Gå til innhold

Folkehøgskole, bare for rike?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har veldig lyst til å gå et år på folkehøgskole etter videregående.  Vi har sjekket en del rundt på nett.. og det er jo utrolig dyrt. 

12-13000 kr i mnd er mer enn hva vi kan bidra med.  

Ja, vet han kan få lån. Men synes det blir galt å sitte igjen med lån på over 100 000 før han har begynt på en utdannelse.  

Ser ut som om han må finne på noe annet et år. 

Anonymkode: a3138...c6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du snur litt på det kan du jo si at dette er en viktig start på guttungens dannelse, og at et lån i den forbindelse er helt ok? 

Anonymkode: 49b22...ede

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Min sønn har veldig lyst til å gå et år på folkehøgskole etter videregående.  Vi har sjekket en del rundt på nett.. og det er jo utrolig dyrt. 

12-13000 kr i mnd er mer enn hva vi kan bidra med.  

Ja, vet han kan få lån. Men synes det blir galt å sitte igjen med lån på over 100 000 før han har begynt på en utdannelse.  

Ser ut som om han må finne på noe annet et år. 

Anonymkode: a3138...c6d

Og hva tror du de andre gjør? Man tar opp studielån der som alle andre steder. 

Skrevet

Folkehøyskole er verd hver eneste krone! Sunn investering

Anonymkode: 23566...4c9

Skrevet

Blir ikke en god del (40%?) av lånet omgjort til stipend også?

Skrevet

Hvem er det som går på fhs, og som IKKE har lån hos lånekassen?! 🤔

Anonymkode: 1714c...066

Skrevet

Det er da helt vanlig å ta opp studielån for å gå på folkehøyskole. De færreste får det sponset av foreldrene så det er absolutt ikke bare for de rike.

Anonymkode: c0caa...a42

Skrevet

Best investerte pengene noen sinne!

Og tenk på at det betales for 4 måltider per dag og losji.. +++

Anonymkode: 3c602...712

Skrevet

Tok opp studielån og er veldig glad for året på folkehøyskole 😊

Anonymkode: 5ec55...388

Skrevet

Vi er IKKE rik, men datteren min starter på folkehøgskole til høsten, det bli stipend og lån, hun jobber en del helger frem til sommeren og i hele sommer. 
En ting er kostnad til selve skolen, men er en del turutstyr hun trenger blant annet, som vi kjøper inn nå i vår.

Føler det lånet er så verdt den opplevelsen hun går det året 🤩

Anonymkode: 1cded...b1a

Skrevet

Dropp det. Det er IKKE viktig å gå på folkehøgskole. Synes ikke ungdommer skal sitte igjen med stort lån for noe som ikke er spesielt viktig. Hvis man kan droppe hele året på folkehøgskole og gå rett på en skikkelig utdannelse isteden, og sitte igjen med like mye som om man gikk på folkehøgskole, er det absolutt ikke verdt pengene.

Skjønner at folk skryter av "opplevelsen", men man går da ikke på skole et helt år for en opplevelse. Skole er til for utdannelse. Opplevelser kan man ha i ferier. 

Skrevet
Pobie skrev (8 minutter siden):

Dropp det. Det er IKKE viktig å gå på folkehøgskole. Synes ikke ungdommer skal sitte igjen med stort lån for noe som ikke er spesielt viktig. Hvis man kan droppe hele året på folkehøgskole og gå rett på en skikkelig utdannelse isteden, og sitte igjen med like mye som om man gikk på folkehøgskole, er det absolutt ikke verdt pengene.

Skjønner at folk skryter av "opplevelsen", men man går da ikke på skole et helt år for en opplevelse. Skole er til for utdannelse. Opplevelser kan man ha i ferier. 

Skolen er til for danning, ikke bare utdanning, og danning kan være mer enn bare fag. Jeg har ikke gått på folkehøgskole selv, men absolutt alle jeg vet om som har det, sier at det er det beste året de har hatt. Det blir vel en like viktig investeringer det da? Vennskap, erfaringer osv. Folk flest bruker jo penger på ferier også, nettopp for opplevelser og å skape gode minner. 

Anonymkode: b2637...578

Skrevet

Bare bortkastet tid. Et friår som i tillegg koster masse penger. Helt latterlig den trenden med folkehøyskole. Når jeg var på den alderen var det kun for taperne som ikke kom inn på videre utdannelse. Vår eldste har «friår». Hun tar et årig studie på universitetet og jobber masse i tillegg for å spare opp til å flytte vekk på skole til høsten. Bedre å starte utdannelse med penger på bok enn masse studielån. 

Anonymkode: dcffc...b0c

Skrevet
Pobie skrev (19 minutter siden):

Det er ikke en «opplevelse» - det er en øvelse i det å komme overens med alle typer mennesker, og å bli selvstendig. Det er rett og slett karakterbyggende. Jeg hadde ikke vært det samme mennesket jeg er i dag dersom jeg ikke hadde gått på folkehøgskole. Det samme kan jeg ikke si om de 8 årene på universitetet.. 

Og jeg har fortsatt mange av mine beste venner fra folkehøgskolen - de kommer jeg til å ta med meg gjennom hele livet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bare bortkastet tid. Et friår som i tillegg koster masse penger. Helt latterlig den trenden med folkehøyskole. Når jeg var på den alderen var det kun for taperne som ikke kom inn på videre utdannelse. Vår eldste har «friår». Hun tar et årig studie på universitetet og jobber masse i tillegg for å spare opp til å flytte vekk på skole til høsten. Bedre å starte utdannelse med penger på bok enn masse studielån. 

Anonymkode: dcffc...b0c

Det som topper det hele med opplevelsen er at skolen er fri for folk med slike snevre holdninger

Skrevet

Et år på folkehøyskole kan være med å påvirke hva man vil gjøre videre. Jeg visste ikke hva jeg ville etter vgs, og fikk oppleve mye og lære mye på dette året. Jeg har kjentfolk i hele landet. 

Skrevet

Folkehøgskole koster dessverre litt for mye, men det er en fantastisk investering i egen utvikling og voksenliv. En som akkurat klarer å skrape sammen kok motivasjon til å gjennomføre vgs kan på en folkehøgskole få mulighet til å lære noe man er interessert i, uten karakter press, samtidig som man utvikler seg enormt som menneske. De aller, aller fleste som går et år på folkehøgskole mellom vgs og studier, finner ut hva de virkelig vil, og er toppmotiverte til å ta fatt på studiene. 

Anonymkode: 1e4b7...01b

Skrevet

Jeg har hverken gått på folkehøyskole selv eller har barn som har valgt det, men jeg jobber med mange lærere og der er det mange som har ett år på FHS og alle er helt unisont enige om at det er et klokt valg for de aller fleste mellom vgs og høyere utdanning. 

Men man ender jo opp med lån, selvsagt, de aller færreste har foreldre som dekker det. 

Anonymkode: 92e59...dfb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skolen er til for danning, ikke bare utdanning, og danning kan være mer enn bare fag. Jeg har ikke gått på folkehøgskole selv, men absolutt alle jeg vet om som har det, sier at det er det beste året de har hatt. Det blir vel en like viktig investeringer det da? Vennskap, erfaringer osv. Folk flest bruker jo penger på ferier også, nettopp for opplevelser og å skape gode minner. 

Anonymkode: b2637...578

Hva hadde du tenkt om en 18-åring som tok opp lån på 100000 kr for en ferietur da? Verdt det pga den fine opplevelsen?

Legger også til at det er kjipt å være den i vennegjengen som ligger ett år etter de andre som gikk rett på utdannelse. Når de er ferdige og skal ut i jobb og tjene penger har den som gikk folkehøgskole fremdeles ett år igjen. 

Skrevet
Pobie skrev (1 minutt siden):

Hva hadde du tenkt om en 18-åring som tok opp lån på 100000 kr for en ferietur da? Verdt det pga den fine opplevelsen?

Legger også til at det er kjipt å være den i vennegjengen som ligger ett år etter de andre som gikk rett på utdannelse. Når de er ferdige og skal ut i jobb og tjene penger har den som gikk folkehøgskole fremdeles ett år igjen. 

Hva, seriøst? For et utrolig merkelig argument, akkurat som om alle tar den samme utdannelsen.

Anonymkode: dd8d5...953

Skrevet
Pobie skrev (4 minutter siden):

Når de er ferdige og skal ut i jobb og tjene penger har den som gikk folkehøgskole fremdeles ett år igjen. 

Men i alle dager... til opplysning er det ikke slik at alle utdanninger tar like mange år å gjennomføre.

Anonymkode: 2f4e8...273

Skrevet
Pobie skrev (11 minutter siden):

Føltes ikke kjipt i hele tatt 😄 og ja pengen var verdt hele året. Fikk gjort mye jeg aldri ville gjort hvis jeg ikke gikk på fhs!

Skrevet
Pobie skrev (14 minutter siden):

Det var et litt merkelig argument? 

Min datter tok et årsstudium før hun startet på bachelor løpet sitt og nå tar hun et hvileår før hun starter på master, mye pga at hun skal gjøre feltarbeid og det er litt vanskelig, for ikke å si umulig, i disse tider. 

Noen av vennene hennes utdannet seg til fagarbeidere og har vært i jobb i flere år, noen avbrøt studie pga feilvalg og startet på nytt, noen er i jobb etter endt bachelor og noen studerer fremdeles. Ingen tenker på at de skal følge et felles løp? 

Anonymkode: 92e59...dfb

Skrevet
Pobie skrev (21 minutter siden):

Har du studert? Da min sønn begynte på ingeniør var han en av to som kom rett fra vgs. Alle andre var eldre og hadde gjort andre ting. På alle studiene jeg har gått har det vært aldersblanding. Og vennegjengen fra vgs? De er stort sett ikke verd mye, man får andre venner på studier. 

Å skynde seg å arbeide er ikke noe å stå etter. Det skal man alltids gjøre lenge nok. 

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (6 minutter siden):

Har du studert? Da min sønn begynte på ingeniør var han en av to som kom rett fra vgs. Alle andre var eldre og hadde gjort andre ting. På alle studiene jeg har gått har det vært aldersblanding. Og vennegjengen fra vgs? De er stort sett ikke verd mye, man får andre venner på studier. 

Å skynde seg å arbeide er ikke noe å stå etter. Det skal man alltids gjøre lenge nok. 

Ikke alle går rett ut i studier etter vgs nei. Noen jobber, drar i militæret og noen må ta opp eksamen for å komme inn på det studiet de ønsker 

Anonymkode: 0be8f...504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...