Gå til innhold

Lærling i forsvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn som har vært eller er lærlinger i forsvaret? Kunne gjerne tenke meg å vite litt om det, siden jeg har ei som har søkt. (Har ikke noe med førstegangstjeneste å gjøre). 

Anonymkode: affba...05c

Skrevet

Ja. Hva lurer du på?

Anonymkode: fd60e...24b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja. Hva lurer du på?

Alt... Bor de sammen med de som er i førstegangstjeneste? Hvordan er turnusen? Har de perm som de andre, el oftere el hva? Hvordan er lønna i forhold til andre lærlingeplasser? Kost og losji er vel inkludert? Kan de bli sent hvor som helst i landet? De er jo unge, yngre enn de i førstegangstjeneste, så hvordan fungerer det tenker jeg, kan det bli vel tøft?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Alt... Bor de sammen med de som er i førstegangstjeneste? Hvordan er turnusen? Har de perm som de andre, el oftere el hva? Hvordan er lønna i forhold til andre lærlingeplasser? Kost og losji er vel inkludert? Kan de bli sent hvor som helst i landet? De er jo unge, yngre enn de i førstegangstjeneste, så hvordan fungerer det tenker jeg, kan det bli vel tøft?

Min lærling hadde førstegangstjeneste innbakt i det første året i lære. Han hadde da først noen uker rekruttskole og deretter noe militært og noe lære. Han bodde sammen med andre lærlinger i militærleiren begge årene. Første året fikk han ikke lønn, for det var jo også militærtjeneste. Andre året fikk han vanlig lærlinglønn. Husker ikke hvor mye, men det var det samme som kameratene fikk. Kost og losji var inkludert. De kan ønske seg steder, men de kan havne hvor som helst. Min hadde vært i praksis i en leir og de ønsket han tilbake, så da kom han dit. 

https://www.forsvaret.no/utdanning/laerling

Skrevet

Sønnen min på 19 år har flere kompiser som har læretiden i forsvaret, det er mange positive sider ved det. 

Den eneste negative siden er at de totalt sett får mindre lønn på de to årene enn de som tar læretiden utenfor, men de får dimmepenger når de avslutter tror jeg. 

De har kost og losji gratis, perm som vanlig, billige billetter kollektivt når de skal hjem, førstegangstjenesten innbakt i læretiden sin.

Sønnen min vurderte det sterkt, men akkurat den veien han ville gå fantes ikke i militæret.

Anonymkode: aa027...1f5

Skrevet

Takk for svar. Blir spennende å se om hun får plass. Ikke så mange de tar inn har jeg skjønt. 

Skrevet

Som lærling har du integrert førstegangstjeneste. Du kan altså ikke være lærling i forsvaret uten å samtidig gjennomføre førstegangstjeneste. Det betyr at du også må gjennom sesjon og rekruttskole.

Min ungdom har også søkt, men forsvaret har bare en læreplass i hele landet på hans fag. 

Anonymkode: 68238...6f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.2.2021 den 20.48):

De er jo unge, yngre enn de i førstegangstjeneste, så hvordan fungerer det tenker jeg, kan det bli vel tøft?

Man kommer ikke inn i forsvaret før man skal i førstegangstjeneste vel? Eller så er det noe jeg ikke har fått med meg. 

Anonymkode: 24be2...447

• 2 uker senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.2.2021 den 12.09):

Man kommer ikke inn i forsvaret før man skal i førstegangstjeneste vel? Eller så er det noe jeg ikke har fått med meg. 

De er jo ofte ute i førstegangstjeneste etter videregående, altså fra ca 19 års alder. Lærlingene starter ett år tidligere, etter to år på videregående. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

De er jo ofte ute i førstegangstjeneste etter videregående, altså fra ca 19 års alder. Lærlingene starter ett år tidligere, etter to år på videregående. 

Okei, men utifra det jeg leser, er første året en kombinasjon av førstegangstjeneste og lærling. Har hun vært på sesjon?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.2.2021 den 11.41):

Som lærling har du integrert førstegangstjeneste. Du kan altså ikke være lærling i forsvaret uten å samtidig gjennomføre førstegangstjeneste. Det betyr at du også må gjennom sesjon og rekruttskole.

Min ungdom har også søkt, men forsvaret har bare en læreplass i hele landet på hans fag. 

Anonymkode: 68238...6f5

Dette er ikke helt rett. Det er fullt mulig å være sivil lærling i forsvaret, hvis en f.eks ikke passerer sesjonen. Da må du ikke igjennom førstegangstjenesten. Forsvaret har en tanke om at når de "støvsuger" nærmiljøer for fagkompetanse innen enkelte yrkesfag, så skal de samtidig bidra til å utdanne fagarbeidere. Derfor tar de inn både sivile og militære lærlinger, er usikker på om de gjør dette i alle lærefagene, men de gjør dette i alle fall i flere. Så førstegangstjeneste er ikke et krav😊

Anonymkode: 202cf...b25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...