Gå til innhold

Folkehøgskole, bare for rike?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pobie skrev (35 minutter siden):

Hva hadde du tenkt om en 18-åring som tok opp lån på 100000 kr for en ferietur da? Verdt det pga den fine opplevelsen?

Legger også til at det er kjipt å være den i vennegjengen som ligger ett år etter de andre som gikk rett på utdannelse. Når de er ferdige og skal ut i jobb og tjene penger har den som gikk folkehøgskole fremdeles ett år igjen. 

Ehh.. det var et merkelig argument.  Tar alle i vennegjengen lik utdannelse der du bor? 

Om Lars vil bli barnehagelærer tar det han tre år, og om Lise vil bli lærer tar det fem år..  Så da kan jo Lars gå to år på folkehøgskole,  slik at han kan begynne å jobbe samtidig som Lise. 

Skrevet
Pobie skrev (35 minutter siden):

Hva hadde du tenkt om en 18-åring som tok opp lån på 100000 kr for en ferietur da? Verdt det pga den fine opplevelsen?

Legger også til at det er kjipt å være den i vennegjengen som ligger ett år etter de andre som gikk rett på utdannelse. Når de er ferdige og skal ut i jobb og tjene penger har den som gikk folkehøgskole fremdeles ett år igjen. 

Æhhh... 

Punkt én: Den såkalte vennegjengen fra vgs sprekker opp og spres, temmelig umiddelbart etter skoleslutt i juni. 

Punkt to: Veien videre etter vgs er slett ikke lik  for alle. Noen jobber et år. Noen er i forsvaret. Noen går på folkehøgskole. Noen får ikke karakterer i alle fag, og må ta opp fag som privatist.

Punkt tre: Lengden på studier er svært varierende. 

Men du har kanskje ikke særlig erfaring med studier, kanskje? 

Anonymkode: 1e4b7...01b

Skrevet
Pobie skrev (31 minutter siden):

Vet du, jeg synes faktisk ikke det ville ha vært det dummeste å reise etter VGS heller, jeg, hvis man ser bort ifra situasjonen med Corona akkurat nå. (100 000,- er kanskje litt i overkant, og hvis det er snakk om et år på stranda i Benidorm, så er jeg enig).  

Da jeg var ung (joda, det er noen år siden!), var vi mange som brukte noen måneder på å reise. Vi reiste Afrika på langs, eller i Sør-Amerika eller Sørøst-Asia. Man lærte mye om å klare seg sjøl uten mamma og pappa i nærheten, kultur, språk, og man fikk et annet perspektiv på både Norge og verden.  Slikt er ikke så lett å gjennomføre seinere i livet når man har flere forpliktelser og jobb. 

Dette, i likhet med folkehøgskole, er mer enn bare en 'fin opplevelse', det er med på å forme deg som menneske på en helt annen måte enn hvis man bare går rett igjennom studiekverna. 

Dannelse og livserfaring er viktig, selv om det ikke kan måles i studiepoeng. 

Og - alle i vennegjengen skal vel neppe ta akkurat lik utdannelse som tar akkurat like lang tid uansett? De fleste blir jo spredd for alle vinder i studietida. 

Skrevet (endret)

Skjønner jo at ikke alle tar samme utdannelsen, men jeg hadde mange venner fra vgs som jeg beholdt gjennom studieårene. Jeg brukte et ekstra år på vgs og begynte deretter på bachelor. Da var det faktisk veldig kjipt med alle venner og bekjente fra vgs som også tok bachelor og var ferdig ett år før meg. Jeg var også ekstremt skolelei, så det ekstra året var tungt.

Nei, det gjelder ikke alle, men det gjelder da en god del når veldig mange går rett fra vgs til bachelorstudie. 

Men det var da ikke hovedargumentet mitt, poenget var jo at det er lang tid og veldig mye penger for noe som ikke gir noen fordeler i arbeidslivet senere. Man tjener ikke mer og er ikke mer kvalifisert hvis man har gått folkehøgskole. Bruk pengene på en reise rundt verden for opplevelsens skyld, og bruk utdannelsen til det den er ment for, kvalifikasjoner. 

Endret av Pobie
Skrevet
Pobie skrev (12 minutter siden):

Skjønner jo at ikke alle tar samme utdannelsen, men jeg hadde mange venner fra vgs som jeg beholdt gjennom studieårene. Jeg brukte et ekstra år på vgs og begynte deretter på bachelor. Da var det faktisk veldig kjipt med alle venner og bekjente fra vgs som også tok bachelor og var ferdig ett år før meg. Jeg var også ekstremt skolelei, så det ekstra året var tungt.

Nei, det gjelder ikke alle, men det gjelder da en god del når veldig mange går rett fra vgs til bachelorstudie. 

Men det var da ikke hovedargumentet mitt, poenget var jo at det er lang tid og veldig mye penger for noe som ikke gir noen fordeler i arbeidslivet senere. Man tjener ikke mer og er ikke mer kvalifisert hvis man har gått folkehøgskole. Bruk pengene på en reise rundt verden for opplevelsens skyld, og bruk utdannelsen til det den er ment for, kvalifikasjoner. 

Du høres egentlig bare bitter ut fordi du ikke selv dro på folkehøgskole. Vet om MANGE som har vært på folkehøgskole og ikke én eneste person angrer. Vet derimot om mange som angrer på at de ikke gjorde det.

Vil også påpeke at du tar feil. Det betyr nemlig ekstremt mye for utviklingen av en selv som menneske. Det er plenty av arbeidsgivere som velger å ansette vedkommende som har folkehøgskole fremfor vedkommende som ikke har det, hvis kvalifikasjonene utdanningsmessig er like. Man lærer å bli selvstendig og tilpasningsdyktig på en helt annen måte enn ved vanlige studier, og man vokser enormt mye på et slikt år.

Anonymkode: a4d16...192

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du høres egentlig bare bitter ut fordi du ikke selv dro på folkehøgskole. Vet om MANGE som har vært på folkehøgskole og ikke én eneste person angrer. Vet derimot om mange som angrer på at de ikke gjorde det.

Vil også påpeke at du tar feil. Det betyr nemlig ekstremt mye for utviklingen av en selv som menneske. Det er plenty av arbeidsgivere som velger å ansette vedkommende som har folkehøgskole fremfor vedkommende som ikke har det, hvis kvalifikasjonene utdanningsmessig er like. Man lærer å bli selvstendig og tilpasningsdyktig på en helt annen måte enn ved vanlige studier, og man vokser enormt mye på et slikt år.

Anonymkode: a4d16...192

Jeg var ekstremt skolelei og ville bli ferdig raskest mulig. Hadde overhode ikke noe ønske om folkehøgskole og angrer heller ikke. 

Hvis folk har råd og lyst skal jeg da ikke fortelle folk om de skal gå folkehøgskole eller ikke. Men når noen synes det er for dyrt, det blir for mye gjeld, og de vil helst droppe det, da kan de selvfølgelig velge det helt uten skyldfølelse. 

Skrevet

Det faglige utbyttet fra folkehøgskolen var kanskje ikke så stort, men det var så fint å kunne bruke et år på kreative sysler. 

Jeg synes heller ikke at det året var "det beste i mitt liv", som det ble reklamert for. 

Men allikevel er jeg veldig glad for at jeg fikk der. Lærerikt, og fint med avbrekk fra det seriøse. I mitt profesjonsstudium hadde forøvrig de fleste gått på folkehøgskole. Og mange hadde uansett brukt år på å forberede karakterer. En av mine beste venner er også fra skolen

Jeg ble ferdigutdannet som 27. Nå er jeg 40, og vet godt at det blir mange nok år i arbeidslivet.. 

Anonymkode: c7e4b...258

Skrevet

Jeg har både egne foreldre og svigerforeldre som selv er gamle folkehøgskoleelever. Mamma og svigermor har begge gjennom livet holdt kontakt med venner derfra og de har titt og ofte reist på samlinger for å møte gamle venner fra skolen. De elsket det og mammas aller nærmeste venninne møtte hun på den skolen. Hun er dessuten en helt sentral dame fra min egen barndom. Både jeg og min mann ble oppfordret til å ta et år på folkehøgskole. Ingen av oss ville. Jeg tenker i etterkant at jeg burde ha gjort det og hadde mange venner og venninner som reiste og de hadde det alle helt topp. Nå er min manns onkelbarn på folkehøgskole og det er visst helt topp. Svigerforeldrene mine har sagt at de skal dekke den delen som er lån av summen skolen koster. De vil tilby det samme til guttene her når de selv kommer i den alderen. For å svare på spørsmålet : de er ikke rike. De har greit med penger men er ikke rike. De har bare alltid sagt at de skal bekoste et slikt år. Jeg aner ikke om gutta kommer til å ønske seg et år på folkehøgskole men jeg er på ingen negativ. 

Skrevet
Pobie skrev (5 timer siden):

Så poenget ditt er rett og slett at man ikke skal gå på folkehøyskole? Da er det bedre å bruke pengene på å reise på egenhånd? Det er en litt merkelig holdning, syns jeg. 

En master krever minst femten års skolegang, da kan det være både lurt og lærerikt å ta et års pause for å hente seg inn. 

Anonymkode: 92e59...dfb

Skrevet

En av grunnene til at folkehøyskole er populært er vel muligens feriefølelsen. Man er ikke utslitt og må ha et hvileår som 18-19 åring altså. Og er man det, bør man virkelig gjøre noe med helsen sin. Skal man absolutt lære dannelse etter vgs, så bør ungene i militære.

Skrevet
Pobie skrev (5 timer siden):

Jeg var ekstremt skolelei og ville bli ferdig raskest mulig. Hadde overhode ikke noe ønske om folkehøgskole og angrer heller ikke. 

Hvis folk har råd og lyst skal jeg da ikke fortelle folk om de skal gå folkehøgskole eller ikke. Men når noen synes det er for dyrt, det blir for mye gjeld, og de vil helst droppe det, da kan de selvfølgelig velge det helt uten skyldfølelse. 

Du er faktisk det klassiske eksemplet på en som burde hatt er friår eller et år på folkehøgskole. 

Jeg var også ekstremt skolelei, men året på folkehøgskole ga meg veivalg, troen på meg selv og motivasjon til å velge hovedfagsløp. Uten hovedfag hadde jeg ikke fått jobben jeg har i dag og den lønnen jeg har.. så de 100.000 har jeg fått tilbake. 

Anonymkode: 3c602...712

Skrevet

Det er ikke for rike, men for de som er villig til å bruke studielån på det.

Anonymkode: 6426d...f85

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva, seriøst? For et utrolig merkelig argument, akkurat som om alle tar den samme utdannelsen.

Anonymkode: dd8d5...953

Tja, mange andre tar gjerne et år i militæret også. Og det er ikke uvanlig at man bytter ut venner fra vgs med nye, i hvert fall en del. Det er mange som ikke har en vennegjeng på vgs heller.

Og man får vel deler av summen omgjort til stipend? Jeg ser virkelig ikke problemet her. Noen har kanskje spart opp penger også? Min niese jobbet et år etter vgs og reiste så rundt i 8 mnd før hun begynte på høyere utdanning. Det er ikke problematisk i forhold til hennes venner. De har jo ikke akkurat tatt samme utdanningsløp uansett. Eller tenker du at alle i en vennegjeng må ta samme utdanning, over like mange år og helst få jobb på samme sted, også?

Anonymkode: b2637...578

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

Min sønn har veldig lyst til å gå et år på folkehøgskole etter videregående.  Vi har sjekket en del rundt på nett.. og det er jo utrolig dyrt. 

12-13000 kr i mnd er mer enn hva vi kan bidra med.  

Ja, vet han kan få lån. Men synes det blir galt å sitte igjen med lån på over 100 000 før han har begynt på en utdannelse.  

Ser ut som om han må finne på noe annet et år. 

Anonymkode: a3138...c6d

jeg synes ikke det er dyrt med forhold til det man får igjen , jeg var der og mine foreldre betale vel ca 10.000 i mnd og begge de 2 hadde vanlige lønn

Anonymkode: 36dde...6e7

Skrevet
Pobie skrev (9 timer siden):

Jeg er skoleflink, men var ekstremt skolelei etter videregående. Jeg jobbet i en kjedelig jobb og brukt pengene på tøys og tull. Tror jeg hadde fått mye mer igjen for et år på folkehøyskole.

Etter friåret ble det mange år på universitetet. 10 år faktisk. Ikke på noe tidspunkt var det et problem at vennene mine ikke studerte. Det var strengt tatt motsatt. De fleste i jobb var misunnelige på min frihet som student.

Anonymkode: cb247...bc6

Skrevet

Veldig mange rare argumenter her synes jeg ;)

Sønnen min har hele tiden hatt en plan for hva han ønsker å bli, men etter ungdomsskolen var han så skolelei at hadde han begynt på studiespes da tror jeg nesten han hadde droppet ut...

Han gikk yrkesfag han, i to år, også hadde han tenkt å ta påbygg tredje året. Men han likte tømring veldig godt og tenkte at det var veldig greit å ha en praktisk utdanning i bunnen uansett hva han ønsket å bli senere så han tok læretiden også. Han fikk fagbrev som tømrer før han begynte på påbygg. Dette skoleåret går han påbygg og har gode karakterer, veldig motivert for videre skolegang så det blir høyskole neste år og han tar den utdanningen han alltid har tenkt han skulle ta, men han har også fagbrev som tømrer og det vil jo alltid være greit å ha med seg videre i livet.

Skal man følge logikken til mange her måtte han presset seg gjennom studiespes og begynt rett på sosionom, for det er riktige vei...

Men for han var det ikke det, de er så unge og hverken utdanning eller videre yrkesliv løper da noen steder om de tar noen omveier. De vokser og modnes, finner seg sjæl og alt det der.

Min sønn ønsker å bli sosionom, og det blir han, men han er også tømrer og kan bruke den praktiske utdannelsen til alt fra bytting av vinduer til bygging av veranda senere i livet, kanskje vil han kjøpe seg et oppussingsobjekt, hvem vet. Han har vokst veldig mye på disse årene, og for han var det en helt riktig vei.

For andre kan et år på folkehøyskole gjøre det samme, mange trenger denne tiden til å modnes og bli klar for videre utdanning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Veldig mange rare argumenter her synes jeg ;)

Sønnen min har hele tiden hatt en plan for hva han ønsker å bli, men etter ungdomsskolen var han så skolelei at hadde han begynt på studiespes da tror jeg nesten han hadde droppet ut...

Han gikk yrkesfag han, i to år, også hadde han tenkt å ta påbygg tredje året. Men han likte tømring veldig godt og tenkte at det var veldig greit å ha en praktisk utdanning i bunnen uansett hva han ønsket å bli senere så han tok læretiden også. Han fikk fagbrev som tømrer før han begynte på påbygg. Dette skoleåret går han påbygg og har gode karakterer, veldig motivert for videre skolegang så det blir høyskole neste år og han tar den utdanningen han alltid har tenkt han skulle ta, men han har også fagbrev som tømrer og det vil jo alltid være greit å ha med seg videre i livet.

Skal man følge logikken til mange her måtte han presset seg gjennom studiespes og begynt rett på sosionom, for det er riktige vei...

Men for han var det ikke det, de er så unge og hverken utdanning eller videre yrkesliv løper da noen steder om de tar noen omveier. De vokser og modnes, finner seg sjæl og alt det der.

Min sønn ønsker å bli sosionom, og det blir han, men han er også tømrer og kan bruke den praktiske utdannelsen til alt fra bytting av vinduer til bygging av veranda senere i livet, kanskje vil han kjøpe seg et oppussingsobjekt, hvem vet. Han har vokst veldig mye på disse årene, og for han var det en helt riktig vei.

For andre kan et år på folkehøyskole gjøre det samme, mange trenger denne tiden til å modnes og bli klar for videre utdanning.

Så flott! Jeg er akademiker, og har for det meste har akademikervenner. Hva jeg skulle gjort for å ha kunnet noe om tømring, elektro eller rør.. eller at noen av vennene mine kunne det. Vi er flinke til mye vi asså, men vi er lost når det kommer til oppussing 😅😅😅

Anonymkode: 3c602...712

Skrevet

Jeg har gått på folkehøyskole. Hyggelig, bevares, men komplett bortkastet år. Ville aldri anbefalt det til barna mine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...