der. Har blitt stukket så mange ganger der uten at det kommer noe, eller det kommer noen dråper så er krana lukket igjen. 

Det er ikke noe galt med meg. Frisk og rask,kroppen er bare slik. 

Anonymkode: bf269...edf

Skrevet

Du har mellom 4-6 liter i blod.. Så burde være nok til noen blodprøver.. 

Anonymkode: 0dd9c...768

Skrevet

Du har sikkert bare "vanskelige" blodårer. Jeg må alltid be de om å stikke i en spesiell åre i høyre arm for at de skal  få ut noe. Ellers kommer det kanskje nok til et halvt glass før det stopper. Ble ganske lei av at de måtte stikke flere ganger/begge armer så nå viser jeg de alltid hvilken de må bruke. 

Skrevet

Jeg har skjønt jeg kun kan ta blodprøve i høyre arm og jeg må komme i god tid om det er kaldt ute. For er jeg kald så kommer det ikke en dråpe ut. Hjelper også å sitte og stramme hånden mens jeg sitter og venter. 
I venstre hånd er det helt umulig å få noe av, selv om blodårene synes mest der. Har blitt stukket så mange ganger der uten at det kommer noe, eller det kommer noen dråper så er krana lukket igjen. 

Det er ikke noe galt med meg. Frisk og rask,kroppen er bare slik. 

Anonymkode: bf269...edf

Man skal ikke pumpe med hånden når man skal ta blodprøver! Stoffer som frigjøres når musklene jobber går over i blodbanen og kan påvirke prøvesvaret.

Skrevet

Aldri tatt blodprøver av veldig dårlige, innlagte pasienter eller?

Nå var jo situasjonen en pasient som kommer gående til laboratoriet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nå var jo situasjonen en pasient som kommer gående til laboratoriet.

Har aldri noe direkte sammenheng med sykdom, sa du. Det er feil.

Skrevet

Har aldri noe direkte sammenheng med sykdom, sa du. Det er feil.

Du har ingen innlegg i tråden som handler om sak. Kun innlegg hvor du angriper andre. Hva med å bidra i tråden fremfor å bare gå i angrep?

Anonymkode: 9e02e...052

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...