Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg er utenlandsk og måtte velge en annen utdanning da jeg kom hit i voksen alder. Min utdanning fra hjemlandet kunne jeg ikke avslutte her, måtte i tilfelle starte på nytt. Har flere venninner fra samme land som er utdannet sykepleiere med flere års praksis, også intensivsykepleiere, andre spesialsykepleiere osv. Ingen av dem fikk utdanningen godkjent av NOKUT, de fikk beskjed om å gå alt om igjen. Kjenner også to stykker med barn som studerer til å bli sykepleiere. De forteller om man blir strøket for alle mulige småfeil, slik at strykprosenten er uforholdsmessig stor. I tillegg kommer den jævlige praksisen med 15-20 prosent stillinger, overtid, lønn osv. Det er jo ingen overraskelse at vi ikke har nok sykepleiere når den norske stat stikker kjepp i hjula for alle som ønsker å jobbe som det, med utdanning og langvarig praksis. Det som er litt ironisk, er at NOKUT gir avslag på godkjenning av sykepleieutdanning fra de samme landene der mange nordmenn studerer for å bli lege. Ingen logikk i det hele tatt. Så jeg mener at hvis man først legger opp til at det er for få sykepleiere, er det ingen grunn til å klage. De har melet sin egen kake. Anonymkode: 90ff1...96d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg er utenlandsk Anonymkode: 90ff1...96d Україна? Anonymkode: 9ff6d...3bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Україна? Anonymkode: 9ff6d...3bb Nei. Anonymkode: 90ff1...96d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg jobber sammen med flinke folk fra Øst-Europa som er sykepleiere hjemme men ikke får godkjenning her. Noe av grunnen er ikke til å forstå ( som manglende sykehjemspraksis når de har jobbet i sykehjem i flere år i Norge). Andre grunner forstår jeg godt. Manglende metode/ oppgaveskriving etc. Språk er også en utfordring. Det er slett ikke alle som bør kunne få norsk autorisasjon selv om de er godkjent utenlands. Og selvfølgelig er det strengt!! Det skal være strengt. Det må være strenge krav til en viktig jobb. Jeg jobber selv med sykepleierutdanningen nå, og det er mange av våre studenter som ikke er egnet av ulike årsaker. Vær bare takknemlig for at de lukes ut. Anonymkode: a815b...2ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg jobber sammen med flinke folk fra Øst-Europa som er sykepleiere hjemme men ikke får godkjenning her. Noe av grunnen er ikke til å forstå ( som manglende sykehjemspraksis når de har jobbet i sykehjem i flere år i Norge). Andre grunner forstår jeg godt. Manglende metode/ oppgaveskriving etc. Språk er også en utfordring. Det er slett ikke alle som bør kunne få norsk autorisasjon selv om de er godkjent utenlands. Og selvfølgelig er det strengt!! Det skal være strengt. Det må være strenge krav til en viktig jobb. Jeg jobber selv med sykepleierutdanningen nå, og det er mange av våre studenter som ikke er egnet av ulike årsaker. Vær bare takknemlig for at de lukes ut. Anonymkode: a815b...2ae Men da får vi bare leve med at det ikke er nok sykepleiere. Og manglende metode/oppgaveskriving? Mener du at det er kun den norske utdanning som er god i hele verden? Ingen andre har metode eller skriver oppgaver? Skriver man mange oppgaver i sin jobb som sykepleier? Skikkelig arrogant holdning altså. Språk er en utfordring, selvfølgelig. Men hva hjelper det når de slipper inn sykepleiere og leger som er bosatt i andre land, og disse nesten ikke snakker noe norsk? Samtidig som sykepleiere bosatt i Norge får avslag på godkjenning. Man kunne jo bare stille et krav om visse kunnskaper i norsk for å kunne godkjenne utdanningen. Anonymkode: 90ff1...96d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg jobber sammen med flinke folk fra Øst-Europa som er sykepleiere hjemme men ikke får godkjenning her. Noe av grunnen er ikke til å forstå ( som manglende sykehjemspraksis når de har jobbet i sykehjem i flere år i Norge). Andre grunner forstår jeg godt. Manglende metode/ oppgaveskriving etc. Språk er også en utfordring. Det er slett ikke alle som bør kunne få norsk autorisasjon selv om de er godkjent utenlands. Og selvfølgelig er det strengt!! Det skal være strengt. Det må være strenge krav til en viktig jobb. Jeg jobber selv med sykepleierutdanningen nå, og det er mange av våre studenter som ikke er egnet av ulike årsaker. Vær bare takknemlig for at de lukes ut. Anonymkode: a815b...2ae Språk kan neppe brukes som argument. Enkelte steder finner du ikke leger og psykiatere som snakker norsk. Import-leger fra blandt annet Tyskland er ikke uvanlig. Vil også tro at sykepleiere fra Russland, Ungarn, Spania, Belgia og Danmark er like godt utdannet som norske. Om ikke bedre Anonymkode: 4fd01...05d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Språk kan neppe brukes som argument. Enkelte steder finner du ikke leger og psykiatere som snakker norsk. Import-leger fra blandt annet Tyskland er ikke uvanlig. Vil også tro at sykepleiere fra Russland, Ungarn, Spania, Belgia og Danmark er like godt utdannet som norske. Om ikke bedre Anonymkode: 4fd01...05d Men du vet, mange nordmenn tror at resten av verden er dumme, med dårlig skole, helsevesen og alt annet. Anonymkode: 90ff1...96d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Del Skrevet 11. februar 2021 Helsedirektoratet viser til SVTs programserie Uppdrag granskning som i både 2018 og 2020 har hatt programmer under tittelen "Sjuksköterskebluffen" (https://www.svtplay.se/video/25271583/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-21-fake-nurses-part-2). Programmene viser at det i enkelte land skal være mulig å tilegne seg kvalifikasjonsbevis som helsepersonell uten å ha fullført hele eller deler av den aktuelle utdanningen. Programmene har fått oppmerksomhet også i Norge, herunder på myndighetsnivå. Forholdene som framkommer i programmet gir grunn til å reise tvil om helsepersonellet faktisk har fullført utdanningen i henhold til direktivets krav – til tross for at de har gyldige kvalifikasjonsbevis. Helsedirektoratet mener dette i så fall er svært alvorlige forhold. Det vil svekke pasientsikkerheten i tjenestene, og kan også bidra til å svekke befolkningens tillit til både helse- og omsorgstjenestene, og til systemene som følger av direktivet. https://sykepleien.no/sites/default/files/2020-04/helsedirektoratet.pdf Anonymkode: 9ff6d...3bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Men da får vi bare leve med at det ikke er nok sykepleiere. Og manglende metode/oppgaveskriving? Mener du at det er kun den norske utdanning som er god i hele verden? Ingen andre har metode eller skriver oppgaver? Skriver man mange oppgaver i sin jobb som sykepleier? Skikkelig arrogant holdning altså. Språk er en utfordring, selvfølgelig. Men hva hjelper det når de slipper inn sykepleiere og leger som er bosatt i andre land, og disse nesten ikke snakker noe norsk? Samtidig som sykepleiere bosatt i Norge får avslag på godkjenning. Man kunne jo bare stille et krav om visse kunnskaper i norsk for å kunne godkjenne utdanningen. Anonymkode: 90ff1...96d Det er viktig å kunne metode og å kunne lese forskning og holde seg oppdatert. Det er noe en sykepleier er forpliktet til. Du skal kunne lese kritisk og tolke. Du skal også kunne språket godt nok til at du skal kommunisere, avlegge rapport og dokumentere slik at det ikke levnes tvil om hva du skriver og mener. Dette er kjempeviktig for pasientsikkerheten. Og man stiller krav til språk. Ganske harde krav. Anonymkode: a815b...2ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er viktig å kunne metode og å kunne lese forskning og holde seg oppdatert. Det er noe en sykepleier er forpliktet til. Du skal kunne lese kritisk og tolke. Du skal også kunne språket godt nok til at du skal kommunisere, avlegge rapport og dokumentere slik at det ikke levnes tvil om hva du skriver og mener. Dette er kjempeviktig for pasientsikkerheten. Og man stiller krav til språk. Ganske harde krav. Anonymkode: a815b...2ae Og hvordan klarer de da å ha horder med utenlandske leger som overhode ikke prater norsk? Hvis det er såååå viktig? For øvrig, hvorfor mener du at utenlandske sykepleiere med lang erfaring ikke kan lese forskning kritisk og tolke den, samt bruke metode? Mener du at de lærer ingenting i utlandet? Da burde jo samtlige pasienter i andre land daue av feilbehandling? Anonymkode: 90ff1...96d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Del Skrevet 11. februar 2021 Det at det mangler sykepleiere kan jo ikke rettferdiggjøre at vi lemper på kravene for autorisasjon? Jeg vil veldig gjerne ha flere sykepleiere, jeg kommer til å bli gammel med alt for få hender i pleie til å passe på meg når jeg krever god og kanskje avansert behandling for å leve et godt liv. Men jeg vil ikke ha sykepleiere som ikke kan skrive og snakke godt nok til at man er sikker på hva de mener og vurderer, og jeg vil ha sykepleiere som har bestått alle eksamener,som kan lese forskning og holde seg oppdatert, jeg vil ha sykepleiere som har hatt praksisperioder rundt omkring forskjellige steder og blitt vurdert av fagfolk gjennom hele prosessen. Hvem som helst skal ikke kunne være sykepleier. Og hvis du vil være sykepleier må du kvalifisere deg ihht til norske regler. Sykepleierutdanningen i Norge er forøvrig underlagt Brussel og EU, det er ikke noe sannhet i det hele tatt i at vi i Norge tror vi er bedre enn andre. Anonymkode: a815b...2ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #12 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det at det mangler sykepleiere kan jo ikke rettferdiggjøre at vi lemper på kravene for autorisasjon? Jeg vil veldig gjerne ha flere sykepleiere, jeg kommer til å bli gammel med alt for få hender i pleie til å passe på meg når jeg krever god og kanskje avansert behandling for å leve et godt liv. Men jeg vil ikke ha sykepleiere som ikke kan skrive og snakke godt nok til at man er sikker på hva de mener og vurderer, og jeg vil ha sykepleiere som har bestått alle eksamener,som kan lese forskning og holde seg oppdatert, jeg vil ha sykepleiere som har hatt praksisperioder rundt omkring forskjellige steder og blitt vurdert av fagfolk gjennom hele prosessen. Hvem som helst skal ikke kunne være sykepleier. Og hvis du vil være sykepleier må du kvalifisere deg ihht til norske regler. Sykepleierutdanningen i Norge er forøvrig underlagt Brussel og EU, det er ikke noe sannhet i det hele tatt i at vi i Norge tror vi er bedre enn andre. Anonymkode: a815b...2ae Men hvorfor blir alle utenlandske utdanninger underkjent nesten uten unntak, hvis det ikke er mening om at Norge er så mye bedre enn alle andre? Tror dere virkelig at utenlandske sykepleiere ikke har hatt praksisperioder, ikke har vært vurdert av fagfolk, ikke har bestått alle eksamener osv? Hvorfor tror dere at all sykepleieutdanning i utlandet er dårlig? Anonymkode: 90ff1...96d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149487990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men hvorfor blir alle utenlandske utdanninger underkjent nesten uten unntak, hvis det ikke er mening om at Norge er så mye bedre enn alle andre? Tror dere virkelig at utenlandske sykepleiere ikke har hatt praksisperioder, ikke har vært vurdert av fagfolk, ikke har bestått alle eksamener osv? Hvorfor tror dere at all sykepleieutdanning i utlandet er dårlig? Anonymkode: 90ff1...96d Det tror vi vel ikke. Men det er krav til hva man må ha vært gjennom. I de fleste tilfellene er det snakk om noen ekstra greier som må gjennomføres. Det samme ville gjelde om en norsk sykepleier skal jobbe ute. Det er nasjonale hensyn som må hensyntaes. Du får ikke uten videre jobbe med norsk autorisasjon ute heller. Det handler jo om forskjellige helsevesen i de forskjellige landene, om forskjellige krav og forventninger. Det ene er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn andre, men det er forskjeller. Jeg vil behandles etter norsk standard av helsepersonell som har utdanning som anerkjennes av norsk helsevesen. Anonymkode: a815b...2ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149488000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det tror vi vel ikke. Men det er krav til hva man må ha vært gjennom. I de fleste tilfellene er det snakk om noen ekstra greier som må gjennomføres. Det samme ville gjelde om en norsk sykepleier skal jobbe ute. Det er nasjonale hensyn som må hensyntaes. Du får ikke uten videre jobbe med norsk autorisasjon ute heller. Det handler jo om forskjellige helsevesen i de forskjellige landene, om forskjellige krav og forventninger. Det ene er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn andre, men det er forskjeller. Jeg vil behandles etter norsk standard av helsepersonell som har utdanning som anerkjennes av norsk helsevesen. Anonymkode: a815b...2ae Men de aller fleste vikarer som behandler deg, kommer altså fra andre land med andre standard. Så ditt ønske er per i dag ikke oppfylt, uansett hvor strenge krav det stilles for å få utenlandsk utdanning FOR DEM SOM ER BOSATT HER godkjent i Norge. Anonymkode: 90ff1...96d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144414238-norge-har-jo-selv-s%C3%B8rget-for-mangel-p%C3%A5-sykepleiere-hva-er-vitsen-med-%C3%A5-klage-n%C3%A5/#findComment-149488004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg