Gå til innhold

Nå beskrives det som dystre utsikter for Norge.

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg skal le eller grine. 

Flere eldre, færre yrkesaktive. Nå er det en dyster spådom, men under pandemien var det en målrettet strategi. Hva forventet man egentlig, det er da en opplagt konsekvens at det ville pushe tallene i denne retningen.  

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/dystre-spadommer-for-norge/73400965

Anonymkode: ca8b7...63f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Flere eldre, færre yrkesaktive. Nå er det en dyster spådom, men under pandemien var det en målrettet strategi. Hva forventet man egentlig, det er da en opplagt konsekvens at det ville pushe tallene i denne retningen.  

Ja,flaten. Vi skulle jo bare latt alle de gamle og syke dø av korona,så hadde jo problemet vært løst. Eller?

Østerdølen skrev (7 minutter siden):

Ja,flaten. Vi skulle jo bare latt alle de gamle og syke dø av korona,så hadde jo problemet vært løst. Eller?

Det var det du som skrev. 

Påpekte bare hvor mismatch det var mellom målene og problemstillingen de beskriver i etterkant. Nå flere hundre tusen sendes hjem fra jobb for å beskytte eldre og utsatte, så vil du naturlig nok få færre yrkesaktive og flere eldre. 

Om den svenske strategien på sikt var bedre, det gjenstår i grunnen noen evalueringer før vi kan si noe om. Men at vi skal flire av svenskene er jeg nok usikker på. For vi kjenner ikke konsekvensene helt ennå, dødsfall blant eldre vil man kunne måle konkret nå, men utfallet for de yngre generasjonene er ikke målbart ennå. Det kan også være skjebner der som havner på helt andre statistikker i fremtiden. The trolley problem. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Helt utrolig, er det noe du ikke klarer å vri til stakkars ungene synet ditt??

Anonymkode: b5672...412

Det er en viktig melding og vi kan ikke regne med at vi kan fortsette å ha et stadig kortere yrkesliv og en lengre periode som friske pensjonister.

Det er en viktig melding for å avgjøre hvor mange studieplasder det bør være, hvor mange sykehjemsplasser vi trenger, hvor høye pensjoner vi har råd til osv.

Den er også viktig for å få frem hvor dyrt det grønne skiftet blir og at det vil bli enda dyrere å ikke ta de kostnadene og mye mer.

Anonymkode: bcd98...0cf

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skulle du overbevise meg med noe her, siden du drar inn en irrelevant påstand om noe helt annet? Du må nok prøve igjen. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Skulle du overbevise meg med noe her, siden du drar inn en irrelevant påstand om noe helt annet? Du må nok prøve igjen. 

Overbevise deg om noe? Nei, jeg stilte deg et spørsmål

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Overbevise deg om noe? Nei, jeg stilte deg et spørsmål

Ja, ok.

Nei, dette har ikke noe med stakkars unger å gjøre, siden du spurte. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Helt utrolig. Har du enda ikke forstått at det er flere her inne som er fortvilet over situasjonen vi er satt i? Hvorfor gidder du å lese her inne når dette er den ENESTE kommentaren du har?

Anonymkode: 9a523...60e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt utrolig. Har du enda ikke forstått at det er flere her inne som er fortvilet over situasjonen vi er satt i? Hvorfor gidder du å lese her inne når dette er den ENESTE kommentaren du har?

Hva er det dere er fortvilet over med den rapporten?

Anonymkode: bcd98...0cf

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du fant noe i dag også som du kan sutre over, ser jeg. Alltids noe nytt å svartmale! 😂😂😂😂😂

Anonymkode: 7e429...1e4

Denne regjeringen har kjørt landet vårt i dass, det er det jo ingen tvil om. Norge har vært et land der vi har vært stolte av et velferdssamfunn for alle. Nå øker forskjellene mellom fattig og rik for hver dag som går. Og denne koronahåndteringen... Jeg er rett og slett tom for ord. Det er så absurd at det er vanskelig å forstå at det går an. Og for hver gang man tenker NÅ har det gått for langt, så blir det bare enda verre. 

Og til alle dere som heier på tiltak og kaller de som reagerer og er kritiske for sutrepaver: jeg tror det kommer en dag der dere lurer på hva i alle dager dere tenkte på. 

Anonymkode: 92e91...c15

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Norge har vært et land der vi har vært stolte av et velferdssamfunn for alle.

Anonymkode: 92e91...c15

"Velferdssamfunn" er et ord som høyresiden har funnet på. Det er ikke et ord før de brukte det. Grunnen til at de bruker det i stedet for "velferdsstaten" er at velferdsstaten er til for alle, skapt av alle, sikrer alle. Det forplikter. Ordet "velferdssamfunnet" er et løst ord som brukes om, "privat næringsliv står for velferden".

Men privat næringsliv står ikke for noen som helst velferd. Privat næringsliv står for fortjeneste. Det er alt. De gjør bare det de kan tjene penger på. De vil aldri gi en hjemløs husly for å sikre vedkommendes velferd. Det kan derimot velferdsstaten gjøre. De vil aldri stille med en 12 timers operasjon for å sikre synet til noen sine øyne, fordi vedkommende ellers risikerer å bli blind, med mindre den samme kan betale for det. Derimot vil velferdsstaten kunne gjøre det.

Jeg ber deg, vær så snill, ikke bruk nyordet til høyresiden, "velferdssamfunnet". Det er nemlig ikke et ord, det er en ansvarsfraskrivelse. Bruk det gamle, godt innarbeide, ordet "velferdsstaten". Det forplikter nemlig.

Anonymkode: 7329e...61b

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Du fant noe i dag også som du kan sutre over, ser jeg. Alltids noe nytt å svartmale! 😂😂😂😂😂

Jeg spør deg og. Tror du virkelig det bare er én bruker her inne som er fortvilet over situasjonen? Hvorfor går du inn på tråder du så opplagt bare skal spamme?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du fant noe i dag også som du kan sutre over at du tror noen sutrer over, ser jeg. Alltid noen nye tråder å kommentere sutring i 😂😂😂😂😂

18 hours ago, Anonym bruker said:

Du fant noe i dag også som du kan sutre over at du tror noen sutrer over, ser jeg. Alltid noen nye tråder å kommentere sutring i 😂😂😂😂😂

så enig med deg

Anonymkode: 2e617...95e

• Opprett ny...