Gå til innhold

Jeg lurer på om sønnen min har autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tok med helsestasjonen å måtte ta noen tester som fastlegen før de kunne henvise oss videre til de som skulle utrede barnet. Her fikk han ikke diagnosen. Sett nå i ettertid så er enig i at det var rett avgjørelse. Men der og da var jeg helt sikker på at han hadde autisme,han hadde jo omtrent alle symtomene i boken på autisme. Her kom de frem til at barnet følte seg veldig utrygg i barnehagen å dermed denne væremåten. Når han begynte på skolen å ble trygg der så forsvant alle tegn på autisme.

Anonymkode: dfd03...517

Ja, traumer/stress ligner også på autisme. 

Anonymkode: cc2af...46c

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tok med helsestasjonen å måtte ta noen tester som fastlegen før de kunne henvise oss videre til de som skulle utrede barnet. Her fikk han ikke diagnosen. Sett nå i ettertid så er enig i at det var rett avgjørelse. Men der og da var jeg helt sikker på at han hadde autisme,han hadde jo omtrent alle symtomene i boken på autisme. Her kom de frem til at barnet følte seg veldig utrygg i barnehagen å dermed denne væremåten. Når han begynte på skolen å ble trygg der så forsvant alle tegn på autisme.

Disse tingene har jeg oppdaget for lenge siden. Min søster har også reagert på ting

Anonymkode: b0f45...164

Skrevet
Bergen_by skrev (1 time siden):

Utreder de så små barn da? 

Lurer jeg også på

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Lurer jeg også på

De utreder ikke, men man kan høre med PPT om tips og råd og ha noen å snakke med. Yngste jeg har hørt bli utredet er rundt 4 år. 

Anonymkode: 583b9...652

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De utreder ikke, men man kan høre med PPT om tips og råd og ha noen å snakke med. Yngste jeg har hørt bli utredet er rundt 4 år. 

Anonymkode: 583b9...652

Er det ikke bup som utreder?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke bup som utreder?

Jo

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nåja...

Autisme kan man i mange tilfeller vokse av seg. Det kan man ikke med nedsatt hørsel (med mindre det skyldes vann i øret). Men synes at det å ikke oppnå blikkontakt høres mest ut som autisme.

Bare pass på å få med alle slike tegn du ser, når du tar dette opp. 

Har aldri hørt om noen som har vokst av seg barneautisme?

Anonymkode: dd73f...573

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er vel en grunn til at det heter BARNEautisme ;)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er det nok, men grunnen er ikke at det er noe man vokser av seg. Tilstanden regnes som livslang. 

Skrevet

:fnise: akkurat. Det er også mange som vokser av seg asperger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er det nok, men grunnen er ikke at det er noe man vokser av seg. Tilstanden regnes som livslang. 

Nei, da er du dårlig opplyst, gitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det går ikke an å «vokse av seg» barneautisme eller noen annen autismespekterforstyrrelse.

Ja, grunnen er at man ser symptomene svært tidlig, ofte i ettårsalderen. 

Skrevet
Leverpostei skrev (3 minutter siden):

Nei, det går ikke an å «vokse av seg» barneautisme eller noen annen autismespekterforstyrrelse.

Jo, det gjør det. Det er ikke noe å krangle om, bare å google vokse av seg autisme, så kan hvem som helst lese om dette. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):
Leverpostei skrev (28 minutter siden):

Jo, det gjør det. Det er ikke noe å krangle om, bare å google vokse av seg autisme, så kan hvem som helst lese om dette. 

Nei. Det er ikke mulig å vokse av seg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Det er ikke mulig å vokse av seg

Hva er det du tror du oppnår ved å gjenta det?

Tror du ikke folk kan google selv? Det er lett tilgjengelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Han er 12 mnd. Han liker ikke nærkontakt 😥 Han ønsker ikke å ligge inntil eller bli bært. Han reagerer svært sjelden på navnet sitt. Han er i sin egen verden. Han smiler ikke noe særlig. Sensitiv. Vanskelig med søvn. Han kan ingen ord. Han har nettop begynt å krype. Han er veldig opptatt av å snurre på hjul på billeker. Elsker å åpne og lukke dører på lekekjøkken/vaskemaskin.

Jeg er bekymret 😥😥😥

Litt tidlig å krisemaksimere? 
Min sønn elsket også å snurre hjul, åpne/lukke dører osv. Han sov elendig og var sensitiv. Han er helt normal i dag (10 år gammel)

Anonymkode: c6cd2...228

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du skriver med flere personer 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du skriver med flere personer 

Hva så? Det endrer ingenting. 

Skrevet

Litt tidlig å krisemaksimere? 
Min sønn elsket også å snurre hjul, åpne/lukke dører osv. Han sov elendig og var sensitiv. Han er helt normal i dag (10 år gammel)

Anonymkode: c6cd2...228

Ja. Er sikkert det. Jeg er bare redd

Skrevet

Jeg har tatt deg på ordet og googlet det, jeg ble rett og slett nysgjerrig. Jeg valgte ut seriøse sider som forskning.no, utdanningsforskning ol. Det var interessant lesning, men ingen av dem konkluderer helt med det du påstår, nemlig at man kategorisk kan påstå at man kan vokser av seg autisme. Flere viser rett nok at en viss andel får mildere symptomer med alderen og at noe behandling som barn kan ha hatt en god effekt, men det rettes også tydelig kritikk mot studiene bl.a. fordi diagnosekriteriene har endret seg. Mitt inntrykk er at de var enige om at de med mildest symptomer (asberger, noen av dem) kunne bli tilnærmet symptomfrie med rett tilrettelegging. Jeg antar også at det er mye samme prosesser her som med adhd og Tourettes syndrom som begge også er nevrologiske handikap, det symptomer kan avta når vedkommende blir rundt 21-25 år og hjernen er modnet ferdig. 

Anonymkode: 12aaa...734

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt deg på ordet og googlet det, jeg ble rett og slett nysgjerrig. Jeg valgte ut seriøse sider som forskning.no, utdanningsforskning ol. Det var interessant lesning, men ingen av dem konkluderer helt med det du påstår, nemlig at man kategorisk kan påstå at man kan vokser av seg autisme. Flere viser rett nok at en viss andel får mildere symptomer med alderen og at noe behandling som barn kan ha hatt en god effekt, men det rettes også tydelig kritikk mot studiene bl.a. fordi diagnosekriteriene har endret seg. Mitt inntrykk er at de var enige om at de med mildest symptomer (asberger, noen av dem) kunne bli tilnærmet symptomfrie med rett tilrettelegging. Jeg antar også at det er mye samme prosesser her som med adhd og Tourettes syndrom som begge også er nevrologiske handikap, det symptomer kan avta når vedkommende blir rundt 21-25 år og hjernen er modnet ferdig. 

Jaha? Vis meg gjerne hvor jeg har kategorisk påstått dette 🙄

Jeg sammenlignet med nedsatt hørsel, som ingen kan vokse seg fra, med mindre det skyldes vann i ørene. 

Skrevet

Jaha? Vis meg gjerne hvor jeg har kategorisk påstått dette 🙄

Jeg sammenlignet med nedsatt hørsel, som ingen kan vokse seg fra, med mindre det skyldes vann i ørene. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her. Du skriver "Jo, det gjør det" som svar på at det ikke er mulig. Synes du selv at det er nyansert?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her. Du skriver "Jo, det gjør det" som svar på at det ikke er mulig. Synes du selv at det er nyansert?

Ja. At noe er mulig betyr ikke at det alltid skjer.

Tror jeg bailer tråden nå, for det virker som man bare vil krangle og gjøre seg mest mulig vanskelig her. Kanskje enkelte burde sjekke om de selv er på spekteret? 😳

Skrevet

Ja. At noe er mulig betyr ikke at det alltid skjer.

Tror jeg bailer tråden nå, for det virker som man bare vil krangle og gjøre seg mest mulig vanskelig her. Kanskje enkelte burde sjekke om de selv er på spekteret? 😳

Jeg krangler overhode ikke med deg, da er du litt tanker hvis du synes det, men påpeker at det du hevder ikke stemmer og viser til forskning jeg googlet meg fram til. Akkurat som du ba om at vi måtte gjøre. Da må du jo tåle at andre kommer fram til andre konklusjoner enn deg. Og det er det at det er mulig jeg kommenterer, ingen påstår at du har hevdet det alltid skjer, jeg bare argumenter mot at det er mulig også (ut i fra slik jeg tolket de artiklene jeg fant). Du må jo gjerne komme med noen som bekrefter din påstand for jeg er oppriktig interessert i emnet og vil gjerne lære mer.

Skrevet

påpeker at det du hevder ikke stemmer

Nei, det gjør du ikke. Du påpeker at noe jeg IKKE sa, ikke stemmer.

Det kalles en stråmann.

Kommer ikke til å forsøke å lære deg noe mer, nei. Utgangspunktet er for dårlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...